بازدید 11175
چالش بزرگ برای وزیر فرهنگ و ارشاد؛

برزخ بهمن ماه برای جنتی با جشنواره های فجر

ظرفیت برخی نقدهای مطرح شده در حال حاضر، در حد یک سوال از وزیر است و نه استیضاح اما با برگزاری مجموعه جشنواره‌‌های فجر (جشنواره‌های موسیقی، تئاتر، فیلم و هنرهای تجسمی) شاید برخی نمایندگان مجلس بالاخره بتوانند دلایلی برای استیضاح وزیر بیابند.
کد خبر: ۴۴۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷ 03 November 2014
شواهد حکایت از آن دارد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم حداقل تا هفته نخست اسفندماه همسایه اهالی خانه ملت خواهد بود و ساختمان اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در میدان بهارستان ترک نخواهد کرد اما چرا تنها تا اسفندماه می‌توان از ماندن جنتی اطمینان داشت و پس از آن ممکن است تلاش‌ها برای تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد به نقطه اوج خود برسد؟

به گزارش «تابناک»، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس شورای اسلامی است که با امضای حداقل 10 تن از نمایندگان به مجلس تقدیم هیات رئیسه شود اما در مجلس معمولاً تعداد امضاهایی که برای استیضاح یک وزیر جمع آوری می‌شود به مراتب بیش از 10 امضاء است تا در حین تقدیم، با پس گرفتن امضای برخی نمایندگان، طرح از رسمیت نیافتد و البته از تاثیرگذاری روانی بیشتری بر دیگر نمایندگان برخوردار باشد.

از همین منظر، تلاش برای استیضاح علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پنجاه امضاء یا بیشتر که بیشتر در قالب تهدید مطرح شده و علی رغم جمع آوری امضاء توسط برخی نمایندگان، ظاهراً هنوز به هیات رئیسه مجلس تقدیم نشده، با چنین فضایی پیش می‌رود و با توجه به آنکه تنها طیف سیاسی مشخصی از مجلس در پی استیضاح مسلسلی وزرای دولت هستند، نمایندگان دیگر، همراهی لازم را برای افزایش قابل توجه موافقان این استیضاح نداشته‌اند.

این فضا نیز ظاهراً تا مدتی برقرار خواهد بود و بعید است حداقل به فاصله کوتاهی از پایان وضعیت عجیبی که درباره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رخ داده، شاهد استیضاح وزیر دیگری باشیم و احتمالاً تصمیم گیرندگان و مشخصاً هیات رئیسه مجلس بعید است که اجازه استیضاح وزرا را بدون ایجاد یک سکته زمانی بدهد و بنابراین احتمالاً فاصله زمانی دو یا سه ماه میان ماجراهای اخیر و استیضاح وزیر بعدی خواهد بود و به همین دلیل بعید است به همین زودی شاهد استیضاح وزیر دیگری از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد باشیم.

بهمن ماه سخت برای علی جنتی با جشنواره‌های فجر

با این حال جنتی یکی از گزینه‌های جدی است که برخی از نمایندگان از یک طیف خاص سیاسی مستمراً درصدد برخواهند آمد تا استیضاحش نمایند و بنابراین دور از تصور نیست که دیر یا زود، درخواست استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم هیات رئیسه شود و هیات رئیسه نیز پس از مدتی تامل، با اعلام وصول این طرح موافقت کند و پروسه استیضاح از سر گرفته شود.

از دیگر دلایلی که استیضاح علی جنتی تا اوایل اسفندماه به جریان نخواهد افتاد، عدم وجود پشتوانه استدلالی محکم برای کشیدن وزیر به چنین چالشی است، چرا که ظرفیت برخی نقدهای مطرح شده در حال حاضر، در حد یک سوال از وزیر است و نه استیضاح اما با برگزاری مجموعه جشنواره‌‌های فجر (جشنواره‌های موسیقی، تئاتر، فیلم و هنرهای تجسمی) شاید برخی نمایندگان مجلس بالاخره بتوانند دلایلی برای استیضاح وزیر بیابند.

جشنواره‌های فجر و مشخصاً جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور در سی و سومین دوره خود میزبان آثاری است که تمام آنها در دولت فعلی ساخته شده و در واقع ویترین تولیدات سینمای کشور در یک سال اخیر خواهد بود که می‌تواند نقدهای دوسویه‌ای را در پی داشته باشد؛ نخست آنکه برخی اعضای کمیسیون فرهنگی نوع برگزاری را به چالش بکشند و در درجه دوم، نوع و محتوای فیلم‌ها را به نقد بکشند.

درباره دیگر جشنواره ها نظیر جشنواره هنرهای تجسمی یا جشنواره تئاتر فجر نیز ممکن است سوابق داوران چالش برانگیز شود و یا درباره محتوای یک تئاتر نقدهایی مطرح شود و یا درباره تک خوانی در جشنواره موسیقی فجر، حواشی اخیر شدت بگیرد و مجموع چنین حواشی، زمستان پیش رو را برای وزیر فرهنگ و ارشاد دشوار سازد. البته این امید وجود دارد که ثبات و آرامش در متولی اصلی فرهنگ کشور برقرار باشد اما ظاهراً همه با این رویکرد، هم نظر نیستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس