بازدید 22527

پروپاگاندای وایبری دست بردار نیست!

گروه‌های پر‌شماری که هر کدام از ما در وایبر به عضویت آن در می‌آییم و آسایش خانگی را از ما سلب می‌کنند و بیش از پیش ما را به تکنولوژی وابسته می‌کنند از یک طرف و شایعه‌پراکنی و تشویش اذهان از طرف دیگر بیشترین و مهم‌ترین سوغاتی‌ای بوده که وایبر برای ما به ارمغان آورده است.
کد خبر: ۴۳۲۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۸ 06 September 2014
فرهیختگان در گزارشی نوشت:

در تاکسی نشسته‌ام و منتظرم ترافیک تمام نشدنی، قدری آرام بگیرد تا من به خانه برسم. مسافر کناری‌ام دختر جوانی است که با هیجان تلفن همراهش را بالا پایین می‌کند، بعد کمی دستش‌هایش را کش و قوس می‌دهد و با نچ‌نچ بلندی رو به من و احتمالا راننده و مسافر صندلی جلو که نیم ساعتی می‌شود خوابیده، می‌گوید: «مترو آتش گرفته، دو واگن سوخته و 50 نفر براثر دودگرفتگی مرده‌اند...» برق سه فاز از سرم می‌پرد. زنگ می‌زنم به روزنامه و بچه‌ها می‌گویند خبرها ضد و نقیض است، اما فاجعه‌ای هم در کار نیست. از دختر می‌پرسم که از کجا خبر این ماجرا را در تاکسی و وسط ترافیک گرفته و دخترخانم در حالی که در آینه شانه‌اش مقنعه‌اش را مرتب می‌کند، می‌گوید: «وایبر! خب معلومه دیگه الان کسی روزنامه و سایت نمی‌خونه، وایبر همه چیز رو به دست آدم می‌رسونه. تازه الان مسیج جدید اومد که آمار دقیق کشته‌ها معلوم نیست...» گرما و ترافیک حوصله سخن گفتن درباره شایعه‌سازی را به من نمی‌دهد، البته می‌دانم که فایده‌ای هم ندارد. چشمانم را می‌بندم و سعی می‌کنم ناراحتی‌ام را نشان ندهم که راننده تاکسی می‌گوید: «بفرما خانم! برای منم پیغامش اومد. تا الان 150 نفر مردن! عجب روزگاری درست کردن برای ملت...»

اما ماجرا یک اتصالی ساده در یکی از خطوط مترو بود که منجر به دودگرفتگی در واگن‌های مترو شد و خوشبختانه خون از دماغ هیچ کس نریخت. اما مساله ساختن شایعه است؛ شایعاتی که ما یدطولایی در آن داریم و البته رسانه‌های جمعی هم در این مورد هدایت درستی ندارند و در نتیجه به آتش این کوره می‌افزایند.

حتما این روزها شایعه‌هایی مبنی‌بر رسیدن داعش به ارومیه، ربودن دختران توسط داعش در شمال ایران و دوختن لب‌ها و چشم‌های آنها، سمی بودن خرما و هزار چیز دیگر را شنیده‌اید؛ اخباری که معلوم نیست منشاء آنها کجاست. هرکدام از ما برای آنکه نشان دهیم یک رسانه درست و درمان هستیم، بدون اطمینان از صحت و سقم این اخبار، آنها را در اختیار عموم قرار می‌دهیم، باور می‌کنیم و هیجان زده می‌شویم. در برابر اینکه این خبرها شایعاتی بیش نیستند هم مقاومت می‌کنیم و آن را نشنیده می‌گیریم و خبر را باز نشر می‌کنیم. شاید این مساله به این دلیل است که ما ایرانی‌ها شایعه را دوست داریم.  رسول طلوعی، جامعه‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با فرهیختگان به توصیف شایعه پرداخته و می‌گوید: «شایعه‌ها بیشتر نشان‌دهنده خصومت هستند.

وقتی این شایعه‌ها در یک کشور بالا می‌رود نشان دهنده این است که عده‌ای با مدیریتی درست می‌خواهند جوی آرام را بر هم زنند. شایعه‌ها در خانواده‌ها نیز به همین صورت شکل می‌گیرد. مثلا وقتی خانواده‌ای با خانواده دیگر خصومت دارند به مرد آن خانواده انگ اعتیاد و دزدی می‌زنند و اگر این کار با مدیریت پیش برود، در مدتی کوتاه تمام فامیل از این شایعه پر می‌شود. این شایعه در جاهای عمومی که افراد همدیگر را می‌بینند، به صورت نجوا و پچ‌پچ، رد و بدل می‌شود. به‌عنوان مثال وقتی کارکنان یک سازمان در سالن ناهارخوری دور هم جمع می‌شوند، با زمزمه‌هایی در مورد وضع نابسامان سازمان و کار خود، گمانه‌هایی را به یکدیگر انتقال می‌دهند. بعضی از تکرارکنندگان این گمانه‌ها ناهشیارانه به‌خاطر دلخوری‌ها یا از روی خصومت، برای تخلیه روانی خود، دیگران را به پخش آن تشویق می‌کنند. آنها از بازگو کردن شایعه‌ها و پخش آن، احساس بهتری دارند. شایعه‌های خصمانه از این نظر خطرناک هستند که خصومت و بی‌اعتمادی را در میان متحدین یا گروه‌های داخل یک کشور رواج می‌دهند.»
 
نقش رسانه‌ها در تربیت افراد برای استفاده از تکنولوژی


راستی دلیل عدم استفاده صحیح ما از بسیاری از وسایل ارتباط جمعی چیست؟ گروه‌های پر‌شماری که هر کدام از ما در وایبر به عضویت آن در می‌آییم و آسایش خانگی را از ما سلب می‌کنند و بیش از پیش ما را به تکنولوژی وابسته می‌کنند از یک طرف و شایعه‌پراکنی و تشویش اذهان از طرف دیگر بیشترین و مهم‌ترین سوغاتی‌ای بوده که وایبر برای ما به ارمغان آورده است. در حالی که شاید با استفاده درست از این وسایل می‌توانستیم نیازمند هیچ خبرگزاری نباشیم و خبرها را به صورت واقعی بخوانیم. در حالی که مطابق آماری که حسین نوش‌آبادی معاون پارلمانی وزیر فرهنگ ارائه می‌دهد، در حال حاضر هیچ کدام از خبرهای منتشر شده در وایبر معتبر نیستند. نوش‌آبادی به فرهیختگان می‌گوید: «من فکر می‌کنم بهترین جایی که می‌تواند فرهنگ صحیح استفاده از وایبر و دیگر وسایل ارتباط جمعی را به ما آموزش دهد، سازمان صدا و سیماست. این سازمان به‌عنوان نهادی که با وجود بسیاری از مشکلات هنوز نزد جامعه دارای اقبال است می‌تواند در سریال‌هایی با همین مضمون آفت عدم استفاده صحیح از این وسایل را توضیح دهد. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مطبوعات و لابه‌لای مصاحبه‌های خود می‌تواند نحوه استفاده صحیح از این وسایل را آموزش بدهد.»
 
پرو پاگاندای رسانه‌ای در وایبر


بحث مربوط به پروپاگاندا، عملیات روانی و تهاجم فرهنگی و استفاده از ابزارهای ارتباطی قدمتی به اندازه تاریخ بشر دارد. همواره شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ازجمله احزاب، گروه‌ها و سازمان‌ها تلاش داشته‌اند با استفاده از ابزارهای جدید بر اذهان دشمن یا افراد بی‌طرف تاثیر گذارند و ادامه همراهی افراد طرفدار را با خودشان تضمین کنند.

سینا راعی کارشناس ارتباطات با توضیح پروپاگاندا به بیان علت رواج پرداخته و می‌گوید: «این مساله در بسیاری از کشورها رواج دارد و برای تاثیر بر افکار عمومی در راستای اهداف مشخصی اتفاق می‌افتد. مساله این است که همیشه ‌انگیزه برای تسخیر افکار و اذهان عمومی وجود دارد و حالا وایبر یکی از این وسایل است. ممکن است سازندگان ابزارهای مدرن ارتباطی، تفکر تسلط بر مخاطبان و تسخیر افکار عمومی به نفع خود را نداشته باشند اما به‌طور یقین افرادی با انگیزه‌های قوی و در راستای اعمال دیدگاه‌های خود بر اذهان عمومی و حتی تغییر نظرات مخالفان به نفع خود یا گروه خاصی هستند. مساله این است که در شبکه یوتیوب در هر دقیقه 15 ساعت فیلم بارگذاری می‌شود و بیش از یک میلیارد نفر آن را می‌بینند. در مقابل رشد فزاینده استقبال و ‌انگیزه سیاستمداران، اقتصاددانان و اهالی فرهنگ و مذهب در مورد استفاده از این نوع ابزارها می‌توان دو نوع برخورد داشت؛ نخست برخوردهای سلبی که شامل جریمه، زندانی کردن و جلوگیری از ورود تجهیزات و ابزارها ارتباطی می‌شود و دیگری استفاده هوشمندانه و واکنش هم‌عرض رسانه‌ای و فرهنگی.» در پایان باید به این نکته توجه کرد که در سال‌هایی که تکنولوژی در کشور ما روزبه‌روز با رشد فزاینده‌ای مواجه است، چقدر آموزش صحیح درباره استفاده از این نوع وسایل ارائه شده است؟ آموزشی مبنی‌براینکه این وسایل به شرط استفاده صحیح خوب هستند، چراکه ما در آموزش‌هایمان همیشه سلبی برخورد می‌کنیم و صرفا می‌گوییم استفاده ممنوع، اما هیچ کس به ما نمی‌گوید استفاده صحیح از این وسایل می‌تواند به پیشبرد اهداف بشر کمک شایانی کند و برعکس آن مضرات جبران‌ناپذیری دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۲۰
برید همینم فیلتر کنید خیالتون راحت شه!!!
فقط وایبر مونده. اونم فیلتر بکنید ببینیم ایا این شایعات را با موبایل و تلفن معمولی نمیشه بهم خبر داد یا میخواهید تلفن و موبایل رو هم قطع بکنید اصلا بنظر من همه چی رو قطع کنید البته اب که بخودی خود داره قطع میشه برق هم با اون خواهد رفت تا ببینیم باز چکار میکنید
پروپاگاندا = تبلیغات سنگین
فرهنگ استفاده از فرغون هم حتی توی این مملکت نیست
اينا همه اش بهونه است فيلترش مي خواهيد بكنيد مي خواهيد توجيه كنيد
وایبر هم فیلتر کنید تا خیال شما و گاندی راحت بشه . قبل از وایبر هیچ شایعه ای نبود ؟؟؟؟؟
حالا یه برنامه فیلتر نشده از کل مسیرهای ارتباطی دنیا شما کمر همت بستی با جو سازی فیلترش کنی . امیدوارم نگرانی و لرزش شما هم رفع شود ...
آدم باید تو این دوره و زمونه خودش آگاه باشه.
صرف اینکه توی یه سایت یه چیزی یا یه خبری نوشتند که نباید باور کرد!
حتی برخی سایت های خبری هم برخی اوقات یه خبری می نویسند بعد از یه مدتی تکذیب میشه!
مشکل از وایبر و امثال اون نیست مشکل از سادگی خود ماست که هر مرخرفاتی رو توی فضای مجازی دیدیم باور می کنیم!
اگر همین قدر که به اخبار موجود در این فضا اعتماد داریم به کلام خدا اعتماد داشتیم وضع مون به از این بود.
نوش‌آبادی به فرهیختگان می‌گوید: «من فکر می‌کنم بهترین جایی که می‌تواند فرهنگ صحیح استفاده از وایبر و دیگر وسایل ارتباط جمعی را به ما آموزش دهد، سازمان صدا و سیماست.!!!!!!!!!!!!!
شما خودت قضاوت کن .وقتی که اخبار داخلی از رادیو و تلویزیون مملکت با تاخیر پخش می شود و یا اصلا پخش نمی شود راه برای هر شایععه ای باز می ماند.
مگر در گذشته وایبر و اینتر نت بود که شایعات به سرعت پخش می شد و عین واقعیت تلقی می شد.
وقتی شما در اخبارتان به اصطلاح خبر داغ و تازه ندارید که هر 15 دقیقه نه هر ساعت یکبار بگوید چه توقعی دارید.
آیا اخبار شفاف است و جذابیت دارد؟
وقتی بر سر استفاده از اینتر نت هنوز اما و اگر هست تصوری که ایجاد می شود چیست.چرا هر چه که در ذهن مسئولین فرهنگی ما می اید دیدگاه فساد آفرینی آن است و جنبه های مثبت آن دیده نمی شود.
اگر جنبه های مفید تکنولوژی را قبول داریم به جای نفی کلی آن به تقویت آن جنبه های مثبت نگاه کنیم. اینکه همه مردم دنبال کارهای مفسده آمیز دستاوردهای تکنولوژِی باشند یعنی اهانت به مردمی بزرگ که در همه وقایع تاریخی سالهای اخیر مرد و مردانه جلو هر تحریمی و تنگنایی ایستاده است .
فرمایشات این دوست رسانه ای صحیح است. البته فراموش نکنید که احتیاط بیش از اندازه و یا واپس گرایی در استفاده از تکنولوژیهای جاافتاده مثل ماهواره و امثالهم نیز میتواند یکی از دلایل این امر باشد
بابا دست برداريد از اين اصطلاح تهاجم فرهنگي ديگه پوسيده شده اين كلمه تو بلدي بسم الله اين گوي و اين ميدان
ما عادت كرديم خودمان را زديم به تنبلي تا يكي ابداعي و اختراعي ميكنه فقط بلديم موضع بگيريم
مانند بحث ماهواره غربي ها ابداع كردند و ابتدا آنها استفاده كردند و الان مگر همين صدا و سيماي ما نيست كه چندين شبكه ماهواره اي دارد مگر همين شيعيان برخي كشورها نيستند كه شبكه هاي گوناگون تاسيس كرده اند بر عليه افكار پوسيده تكفيري ها و وهابيت خب دستشون درد نكنه از ابزار استفاده كردند
حالا بحث وايبر هم همينطور ما اگر عرضه داشته باشيم به اين ابزار جهت مي دهيم و مقاصد خودمان را پياده مي كنيم چرا فقط به دنبال مقابله از نوع پاك كردن صورت مساله هستيم
وایبر فقط یه وسیله است مشکل از خودمونه که از هر چیزی به بدترین نحو استفاده میکنیم.فرهنگ استفاده از تکنولوژی رو نداریم
اكه صدا وسيما اخبار را تمام وكمال منعكس كنه اين موارد حل ميشه
اما أمان از سائقه اي عمل كردن !
باید یک عارضه یابی بشه که چرا مردم به اخباری که تو وایبر پخش میشه اعتماد می کنند
تاکید نگارنده بر وایبر نشان دهنده برنامه هایی است که برای این وسیله ارتباطی اماده شده است.
ابتدا با شایعات و جوکها ذهنیت ها را اماده میکنند تا بعدا برای فیلترینگ و زدن ریشه ها بهانه داشته باشند.
اگه روش استفاده ازش رو نشون مردم بدن بسیار هم مفیده . متاسفم برای کسانی که هنوز مفهوم عصر تکنولوژی رو نمیدونن
تابناک ایراد نه از وایبره و نه از کاربران و نه از آموزش مردم ، تا موقعی که یک فضای رسانه ای کاملا مورد اطمینان در جامعه ایجاد نشه و این خلا اطلاع رسانی رو پر نکنه بساط شایعه پراکنی جمع نخواهد شد .
ببين تو اروپا هم و همه دنيا اين وايبر هست
بستگي داره كجا باشي
تو جهان سوم يا اول
اين مهم هست. هر تكنولوژي فرهنگ استفاده ميخواد و سواد كه متاسفانه نيست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار