بازدید 8157
50 روز تا آغاز جشنواره فیلم فجر؛

از حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی تا ترکیب محرمانه هیأت انتخاب

ترکیب هیأت انتخاب بر خلاف سال‌های پیشین به واسطه حواشی که داشت، امسال اعلام نشد و معرفی ترکیب هیأت انتخاب به زمانی که فیلم‌های حاضر در جشنواره رونمایی شدند، موکول شد. این رویکرد از آن جهت پیگیری شده که معرفی ترکیب هیأت انتخاب در سال‌های گذشته، منجر به فشار از سوی برخی سینماگران به این چهره‌ها برای حمایت از فیلم‌هایشان در هیأت انتخاب می‌شد.
کد خبر: ۵۵۳۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷ 13 December 2015
از حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی تا ترکیب محرمانه هیات انتخاب
در فاصله پنجاه روز تا آغاز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، یک اتفاق تازه در تاریخ ‌مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور رخ داد و آن هم ورود شبکه‌های اجتماعی به فضای جشنواره است؛ رویکردی که نمود عینی‌اش تا بدین جا در تلگرام و اینستاگرام نمایان شده و ابعاد دیگرش در روزهای پیش روی، رونمایی خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، با پایان مهلت ثبت نام سینماگران برای حضور آثارشان در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تا 15 آذرماه، روند تحویل نسخه بازبینی این آثار تا 25 آذرماه استمرار خواهد شد و نسخه نهایی آثار نیز 15 دی ماه تحویل گرفته خواهد شد تا بر این اساس لیست نهایی فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره مشخص شود.

در این میان، آنچه اکنون فعال شده، فضای شبکه رسانه‌ای جشنواره فجر است؛ فضایی که بر خلاف ادوار پیشین به ساختار سنتی وب سایت و همچنین حضور محدود در فضای شبکه های اجتماعی خلاصه نشده و این بار شبکه‌های اجتماعی متناسب با نقش پررنگی که در دسترسی عمومی به اطلاعات یافته‌اند، در معرض توجه قرار گرفته است.

محمد حیدری، دبیر جشنواره سی و چهارم علاوه بر حضور در گروه تلگرامی که ویژه رسانه‌های اصلی پوشش دهنده جشنواره به راه افتاده، در صفحه اینستاگرام این دوره از جشنواره اقدام به بیان نکات جشنواره در قالب ویدیوهای پانزده ثانیه‌ای کرده است؛ ویدیوهایی که قرار است نسخه‌ طولانی‌تر آنها در وب ‌سایت جشنواره قرار گیرد.
از حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی تا ترکیب محرمانه هیات انتخاب
در واقع بر خلاف دوره‌های پیشین که دبیر جشنواره از رسانه‌ها گریزان بود، تا بدین جا، علاوه بر تعامل حیدری با رسانه‌ها، شاهد آغاز تعامل مستقیم با عموم مخاطبان بوده است. حیدری در نخستین ویدیوهایی که از او بر روی صفحه اینستاگرام جشنواره قرار گرفته، از آغاز به کار هیأت انتخاب در روزهای اخیر سخن به میان آورده و به این صفحه کارکرد خبری بخشیده است.

البته ترکیب هیأت انتخاب بر خلاف سال‌های پیشین به واسطه حواشی که در پی داشت، امسال اعلام نشد و معرفی ترکیب هیأت انتخاب به زمانی که فیلم‌های حاضر در جشنواره رونمایی شدند، موکول شد. این رویکرد از آن جهت پیگیری شده که معرفی ترکیب هیأت انتخاب در سال‌های گذشته، منجر به فشار از سوی برخی سینماگران به این چهره‌ها برای حمایت از فیلم‌هایشان در هیأت انتخاب می‌شد و اساساً بی‌طرفی در انتخاب فیلم‌ها را به چالش می‌کشید.

برخی سینماگران نیز پس از آنکه با اعضای هیأت انتخاب تماس می‌گرفتند و با نظریات محافظه کارانه و از سر تعارف اعضا درباره فیلم‌هایشان مواجه می‌شدند، چنین استنباط می‌کردند که فیلم‌هایشان باید در جشنواره حضور می‌داشت و این عدم حضور به واسطه تصمیم مدیران بالادستی بوده، حال آنکه اعضای هیأت انتخاب در جلساتشان بدون در نظر گرفتن تعارفات، در خصوص حذف فیلم‌ها تصمیم می‌گرفتند.

حواشی‌ که این مسائل در چند دوره اخیر به وجود آورده بود، منجر به این تصمیم هوشمندانه شد که تنها پس از مشخص شدن ترکیب کامل فیلم‌های جشنواره، هیأت انتخاب رسماً معرفی شوند تا انتخاب‌ها ذره‌ای به تعارفات متکی نباشد و سوءتفاهم‌هایی از جنس آنچه مورد اشاره قرار گرفت نیز برای سینماگران به وجود نیاید.

به نظر می‌رسد با اقداماتی که در هفته‌های آینده در خصوص شفافیت بیشتر پیرامون زمان و کیفیت ثبت نام سینماگران و همچنین پروسه بازبینی فیلم‌ها صورت می‌پذیرد، می‌توان این دوره از جشنواره را کم ابهام‌ترین دوره تا این مقطع ارزیابی کرد و ظاهراً اراده دبیر جشنواره نیز به این سمت و سو گرایش دارد که سرنوشت جشنواره سی و چهارم در معرض نگاه عمومی مشخص شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی