بازدید 11502

تحلیل زیباکلام از دولت احمدی‌نژاد و روحانی

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران یکی از مطالبات گروه‌های طرفدار دولت را پیگیری آزادی زندانیان سیاسی عنوان کرد.
کد خبر: ۴۰۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴ 15 June 2014
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران یکی از مطالبات گروه‌های طرفدار دولت را پیگیری آزادی زندانیان سیاسی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صادق زیباکلام عصر امروز به مناسبت سالگرد انتخاب دولت تدبیر و امید در جمع هواداران دولت در مرکز خراسان شمالی اظهار کرد: این روزها که در آستانه سالگرد تأسیس دولت یازدهم قرار داریم به طور طبیعی ذهن‌ها به سمت یک ارزیابی می‌رود و دولت بعد از دو ماه از انتخابات 24 خرداد به سمت تشکیل دولت یازدهم می‌رود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با طرح این سؤال که چه ارزیابی می‌توان از وضعیت عملکرد دولت داشته باشیم و باید چه نمره‌ای به دولت تا اینجای کار بدهیم تصریح کرد: طبیعتا کسانی که طرفدار دولت هستند نمره خوبی را به عملکرد دولت می‌دهند و مخالفان دولت هم معتقد هستند هیچ اتفاقی نیفتاده و نمره‌ای به دولت نمی‌دهند و معتقد هستند که دولت هیچ دستاوردی نداشته و از جمله در مورد مباحث فرهنگی عملکرد دولت یازدهم را نقد و متهم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حملات سنگینی به دولت یازدهم در مورد توافقات ژنو انجام می‌شود تصریح کرد: آنان معتقدند که توافقات ژنو یک ترکمنچای جدید است و در مورد مسائل اقتصادی هم بر این اعتقادند که دولت کاری نتوانسته انجام بدهد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در هر صورت اینگونه ارزیابی‌ها از دولت یازدهم نمی‌تواند درست باشد.

وی با بیان اینکه معتقد هستم که هر ارزیابی و نمره دادن به دولت یازدهم بایستی با در نظر گرفتن دو نکته اساسی مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: اینکه دولت یازدهم چگونه متولد شد و این موضوع خیلی اهمیت دارد و همچنین اینکه دولت یازدهم در چه شرایط و وضعیتی دولت اصولگرایان را تحویل گرفت، تأکید کرد: باید دولت یازدهم را در ظرف و زمان خودش ارزیابی کرد.

زیباکلام با تحلیل شرایط قبل از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و اوضاع و شرایط منتهی به روز انتخابات گفت: اگر تا چند هفته مانده به انتخابات را در نظر بگیریم درمی‌یابیم که که تا چند هفته مانده به انتخابات یازدهم اصلا معلوم نیست که از اصلاح‌طلبان چه کسانی می‌آیند و می‌بینیم که در خبرگزاری فارس محمدرضا خاتمی مصاحبه کرده که خاتمی نمی‌آید و اخبار آمدن و نیامدن‌ها در رسانه‌ها همه روزه انتشار می‌یابد و این اظهارنظرها تا روز ثبت‌نام ادامه دارد.

این فعال سیاسی ادامه داد: بنده از اول معتقد بودم که ما باید در انتخابات شرکت کنیم برای تغییر هیچ گزینه و راه دیگری جز صندوق شکسته وزارت کشور نیست.

وی با یادآوری اینکه از سویی بحث عدم تأیید صلاحیت خاتمی و رفسنجانی مطرح می‌شود، گفت: بعد از آن که با ثبت‌نام آیت‌الله رفسنجانی فضای امید در جامعه ایجاد می‌شود چرا که ایشان از ستون‌های نظام بوده و بعدا از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شود که هیچگاه تصور نمی‌شد که این شخصیت و ستون نظام توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شود.

وی با اشاره به رد صلاحیت رفسنجانی تصریح کرد: البته این به نفع ما شد و اینکه بسیاری از آرای خاکستری بعد از رد صلاحیت ایشان با آمدن مردم پای صندوق‌های رأی برای ما ریخته شد.

به گفته زیباکلام بعد از رد صلاحیت آیت‌الله رفسنجانی حرکت تاریخی عارف انجام شد که ایشان رفتند و به نفع روحانی انصراف دادند.

وی با بیان اینکه در همان ایام نظرسنجی‌ها بعد از گذشت چند از روز وضعیت بسیار خوب روحانی در انتخابات حاکی بود، اظهار کرد: در چنین شرایطی روحانی حائز اکثریت آراء شد و بعد از مدتی دولت را از اصولگرایان تحویل گرفت.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بعد از آمدن روحانی روی کار و معرفی کاندیداهای مختلف برای وزارتخانه‌ها با برخی تنگ‌نظری‌ها و محدودیت‌ها مواجه شد و برای معرفی وزرا به دولت،‌ مجلس خیلی شرط گذاشت.

وی با طرح این سؤال که چرا مردم به جلیلی 4 میلیون رأی می‌دهند لیکن به روحانی 4 برابر جلیلی رأی دادند، تصریح کرد: این آراء نشان داد که مردم عملکرد 8 سال گذشته دولت احمدی‌نژاد را قبول ندارند و به سیاست‌های این دولت رأی نمی‌دهند و تداوم آن در حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای و فرهنگی را نه می‌پذیرند و نه می‌خواهند.

زیباکلام با یادآوری اینکه دولت برای تغییر با انواع و اقسام مشکلات در این مدت مواجه بوده است، ادامه داد: دولت برای اینکه نمایندگان اصولگرای معتدل مجلس را همراه خود کند مهمترین وزارتخانه را به وزیر کشور رحمانی فضلی می‌دهد.

وی با بیان اینکه مناطق مختلفی طی ماه‌های گذشته به سخنرانی رفته‌ام و مهمترین گلایه مردم و طرفداران دولت یازدهم این بوده که چرا همچنان مدیران احمدی‌نژاد سر کار بوده و به چه علت در مورد عملکرد آنها بررسی نمی‌شود، گفت: من در این مدت جایی نرفته‌ام که عزل و نصب‌های دولت گلایه و نارضایتی طرفداران را نداشته باشد چه مدیرانی که سر کار هستند و چه مدیرانی که در این دولت منصوب شده‌اند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به فشارهای مختلفی که به دولت از ناحیه‌های مختلف وارد می‌شود اشاره کرد و گفت: طی 10 ماه گذشته چندین هزار سؤال از وزرای دولت روحانی می‌شود و به دفعات مکرر وزرا به مجلس احضار شده‌اند و این آمار را مقایسه کنید با سال نخست احمدی‌نژاد که آیا چنین روالی در مورد دولت دهم نیز اعمال شد.

وی خاطر نشان کرد: در زمان تحویل دولت احمدی‌نژاد به دولت یازدهم رشد اقتصادی به 5 درصد رسیده بود و تورم نیز به بالای 40 درصد افزایش یافته بود و همچنین نرخ بیکاری به 6 میلیون نفر رسیده بود و یا روابط ما با کشورهای اروپایی و حتی همسایگان به تیرگی گراییده بود و از سویی میلیاردها تومان پول مملکت را برمی‌داشتیم و به ونزوئلا می‌بردیم و سرمایه‌گذاری می‌کردیم.

زیباکلام گفت: از سویی برای مسائل هسته‌ای نیز گره ایجاد کرده و کشور را فلج کرده بودند و واقعا یک جای سالمی نبود.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم در مورد عملکرد دولت قضاوت و نمره بدهیم با توجه به این پارامترها باید ارزیابی و نمره بدهیم.

زیباکلام همچنین بر آزادی زندانیان سیاسی که از مطالبات طرفداران و مردم بوده تأکید کرد و گفت: همچنین باید در مورد بند  350 زندان اوین بررسی‌های دقیقی انجام و گزارش آن به افکار عمومی داده شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر