بازدید 15763
۱
مرور روزنامه‌های پنجشنبه یکم خردادماه؛

دو پرونده سه‌هزار میلیاردی: یکی مهم و دیگری بی‌اهمیت!

دادستان کل کشور، سخنگوی دولت و وزارت صنعت در مورد دو پرونده که ارزش ریالی برابری دارند اظهار‌نظر کرده‌اند، ولی برای هر روزنامه یکی از این پرونده‌ها اهمیت دارد. گعده‌های اصلاح‌طلبان و برنامه‌های آنها برای آینده و یادداشتی در باره تنش‌های سیاسی داخلی بر سر ادعای لغو برخی برنامه‌ها دیگر مطالب مهم روزنامه‌های امروز است.
کد خبر: ۴۰۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰ 22 May 2014
دو پرونده سه‌هزار میلیاردی: یکی مهم و دیگری بی‌اهمیت!

دادستان کل کشور، سخنگوی دولت و وزارت صنعت در مورد دو پرونده که ارزش ریالی برابری دارند اظهار‌نظر کرده‌اند، ولی برای هر روزنامه یکی از این پرونده‌ها اهمیت دارد. گعده‌های اصلاح‌طلبان و برنامه‌های آنها برای آینده و یادداشتی در باره تنش‌های سیاسی داخلی بر سر ادعای لغو برخی برنامه‌ها دیگر مطالب مهم روزنامه‌های امروز است.

یک پرونده سه‌هزار میلیاردی مهم و یک پرونده سه هزار میلیاردی بی‌اهمیت!

حضور دادستان کل کشور در مجلس برای توضیح درباره مبارزه با مفاسد با سخنان وی درباره پرونده فساد بانکی سه هزار میلیارد تومانی و نیز اشاره وی به بدهی هزار میلیارد تومانی تاجری همراه شده است که بنا به تأیید آقای دادستان رانت ۶۵۰میلیون یورویی نیز دریافت کرده است.

در مقابل هم سخنگوی دولت به خبر این رانت واکنش نشان داده و هم وزارت صنعت جوابیه‌ای را در دفاع از خود منتشر کرده است.

خط‌کشی‌های سیاسی به خوبی خود را در پرداختن روزنامه‌ها به این دو پرونده نشان داده است. رسالت در مطلبی با تیتر «فردی که رانت بزرگ گرفته۱۰۰۰ میلیارد بدهی بانکی دارد» نوشته: دادستان کل کشور مبارزه با فساد را سخت و هزینه‌دار خواند وگفت: یکی ازنمایندگان در روزهای اخیریک مورد را به عنوان رانت اعلام کردند همین فردی که این (۶۵۰میلیون یورو) رانت به او داده شده است هزارمیلیارد معوقات بانکی داشته است. حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: لزوم مبارزه با فساد اعم از اداری، مالی وسیاسی بر کسی پوشیده نیست و اگر فساد مالی با فساد سیاسی با هم ممزوج شد می‌تواند برای نظام خصوصا نظام اسلامی گرفتاری‌های جدی ایجاد کند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: اگر فساد نهادینه شده و گسترش یابد قطعا عدالت که یکی از اهداف نظام است، محقق نمی‌شود. دادستان کل کشوربا اشاره به پرونده فساد سه هزارمیلیاردی گفت: بیش از۲۰۰ نفرازمدیران عالی در بانک مرکزی و در سایر بانک‌ها ودربعضی بخش‌های مربوط به نهاد ریاست جمهوری از مجلس و افرادی درحد معاون رئیس قوه ودرحد رئیس اطلاعات وحفاظت قوه قضائیه و تعدادی از نمایندگان مجلس که به هر نحوی احساس می‌شد ممکن است به پرونده ۳ هزار میلیاردی مرتبط باشند، تحت تعقیب قرار گرفتند. ‌اژه‌ای افزود: این افراد ممنوع‌الخروج شدند وبرخی ازافراد مسدودالحساب و ممنوع‌المعامله شدند.

تعدادی مورد تعقیب قرار گرفتند. دادستان کل کشور اظهار داشت: اینکه فسادی درکشوراتفاق بیفتد و درآینده تکرار شود وکم‌ یا زیاد آن ممکن است اما مهم این است که اگراتفاقی رخ داد با هررده‌ای وهرکسی افراد را مورد تعقیب قرارداده وبا آن‌ها برخورد می‌کند. وی افزود: درجریان فساد سه هزارمیلیاردی در مرحله اول برای۳۹ نفرازمتهمین کیفرخواست صادروبه دادگاه ارسال شد. برای رسیدگی به پرونده در دادگاه فردی انتخاب شد که نفوذناپذیرودارای تخصص باشد، از تجربه لازم برخوردار باشد و دو نفر از متهمان توسط قاضی تبرئه شدند.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: ۲۷ پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد، چهار نفر به اعدام و دو نفربه حبس ابد محکوم شدند وبرای بسیاری ازاین افراد حبس‌ها وجرایم سنگین در نظر گرفته شد.

وی افزود: برخی از اتهامات وارد شده را دیوان عالی کشور نپذیرفت. مواردی نقض و به دادگاه ارجاع شد. در برخی از موارد که توسط دیوان نقض و یا نقض بلاارجاع شد با اعمال ماده ۱۸ در جریان رسیدگی قرار گرفت که این به دلیل حساسیت موضوع است. وی با اشاره به اینکه بعضی احکام اعدام در مرحله تجدیدنظر رد شده است گفت: از بعضی محکومان جزای نقدی گرفته شده و بقیه حکم‌ها در حال اجراست.

وطن امروز نیز در رویکردی مشابه و درباره «تشریح آخرین جزئیات پیگیری پرونده‌های مهم مفاسد اقتصادی در مجلس» به گزارش دادستان پرداخته و نوشته: صبح دیروز حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور در صحن علنی مجلس برای ارائه گزارش درباره مبارزه با فساد حاضر شد. ناگفته‌هایی از روند رسیدگی به پرونده فساد ۳۰۰۰ میلیاردی و همچنین بدهی کلان تاجری که وزارت صنعت قرارداد رانت ۳۰۰۰ میلیاردی اخیر را با وی امضا کرده بود، موضوعات سخنان دیروز اژه‌ای را تشکیل می‌داد. دادستان کل کشور در بخشی از اظهارات خود با اشاره به رانت ۶۵۰ میلیون یورویی وزارت صنعت دولت یازدهم به یک تاجر که پرونده وی اکنون در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح است از بدهی ۱۰۰۰ میلیاردی وی به سیستم بانکی کشور در عین اختصاص چنین رانتی به وی خبر داد.

اژه‌ای در این ‌باره گفت: گفته می‌شود چرا با عوامل اصلی برخورد نشد؟ من درخواست می‌کنم این موضوع را تفسیر کنیم. ما به این قائل هستیم که فساد وجود دارد ولی ممکن است در قانون تعریف نشده باشد و قانون نداشته باشد. یک موردی را اخیرا نماینده‌ای به عنوان رانت مبلغ کذا مطرح کرده است حالا این موضوع از این حیث بسیار کار خوبی است و تا آخر باید دنبال شود. همین فردی که رانت به او داده شده بیش از هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته است اما به او رانت داده شده است! سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان دیروز خود در صحن علنی مجلس با اشاره به پرونده فساد ۳۰۰۰ میلیاردی و اقدامات صورت گرفته در این‌باره گفت: از یک طرف سرافکنده هستیم که چرا چنین فسادی اتفاق افتاده است اما همه ما از این جهت سربلندیم که همه خسارت‌های وارده به بانک را تأمین کنیم و مازاد بر آن داریم. محسنی‌اژه‌ای اظهار داشت: من نمی‌توانم بگویم همه اقدامات صورت گرفته صرفا اقدام قوه‌قضائیه بوده است بلکه مجلس و بقیه دستگاه‌ها نیز به آن کمک کرده‌اند و این جزو افتخارات نظام است. ما چرا باید این‌ها را نادیده بگیریم؟ وی گفت: تقریبا اگر نگویم هر روز بلکه یک روز یا دو روز در میان گزارش را به رئیس قوه‌قضائیه ارائه می‌کردیم و وی می‌گفت اینجا را حساسیت بیشتر داشته باشید و این قسمت را دنبال کنید.

روزنامه شهروند سخنان دادستان کل کشور درباره پرونده فساد ۳هزار میلیاردی را با عنوان «از معاون یک قوه تا نماینده مجلس متهم بودند» پوشش داده و نوشته: روز گذشته دادستان کل کشور و سخنگوی قوه‌قضائیه برای ارایه گزارشی درباره مبارزه با فساد اقتصادی در جلسه علنی حضور یافتند و درباره اقدامات قوه‌قضائیه در مبارزه با فساد اقتصادی به نمایندگان گزارش دادند.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای خطاب به نمایندگان با بیان این‌که لزوم مبارزه با فساد اعم از فساد مالی، اداری و سیاسی بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: در مورد پرونده موسوم به سه‌هزار میلیاردی اقدامات زیادی صورت گرفته و این جزو افتخارات نظام است که توانسته یک موضوع به این پیچیدگی و مهمی را با تلاش و مجاهدت و تمرکز مدیریت به نحو احسن جمع کند و به نتیجه مطلوب برسد.

این روزنامه اتهامات مطرح علیه وزارت صنعت در دولت جدید را «حاشیه‌های اخیر» نامیده و در مطلبی با تیتر «به هیچ‌کس رانت نداده‌ایم» نوشته: چند روز پیش احمد توکلی نماینده تهران در مجلس، خبر از رانت ۶۵۰‌میلیون یورویی داد که برای واردات کالاهای اساسی داده شده و درحال پیگیری است. یک روز بعد سیف رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که تمام این فرآیند در بانک مرکزی قانونی بوده و براساس وظایف محول‌شده به این بانک و البته با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داده است. البته این پاسخ اگر چه بقیه نمایندگان را قانع کرد اما برای توکلی قانع‌کننده به نظر نمی‌رسید.

او بلافاصله اعلام کرد اگر مجلس این رانت را پیگیری نمی‌کرد، کار از کار گذشته بود. در پاسخ به این اظهارات، دیروز محمدباقر نوبخت، هم از توکلی بابت ادعایش انتقاد کرد و هم وعده داد که وزیر صنعت به توصیه دولت به‌سرعت پاسخگوی اذهان عمومی خواهد بود. چند ساعت بعد جوابیه این وزارتخانه روی خط خبرگزاری‌ها رفت. در این جوابیه که در ۷ بند تنظیم شده، آمده است: با توجه به نیاز کشور به کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی و کمبود تولید در بعضی از زمینه‌ها از قبیل گندم، ذرت، جو، کنجاله سویا، شکر خام و روغن خام بطور معمول سالانه مقادیر زیادی از این نوع کالا‌ها توسط شرکت‌های بازرگانی دولتی و خصوصی وارد کشور می‌شود. به همین دلیل با توجه به پایین‌بودن موجودی بعضی از اقلام از شرکت‌های دولتی و خصوصی درخواست شد تا نسبت به تسریع واردات اقدام کنند. ضمناً با توجه به تغییر نرخ ارز از نرخ مرجع به نرخ مبادله‌ای توسط مجلس در اواخر خرداد ۹۲ و نیاز به تأمین نقدینگی دوبرابر از یک طرف و محدودیت‌های ارزی از طرف دیگر تعداد زیادی از کشتی‌های حامل کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی جهت تخصیص و تأمین ارز در مبادی ورودی کشور در انتظار می‌ماندند و موجب خسارت به کشتی‌های در انتظار می‌شد.

در این میان یکی از واردکنندگان عمده کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی از وزارت صنعت درخواست کرد تا در صورت تعهد بانک مرکزی جهت تأمین و تخصیص ارز ظرف مدت ۹۰روز در یکی از بانک‌های معتبر خارجی آمادگی دارد نسبت به ترخیص، تخلیه و توزیع کالاهای خود که در مبادی ورودی کشور منتظر است، اقدام کند. این اطلاعیه می‌افزاید: وزارتخانه با ارسال عین درخواست شرکت مذکور به معاون اول محترم ریاست‌جمهوری اعلام کرد: با توجه به وجود حدود ۴۵ فروند کشتی در انتظار در مبادی ورودی کشور؛ نسبت به بررسی پیشنهاد شرکت توسط بانک مرکزی دستور دهد. معاون اول هم خطاب به بانک مرکزی نوشت: پیرو مذاکره حضوری، لطفا مشکل را سریع‌تر حل کنید و نتیجه را گزارش دهید. بانک مرکزی هم با کسب اطلاعات لازم از شرکت نسبت به تنظیم و مبادله تفاهم‌نامه‌ای در جهت امکان تحقق واردات کالا و پرداخت ارز موردنیاز در سررسیدهای ۴ تا۶ ماهه اقدام کرد. شرکت مذکور هم نسبت به واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی شامل گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا جمعا به مبلغ ۶۴۰‌میلیون یورو و همچنین تخلیه و توزیع آن اقدام کرد. در این جوابیه تاکید شده تفاهم‌نامه صرفاً توافق برای تأمین ارز کالاهای وارده و توزیع شده، آن هم پس از ۴ تا ۶ ماه بعد از تخلیه است درحالی‌که واردات باید پس از تخصیص و دریافت ارز انجام می‌پذیرفت. بنابراین نه‌تن‌ها هیچ امتیاز یا رانتی به واردکننده داده نشده بلکه این واردکننده است که خطر (ریسک) دریافت ارز خود را ‌به عهده گرفته، ضمناً برخلاف درخواست اولیه شرکت مبنی‌بر تأمین ارز از نوع یورو و از طریق بانک‌های معتبر خارجی، بانک مرکزی موافقت کرده که نوع ارز در سررسید به تشخیص بانک مرکزی به ترتیب ارزهای یورو، یوآن چین یا ارزهای در دسترس و قابل فروش خواهد بود.

شرق نیز توضیحات سخنگوی قوه‌قضاییه در صحن بهارستان را با تیتر «رمزگشایی از فساد ۳هزارمیلیاردی» پوشش داده و نوشته: رفت‌وآمد مسئولان قضایی به مجلس بیش از هر زمان دیگر شده است. دو روز پیش وزیر دادگستری میهمان کمیسیون قضایی بود و روز گذشته سخنگوی قوه‌قضاییه میهمان صحن علنی مجلس. سؤال‌ها اغلب پیرامون پرونده‌های فساد و تخلف مالی است که به یمن دولت محمود احمدی‌نژاد از همه‌جا گزارش می‌شود.

سؤال مشخص برخی نمایندگان از حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای بیشتر به سرانجام پرونده سه‌هزار‌میلیاردتومانی بازمی‌گردد. توضیح او درباره پرونده تاریخی تخلف مالی در ایران صریح است و می‌گوید: «بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران عالی در نهادهایی مانند قوه‌قضاییه، ریاست‌جمهوری، بانک‌ها و حتی در حد سمت‌های رئیس اطلاعات و نماینده مجلس که احساس می‌شد در پرونده دخالت داشته باشند، تحت‌تعقیب قضایی قرار گرفتند‌». دادستان کل کشور البته تأکید دارد که افراد قضایی مورد اشاره در زمان ارتکاب به جرم، در این قوه، هیچ سمت و مسوولیتی نداشتند و از این قوه منفک شده بودند.

اژه‌ای افزود: «کسانی در نهاد ریاست‌جمهوری بودند و از شخص رییس‌جمهور ابلاغ داشتند، تحت ‌تعقیب قرار گرفتند و بعضا بازداشت شدند. همچنین اگر در مجلس بودند تحت‌تعقیب قرار گرفتند و بازجویی کتبی شدند و از آن‌ها و همچنین از مسائل پیرامونی تحقیق شد. اگر در قوه‌قضاییه بودند نیز تحقیق شد و هیچ اغماضی نشد. همچنین اگر در رده‌های مختلف کشوری، کمی در مظان اتهام بود، تحقیق شد‌».

حرف‌های محسنی‌اژه‌ای نشان از آن دارد که اگرچه تعدادی از هفت نماینده متهم در دادگاه بدوی مجرم شناخته شدند اما سرانجام هر هفت نماینده مظنون در پرونده سه‌هزار‌میلیاردتومانی در دادگاه تجدیدنظر تبرئه شده‌اند. سخنگوی قوه‌قضاییه گزارش مفصلی ارایه می‌کند و سرانجام هم علی لاریجانی، رئیس مجلس تاکید دارد که «باید قوه‌قضاییه اقدام پیشگیرانه و بازدارنده در این‌باره انجام دهد چون این موضوع از وظایف مهم قوه‌قضاییه است‌». اژه‌ای می‌گوید: «اگر فساد به‌ویژه فساد مالی با فساد سیاسی ادغام شود، می‌تواند برای نظام به‌ویژه نظام اسلامی گرفتاری ایجاد کند‌».

ابتکار نیز «واکنش دولت به ماجرای رانت ۶۵۰میلیون یورویی» را مهم دانسته و نوشته: نوبخت درمورد مطرح شدن رانت ۶۵۰میلیون یورویی در وزارت صنعت که از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است، گفت: طرح این موضوع در دی ماه سال ۹۲ بوده است و در کمیسیون اقتصادی مجلس و دیگر کمیسیون‌های مربوطه وزیر صنعت و معدن به صورت مکتوب به این کمیسیون‌ها و ریاست مجلس پاسخ داده است و ابهامات برطرف شده‌اند و مستندات آن وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه دولت این نکته را که به کسی رانت داده است به شدت تکذیب می‌کند، گفت: از وزیر صنعت و معدن و تجارت خواستیم ‌در این رابطه اقدام کند و پاسخ و سؤالات و ابهامات نمایندگان را بدهد و آن را در اختیار همه رسانه‌ها نیز قرار دهد. نوبخت افزود: من با احترام به آن نماینده‌ محترمی که ایشان را انسانی با تقوا و دلسوز برای مردم می‌دانم می‌گویم که توضیحات لازم در کمیسیون‌های مجلس داده شده است و نمایندگان قانع شده‌اند. پس اگر اصراری بر طرح نظر خود دارند واحساس می‌کنند رانتی یا تخلفی صورت گرفته است به محاکم قضایی شکایت کنند.

وی افزود: وزیر صنعت و معدن در این رابطه پاسخ صریح خواهند داد چون حتی سنتی از دلار در دولت به کسی پرداخت نشده است و با توجه به اینکه باب سؤال و استیضاح در مجلس مفتوح است، نمایندگان اگر شبهه‌ای داشته باشند، می‌توانند آن را مطرح کنند و یا به مراجع قانونی مراجعه کنند. البته تأکید می‌کنم اگر دستگاهی تخلف کند دولت خود با آن دستگاه برخورد خواهد کرد.

نظر حسین شریعتمداری درباره جنجال‌های پر سر و صدای اخیر

حسین شریعتمداری در ستونی با نام نکته در روزنامه کیهان و در مطلبی با تیتر «همدیگر‌ را‌ کجا دیده بودیم؟!» نوشته: شخصی در خیابان دست روی شانه عابری گذاشت و گفت؛ ببخشید آقا! چهره شما خیلی برای من آشناست. تصور می‌کنم شما را در اصفهان زیارت کرده بودم! عابر در پاسخ گفت؛ حتما اشتباه می‌فرمائید چون بنده در همه عمر خود، حتی یک بار هم به اصفهان نرفته‌ام!... و از شخصی که سؤال کرده بود پرسید؛ حضرتعالی چه مدت در اصفهان بوده‌اید؟ و در چه سالی؟ طرف گفت؛ من هم در تمام طول عمرم به اصفهان نرفته و رنگ آن شهر را هم ندیده‌ام! عابر با تعجب پرسید؛ پس چرا تصور می‌کردید که بنده را در اصفهان دیده‌اید؟! و یارو گفت؛ اصلا موضوع را فراموش کن! احتمالا دو نفر دیگر در اصفهان همدیگر را دیده‌اند که البته ربطی به من و شما ندارد!

چند هفته قبل در شهر بروجرد اعلام شده بود قرار است روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت «همایش ملی تبیین شخصیت علمی حضرت امام خمینی (ره)» با حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در دانشگاه دولتی حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی برگزار شود و از طریق رسانه‌ها و با نصب بنر و تبلیغات گسترده در سطح شهر برای حضور در این همایش دعوت به عمل آمده بود. اما، چند روز پیش از موعد مقرر به ناگاه اعلام شد این همایش لغو شده است! و در پی آن، روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های تحت مدیریت حزب کارگزاران و مدعیان اصلاحات، با آب و تاب فراوان و تیترهای درشت اعلام کردند، این همایش به علت آنکه کسانی قصد برهم زدن آن را داشته‌اند لغو شده است! و ادعا کردند عده‌ای با تجمع مقابل دانشگاه به سفر آقای سیدحسن خمینی و برگزاری همایش یاد شده اعتراض کرده‌اند! و بیم آن می‌رفت که مراسم با تشنج روبرو شود!

اما، خبر این تجمع اعتراض‌آمیز نه فقط از سوی هیچ مقام یا نهاد مسئولی تایید نشد بلکه دانشجویان و مردم عادی نیز که به طور طبیعی و به اقتضای حضور و یا تردد پیوسته خود از مقابل دانشگاه بروجرد بایستی از این تجمع باخبر می‌شدند، درباره انجام چنین تجمعی ابراز بی‌اطلاعی کرده و خبر یاد شده را بی‌اساس و ساختگی دانستند. در‌‌ همان حال، معاون سیاسی- امنیتی استانداری لرستان نیز با اعلام اینکه مردم استان از حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی شادمان بوده و برای استقبال از ایشان آماده شده بودند، اخبار منتشر شده در سایت‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای را غیرقابل تایید دانسته و تاکید کرد؛ شورای تأمین هیچ مشکل و مانعی برای برگزاری این همایش نداشته است ایشان درباره علت لغو همایش می‌گوید «علت را باید از رئیس دانشگاه پرسید»!

از سوی دیگر، مسئول روابط عمومی دانشگاه آیت‌الله ‌العظمی بروجردی نیز با صدور بیانیه‌ای خبر تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل این دانشگاه را «کذب محض» دانست و... .

هفته گذشته، فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور شاهد رخداد مشابه دیگری هم بود. در این رخداد نیز رسانه‌های زنجیره‌ای خبری با این عنوان را در سطح گسترده‌ای منتشر کردند که قرار است آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به اصفهان سفر کرده و در مراسم سالگرد رحلت آیت‌الله طاهری اصفهانی سخنرانی کند. بعد از انتشار این خبر و بازتاب آن در رسانه‌های بیگانه که با تحلیل‌ها و تفسیرهای خاص و مثل همیشه، بی‌پایه و اساس آن‌ها همراه بود،‌‌ همان روزنامه‌ها و رسانه‌های یاد شده اعلام کردند که سفر آیت‌الله هاشمی به اصفهان لغو شده است و موجی از هیاهو به راه انداختند که چه نشسته‌اید! «عده‌ای خودسر»! و «افراطی‌»! بعد از آنکه با تهدید و ارعاب مانع حضور نوه حضرت امام در همایش بروجرد شدند، کار تهدید را به جایی رساندند که آیت‌الله هاشمی نیز ناچار شد سفر برنامه‌ریزی شده خود به اصفهان را لغو کند!

اما این دفعه هم خبری از تهدید و نشانه‌ای از ارعاب که بتواند ادعای شارلاتان‌های حاشیه‌ساز را تایید کند وجود نداشت و جریان خزنده و مشترک‌المنافع! کارگزاران و اصلاحات تلاش کردند کاسه‌کوزه را بر سر استاندار اصفهان بشکنند و یک روزنامه‌ زنجیره‌ای برای آنکه تنور این ماجرای ساختگی را برای بهره‌برداری‌های دیکته شده گرم نگه دارد، نوشت؛ «به گفته یکی از اعضای کمیته برگزاری این مراسم، هاشمی رفسنجانی به دلیل کدورت از سر باز زدن استاندار و مقامات استان برای دعوت از وی، حضور خود در این مراسم را منتفی اعلام کرده است»! و به نقل از فرزند آیت‌الله طاهری نوشت: «استانداران به جای اینکه بخواهند با این گروه‌های فشار برخورد کنند، صورت مسئله را پاک کرده و کلا سخنرانی را لغو می‌کنند تا هیچ برخوردی صورت نگیرد»!

بعد از این جنجال پر سر و صدا نیز معلوم شد که خبر سفر آقای هاشمی رفسنجانی به اصفهان و سخنرانی ایشان در مراسم سالگرد رحلت آیت‌الله طاهری از اساس دروغ بوده است.

حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی، مشاور آقای هاشمی در مصاحبه با روزنامه اعتماد و در پاسخ به این سؤال که «درست است که سفر آیت‌الله هاشمی به اصفهان لغو شده است»؟ می‌گوید «اصلا بنا نبوده است که سفری صورت بگیرد». آقای علیخانی توضیح می‌دهد که «مخالفت استاندار با سفر آقای رفسنجانی نیز صحت ندارد» و... .

اکنون باید پاسخ این پرسش را جستجو کرد که حاشیه‌سازی‌ها و دروغ‌پردازی‌های جریان مرموز و بدسابقه یاد شده با چه انگیزه‌ای صورت پذیرفته و جنجال‌آفرینان از جعل این همه خبر دروغ چه هدفی را دنبال می‌کرده‌اند؟! همین جریان آلوده در ماجرای فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ نیز دست به اقدامات مشابهی زده و مثلا، بار‌ها روی قبر خالی برای مرده‌های خیالی عزاداری کرده بودند! و... .

درباره انگیزه و اهداف این جریان آلوده از حاشیه‌سازی‌های یاد شده اگرچه گفتنی‌های فراوانی هست ولی از آن میان تنها به چند مورد اشاره می‌کنیم؛

۱- اینگونه دروغ‌پردازی‌ها نشان می‌دهد که جریانات یاد شده از نجابت و قانون‌گرایی همراه با صلابت حزب‌الله و توده‌های مردم مومن و متعهد به تنگ آمده‌اند و از این روی آرزوهای خود برای تشنج‌آفرینی و نسبت دادن آن به حزب‌الله را تبدیل به خبر! کرده‌اند.

۲- حاشیه‌سازی‌ها می‌تواند برای فرار برخی مسئولان از پاسخگویی به تعهداتی باشد که مطابق قانون بر عهده آنهاست و متأسفانه تاکنون با آنچه که وعده داده بودند و انتظار می‌رفت فاصله زیادی دارند.

۳- برخلاف اصولگرایان - به معنی واقعی کلمه و نه این یا آن جمعیت تابلودار - که از حضور در اجتماعات بزرگ مردمی و دانشجویی و دفاع از آرمان‌ها و عملکرد خود استقبال می‌کنند و علی‌رغم سر و صدا و هیاهوی برنامه‌ریزی شده با صلابت آمیخته به آرامش و اعتماد به نفس به سخنان خود ادامه می‌دهند، برخی از مدعیان اصلاحات و اعتدال‌ و اعضای حزب کارگزاران از آنجا که در مقابل پرسش‌های منطقی منتقدان پاسخی در چنته ندارند، ترجیح می‌دهند از حضور در اجتماعات پرهیز کنند و برای این منظور پشت سر آقایان هاشمی و سید حسن خمینی پنهان شده‌اند و... .

۴- توسل یک جریان سیاسی به جعل خبرهایی از این دست و نمونه‌های مشابه آنکه دامنه دوام اندکی داشته و به زودی فاش خواهند شد، نشانه آن است که جریان مزبور به آخر خط رسیده و هویت سیاسی خود را غیرقابل ترمیم می‌داند و از این روی دغدغه از دست دادن آن را ندارد و... .

آخرین تحولات انتخاباتی اصلاح طلبان

ابتکار درباره «آخرین تحولات انتخاباتی اصلاح طلبان» نوشته است: در حالی که کمتر از دو سال به انتخابات مجلس زمان باقی مانده است، تحرکات گروه‌های سیاسی برای نحوه حضور در این انتخابات افزایش یافته است.

در این میان اصلاح طلبان که بعد از انتخابات ۲۴ خرداد با شرایط بهتری مواجه شدند تلاش‌های بیشتری برای استفاده از این فرصت برای بازیابی سامان سیاسی پیشین خود دارند. محمد رضا عارف که بیش از سایر چهره‌های اصلاح طلب در حال فعالیت مشهود برای انتخابات مجلس است در تازه‌ترین اظهار نظرش گفته است: «حتما حتما و محکم در انتخابات مجلس آینده حضور خواهم داشت‌».

او همچنین گفته است: «اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده باید با برنامه وارد عرصه انتخابات شوند و با همگرایی میان جریان‌های مختلف اصلاح‌طلبی و دوری از تفرقه و چند دستگی در اندیشه پیروزی قاطع در انتخابات مجلس باشند‌». همزمان با فعالیت‌های محمد رضا عارف، حزب کارگزاران سازندگی نیز فعال شده است. چند عضو جدید گرفته و جلساتش به صورت منظم در حال برگزاری است. کارگزارانی‌ها اما جور دیگری به انتخابات مجلس نگاه می‌کنند. آن‌ها بیش از اینکه افق نگاه‌شان به محمد رضا عارف دوخته باشد چشم به پاسخ مثبت علی اکبر ناطق نوری دارند. کرباسچی پیش از این گفته بود: «اصلاح‌طلبان و دولت در انتخابات مجلس به هم می‌رسند. به فکر انتخابات آینده مجلس هستیم، حزب کارگزاران در تمام انتخابات‌ها فعال بوده و در انتخابات آتی نیز شرکت خواهد کرد» او البته تأکید کرده بود: «احزاب اصلاح طلب از روش‌های سیاسی معقول و فعال‌تر برای انتخابات مجلس استفاده می‌کنند و بعید نیست با توجه به سابقه ناطق نوری و مجموعه گرایش اصلاح طلبان، اجماع بر روی ناطق صورت بگیرد‌».

کرباسچی در مورد وضعیت محمد رضا عارف در صورت کاندیداتوری ناطق نوری گفته بود: «عارف از نیروهای خوبی است که تجربه معاون اجرایی و وزارت را در کارنامه خود دارد و در مجلس می‌تواند نقش خوبی ایفا کند، اما این بحث نیست که یا عارف در انتخابات مجلس حضور داشته باشد و یا ناطق نوری؛ به هر حال مجلس ۲۹۰ کرسی دارد و همه شخصیت‌های خوب و توانمند می‌توانند در آن حضور داشته باشند و این انتخابات مجلس می‌تواند این شخصیت‌ها را جمع کند‌». اما در تحولی مهم امروز سید محمد خاتمی سخنانی در مورد انتخابات مجلس مطرح کرده است: «بنیاد باران سیاسی نیست برای انتخابات نامزد معرفی نمی‌کند‌». او تاکید کرده است: «ما باید جهت درست فعالیت بنیاد باران را بشناسیم زیرا بار‌ها گفته شده که باران ماهیت سیاسی ندارد یعنی فعالیت شبیه تشکل‌های سیاسی و تلاشی برای مشارکت در قدرت یا حضور در قدرت ندارد زیرا رسالت باران این نیست که برای انتخابات نامزد معرفی کرده یا تبلیغات و فعالیت سیاسی کند بلکه رویکرد این بنیاد، رویکردی اجتماعی، علمی و فرهنگی است‌». در این میان اما چهره‌های اصلاح طلب انتقاداتی به نوع و نحوه فعالیت‌های سیاسی هم طیفان خود دارند.

آرمان نیز «گعده اصلاح‌طلبان در خیابان یاسر» را مهم دانسته و نوشته: عبدالله رمضان‌زاده، محسن آرمین، جواد امام، محسن صفایی فراهانی، محمود زمانی قمی، حسن رسولی، علی شکوری‌راد، محمدجواد حق‌شناس، جواد اطاعت، عبدالله ناصری، حسین مرعشی، جلال جلالی‌زاده، فیض‌الله عرب‌سرخی، حبیب‌الله بیطرف، احمد خرم، الهه کولایی و رازانی و تعداد دیگری از فعالان اصلاح‌طلب دیروز در خیابان یاسر دور هم نشستند و از هر دری سخن گفتند. خون تازه‌ای در رگ‌های جریان اصلاح‌طلبی به جریان افتاده است. اگر این طیف در ۸سال گذشته سکوت پیشه کرده بود، این زمان را به فرصتی برای بازسازی خود تبدیل کرده و سعی کردند با آسیب‌شناسی فعالیت‌های خود در گذشته برای آینده برنامه‌ریزی کنند. چنانکه وقتی از قائم‌مقام وزیر کشور درباره فعالیت برخی احزاب اصلاح‌طلب که برای فعالیت دچار مشکل هستند سؤال شد، اینگونه به آرمان پاسخ داد که اطلاع داریم آن‌ها در کنار هم هستند! حاضران در جلسه روز گذشته در دفتر سیدمحمد خاتمی هر یک عضو یک حزب بودند چنانکه مرعشی از کارگزاران آمده بود و حق‌شناس با تابلوی اعتمادملی. اصلاح‌طلبان در این سال‌ها به خوبی پی برده‌اند که رمز پیروزی و تداوم فعالیت موثر آن‌ها وحدت است؛ وحدتی که در سال ۹۲ منجر به پیروزی حسن روحانی در انتخابات شد. دیروز در دفتر رئیس‌جمهور سابق کشورمان هفتاد و ششمین نشست ماهانه بنیاد باران با سخنرانی سیدمحمد خاتمی و نیز انتخابات سومین شورای عالی این بنیاد برگزار شد.

خاتمی در این نشست گفت: این بنیاد جای هیچ بنیاد و نهاد دیگری را تنگ نمی‌کند بلکه مشوق ایجاد بنیان‌های مشابهی همچون بنیاد باران است. وی با اشاره به اینکه «در سال‌های گذشته با وجود سختی‌های فراوان اعضای این بنیاد فعالیت خود را ادامه دادند تا فعالیت‌های انقلابی، دینی، فرهنگی و سیاسی ادامه داشته باشد»، افزود: تقاضا‌ها برای عضویت در بنیاد باران بسیار زیاد است ولی به دلیل کمبود امکانات و میدان گسترده برای فعالیت نتوانستیم تمام تقاضا‌ها را اجابت کنیم. وی ادامه داد: ما باید جهت درست فعالیت بنیاد باران را بشناسیم زیرا بار‌ها گفته شده که باران ماهیت سیاسی ندارد یعنی فعالیت شبیه تشکل‌های سیاسی و تلاشی برای مشارکت در قدرت یا حضور در قدرت ندارد زیرا رسالت باران این نیست که برای انتخابات نامزد معرفی کرده یا تبلیغات و فعالیت سیاسی کند بلکه رویکرد این بنیاد، رویکردی اجتماعی، علمی و فرهنگی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۹
انتشار یافته: ۱
من موندم چرا اسامی رو نمیگن..همش "ح ب" "م ن " " ع خ" و .... این چه مدل اطلاع رسانیه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل