بازدید 7491

کوچ جهانی به اینترنت موبایل

تازه‌ترین آمارهای اتحادیه جهانی مخابرات نشان می‌دهد مسیر رشد اینترنت در جهان از خطوط پرسرعت ثابت به تلفن همراه شیفت پیدا کرده است. بر اساس این گزارش تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت موبایل تا پایان سال ۲۰۱۴ به بیش از 3/2 میلیارد نفر می‌رسد.
کد خبر: ۴۱۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۶ 26 July 2014
تازه‌ترین آمارهای منتشر شده توسط اتحادیه جهانی مخابرات نشان‌دهنده این موضوع است که تا پایان سال ۲۰۱۴ تعداد کاربران اینترنت به بیش از ۳ میلیارد نفر می‌رسد که دو سوم این کاربران در کشورهای در حال توسعه‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، براهیما ساتو مدیر دفتر توسعه ارتباطات راه دور ITU (اتحادیه جهانی مخابرات) در گزارشی با عنوان «آی‌سی‌تی، واقعیت‌ها و ارقام»  تازه‌ترین آمارهای جهانی این عرصه را منتشر کرده که در آن آمده است که تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت روی موبایل در جهان به 3/2 میلیارد نفر می‌رسد و از این میان ۵۵ درصد از مشترکان در کشورهای در حال توسعه‌ قرار دارند.

 توسعه اینترنت پرسرعت روی موبایل

بنابراین گزارش ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت روی موبایل تا پایان سال جاری میلادی به ۳۲ درصد خواهد رسید که این رقم دوبرابر این ضریب نفوذ در سال ۲۰۱۱ (سه سال پیش) و چهاربرابر ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت موبایل در سال ۲۰۰۹ است. بخش عمده این توسعه ضریب نفوذ در کشورهای در حال توسعه (۸۴ درصد) رخ خواهد داد، در حالی که کشورهای توسعه‌یافته که عمدتا زیرساخت‌های موبایلی پیشرفته‌ای دارند بخش کمتری از این میزان توسعه را به خود اختصاص داده‌اند. نکته جالب آنجا است تا پایان سال ۲۰۱۴ بیش از ۵۵ درصد از کل مشترکان اینترنت پرسرعت موبایل مربوط به کشورهای در حال توسعه هستند، رقمی که در سال ۲۰۰۸ تنها ۲۰ درصد بود.
در همین حال این گزارش نشان‌دهنده اشتیاق شدید کشورهای آفریقایی به اینترنت پرسرعت روی موبایل است و این کشورها متوسط ضریب نفوذ ۲۰ درصدی را تا پایان سال ۲۰۱۴ تجربه خواهند کرد.

 اروپا همچنان در جایگاه نخست

گزارش اتحادیه جهانی مخابرات نشان‌دهنده این واقعیت است که اروپا از بالاترین ضریب نفوذ در این زمینه برخوردار است. در این قاره ۶۴ درصد مردم به اینترنت پرسرعت موبایل دسترسی دارند و پس از آن آمریکا (۵۹ درصد) و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (۴۹ درصد)، کشورهای عربی (۲۵ درصد)، کشورهای آسیا و اقیانوسیه (۲۳ درصد) و آفریقا (۱۹ درصد) قرار دارند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که آمریکا با داشتن ۵۰۰ میلیون مشترک اینترنت پرسرعت موبایل تا پایان سال ۲۰۱۴، نرخ رشد ۱۵ درصدی خود را  حفظ خواهد کرد اما آسیا- اقیانوسیه با داشتن یک‌میلیارد مشترک اینترنت پرسرعت موبایل  ضریب نفوذ کمتری نسبت به کشورهای عربی و مستقل مشترک‌المنافع خواهد داشت. همچنین با وجود آنکه همه جهان  از نرخ رشد دو رقمی در این زمینه برخوردار خواهند شد اما جایگاه آفریقا با نرخ رشد ۴۰ درصدی، دوبرابر میانگین جهانی و شاخص خواهد بود. چهارسال پیش در آفریقا ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت موبایل کمتر از ۲ درصد بود.

 تعداد مشترکان موبایل

امروزه حدود هفت میلیارد مشترک موبایل در سراسر جهان وجود دارند که از این میان تا پایان سال جاری میلادی، کشورهای در حال توسعه سه چهارم کل مشترکان را به خود اختصاص خواهند داد. با نزدیک شدن تعداد مشترکان موبایل به تعداد جمعیت جهان تا پایان سال ۲۰۱۴ ضریب نفوذ موبایل در جهان به ۹۶ درصد می‌رسد. اشباع شدن بازار موبایل، نرخ رشد آن را به پایین‌ترین سطح از آغاز (6/2 درصد در کل جهان) می‌رساند، هر چند همچنان در کشورهای در حال توسعه که مشغول جبران عقب‌ماندگی‌های توسعه موبایلی هستند نرخ رشد به  1/3 درصد خواهد رسید. در آفریقا و آسیا- اقیانوسیه میزان ضریب نفوذ موبایل به ۶۹ و ۸۹ درصد می‌رسد، در حالی که در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، کشورهای عربی، آمریکا و اروپا که ضریب نفوذ ۱۰۰ درصدی را رد کرده‌اند نرخ رشد کمتر از ۲ درصد خواهد بود.

 اینترنت پرسرعت ثابت

از کل مشترکان اینترنت پرسرعت ثابت، ۴۴ درصد مربوط به منطقه آسیا - اقیانوسیه و تنها 5/0 درصد مربوط به آفریقا است. رشد نفوذ اینترنت پرسرعت در جهان به رشد آرام خود ادامه می‌دهد (4/4 درصد تا پایان امسال) و این میزان عمدتا ناشی از کاهش رشد در کشورهای در حال توسعه است. انتظار می‌رود در این کشورها نرخ رشد نفوذ اینترنت پرسرعت ثابت از ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۶ درصد در سال ۲۰۱۴ نزول کند. حتی کشورهای توسعه یافته نیز با کاهش نرخ رشد اینترنت پرسرعت ثابت روبه‌رو  خواهند بود. ( از 8/4 درصد در سال ۲۰۱۱ به 5/3 درصد در سال ۲0۱۴ ).  مهم‌ترین دلیل این کاهش نرخ رشد اینترنت پرسرعت، افزایش دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت روی موبایل است. این موضوع به خصوص در مورد کشورهای آفریقایی که دسترسی بسیارکمتری به اینترنت پرسرعت دارند قابل مشاهده است. کشورهای آفریقایی تصمیم گرفته‌اند عقب‌ماندگی در دسترسی به اینترنت پرسرعت را از طریق گسترش موبایل (متصل به اینترنت پرسرعت) جبران کنند.

در سال گذشته (۲۰۱۳) تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت در کشورهای در حال توسعه از کشورهای توسعه یافته پیشی  گرفت، روندی که انتظار می‌رود امسال نیز ادامه یابد. در همین حال در آفریقا، کشورهای عربی و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع نرخ رشد اینترنت پرسرعت ثابت دو رقمی باقی خواهد ماند. آمریکا کمترین میزان رشد اینترنت پهن باند (5/2 درصد) را خواهد داشت. هم اکنون در اروپا ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت ثابت سه برابر میانگین جهانی (۲۸ درصد در قیاس با ۱۰ درصد)  است.

 ۴ میلیارد نفر آفلاین

گزارش اتحادیه جهانی مخابرات نشان می‌دهد امروزه حدود ۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان از اینترنت استفاده می‌کنند و در کشورهای در حال توسعه از هر سه نفر یک نفر آنلاین است.
 امروزه ضریب نفوذ اینترنت در جهان به ۴۰ درصد رسیده که ۷۸ درصد آن مربوط به کشورهای توسعه‌یافته است. 

در آفریقا از هر ۱۰ خانواده تنها یک نفر به اینترنت متصل است اما تا پایان سال ۲۰۱۴ حدود ۴۴ درصد از خانوارهای جهان در خانه به اینترنت دسترسی خواهند داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر