بازدید 13537

پرطرفدارترين و کم‌طرفدارترين رشته‌های جراحی

هم اينک چهار بيمارستان دولتي شامل حضرت علي اصغر، مفيد، بهرامي و مرکز طبي کودکان جزو بيمارستان‌هاي دانشگاهي هستند که نقش آموزشي و تربيت نيروي متخصص را برعهده دارند
کد خبر: ۳۹۸۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۶ 08 May 2014
عضو هيات مديره انجمن جراحان کودکان ايران گفت: در ميان رشته‌هاي جراحي، جراحي پلاستيک زيبايي به دليل درآمدزا بودن، پرطرفدارترين و رشته جراحي کودکان به دليل اعمال تعرفه‌هاي حداقلي از سوي وزارت بهداشت کم طرفدارترين رشته جراحي نزد جراحان جواني است که در آزمون‌هاي فوق تخصصي جراحي شرکت مي‌کنند.

به نوشته مردم سالاری، دکتر هوشنگ پورنگ در آستانه برپايي «بيست و دومين کنگره ساليانه انجمن جراحان کودکان ايران» که از 20 ارديبهشت ماه در مرکز همايش‌هاي رازي تهران آغاز به کار مي‌کند با اعلام اين خبر افزود: در يک آزمون تخصصي که چندي پيش با حضور 76 جراح عمومي برگزار شد، 57 نفر براي رشته جراحي پلاستيک زيبايي شرکت کردند و تنها کمتر از 5 نفر داوطلب شرکت در رشته جراحي کودکان شدند.

وي با اشاره به اينکه دستمزد جراحان پلاستيک براي يک عمل جراحي، ميليون‌ها تومان است، خاطر نشان ساخت: اين درحاليست که دستمزد يک جراح کودکان براي سخت ترين عمل جراحي بر اساس تعرفه درماني «29 کا» ( 290 هزار تومان) تعيين شده است.

دکتر پورنگ، تعهدهاي نامعقول خدمتي و حمايت ناکافي مسئولان مربوط را از ديگر موانع گرايش جراحان جوان به رشته جراحي کودکان عنوان کرد و گفت: مجموعه عوامل فوق سبب شده، حتي عده اي هم که به دليل علاقه، اين رشته را انتخاب مي‌کنند در نيمه راه انصراف داده به سراغ ديگر رشته‌هاي جراحي بروند.

وي با اشاره به اينکه جراحان کودکان در کشور از توانمندي مناسبي برخوردارند تا جايي که نتايج جراحي‌هاي سخت توسط آن‌ها در حد استانداردهاي بين المللي است، اظهار داشت: مهم ترين مشکل کنوني در زمينه جراحي کودکان، کمبود نيروي انساني است.

دبير برد جراحي کودکان با ابراز نگراني از اينکه در صورت رفع نشدن اين موانع در آينده با بحران کمبود جراح کودکان در کشور روبرو خواهيم شد، تصريح کرد: مجموعه شرايط فوق سبب شده، تعداد فارغ التحصيلان رشته جراحي کودکان به چند نفر در سال تقليل يافته که با توجه به اينکه فقط در تهران چهار مرکز تخصصي جراحي کودکان داريم با کمبود دستيار در اين رشته رو برو خواهيم شد.

وي تصريح کرد: هم اينک چهار بيمارستان دولتي شامل حضرت علي اصغر، مفيد، بهرامي و مرکز طبي کودکان جزو بيمارستان‌هاي دانشگاهي هستند که نقش آموزشي و تربيت نيروي متخصص را برعهده دارند، اما به دليل کمبود نيرو با بازنشستگي جراحان کودکان اين مراکز موافقت نمي‌شود.

دکتر پورنگ با تاکيد بر اينکه رشته جراحي کودکان جزو رشته‌هاي تخصصي است که با وجود جوان بودن جمعيت کشور و اينکه 40 درصد جمعيت کشور را افراد زير 18 سال تشکيل مي‌دهند، نياز به آن روز به روز افزايش مي‌يابد، ادامه داد: طبق آمارهاي موجود هم اينک در کشور 80 پزشک جراح کودک وجود دارد که از اين تعداد 25 نفر در تهران ساکنند و در بسياري از استان‌هاي کشور اصلا جراح کودک وجود ندارد.

وي گفت: با توجه به اينکه هم اينک بسياري از اين افراد در حال بازنشسته شدن هستند، آمار واقعي جراحان کودکان در کشور از اين تعداد نيزکمتر خواهد شد. عضو هيات مديره انجمن جراحان کودکان ايران با اشاره به اينکه انجمن جراحان کودکان براي حل اين معضلات راهکارهاي عملي دارد، اظهار داشت: با وجود درخواست وقت ملاقات از وزير بهداشت براي طرح اين معضلات و ارايه پيشنهادهاي عملي و کارشناسي، هنوز طي 9 ماه اخير اين ملاقات رخ نداده است که اميد مي‌رود با موافقت شخص وزير، فرصت ارايه راهکارهاي مذکور هرچه سريع‌تر ميسر شود.

وي همچنين از برپايي «بيست و دومين کنگره ساليانه انجمن جراحان کودکان» طي روزهاي 20 تا 24 ارديبهشت ماه امسال در مرکز

همايش‌هاي رازي تهران خبر داد و گفت: اين کنگره با محوريت بيماري‌هاي تکاملي و اکتسابي روده بزرگ (کولورکتال) در کودکان برگزار مي‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل