بازدید 6356

مصباح یزدی: منافق مغضوب است

بسیاری از افراد نسبت به خدا اظهار محبت می کنند اما وقتی دل خود را واکاوی می کنند می بینند بسیاری از خواسته هایشان برآورده نشده است اگر باور کنند که همه اینها از جانب خدا است دیگر مجبتشان ثابت نخواهد ماند
کد خبر: ۴۰۰۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰ 16 May 2014
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که ثبات محبت منوط به ثبات صفات و کمالات نیکو است، گفت: کسی که در گذشته صفات خوبی داشته است اما به مرور زمان تقوا را کنار بگذارد و منافق و دنیا پرست شود دیگر نمی توان به او محبت داشت.

به گزارش رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه امام خمینی(ره) شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) در قم محبتی را که بر اساس صفات نیکو و کمال محبوب شکل بگیرد را پایدارتر دانست و اظهار داشت: مگر این که در خود آن فرد تحولی صورت بگیرد؛ در اینجا مسیر منطقی و عقلانی این است که محبت ما نیز تحول پیدا کند.

وی افزود: وقتی کسی تقوایش را از دست داد و دچار نفاق و دنیا پرستی شد دیگر نمی توان نسبت به او محبت داشت؛ قرآن به این نکته تأکید دارد که ممکن است انسان های خوب هم تغییر کنند و صفات نیکو در آنها ثابت نماند«وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِی آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطَانُ فَکَانَ مِنَ الْغَاوِینَ» این فرد از عالمی بود که کم کم اخلاصش را از دست داد، گمراه شد و کارش به جایی رسید که خداوند می فرماید«فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: گاهی موجودی صفات ثابت و زایل نشدنی دارد مانند کمالات الهی و یا انسانی که تا دم مرگ صفات نیکو را در خود حفظ کند؛ اقتضای چنین محبتی دائمی بودن آن است مگر این که در خود ما اشکال و مانعی پیدا شود مثل این که منافق شویم و دیگر کسانی را که اهل ایمان هستند دوست نداریم.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که محبت ما نسبت به خداوند آنی و زودگذر نیست، ابراز داشت: نازل ترین مرتبه محبت به خدا این است که به خاطر نعمت هایی که به ما داده دوستش بداریم؛ اگر صرفا خدا را به خاطر این که ما را شفا می دهد و یا نعمات دیگری عطا فرموده دوست بداریم، ممکن است وقتی دچار بلا شدیم با مریضی عود کرد محبت ما نیز متزلزل شود.محبتی که با آمدن بلا و مریضی متزلزل شود ضعیف و سطحی است.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: بسیاری از افراد نسبت به خدا اظهار محبت می کنند اما وقتی دل خود را واکاوی می کنند می بینند بسیاری از خواسته هایشان برآورده نشده است اگر باور کنند که همه اینها از جانب خدا است دیگر مجبتشان ثابت نخواهد ماند؛ عامل چنین محبت هایی ضعیف و تغییر پذیر است.

وی سطح محبت برخی به خداوند را بالاتر دانست و گفت: برخی انسان ها خدا را به خاطر کمالاتش دوست دارند اینها وقتی بدانند که همه کمال ها در حد بی نهایت در خدا موجود است، محبتشان مستحکم تر می شود؛ هر اندازه این امر را باور کنند محبتشان افزوده می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در توضیح عالی ترین سطح محبت الهی، بیان داشت: گاهی اوقات صفات کمالیه خدا اقتضا می کند امری که در ظاهر به ضرر ما است، اتفاق بیفتد؛ مثلا حکمت خدا اقتضا می کند برای این که ما را بیازماید مبتلا به مصیبت ها کند«وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ» نزول بلاها برای این است که زمینه تکامل آدمی بیشتر شود؛ علم اگر از دانش آموز امتحان نگیرد، درس نمی خواند و پیشرفت نمی کند.در هنگام بلا محبت های سطحی افراد به بغض تبدیل می شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر محبت سطحی باشد در چنین شرایطی موجب بغض خدا می شود، کسانی بودند در حال احتزار با کفر از دنیا رفتند به این علت که تعلقاتی داشتند و می دیدند که خداوند با مرگ، اینها را از محبوب هایشان جدا می کند، چیزهایی را که برای بدست آوردنشان سال ها زحمت کشیده است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: اگر ایمان کامل تر باشد فرد متوجه می شود که اینها همه ناشی از کمال یک موجود حکیم است، بنابراین کاری که از روی حکمت باشد خود موجب محبت بیشتر می شود؛ اولیای الهی وقتی مصیبتی بر آنها وارد شود همان بلا سوژه ای برای شکر بیشتر و عبادت های بسیار می شود.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیه«اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ» گفت: اگر محبت سطحی باشد یک روز خدا را دوست داریم و یک روز دیگر به بهانه های مختلف دوستش نداریم.

انذار الهی از روی رحمت است و موجب تقویت محبت اهل ایمان می شود


وی در پاسخ به این پرسش که انذار و ترس از خدا چگونه با محبت او قابل جمع است؟ گفت: انذارهای خدا نیز از روی رحمت است؛ می گوید جهنم چنین و چنان است تا ما کاری نکنیم که دچار عذاب شویم، جهنم نتیجه عمل ما است؛ این راهنمایی ها و هشدارهای الهی یکی از صفاتی است که خود موجب تقویت محبت می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انذارهای خداوند را به علائم راهنمایی و رانندگی تشبیه کرد و ابراز داشت: وقتی کسانی علائم خطر را در جاده نصب می کنند باید از آنها تشکر کرد چرا که اینها به خیر مردم است، انذارهای خداوند نیز این چنین است؛ حتی عذاب های ابدی نیز از روی حکمت است و حکمت یک کمال دوست داشتنی است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) محبت و تبعیت از اهل بیت(ع) را نشانه محبت الهی دانست و گفت: کسی که محبت علی(ع) را دوست دارد اقتضائات عدالت ایشان را نیز دوست می دارد هرچند در ظاهر به ضررش باشد، کسانی که محبتشان ضعیف است در چنین مواقعی محبتشان کمرنگ می شود.استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار داشت: باید سعی کنیم که به محبت هایمان عمق ببخشیم، پایه هایش را محکم کنیم و به این محبت های سطحی اکتفا نکنیم؛ معرفتی به خدا و اولیائش پیدا کنیم که تزلزل ناپذیر باشد و با انجام کارهای خیر، عبادات و پیروی از آنها، محبت خود را حفظ و تقویت کنیم؛ محب واقعی دوست دارد همه چیزش را در راه محبوب بدهد و فانی شود.رتبه بندی و صفات محبین اهل بیت

آیت الله مصباح یزدی در پایان به بیان روایتی از امام صادق(ع) پرداخت و گفت: حضرت فرمود دوستان ما سه دسته هستند، برخی در ظاهر دوستند و اظهار محبت می کنند اما در باطن علاقه ای به ما ندارند، دسته ای دیگر در ته دل ما را دوست دارند اما شرایط اجازه نمی دهد علنی هم اظهار کنند، اما محبان ممتاز کسانی هستند که هم در ظاهر و هم در باطن ما را دوست دارند.

وی افزود: دسته سوم بلاها، از اسب تندرو سریع تر به سراغشان می آید، به سختی ها و گرفتاری های بسیاری دچار می شود و مورد فتنه و آزمایش قرار می گیرند، برخی از آنها کتک می خورد، زخمی می شوند و یا سرهایشان را می برند؛ اما به برکت وجود همین افراد خدا مریض را شفا می دهد، تهی دستان را ثروت مند می کند، به شما نصرت می دهد، باران بر شما نازل می کند و به شما روزی می دهد؛ تعداد اینها بسیار کم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اما کسانی که فقط به زبان اظهار محبت می کنند، تفکر، روش و منش طاغوتیان را در پیش می گیرند، در زبان با ما هستند اما شمشیرهایشان علیه ما است؛ آنهایی که در باطن ما را دوست دارند ولی اظهار نمی کنند کسانی هستند که روزها را روزه می گیرند، شب ها را به عبادت می پردازند، در مقابل ما تسلیم هستند و هرچه می گوییم می پذیرند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه به بیان علامت های طبقه ممتاز محبان پرداخت و گفت: حضرت می فرمایند اینها توحید را خوب شناخته اند؛ ایمان، صفاتش، حدودش، شروطش و حقایقش را می دانند و به آن عمل می کنند تا از دوستان خاص ما شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها