بازدید 10771

کیمیایی:کاش من‌هم مثل تقوایی فیلم نمی‌ساختم

یکی از ویژگی های تقوایی که در آثارش هم به خوبی بروز و ظهور یافته آرمانگرایی او است. این ویژگی در بسیاری از موارد سبب توقف و ناتمامی پروژه های فیلمسازی این هنرمند شده است.
کد خبر: ۴۰۹۴۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۴ 20 June 2014
کارگردان فیلم متروپل با بیان اینکه ناصر تقوایی به ما یاد داد که باید در کار طاقت داشت، گفت: ای کاش همانند تقوایی، فیلم نمی ساختم.

به گزارش ایرنا، مسعود کیمیایی در مراسم بزرگداشت ناصر تقوایی که عصر پنجشنبه در خانه هنرمندان برگزار شد، افزود: ناصر تقوایی یک دوست، محرم و یک سختی کشیده کامل است.

وی با بیان اینکه من همیشه مخالف بودم که چرا ناصر فیلم نمی سازد یادآور شد: اگر او فیلم می ساخت ما تنها نمی ماندیم و رشادتی به ما می داد.

کارگردان فیلم سینمایی حکم ادامه داد: ما از دوره ای نمی آییم که فیلم روی موبایل ببینیم و یا در اتومبیل. ما در سینما جدی هستیم و هر حرفی بزنیم برایمان اهمیت دارد.

کیمیایی خاطر نشان کرد: ناصر تقوایی با ادبیات، فیلم کوتاه و مستند تلاش کرد و هرآنچه خلق کرد از شاهکارهای حوزه های خودش بود.

وی با بیان اینکه تقوایی وجودش طاقت است گفت: او به ما یاد داد طاقتش پسندیده است.

مجید سرسنگی

در ادامه این مراسم مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان نیز با بیان اینکه سینما برترین هنر دوران ما بوده و ناصر تقوایی از توابغ سینما است که کیمیاگری ها می داند.

او به عنوان شخصیتی چند وجهی به چندین هنر آراسته است یادآور شد:فیلمسازی مستند، سردبیری مجله، داستان نویسی و عکاسی از جمله هنرهای او است.

مدیرعامل خانه هنرمندان توضیح داد: تقوایی فرهیخته ای بنام و از معدود سینماگران ایرانی آشنا به ادبیات و دست به قلم است که مجموعه هشت داستان «تابستان همان سال» را نوشته است.

سرسنگی خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی های تقوایی که در آثارش هم به خوبی بروز و ظهور یافته آرمانگرایی او است. این ویژگی در بسیاری از موارد سبب توقف و ناتمامی پروژه های فیلمسازی این هنرمند شده است.

وی تاکید کرد: تقوایی ترجیح می دهد که آرمانهایش را قربانی نکند و به تولیدات فردی تری همچون عکاسی و ادبیات روی آورد که نتیجه آن می شود که سینمای ایران از تقوایی بی نصیب می ماند و این یکی از واقعیت های تلخ سینمای ایران است.

پورصمیمی

سعید پور صمیمی بازیگر فیلم ناخدا خورشید نیز در این مراسم با بیان اینکه صحبت کرد درباره تقوایی سخت است گفت: او از نظر روحی زوایای بسیاری دارد بنابر این سخن گفتن درباره او دشوار است.

وی یادآور شد: تقوایی از معدود کارگردانان اوایل 40 بود که هنرهای بسیاری را درفیلمسازی خودش آورد و با تسلط به انواع هنرها توانست سبک جدید فیلمسازی را وارد ایران کند.

این بازیگر سینما با بیان اینکه قبل از تقوایی سینما دست افرادی همچون نصراله محتشم، مجید محسنی و عطااله زائد بود توضیح داد: ناصر تقوایی با حضورش در سینما و تسلطش به گونه های مختلف هنر، باعث شد امروز پرونده او را ورق بزنیم.

پور صمیمی یادآور شد: سریالی که او ساخته هنوز هم برای مخاطب عام دیدنی است و جزء موفق ترین سریال های ایران است.

وی با اشاره به اینکه سال های زیادی گذشت آدم های بسیاری در سینما آمدند ماندند و رفتند و نگاتیو های بیهوده ای سوخته شد گفت: تقوایی در خانه ماند و هنوز نمی دانیم اشکال از بروکراسی اداری بود یا جاه طلبی بعضی ها.

بازیگر فیلم سینمایی یه حبه قند ادامه داد: شاید باید بعضی ها را پیدا کرد و الان به آنها تبریک گفت زیرا خوب توانستند تقوایی را خانه نشین کنند.

پور صمیمی با طرح این پرسش که چرا باید در دو دهه اخیر جای تقوایی در سینما خالی باشد گفت: این یکجور نخبه کشی است و به نظرم فراتر از نخبه کشی این خودکشی است چراکه ناصر تقوایی همیشه ناصر تقوایی است.

همسر تقوایی: ناصر 20 ترین انتخاب من بود

مرضیه وفامهر همسر ناصر تقوایی نیز در این مراسم افزود: این چند روز که قرار بود در اینجا سخنرانی کنم به موضوعات مختلف فکر کردم اما دیدم بسیاری از اینها را باید نوشت بنابر این از آنها می گذرم.

وی یادآور شد: من در 21 سالگی با انتخاب ناصر تقوایی 20 ترین انتخابم را کردم هرچند دیدن بعضی مسائل در زندگی هنری ناصر به من خیلی سخت گذشت.

همسر تقوایی تاکید کرد: هیچکس نتوانست مدرن تر از تقوایی به سینما نگاه کند و زبان او را درسینما داشته باشد. نمی خواهم اسطوره سازی کنم اما او در حد بالاترین سینماگران جهان است.

وفامهر با بیان اینکه انسان به دلیل وجود جسمش ارزشی ندارد گفت: این اندیشه است که اهمیت دارد و کشتن اندیشه بالاترین جرم است که اتفاق می افتد.

وی گفت: حذف فیزیکی ساده است اما حذف اندیشه سخت است که متاسفانه این اتفاق برای ناصر تقوایی افتاد.

همسر تقوایی با تاکید بر اینکه حیف شد که تقوایی نتوانست بیشتر فیلم بسازد تا جامعه بیشتر رشد کند گفت: تقوایی هر فیلمی که ساخت در، نه بلکه دروازه ای به روی سینمای ایران باز کرد.

تقوایی: ادبیات ما اوضاعش از سینما بدتر است

ناصر تقوایی نیز در ادامه این مراسم نیز در این مراسم گفت: دوستان درباره من سخن های بسیاری گفتند اما باید این توضیح را بدهم که کسی مرا ممنوع الکار نکرده بلکه در فضای فرهنگی ما جایی نیست که بخواهی راحت کار کنی.

وی ادامه داد: آیا کیمیایی فیلم هایی که ساخته در حد و اندازه خودش بوده؟ جامعه تصوری از ما دارد که باید خوب حرکت کنیم و این تصوری است که ما به جامعه داده ایم.

تقوایی تاکید کرد: برخی هنرمندان همانند نقاش ها، خوش شانس هستند که می توانند به تنهایی کار کنند و اگر در ایران نتوانند کار کنند آثارشان در دنیا دیده می شود اما در سینما و ادبیات اینطور نیست.

کارگردان فیلم کاغذ بی خط گفت: من آنطور که به نظر می رسد بیکار نیستم و در هر هفته سه روز سینما تدریس می کنم و تلاش می کنم اوضاع فیلمنامه نویسی ایران را سر و سامان بدهم.

تقوایی ادامه داد: اینکه فیلمنامه داستان نیست و با داستان تفاوت دارد از بحث هایی است که باید در سینمای ما جا بیافتد. همه فیلمنامه هایی که تهیه کنندگان ما خوانده اند خوب است اما چرا در پرده سینما آنطور که باید از آب در نمی آید؟ مشکل اینجاست داستان باید فیلمنامه و بعد در پرده سینما اجرا شود.

وی با بیان اینکه هستند کسانی که به دلیل نوع تربیت و علاقه مندیشان به سینما خودشان همه کارها را می کنند تصریح کرد: کسانی مثل کیمیایی و مهرجویی چون هم فیلمنامه و هم کارگردانی را می شناسند می توانند به تنهایی آثار خوبی خلق کنند اما در سینمای ما مانند این دو کم هستند.

کارگردان فیلم کاغذ بی خط با تاکید بر اینکه بیکار نیست و تاکنون 15 مستند، 4 فیلم کوتاه داستانی، 7 فیلم بلند و یک سریال ساخته گفت: در حوزه مستند معتقدم به دلیل پیشرفت تکنولوژی ما عقب هستیم چراکه ابزارهای تولید شده که می توان زیر صدها متر آب تصویر برداری کرد و مستندهای جذابی ساخت.

تقوایی در بخش دیگری از صحبتهایش به ادبیات اشاره کرد و توضیح داد: ادبیات امروز برای من به عنوان گریزگاه نبوده که هروقت نتوانستم فیلم بسازم به سراغش برم اما اکنون وضعیت ادبیات ما بسیار خرابتر از سینما است.

تقوایی تصریح کرد: در ادبیات نمی توان واژه را عوض کرد زیرا سطرها به هم مرتبط هستند بنابراین هنر مدرن دیگر هنر روایت نیست بلکه هنر ساختار است و در ساختار جذابیت در شیوه روایت اهمیت پیدا می کند.

وی گفت: این حرف هایی بود که مدت ها می خواستم بگویم اما از گفتن آن پرهیز داشتم بنابر این وزارت ارشاد باید در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشد و با دقت به بررسی این موضوعات بپردازد چرا که ما در رستاخیز فرهنگی بسر می بریم.

این کارگردان خاطر نشان کرد: سینما از خود زندگی واقعی تر است و آن جنبه ای از زندگی را که نمی شود نوشت در سینما قابل رویت است بنابراین تا زمانی که نگاه ها به سانسور تغییر نکند، فیلمی نمی سازم.

تقوایی گفت: هر اثر هنری مانند سنگی است که یک کودک پرتاب می کند هرجا آن سنگ فرود آید برد آن اثر است و ظاهرا آثار من هنوز فرود نیامده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار