بازدید 8875

زمستان برج آزادی را از پا در می‌آورد

برج آزادی که امروز از طرف بسیاری از مردم نماد شهری ایران به شمار می‌رود، سال‌هاست که در اختیار بنیاد رودکی و وزارت ارشاد است. سوال اینجاست که چرا وزارت ارشاد اقدامی برای ساماندهی این بنای تاریخی انجام نمی‌دهد.
کد خبر: ۴۰۱۹۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲ 21 May 2014
مدیر برج آزادی زنگ‌های خطر را به صدا در آورده و هشدار می‌دهد: «من از حالا می‌گویم تا مسوولان بدانند، وضعیت برج آزادی خوب نیست. نیاز به مرمت جدی دارد و اگر ساماندهی نشود، زمستان امسال را تاب نمی‌آورد.»

به نوشته جهان صنعت، این در حالی است که چند سال پیش سازمان زیباسازی با صرف هزینه‌های کلان رنگ رخسار برج آزادی را سر و سامان داد تا خبر از سر درون آن ندهد اما این ظاهرسازی بی‌فایده بود. برج روزگار خوبی را پشت‌سر نمی‌گذارد و ترک‌هایی که در جان آن به وجود آمده این برج را در برابر هر بارندگی سست و لرزان کرده است.

غلامحسین شاه‌علی حالا از مسوولان میراث فرهنگی می‌خواهد که به این مساله رسیدگی جدی کنند و بدانند که اگر فردا با فرا رسیدن زمستان دوباره پیکر برج آزادی مورد آسیب قرار بگیرد، دیگر ما جوابگوی مردم نیستیم.وی در پاسخ به این سوال که مگر مسوولان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی طی همکاری دو جانبه وعده مرمت و ساماندهی برج را نداده بودند، می‌گوید: «متاسفانه آنها وعده‌هایی دادند اما هیچ اتفاقی نیفتاده است باوجود اینکه ما و رسانه‌ها خیلی تلاش کردیم که این معضل به وجود آمده را به جامعه نشان بدهیم اما متاسفانه نشد، اقدامات جدی برای مرمت و ساماندهی برج انجام شود.»

شاه‌علی می‌گوید اگر به صورت مسکن و مقطعی هم اقداماتی انجام شده از سوی بنیاد رودکی و وزارت ارشاد بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هم شهردار و اعضای شورای شهر در جریان وضعیت برج هستند، اعلام می‌کند: «امروز همه آنها که باید بدانند، می‌دانند که برج آزادی نیاز به مرمت و ساماندهی دارد.»

مدیر برج آزادی در پاسخ به این سوال که پس چرا در این زمینه اقدامی صورت نمی‌گیرد، می‌گوید: «یک مساله‌ای اینجا وجود دارد که ناراحت‌کننده است. مسوولان شهرداری می‌گویند که اگر برج آزادی در اختیار ما باشد، ما آن را درست می‌کنیم. ولی سوال اینجاست که اگر پول پول بیت‌المال است، چه فرقی می‌کند، دست شما باشد یا دست بنیاد رودکی؟ اینجا  یکی از بناهای تاریخی بسیار مهم تاریخ معاصر است.»

برج آزادی که امروز از طرف بسیاری از مردم نماد شهری ایران به شمار می‌رود، سال‌هاست که در اختیار بنیاد رودکی و وزارت ارشاد است. سوال اینجاست که چرا وزارت ارشاد اقدامی برای ساماندهی این بنای تاریخی انجام نمی‌دهد.

مدیر برج آزادی می‌گوید که وزارت ارشاد و بنیاد رودکی تلاش خود را انجام می‌دهد اما نمی‌تواند از پس هزینه‌های تجهیز و مرمت این برج تاریخی برآید. به عنوان مثال نوار کاشی‌های دیوارهای برج نیاز شدید به مرمت دارد و مسوول مرمت این بخش سازمان میراث فرهنگی است. سازمان میراث فرهنگی می‌تواند برای مرمت آن اعتبار بگیرد اما ما نمی‌توانیم.

به گفته وی، بارها و بارها نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی و اعضای شورای شهر تهران و شهرداری منطقه 9  برای بازدید از این بنای تاریخی آمده‌اند اما همه این بازدیدها بی‌حاصل بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که چندی پیش رییس شورای شهر نامه‌ای برای گرفتن اعتبارات به شهرداری داده بود، می‌گوید: «بله، آقای مسجد جامعی نامه را به شهرداری داده بودند و کارشناسان شهرداری آمدند و مطالعاتی انجام دادند اما من نمی‌دانم که این مطالعات کی به نتیجه می‌رسد؟»

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی تهران درباره وضعیت برج آزادی می‌گوید که سازمان میراث فرهنگی در حال پیگیری این مساله است.به گفته وی، قرار شده که طی توافقی با شهرداری کل مجموعه آثاری که متعلق به دوران معاصر است از جمله تئاترشهر، برج آزادی و... مورد مرمت و ساماندهی قرار بگیرد.

باوجود این وعده‌ها باز هم به نظر می‌رسد که همچنان وضعیت برج آزادی، چراغ قرمز خطر است و تا زمانی که اقدامی جدی برای مرمت و ساماندهی آن صورت نگیرد، نمی‌توان تنها به وعده‌ها دل خوش ساخت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل