بازدید 22220
«پنجمعه» با «تابناک»؛

فیلم: بربط نوازی به سبک جز را تماشا کنید و به گالری‌‌ها سری بزنید

آثار سهراب سپهرى، حسین زنده رودى، مسعود عربشاهى، پرویز كلانترى، سیراك ملكوتیان، منوچهر نیازى، ناصر اویسى، غلامحسین نامى، على اكبر صادقى، جلال شباهنگى، حسینعلى ذابحى، محمود زنگنه، قباد شیوا، فریده لاشایى، اردشیر محصص و... زینت‌بخش این روایت از تاریخ هنر ایران هستند.
کد خبر: ۴۲۳۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵ 07 August 2014

مجموعه‌های فرهنگی پایتخت و مشخصاً گالری‌ها در نیمه مردادماه، میزبان طیف انبوهی از برنامه‌ها هستند که از دوستداران فرهنگ و هنر ایران مرز و بوم میزبانی می‌کنند؛ برنامه‌هایی که با انتخاب از میانشان، آخر هفته‌ای پر بار خواهید داشت. پیش از آن به نوای ربط (عود) انور براهم نوازنده برجسته تونسی این ساز ایرانی که موسیقی جز را با این ساز رنگ تازه‌ای بخشیده، گوش بسپارید.

به گزارش «تابناک»، نخستین بازار نقاشی خانه هنرمندان ایران با ارائه بیش از ۱۲۰۰ اثر گالری‌های بهار، تابستان، پاییز، زمستان، ممیز و نامی را به خود اختصاص داده است. طبق اعلام جمشید حقیقت‌شناس، مدیر گالری‌های این مرکز، بیش از ۱۸۰۰ اثر نقاشی برای حضور در این رویداد فرستاده شده و با فروش آثاری که هم اکنون روی دیوار گالری‌های خانه هنرمندان رفته، باقی مانده آثار جایگزین آن‌ها خواهند شد.

یکی از تفاوت‌های این رویداد با موارد مشابه این است که در بازار نقاشی خانه هنرمندان همه گروه‌های هنرمندان نقاش حضور دارند و محدود به اعضای انجمن نقاشان نمی‌شود.

این آخر هفته در گالری‌ها چه می‌گذرد؟

گالری ایده جمعه میزبان نمایشگاه تصویرگری امید می‌شود. این نمایشگاه برای یادمان امید عباسی آتش‌نشان فداکار که جان خود را برای نجات یک دختر کوچک از دست داد به همت گروه هنری موگه و مدرسه هنری ایده برپا شده است. این نمایشگاه تا پایان مرداد ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان در ‌روزهای هفته از ساعت ۱۱ تا ۲۰ می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند. گالری ایده در خیابان خردمند شمالی، خیابان هجدهم، پلاک ۲۶ طبقه اول ‌شده است.

گالری الهه نیز از هفدهم مرداد، میزبان سومین دوره نمایشگاه پرسبوک است. این نمایشگاه تا ۲۷ مرداد ادامه خواهد داشت. گالری الهه در بلوار آفریقا، انتهای گلفام، بن بست امینی، شماره ۳ واقع شده است.

گالری شکوه از جمعه میزبان نمایشگاه نقاشی‌خط‌های سهیلا احمدی با نام «عشق هنر کویر» می‌شود. سهیلا احمدی در این نمایشگاه ۲۸ اثر نقاشی‌خط با تکنیک میکس مدیا و ابعاد متفاوت ارائه داده است. او در آثارش ابیاتی با مضمون عشق از شعرای بزرگی چون مولانا، حافظ، سهراب سپهری و هوشنگ ابتهاج را با بهره‌گیری از خط نستعلیق، شکسته و ثلث به نمایش گذاشته است.

نقاشی‌خط‌های احمدی هیچ محدودیتی به لحاظ تکنیکی ندارند و او با کمک ترکیب مواد گوناگون، نوعی ترک را در کار ایجاد کرده که بافت کویری را در ذهن تداعی می‌کند. نمایشگاه نقاشی‌خط‌های «عشق هنر کویر» تا چهارشنبه ۲۲ مرداد در گالری شکوه دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ از این آثار در گالری شکوه ‌در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ ‌دیدن کنند.

گالری ماه مهر جمعه هفدهم مرداد به استقبال نمایشگاه گروهی عکاسی تبلیغات می‌رود. در این مجموعه که به اهتمام یدالله ولی‌زاده گردآوری شده، آثار بیست هنرمند روی دیوار می‌رود. ماه مهر در خیابان آفریقا، کوچه نیلوفر، شماره ۷ ‌است.

گالری حنا هم جمعه هفدهم مرداد همزمان میزبان افتتاح دونمایشگاه است. نمایشگاه نقاشی‌های شیوا یغمایی با نام «خودیافتگی» و تصویر سازی‌های مسعود ندافی با نام «بی‌نظمی» در این روز د‌ر گالری حنا افتتاح می‌شوند و هر دو تا پایان مرداد ماه ادامه خواهند داشت. گالری حنا در خیابان دولت، بلوار کاوه، کوچه اخلاقی، خیابان جهانتاب، بیگلرپور شرقی، پلاک ۱۹ واقع شده است.

گالری طراحان آزاد از هفدهم مرداد میزبان نمایشگاه عکس میلاد هوشمندزاده می‌شود. گالری طراحان آزاد در میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ واقع شده است.

گالری زیرزمین دستان هم جمعه هفدهم مرداد، میزبان افتتاحیه نمایشگاه طراحی‌های شیوا شهلا با عنوان «نوزایی» می‌شود. زیرزمین دستان در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ واقع شده است.
 
گالری شیلا از شانزدهم مرداد، میزبان نمایشگاه عکاسی تئا‌تر بابک حقی است. در این نمایشگاه ۳۹ عکس در سایزهای ۳۰در ۴۵ و ۶۰در۴۰ سانتی‌متر به صورت رنگی و سیاه و سفید با فضایی اکسپرسیونیستی از فعالیت یک ساله بابک حقی در زمینهٔ عکاسی تئا‌تر ارائه می‌شود. نمایشگاه تا ۲۲ مرداد در گالری شیلا، خیابان ولیعصر، بالا‌تر از تقاطع طالقانی، کوچهٔ گیلان، پلاک ۲، واحد یک برپاست.

گالری نقش جهان از هفدهم مرداد، میزبان نمایشگاه نقاشی عطیه چگینی می‌شود. چگینی در این نمایشگاه ده نقاشی در ابعاد بزرگ را در معرض دید عموم می‌گذارد. این نمایشگاه تا ۲۱ مرداد ادامه خواهد داشت. گالری نقش جهان در خیابان نیاوران (باهنر) از میدان یاسر به سمت تجریش، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان آیت‌الله محمودی، شماره ۹ واقع شده است.

گالرى مژده با هدف ارائه برشى از پالت رنگى هنر نوگرا و معاصر ایران در یکصد سال اخیر، نمایشگاه هنرمندان نوگرا و معاصر ایران را عصر جمعه هفدهم مرداد به روى دیوار مى‌‌برد. در این نمایشگاه آثار ٢٩ هنرمند بزرگ نقاشى نوگرای ایران به نمایش درمى‌آید که برخى از آن‌ها جریان‌هایى تأثیرگذار در هنر ایران پدید آورده‌اند و برخى دیگر نمونه‌هایى ناب از تلاقى مدرنیسم و زبان تصویرى ایرانى‌اند.

در این نمایشگاه آثار سهراب سپهرى، حسین زنده رودى، مسعود عربشاهى، پرویز کلانترى، سیراک ملکوتیان، منوچهر نیازى، ناصر اویسى، غلامحسین نامى، على اکبر صادقى، جلال شباهنگى، حسینعلى ذابحى، محمود زنگنه، قباد شیوا، نصرت الله مسلمیان و مجید حمیدیان همنشین هم‌اند ضمن آنکه آثار زنده یادان هانیبال الخاص، فریده لاشایى، منصور قندریز، مهدى ویشکایى، اردشیر محصص، احمد اسفندیارى و محمود جوادى‌پور هم آذین بخش این روایت از تاریخ هنر ایران هستند. نمایشگاه هنرمندان نوگرا و معاصر ایران پس از افتتاح در عصر جمعه ١٧ مرداد به مدت ١٠ روز در گالرى مژده واقع در سعادت آباد، علامه شمالى، خ ١٨ شرقى دایر خواهد بود.

گالری آریا از جمله گالری‌هایی است که از شانزدهم مرداد فعالیت خود را با برپایی نمایشگاه عکس مریم بهپور آغاز می‌کند. این نمایشگاه تا ۲۳ مردادماه ادامه خواهد داشت. گالری آریا در خیابان ولیعصر، بالا‌تر از عباس آباد کوچه زرین واقع شده است.

گالری نی از ۱۷ تا ۲۴ مرداد میزبان نمایشگاه نقاشی خط امیرساسان مصطفوی می‌شود. آثار امیرساسان مصطفوی با محوریت کلمات الله و بسم‌الله خلق شده‌اند. گالری بین‌المللی نی در خیابان موحد دانش (اقدسیه)، کوچه نیلوفر، پلاک ۳ واقع شده است.

گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران از هفدهم مرداد میزبان آثارمنتخب نخستین دوره ازمسابقه عکاسی سالانه «یک نگاه ایرانی» می‌شود. مسابقه عکاسی «یک نگاه ایرانی» در سه بخش مستند و خبری، هنری و خلاقه و بخش ویژه یعنی قهوه‌خوری و کافه نشینی برگزار شده و یک بخش جانبی برای عکاسان زیر ۲۵ سال داشته است. آثار برگزیده هر کدام از این بخش‌ها در قالب نمایشگاهی از روز ۱۷ تا ۲۶ مرداد در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران به روی دیوار می‌روند. این نمایشگاه شامل ۶۵ اثر در اندازه ۱۰۰ در ۷۰ سانتی‌متر است که محمود کلاری، جمشید بایرامی، علی سعادتمند و نادر داوودی داوری آن‌ها را برعهده داشته‌اند. علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۶ مرداد هر روز برای دیدن این آثار از ساعت ۱۰ تا ۲۰ به این فرهنگسرا مراجعه کنند.

گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران نیز از هفدهم مرداد میزبان نمایشگاهی از آثار نقاشی رنگ و روغن و آبرنگ پریوش حکیم رابط می‌شود. این نمایشگاه شامل هجده اثر است که برخی از آن‌ها با تکنیک آبرنگ و برخی نیز با تکنیک رنگ و روغن روی بوم اجرا شده‌اند. این آثار با موضوع طبیعت و پنج تابلو آن نیز درباره کوچ عشایر است.

گالری زیرزمین دستان چهاردهم و پانزدهم مردادماه، میزبان نمایشگاه نقاشی کم توانان ذهنی است. در این نمایشگاه همچنین از کتاب مجموعه نقاشی‌های کودکان کم توان ذهنی رونمایی می‌شود. این کتاب به کوشش زهرا حیدری جمع آوری شده است. گالری زیرزمین دستان در خیابان ولیعصر بالا‌تر از پارک وی، خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ واقع شده است.

گالری آرته تا بیستم مرداد میزبان اجرای گروه تئا‌تر پرسیست با نام «صندلیب ۱» می‌شود. مهدی‌پور خیاط نویسندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده دارد و شکیب شجره بازیگر این کار است و کاوه عیدی موسیقی این اثر را بر عهده دارد. علاقه‌مندان برای دیدن این کار باید بلیت خریداری کنند.

گالری نگاه تا ۲۱ مرداد میزبان نمایشگاه انفرادی نقاشی سارا اشرفی خواهد بود. گالری نگاه درلواسان ابتدای بلوار اصلی خیابان شکوفه، خیابان نگار، انتهای کوچه گلزار پلاک ۳۲ واقع شده است.

گالری گلستان نیز ۲۹ مرداد میزبان بیست و دومین دوره نمایشگاه ۱۰۰ اثر ۱۰۰ هنرمند خواهد شد. گالری گلستان در دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ واقع شده است.

افروز رهبری ۲۷ تابلو‌ نقاشی رنگ روغن و به سبک رئال خود را با موضوعات گوناگونی از سوژه‌های رئال و با تم اصلی «دست» در گالری احسان به نمایش گذاشته است. برخی از این آثار برای این نمایشگاه آماده شده و برخی دیگر مربوط به نمایشگاه‌های قبلی‌ است. کار روی این تابلو‌ها را از سال ۸۷ شروع کردم. نمایشگاه آثار این هنرمند از دهم تا پانزدهم مرداد ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری احسان به نشانی خیابان اقدسیه، بلوار آجودانیه (شهید سیاری)، خیابان ۱۴ شرقی، شماره ۲۲ میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.

هفت هنرمند زن آثار نقاشی، مجسمه و چیدمان خود را با موضوع «زنانگی» و «آفرینش» در گالری جرجانی به نمایش گذاشته‌اند. انتخاب هنرمندان به خاطر مطالعه‌ای که روی کارهای آن‌ها داشتم، کاملا آگاهانه بود. این هنرمندان همواره در آثارشان «زنانگی» را مد نظر قرار می‌دهند و من هم از آن‌ها خواستم آثاری با همین سبک برای یک نمایشگاه گروهی آماده کنند. نمایشگاه «آفرینش» تا سیزدهم مرداد ماه از ساعت ۱۶:‌۳۰ تا ۲۰:‌۳۰ در گالری جرجانی به نشانی خیابان ولیعصر، بالا‌تر از پارک‌وی، کوچه خیام، شماره ۴ میزبان علاقه‌مندان است. گالری جرجانی شنبه‌ها تعطیل است.

نمایشگاه گروهی از آثار نقاشی تعدادی از هنرمندان در گالری نهاوند برگزار می‌شود و حدود ۴۴ اثر از آثار نقاشی من، دنیا صبوحی داریانی و آرزو بور بور در گالری نهاوند به نمایش درمی‌آید. این نمایشگاه از جمعه هفدهم مردادماه آغاز و تا پنجشنبه ۲۳ مردادماه ادامه دارد. ساعت بازدید از این نمایشگاه شانزدهم تا بیستم ‌در گالری نهاوند به آدرس بلوار میرداماد، غرب ایستگاه مترو، جنب برج نادر، پلاک ۲۱۴ است.

امیرساسان مصطفوی هنرمندی که آثار خود را از نقاشی‌های انتزاعی هندی مایه گرفته، نقاشی‌های خود را در گالری نی به نمایش گذاشته است. مضامین این آثار الله، بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم و ابیاتی از دیوان شمس، حافظ و خیام است. البته در ابتدا وقتی به اثر نگاه می‌کنیم، شاید متوجه ابیات نشویم، چون به گونه‌ای کشیده شده که شاید خواندن آن آسان نباشد. در این آثار متن بهانه‌ای برای اجرای تکلیف بوده است. با این همه ابیات زیر هر اثر آمده است. این نمایشگاه از جمعه هفدهم مردادماه آغاز می‌شود و تا یک هفته برقرار است. ساعت بازدید از این نمایشگاه ۱۰ تا ۱۹ در محل گالری نی است.

عطیه چگینی، مجموعه‌ای از نمادهای کهن ایرانی را برای بیان مفاهیم اجتماعی در تابلوهای نقاشی خود‌ به نمایش می‌گذارد. کارهای این نمایشگاه موضوع واحدی ندارند و در هر کدام از آن‌ها ‌جداگانه به مفاهیم اجتماعی پرداخته شده است. نمایشگاه نقاشی‌های این هنرمند روز پنج‌شنبه شانزدهم مرداد ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در نگارخانه نقش جهان به نشانی خیابان نیاوران (باهنر) از میدان یاسر به سمت تجریش، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان آیت‌الله محمودی، شماره ۹افتتاح می‌شود و تا ۲۱ مرداد ادامه خواهد داشت.

۳۹ عکس از تئاترهایی که در سال ۹۲ اجرا شد، در نمایشگاه روی دیوارهای گالری شیلا می‌رود. این عکس‌ها از نمایش‌های «زندگی انسان»، «خرمگس»، «سقراط»، «شاه لیر»، «آنتراک بی‌آنتراک» و چند نمایش دیگر برای این نمایشگاه انتخاب شده‌اند. نمایشگاه عکس‌های تئا‌تر این هنرمند روز پنجشنبه شانزدهم مرداد ماه در گالری شیلا به نشانی خیابان ولیعصر، بالا‌تر از خیابان طالقانی، کوچه گیلان، شماره ۲ افتتاح می‌شود و تا ۲۲ مرداد از ساعت ۱۷ تا ۲۱ میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی است. گالری شیلا روزهای شنبه تعطیل است.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار