بازدید 5130

تاثیرحوادث اخیرتبعیض نژادی بر وجهه آمریکا

یک هفته‌نامه آمریکایی در گزارشی نوشت که حوادث اخیر تبعیض‌نژادی در آمریکا و اعتراضات سراسری در این کشور، وجهه سیاست خارجی آمریکا را خدشه‌ دار کرد.
کد خبر: ۴۵۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰ 06 December 2014
یک هفته‌نامه آمریکایی در گزارشی نوشت که حوادث اخیر تبعیض‌نژادی در آمریکا و اعتراضات سراسری در این کشور، وجهه سیاست خارجی آمریکا را خدشه‌ دار کرد.

به گزارش فارس، «مایکل براون» نوجوان سیاهپوستی 18 ساله‌ای بود که توسط «دارن ویلسون» افسر سفیدپوست آمریکایی در شهر «فرگوسن» ایالت «میسوری» آمریکا کشته شد.

«اریک گارنر» یک دستفروش سیاهپوست و مبتلا به آسم بود که تنها به بهانه آنکه مالیات پرداخته نکرده بود، توسط افسر سفیدپوست خفه شد و جان خود را از دست داد.

مسئله‌ای که در هر دو این پرونده‌ها وجود دارد این است که قاتلان این دو پرونده توسط هیأت منصفه، تبرئه شدند.

هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» امروز (شنبه) با اشاره به این دو پرونده و اعتراضاتی که متعاقب آن به وقوع پیوست نوشت که مسئله نژادپرستی تأثیر مخربی بر وجهه سیاست خارجی آمریکا داشته است.

در دوران ریاست‌جمهوری «جان اف کندی» هم رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با مظنونین و معترضان تأثیر مخربی بر روابط خارجی آمریکا در مقابل روس‌ها داشت.

این گزارش‌ می‌افزاید، «باراک اوباما» همچون کندی با چالش بدی روبرو شده است، زیرا اخیراً اخبار بد، تصاویر و کلیپ‌های ویدئویی از اعتراضات در فرگوسن، میسوری و نیویورک منتشر می‌شود.

بیش از 50 سال از حادثه بیرمنگام می‌گذرد؛ آن زمان تصاویری منتشر شد که سگ پلیس آمریکا به یکی از تظاهرات‌کنندگان جنبش حقوق مدنی حمله کرده بود. آن تصویر فردای آن روز یعنی در 4 مه 1963 در صفحه اول روزنامه نیویورک‌تایمز آن زمان منتشر شد و جان اف‌کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا با چند گروه سیاسی درباره آن بحث کرد.

هم‌اکنون مجدداً تاریخ برای آمریکا تکرار شده است و معضلات نژادی آمریکا در صفحه اول روزنامه‌ها به تصویر کشیده شده است. تمامی رسانه‌ها از لندن گرفته تا بغداد، از پکن گرفته تا تهران و در بسیاری از رسانه‌های عربی و روس به پوشش این اخبار می‌پردازند.

نیوزویک ادامه داد که چین و تکفیری‌های داعش و دیگر کشورها در رسانه‌های اجتماعی در خصوص «ریاکاری» آمریکا صحبت می‌کنند.

این هفته‌نامه آمریکایی سپس با اشاره به اینکه این اعتراضات اخیر، وجهه سیاست‌ خارجی آمریکا را خدشه‌دار کرده‌ است، ادامه داد که اگر اوباما می‌خواهد تکانی به این وضعیت دهد باید خود وارد عمل شود چون همچون رخدادهای بیرمنگام که نگاه‌ها را به واکنش کندی برگرداند، هم‌اکنون نیز چشم‌ها به سوی اقدام اوباما خیره شده است.

50 سال پیش، آمریکایی‌ها به این فکر فرو رفته‌ بودند که به چه دلیل کندی وارد عمل نمی‌شود؟ در نهایت رئیس‌جمهور وقت آمریکا وارد عمل شد و نماینده‌ای را به بیرمنگام فرستاد. این نماینده با رهبران جنبش حقوق مدنی و دولت محلی وارد گفت‌وگو شد و آنها در خصوص یک طرح آشتی به بحث نشستند تا تبعیض‌نژادی را لغو کنند و معترضان بازداشت شده را آزاد کنند. اما موضوع بیرمنگام فراتر از یک بحران محلی بود، در واقع به یک بحران ملی و بین‌المللی تبدیل شده بود و به همین دلیل نیاز به مدیریت بیشتر داشت.

طبق این گزارش، کندی اقدامات بیشتری را انجام داد، گارد ملی را به منظور حفاظت از دانشجویان سیاهپوست فدرالی کرد و لوایح حقوق بشری بیشتری تنظیم کرد و در سخنرانی خود، حقوق مدنی را یک موضوع اخلاقی خواند.

نیوزویک با اشاره به این موارد ادامه داد که  اوباما نیز می‌بایست اقدامات بیشتری صورت دهد تا اطمینان حاصل کند که مأموران پلیس و دادستان‌های آمریکایی در پرونده‌های نژادی به درستی عمل می‌کنند. اوباما باید تبعیض نژادی را بعنوان یک موضوع اضطراری و فوری مطرح کند و در این زمینه اقدام کند و راهی پیدا کند تا مقامات محلی را از پلیس بد و دادستان‌های ضعیف خلاص کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار