بازدید 6307

چه شد که مجید انتظامی کم کار شد؟

مجید انتظامی این روزها تازه از بیماستان مرخص شده ولی همچنان باید حواسش به سلامتی اش باشد.او می گوید: در این شرایط فقط باید حواسم به سلامتی ام باشد اما چطوری می توانم هم عصبانی نشوم، هم در هوای آلوده بیرون نروم.
کد خبر: ۵۵۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵ 28 December 2015
مجید انتظامی این روزها تازه از بیماستان مرخص شده ولی همچنان باید حواسش به سلامتی اش باشد.او می گوید: در این شرایط فقط باید حواسم به سلامتی ام باشد اما چطوری می توانم هم عصبانی نشوم، هم در هوای آلوده بیرون نروم.

مجید انتظامی در گفت و گو با تابناک فرهنگی می گوید: این روزها باید خیلی حواسم به خودم و سلامتی ام باشد.این سن دیگر مرحله ای است که باید عصبانی نشد.در هوای آلوده تردد نکرد،غذای سالم خورد اما آیا واقعا می توانم چنین کاری کنم؟

آهنگساز«بوی پیراهن یوسف»این روزها تقریبا هیچ فعالیت موسیقی ندارد و درباره این کم کاری و بیکاری فقط سکوت می کند و می گوید: حالا که فقط باید به فکر سلامتی ام باشم!

اما چی شد که انتظامی کم کار و بهتر است بگوییم بیکار شد؟ چه کارهایی منجر به انزوای این آهنگساز شده؟چرا انتظامی با وجود سمفونی های مناسبتی که در پرونده هنری خود دارد اما جایی در جشنواره های ملی ندارد؟ و در نهایت چرا مجید انتظامی دیگر موسیقی فیلم کار نمی کند؟

مجید انتظامی که کارنامه ای طلایی در ساخت موسیقی فیلم دارد در یک دهه اخیر به کارهای سفارشی رو آورد و سمفونی های ایثار،این فصل را با من بخوان،حماسه خرمشهر، انقلاب و ... را ارائه داد که با وجود سفارشی بودن این آثار گاهی با استقبال نسبی نیز روبرو می شدند. این تغییر رویه کاری از ساخت موسیقی فیلم به سوی ساخت آثار سمفونیک البته پیامدهایی نیز برای انتظامی داشت. او پیشتر در حوزه موسیقی فیلم به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده بود و شاید برای آینده حرفه ای او مناسب تر بود پس از یکی دو تجربه اول ساخت آثار سمفونیک خود که به هیچ عنوان به قدرت آثار موسیقی فیلمش نمی رسیدند دوباره به حوزه اصلی اش باز گردد.

این موسیقیدان در پاسخ به این موضوع که چرا مجید انتظامی که کارنامه ای طلایی در ساخت موسیقی فیلم دارد به کارهای سفارشی روی آورده، می گوید: این واقعیت تلخ را باید بپذیریم که اکنون در زمینه موسیقی فیلم  به سبب ورود دستگاه های کامپیوتری و خصوصی شدن فیلم ها کمتر سرمایه گذاری صورت می گیرد.به یقین بخش خصوصی به دنبال هزینه ارزان و کسب درآمد هنگفت است.بنابراین در این وضعیت برای موسیقی فیلم به سراغ یک نفر می رود که تنها به همان یک نفر دستمزد دهد و کمتر سراغ هنرمندانی می رود که علاوه بر دستمزد خود باید دستمزد نوازنده،استودیو،رفت و آمد و هزاران هزینه های جانبی را بپردازد. از همه این حرف ها،باید واقعیتی را در نظر گرفت و آن اینکه موسیقیدانان به غیر از فعالیت در راه  موسیقی نمی توانند فعالیت دیگری داشته باشند و از راه موسیقی امرار معاش می کنند و برای نمونه،اگر خواهان فعالیت دیگری باشند،نمی توانند آن را به خوبی انجام دهند.

البته انتظامی برچسپ سفارشی بودن را در کارهایش قبول ندارد و می گوید: از نظر من،کار خواه سفارشی باشد یا نباشد باید اثری به یاد ماندنی و جاویدان باشد و بتواند با جامعه و مردم هر چه بیشتر ارتباط برقرار کند.

با این حال این روزها انتظامی کم کار است ولی این همان مجید انتظامی است که ساخت موسیقی بر روی بیش از 80فیلم را در کارنامه کاری خود دارد و این خود سابقه طلایی در این زمینه است. موسیقی فیلم از کرخه تا راین نیز اثر به یاد ماندنی دیگری است که آنچنان در میان مخاطبان جای خود را باز کرده که هنوز هم رنگ و بوی تازگی خود را حفظ کرده است. علاوه بر آن، انتظامی در استفاده از عناصر اصلی موسیقی مذهبی در موسیقی فیلم تا آن اندازه موفق عمل کرده که نتیجه نهایی کار مورد پذیرش مخاطب بوده که که به عنوان نمونه بارز آن  می توان به موسیقی فیلم بوی پیراهن یوسف اشاره کرد.

وی همواره کوشیده تا موسیقی که ارائه می دهد به گونه ای باشد که تازگی خود را برای شنونده حفظ کند و با یکی دوبار شنیدن بتوان آنها را به خاطر سپرد. شاید برای همین هم باشد که بسیاری از آثارش نزد مخاطبان صوتی خاطره انگیز دارد. آثاری همچون موسیقی فیلم های آژانس شیشه ای،بوی پیراهن یوسف بایسیکل ران،دوئل و روز واقعه گویای همین حس نوستالوژیک در آثار این هنرمند است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر