بازدید 3299

توصیه‌های مهم سیدحسن خمینی به ورزشکاران

وی افزود: همیشه می‌گویند که قدر جوانی را بدانید و ما نفهمیدیم که این حرف یعنی چه؟ (با خنده) قدر جوانی یعنی هم جوانمرد باشید، هم توانمند. چه روی تشک یا میدان مسابقه، ببرید اما جوانمردانه ببرید.
کد خبر: ۴۰۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۵ 31 May 2014

سیدحسن خمینی در نشستی با حضور جمعی از مدیران و پیشکسوتان ورزش کشور گفت: ورزشکار ایرانی باید این نکته را سرلوحه کارش قرار دهد که همیشه اول باشد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی که در جمع مدیران، پیشکسوتان، قهرمانان و دست‌اندرکاران ورزش کشور سخن می‌گفت، اظهار کرد: در ایام شعبانیه و همچنین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) می‌طلبد که صحبت‌هایم را با ذکر فاتحه‌ای برای روح امام و ارواح شهیدان آغاز کنم.

وی سپس گفت: وقتی در جمع ورزشکاران چه قدیمی و چه جدیدی هرچه بگوییم باز هم باید نام مبارک امیرالمومنین علی (ع) را ذکر کنیم. ایشان روایتی در باب شجاعت دارند. شجاعت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جوان و ورزشکار است. اگر شجاعت را از جوان بگیرید، گویی جوانی‌اش را گرفته‌ای و اگر شجاعت از ورزشکار گرفته شود، او از درون خالی می‌شود. حضرت امیر می‌فرمایند که شجاعت سه خصلت دارد که هر سه باید با هم جمع باشند.

یادگار امام راحل در ادامه گفت: اولین خصلت از دیدگاه امیرالمومنین (ع) این است که فرد شجاع باید از خودگذشتگی داشته باشد. ترجمه ورزشی‌اش می‌شود جوانمردی که ما در تاریخ‌مان اسطوره‌هایی مثل پوریای ولی و تختی را داریم که به همین دلیل نامشان جاودانه شده است. دومین خصلت فرد شجاع این است که تن به خاری و ذلت ندهد و شکست را نپذیرد. الحمدالله خیلی از کسانی که در این جمع حاضر هستند، روی تشک یا سایر میادین ورزشی تلاش کرده‌اند. ورزشکاری که پیش از ورود به میدان خودش را باخته باشد، وقتی وارد میدان شود، قطعا می‌بازد.

سیدحسن خمینی ادامه داد: نمی‌خواهم از کسی اسم ببرم اما بارها دیده شده در مسابقات بزرگ ورزشکارانمان کارهایی کرده‌اند که غیرممکن را ممکن ساخته و این فقط و فقط به این دلیل بوده که آنها از پیش باخته و خودباخته نبوده‌اند. سومین خصلت فرد شجاع هم جویای نام بودن است. اگر جوان یا ورزشکار به دنبال نام‌آوری نباشد، حرکت نمی‌کند، پس شجاعت سه شرط دارد، جوانمردی، شکست‌ناپذیری و جویای نام بودن.

وی ادامه داد: حضرت امیر پس از بیان این سخنان می‌فرمایند، اگر این سه خصلت در فرد شجاع جمع باشد، پهلوانی می‌شود که دیگر حریف ندارد و در روزگار خودش شناخته و نام‌ور می‌شود. در حوزه ورزش دقیقا همین روایت امیرالمومنین چراغ و نقشه راه است. باید اعتماد به نفس جوانان را بالا ببریم.

وی گفت: بعضی‌ها قبل از ورود به عرصه، اقناع می‌شوند. اکنون نزدیک جام جهانی فوتبال هستیم. فضای ورزش ما همیشه فوتبالی بوده و این روزها این فضا بیشتر است. برخی تیم‌ها وقتی به جام جهانی بروند، برایشان کافی است. تیمی را می‌بینید به نیمه نهایی رسیده و از آنجایی که فکرش را نمی‌کرده که از گروهش صعود کند در پوستش نمی‌گنجد همین‌قدر برای آن تیم کافی است و همین آغاز شکست آن است. جوان ایرانی و ورزش ایران باید این را سرلوحه کارش قرار دهد که در همه زمینه‌ها اول باشد. البته این نکته به همه موارد مصداق دارد ولی چون در جمع ورزشکاران هستیم، ورزش را مثال می‌زنم. البته نباید خیال پردازی کنیم و بگوییم از همه عالم بهتریم. خیر! بقیه هم کار می‌کنند. ما باید ورزش کنیم، تمرین کنیم و برنامه‌ریزی خوب داشته باشیم و به همان اندازه هم نان بخوریم.

سیدحسن خمینی افزود: مساله‌ای گریبان ورزش ما را گرفته که تا می‌بازیم فریاد همه بلند می‌شود و تا می‌بریم می‌گوییم از آسیا بالاتریم. مهم این است که دستور امیرالمومنین (ع) پیش روی‌مان باشد و تن به خواری و شکست ندهیم، شکست لازمه مبارزه است. مبارزه‌ای که از قبل بدانیم پیروز می‌شویم، بازی است. مثل حریف تمرینی که از ورزشکار می‌بازد تا روحیه‌اش را بالا ببرد. شکست مهم نیست، بلکه تن ندادن به آن مهم است. ورزشکار ما نباید شکست را باور کند.

سیدحسن خمینی در ادامه صحبت‌هایشان بار دیگر به لزوم حرکت به سمت ماندگار کردن نام نیک اشاره کرد و گفت: ورزشکار باید جویای نام باشد و خصلت‌های دیگری را در کنار داشته باشد. نکته اول هم که باید سرلوحه کارش قرار بگیرد، جوانمردی و اخلاق است.

یادگار امام راحل ادامه داد: جمع ما جمعی است که الحمدالله دل در گروی پیامبر و اهل بیتش دارند و اینها هم که گفتم دستور امیرالمومنین است. دوره این قهرمانی‌ها تمام می‌شود و باید نام نیک از خود به یادگار بگذاریم. نام نیک هم براساس همان بعد جوانمردی و اخلاق باقی می‌ماند.

وی افزود: نکته مهم سخنان امیرالمومنین این است که ایشان جوانمردی را در تعارض با سایر خصلت‌ها نمی‌دانند و در ادامه همان روایت می‌فرمایند که اگر فردی شجاع یکی از آن سه خصلت را داشته باشد، شجاعتش ناقص است و تک بعدی می‌شود، اگر کسی فقط جوانمرد باشد، دستش را می‌بوسیم اما ورزشکار خوبی نیست، اگر فقط هم جویای نام باشد، باز هم شجاعتش ناقص است. این دقیقا همان جمله زیبای امام خمینی است که فرمودند در همه ابعاد انسانی ورزش کنید.

سیدحسن خمینی در ادامه اظهار کرد: شنیده‌اید که می‌گویند عقل سالم در بدن سالم است. سخن امام خمینی (ره) یعنی هم قوای ظاهری را محکم کنید، هم روحیه را بالا ببرید و هم دل‌هایتان را محکم کنید، وگرنه دوره جوانی می‌گذرد، خیلی از دوستانی که اینجا حاضر هستند، جوانان قبل هستند.

وی افزود: همیشه می‌گویند که قدر جوانی را بدانید و ما نفهمیدیم که این حرف یعنی چه؟ (با خنده) قدر جوانی یعنی هم جوانمرد باشید، هم توانمند. چه روی تشک یا میدان مسابقه، ببرید اما جوانمردانه ببرید.

وی ادامه داد: توجه به جوانان خوب است جامعه جوان ما اگر بخواهد از ناهنجاری‌ها دور شود، هیچ‌جا و هیچ امکانی برای این کار ندارد، جز سرمایه‌گذاری در ورزش. توجه به ورزش، ناهنجاری‌های فرهنگی را هم کم می‌کند و امکان رشد اقتصادی را فراهم می‌کند. همه کشورهایی که از نظر اقتصادی پیشرفته هستند، در ورزش هم رشد کرده‌اند، بنابراین کسانی که دست‌اندرکار ورزش هستند و نیز دولت باید توجه بیشتری به این مقوله داشته باشند.

به گزارش ایسنا، در نشست مدیران، پیشکسوتان، قهرمانان و دست‌اندرکاران ورزش کشور با یادگار امام افرادی نظیر آرش میراسماعیلی، نصرالله سجادی، عبدالحمید احمدی، سردار آجورلو، عزیزالله محمدی، بهرام افشارزاده، صادق درودگر، محمد جمشیدی، حمید درخشان، محمد خرم، حمید استیلی، اعضای تیم ملی تکواندو، علیرضا رضایی، محمد پنجعلی، علیرضا رحیمی، پولادگر، حمیدرضا سیاسی، حسین شمس، حمیدرضا کفاش (معاون وزیر آموزش و پرورش) محمد دادگان، ناصر نوآموز و جمع کثیری از پیشکسوتان ورزش کشور حضور داشتند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل