بازدید 6497

ساز مخالف مسئولان با موسيقي پاپ

بعد از هشت‌سال که قرار است سالن وزارت کشور به جمع سالن‌های موسیقی اضافه شود تنها اهالی موسیقی اصیل می‌توانند میهمان این سالن باشند و پاپ‌ها از استفاده این سالن بی‌نصیب خواهند بود.
کد خبر: ۴۱۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶ 09 July 2014
تالار وزارت کشور پس از ۸‌سال درهایش را روی اهالی موسیقی باز خواهد کرد. اين خبر در حالي منتشر شد كه گفته شده اين سالن تنها میزبان اهالی موسیقی اصیل ایرانی خواهد بود؛ سالني که با گنجایش بیش از ۳هزار نفر سال‌ها یکی از مهم‌ترین سالن‌های موسیقی کشور بود، اما موسیقی در آن اجرا نمی‌شد.

به گزارش شهروند، حالا بعد از هشت‌سال هم که قرار است این سالن به جمع سالن‌های موسیقی اضافه شود تنها اهالی موسیقی اصیل می‌توانند میهمان این سالن باشند و پاپ‌ها از استفاده این سالن بی‌نصیب خواهند بود. این اتفاق تازه‌ای نیست. ‌سال گذشته هم اعلام شد سالن «برج میلاد» که به نوعی پاتوق دوستداران موسیقی پاپ بود، دیگر نمی‌تواند اجرای موسیقی پاپ داشته باشد و تنها کنسرت‌های سنتی در آن اجرا می‌شود. از آن‌جایی‌که تعداد کنسرت‌های پاپی که در طول ‌سال برگزار می‌شود به مراتب بیشتر از کنسرت‌های سنتی است، این تقسیم‌بندی‌ها موجب شد حالا اهالی موسیقی پاپ بمانند و دو سالن نمایشگاه‌ بین‌المللی و سالن اریکه ایرانیان که ظرفیت چندانی ندارد. ‌سال گذشته بعد از منتشر شدن این خبر که دیگر قرار نیست خوانندگان پاپ در برج میلاد کنسرت برگزار کنند، واکنش‌های فراوانی از سوی اهالی موسیقی پاپ مطرح شد و بسیاری از آنها معتقد بودند این تصمیم باعث می‌شود لطمات جبران‌ناپذیری به موسیقی پاپ وارد شود.

پيش از اين مدیرعامل برج میلاد در پاسخ به واكنش‌هاي مطرح‌شده عنوان كرده بود: «فضاهای لازم برای برگزاری کنسرت پاپ در سایر قسمت‌های شهر هم وجود دارد اما برای کنسرت سنتی فضای مناسبی وجود ندارد».

اگر خوشبينانه به حذف موسيقي پاپ از برج ميلاد نگاه كنيم و فكر كنيم اين سالن و مدیریتش هیچ زاویه‌ای نسبت به موسیقی پاپ نداشته‌اند، با اين حال روند کم شدن تعداد سالن‌هاي کنسرت‌های پاپ در پايتخت محسوس است؛ روندي كه از یک‌سال و نیم پیش تاکنون شروع شده و با پيوستن تالار كشور به اجراي موسيقي سنتي هم پررنگ‌تر شد.

شماري از اهالي موسيقي پاپ ايران اعتقاد دارند برگزار نشدن موسیقی پاپ و کم شدن آن در سالن‌هاي تهران با سیاست‌های کلی شهرداری در مورد موسیقی و محدود کردن آن ارتباط دارد؛ سياست‌هايي كه چندي پيش گريبان تدريس موسيقي در فرهنگسراها را هم گرفت و در پايان با دخالت خانه موسيقي و شوراي شهر ختم به خير شد و اكنون در آستانه بازگشايي كلاس‌هاي تابستاني موسيقي به سر می‌برد.

در اين ميان اهميت كم شدن كنسرت‌هاي موسيقي پاپ از سوي اهالي‌اش دغدغه‌برانگيز است؛ دغدغه‌اي كه لابه‌لاي صحبت‌هايشان به آن اشاره می‌كنند و تا حدي برايشان تأسف‌برانگيز می‌شود، تا آن‌جا که «خشايار اعتمادي» در پاسخ به سوال خبرنگار شهروند درباره واكنشش نسبت به حذف موسيقي پاپ از سالن‌هاي تهران سعي می‌كند اعتراضش را با گفتن يك جمله اعلام كند و می‌گويد: «من اين روزها درباره چنين مسائلي هيچ حرفي نخواهم داشت». در همين زمينه با «رضا يزداني» خواننده‌ای كه سال‌ها در برج ميلاد كنسرت پاپ برگزار كرده صحبت كرديم. يزداني در گفت‌وگو با «شهروند» اهميت موسيقي پاپ را در صنعت موسيقي كشور مهم دانست و گفت: «موسيقي سنتي موسيقي ملي كشور ما است و كاملا ارزشمند محسوب می‌شود، اما موسيقي پاپ با اين تعداد كنسرتي كه در طول‌ سال برگزار می‌كند، تعداد بالاي آلبوم‌هايي كه به بازار عرضه می‌كند و جمعيت قابل توجهي كه به سالن‌هاي اريكه و نمايشگاه بين‌المللي می‌كشاند عملا به صنعت موسيقي كشور كمك می‌كند و سهم گسترده‌ای از چرخه مالي موسيقي ايران به دوش همين موسيقي پاپ است.» اين خواننده پاپ با اشاره به گروه‌هاي تلفيقي گفت: «بخش ديگر اين چرخه را در سال‌هاي اخير گروه‌هاي پاپ - سنتي تأمين كرده‌اند. اين گروه‌هاي تلفيقي هم در مردم جاي باز كرده‌اند و كنسرت‌هايشان مورد استقبال قرار می‌گيرد». يزداني در ادامه علاقه‌اش را به اجراي كنسرت در سالن برج ميلاد اينچنين بيان كرد: «من ۴، ۵‌سال در برج ميلاد كنسرت داشتم و همچنان دوست دارم براي تماشاگران اين سالن اجرا بگذارم، براي من اهميت دارد كه دوستدارانم در شب كنسرت در سالني با شيب مناسب از اجرا لذت ببرند، اما وقتي اين تصميمات از سوي مسئولان گرفته شده، كاري از دست هيچ‌كدام از خوانندگان پاپ برنمي‌آيد.»

حالا اما ممكن است عده‌ای از خوانندگان پاپ هم در رابطه با حذف موسيقي در برخي سالن‌هاي تهران نظر مثبت داشته باشند و اين تصميم را مناسب تلقي كنند. «حميد حامي» ازجمله خوانندگاني است كه در گفت‌وگو با «شهروند» روند اختصاص سال‌ها را به موسيقي سنتي مناسب ارزيابي كرد و گفت: «اگر من مسئوليتي در وزارت ارشاد داشتم درباره تصميم‌گيري در زمينه كنسرت‌هاي پاپ به ۹۹‌درصد گروه‌ها و خوانندگان پاپ اجازه اجرا در هيچ سالني را نمي‌دادم، مگر در سالن‌هاي كوچك و فرهنگسراها.» حامي دليل اين تقسيم‌بندي را اين‌گونه بيان كرد: تعدادي از گروه‌هاي پاپ از لحاظ فرهنگي آنچه بايد را به خورد مردم نمي‌دهند و به ارتقاي فرهنگ كمك شايسته‌ای نمی‌كنند. انگار از مسير اصلي موسيقي پاپ خارج شده‌اند. اين خواننده موسيقي پاپ درباره تصميمات صورت‌گرفته در زمينه موسيقي سنتي گفت: «با اين موافقم كه كليه سالن‌هاي كشور به موسيقي سنتي اختصاص داده شود.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست