بازدید 4785
۱
ثبت 230 هزار شهید

وجود 6 هزار شهید جاویدالاثر در کشور

نماینده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: در حال حاضر 6 هزار شهید در کشور وجود دارد که پیکر آنها به عنوان شهدای جاویدالاثر معرفی شده است.
کد خبر: ۵۳۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۹ 14 September 2015
نماینده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: در حال حاضر 6 هزار شهید در کشور وجود دارد که پیکر آنها به عنوان شهدای جاویدالاثر معرفی شده است.

 به گزارش فارس از کامیاران، محمدجواد زمردیان امشب در حاشیه جلسه برنامه‌ریزی استقبال از خانواده شهید گمنام شناسایی شده در شهرستان کامیاران، اظهار داشت: هنوز پیکر مطهر نزدیک به 6 هزار شهید به خانواده‌های آنها برنگشته و به عنوان شهدای جاویدالاثر معرفی شده است.

وی ضمن اشاره به ادامه جریان شناسایی و پیدا کردن شهدای جاویدالاثر در مناطق عملیاتی کشور، افزود: در حال حاضر هماهنگی‌های لازم با کشور عراق  صورت گرفته و اعضای کمیته مفقودین بدون توجه به شرایط آب و هوایی و در بدترین شرایط ممکن در حال جستجوی پیکر مطهر شهدای مفقود در مناطق عملیاتی هستند.

زمردیان اضافه کرد: در سال 80 کار اخذ نمونه استخوان‌های مطهر شهدا توسط مرکز ژنتیک ایران آغاز شده و از هر شهیدی که کاوش شده و پیکر مطهرش پیدا شده است نمونه‌ای از استخوانشان برداشته شده و در این مرکز نگهداری می‌شود.

 وی ادامه داد: همزمان با برداشت نمونه استخوانی از شهدای کاوش شده، کار اخذ نمونه‌های خونی از این خانواده‌های 6 هزار شهید مفقودالاثر در کشور صورت گرفته است و به محض اینکه پیکرهای مطهری وارد کشور می‌شوند نمونه‌های استخوانی آنها با بانک اطلاعاتی که از نمونه‌های خونی خانواده‌ها موجود است، تطبیق داده می‌شود.

نماینده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، تطبیق نمونه‌های استخوانی شهدای کاوش شده با نمونه‌های خونی خانواده‌های شهدای مفقودالاثر موجود در بانک اطلاعات را زمان‌بر دانست و افزود: هر کدام که مطابقت داشته باشد، هویت شهیدی مشخص می‌شود و ما این را به مردم عزیر و بخصوص خانواده‌های چشم انتظار شهدا، اعلام می‌کنیم.

زمردیان در ادامه در خصوص اهمیت کاوش شهدای مفقودالاثر و تشخیص هویت آنها بعد از گذشت سال‌ها، اظهار کرد: به هر حال نمی‌توان منکر این شد که هیچ کس در مقابل عزیز از دست رفته‌اش بی‌تفاوت نیست.

وی بیان کرد: شناسایی و تشخیص هویت شهدای مفقودالاثر برای کمیته جستجوی مفقودین بسیار حائز اهمیت بوده، تا اینگونه دین خود را نسبت به شهدا حتی بعد از جنگ در پیدا کردن پیکرهای مطهر و تحویل آنها به خانواده‌هایشان ادا کرده و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

زمردیان ضمن اشاره به اینکه ملت ایران 230 هزار شهید را تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است، افزود: شرایط مقطع عملیات در زمان جنگ و نوع منطقه طوری بود که امکان جابه‌جایی و انتقال اجساد مطهر تعداد زیادی از شهدا فراهم نشد و ما نتوانستیم پیکر پاک بعضی از این شهدا را به عقب بیاوریم.

وی به فاصله کم بین آمار شهدای نظام و شهدای مفقودالاثر موجود در کشور اشاره و اضافه کرد: فاصله کم بین این دو آمار نشان می‌دهد که همه تلاش‌ها بر این است که تمامی شهدا را همان موقع و در گرمای جنگ به عقب بیاورند اما نامساعد بودن وضعیت جغرافیایی مناطق عملیاتی، حجم آتش دشمن و قرار گرفتن شهدا در محدوده‌ای بین نیروهای خودی و دشمن امکان این مهم را نداده است.

زمردیان خاطرنشان کرد: امروز کاوش و تفحص شهدای مفقودالاثر یک تکلیف است که این کار دقیقا بعد از پایان جنگ شروع شده و همچنان تا آخرین لحظه اعضاء عضو کمیته مفقودین به دنبال کاوش‌های خود خواهند بود تا مطمعنا شوند که احدی از این شهدای والا مقام در جای جای مناطق عملیاتی باقی نمانده است.

نماینده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در پایان کاوش شهدای مفقود الاثر را از اقدامات بسیار مهم دانست و گفت: امیدواریم در نهایت خانواده‌های شهدا را با تحویل پیکر مطهر شهدا به آنها، از چشم انتظاری در آوریم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی