بازدید 11465

علت اصلی پیدایش آلرژی در بزرگسالان

با رعایت بهداشت ممکن است بدن کودکان امروزی در بزرگسالی نسبت به برخی عوامل واکنش جدی بصورت آسم یا آلرژی نشان دهد.
کد خبر: ۳۹۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴ 18 April 2014
مدیر بیمارستان تشخیص طبی کودکان تهران با بیان اینکه در گذشته بدن کودکان با انواع میکروب‌ها آشنا می‌شد گفت: با رعایت بهداشت ممکن است بدن کودکان امروزی در بزرگسالی نسبت به برخی عوامل واکنش جدی بصورت آسم یا آلرژی نشان دهد.

نیما رضایی، مدیر بیمارستان تشخیص طبی کودکان تهران در گفت‌وگو با فارس، اختلال سیستم ایمنی بدن در کودکان را تشریح کرد.

وی با اشاره به این مطلب که نقص ایمنی با حساسیت و آلرژی متفاوت است گفت: در نقص ایمنی سیستم دفاعی بدن دچار ضعف شده اما در آلرژی دچار ازدیاد حساسیت شده است.

مدیر بیمارستان تشخیص طبی کودکان تهران در مورد نقص ایمنی بدن ادامه داد: ما دو نوع نقص ایمنی داریم،نقص ایمنی اولیه و ثانویه. در نقص ایمنی اولیه نقایص ژنتیکی مطرح است و کودک از بدو تولد دچار نقص ایمنی است که در این مورد لازم است زوجین به مشاوره‌های قبل از ازدواج و دوران بارداری توجه کنند.

وی افزود: نقص ایمنی ثانویه هم بر اثر برخی بیماری‌ها مانند ایدز، سوءتغذیه و سرطان‌ها بوجود می‌آید که این بیماری‌ها سیستم ایمنی بدن را مهار می‌کند و مانع واکنش آن به بیماری می‌شود.

رضایی اما در مورد ازدیاد حساسیت‌ها مثل آلرژی و آسم گفت: این اتفاق ماحصل واکنش بیش از اندازه بدن و سیستم دفاعی به یکسری از عوامل است و در بدن ایجاد حساسیت می‌کند.

به گفته وی، ایجاد حساسیت و آلرژی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که یکی از آنها تغییر شرایط آب و هوایی، مسائل ژنتیکی و تغییر نوع رفتار انسان‌ها در زندگی است.

مدیر بیمارستان تشخیص طبی کودکان تهران یادآور شد: معضل 4 دهه قبل بیماری‌های واگیر بود اما واکسیناسیون خیلی از این بیماری‌ها را ریشه کن کرد، منتها اتفاقی که افتاد این بود که وقتی بهداشت افزایش یافت، بدن با یکسری از عوامل بیماری‌زا کمتر مواجه می‌شود. بنابر این ممکن است چون مواجه نشده واکنش بیش از حد نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: این یک تئوری است به نام «هایجین هایپوتزیس» یا فرضیه بهداشتی. مثلا 30 سال قبل کودکی بود که پستانکش می‌افتاد روی خاک برمی‌داشت و همان را استفاده می‌کرد و بدین ترتیب بدنش با میکروب‌ها آشنا می‌شد اما اکنون وقتی پستانک کودک زمین می‌افتد آنرا می‌شوریم، بنابر این بدن با میکروب‌ها کمتر آشنا می‌شود.

رضایی ادامه داد: قبلا یکسری از کودکان براثر بیماری شدید فوت می‌شدند اما آنهایی که می‌ماندند بدنشان مقاوم می‌شد اما امروز کسانی که بزرگ می‌شوند به صورت استریل بوده و با این آنتی ژن‌ها تماس ندارند و اگر در بزرگسالی مواجه شوند ممکن است بدن آنها واکنش‌هایی مانند ازدیاد حساسیت و یا خود ایمنی نشان دهد.

وی به والدین توصیه کرد: در نگهداری از فرزند خود نه وسواس به خرج دهید و نه از او و بهداشتش غفلت کنید. ما توصیه می‌کنیم همه چیز سر جای خودش باشد. از یک طرف  بیش از حد حساسیت نداشته باشیم و هر سرما خوردگی را نقص ایمنی بدن ندانیم و از آن سو هم حواسمان باشد که اگر کوکی زیاد دچار عفونت می‌شود حتما وی را نزد  پزشک ببریم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان