بازدید 3873

قفل عرضه نفت خام در بورس شکسته شد

پس از سال ها سرانجام امروز 17 فروردین ماه برای نخستین بار قفل عرضه نفت خام در بورس شکسته می شود و دو هزار و 920 بشکه نفت خام سبک ایران ساعت 12 از سوی شرکت ملی نفت ایران در رینگ داخلی بورس انرژی عرضه می شود.
کد خبر: ۳۹۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶ 06 April 2014
پس از سال ها سرانجام امروز 17 فروردین ماه برای نخستین بار قفل عرضه نفت خام در بورس شکسته می شود و دو هزار و 920 بشکه نفت خام سبک ایران ساعت 12 از سوی شرکت ملی نفت ایران در رینگ داخلی بورس انرژی عرضه می شود.

به گزارش ایرنا، قیمت پایه هر بشکه نفت 306 هزار تومان تعیین شده و تاکنون نیز چهار تا پنج شخصیت حقوقی داخلی تقاضای خرید را ارایه کرده اند.

این اشخاص حقوقی تولیدکنندگان داخلی فرآورده های نفتی و پالایشگاه های داخلی کوچک(تولیدکننده روغن و فرآورده های نفتی) هستند.

قرار است، رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در زمان عرضه در بورس انر‍ژی حضور یابد.

شرکت ملی نفت ایران که فروش انحصاری نفت ایران را برعهده دارد امروز این عرضه را در بورس انرژی انجام می شود.

هرچند زمزمه های فروش نفت خام از طریق بورس نفت نخستین بار در سال 1379مطرح شد اما در این مدت فروش نفت خام از طریق بورس به نتیجه نرسیده بود اما قرار است این قفل امروز پس از سال ها شکسته شود.

سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی درباره نخستین عرضه نفت خام در این بورس گفت: خریداران نفت خام، همان خریداران میعانات گازی هستند که پیش از این از طریق بورس انرژی میعانات گازی مورد نیاز خود را خریداری می کردند. این خریداران عمدتاً پالایشگاه های کوچک و مورد تأیید شرکت ملی نفت هستند.

وی درباره چگونگی کشف قیمت نفت خام در بورس انرژی، افزود: بورس انرژی دخالتی در تعیین قیمت ندارد و قیمت بر اساس میانگین نرخ صادراتی ماه گذشته است که مبلغ دلاری آن با توجه به نرخ تسعیر ارز تبدیل به ریال و بدین صورت قیمت پایه تعیین می شود. برای نخستین عرضه قیمت پایه هر بشکه 306 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل بورس انرژی درباره مبدأ تحویل نفت خام اظهار داشت: در حال حاضر پالایش نفت تبریز امکان بارگیری بشکه ای خریداران دارد و در صورتی که امکان بارگیری در سایر پالایشگاه ها فراهم شود، امکان افزایش عرضه نفت خام در بورس انرژی وجود دارد.

حسینی درباره ارزش عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: نفت خام یک محصول ارزشمند و دارای برند برای بورس انرژی است که با عرضه آن کمک شایانی به توسعه این بازار می کند، ضمن آنکه با طراحی ابزارهای جدید مالی می توان تأمین مالی این صنعت را افزایش و ریسک آن را پوشش داد.

مدیرعامل بورس انرژی عرضه نفت خام در این بورس را دارای دو مزیت برای فروش این محصول ارزیابی کرد و گفت: نخستین مزیت آن متنوع سازی عرضه این محصول است و این دقیقاً همان نکته ای است که رهبر معظم انقلاب در سیاست های اقتصاد مقاومتی به آن اشاره و از مسؤولان مطالبه کرده اند.

وی ادامه داد: عرضه نفت خام به خریداران داخلی فرصتی برای شفاف سازی و ایجاد بازار رقابتی ایجاد می کند و خریداران می توانند به دور از قوانین دست و پاگیر مرسوم اداری و حذف چانه زنی های سنتی، نفت مورد نیاز خود را خریداری کنند.

حسینی درباره برنامه های آتی بورس انرژی در عرضه نفت خام گفت: اولین برنامه ما توسعه هرچه بیشتر عرضه نفت خام در بورس انرژی است و در گام بعدی عرضه های صادارتی نفت خام مدنظر است چون در بورس انرژی ظرفیت های این اتفاق بزرگ وجود دارد و برای تحقق این مهم فقط حمایت های شرکت ملی نفت مورد نیاز است.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: مسأله ای که هم اکنون باید مورد توجه مسولان قرار گیرد، حفظ جذابیت قیمت عرضه شده در بورس است. شرکت ملی نفت باید با در نظر گرفتن این نکته که پالایشگاه های کوچک به عنوان یک صنعت داخلی، ظرفیت های مناسب برای اشتغالزایی دارند، بهتر است در تعیین قیمت پایه طوری عمل شود که با نگاهی همه جانبه به صنعت قیمت ها از طرف خریداران مورد توجه قرار گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار