بازدید 15080
مرور روزنامه‌های شنبه دهم اسفندماه

روحانیون در دفاع و انتقاد از دولت روحانی

«سردرگمی مردم در گردنه یارانه‌ها»، تیتری است که یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب در پاسخ به پرسش‌های فراوان در‌باره هدفمندی یارانه‌ها‌ برای شماره نخست هفته خود به کار برده است. در حالی که رئیس‌جمهور و رئیس مجمع تشخیص در مورد فساد و از بین رفتن منابع کشور در دولت پیش سخن می‌گویند، روزنامه‌های هر دو جناح نیز از سخنان علما و روحانیون برای توجیه مواضع سیاسی خود بهره می‌گیرند.
کد خبر: ۳۸۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳ 01 March 2014
روحانیون در دفاع و انتقاد از دولت روحانی

«سردرگمی مردم در گردنه یارانه‌ها»، تیتری است که یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب در پاسخ به پرسش‌های فراوان در‌باره هدفمندی یارانه‌ها‌ برای شماره نخست هفته خود به کار برده است. در حالی که رئیس‌جمهور و رئیس مجمع تشخیص در مورد فساد و از بین رفتن منابع کشور در دولت پیش سخن می‌گویند، روزنامه‌های هر دو جناح نیز از سخنان علما و روحانیون برای توجیه مواضع سیاسی خود بهره می‌گیرند.

روحانیون در دفاع و انتقاد از دولت روحانی

اعتماد از جمله روزنامه‌هایی است که سخنان آیت‌الله خاتمی در نماز جمعه دیروز تهران را با تیتر  «آنهایی که فکر می‌کنند فضا باز شده در اشتباه هستند» مورد توجه قرار داده و نوشته است: آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز عبادی سیاسی روز جمعه تهران با اشاره به مطرح شدن بحث اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: در اقتصاد مقاومتی ما هیچ امیدی به دشمنان این ملت نداریم. اگر تحریم‌ها را بردارند نه ایران گلستان می‌شود و نه با تحریم ما دچار مشکل می‌شویم.

به گزارش فارس، آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی باطل‌‌السحر تحریم‌هاست. گام‌های بلندی در بحث استقلال اقتصادی برداشته شده است اما هنوز نیازمند گام‌های بلندتری هستیم و بهترین زمان برای اقتصاد مقاومتی است. من از قوه قضاییه تشکر می‌کنم به موقع وارد قضیه هتاکی روزنامه‌ها شد اما هیات نظارت باید این کار را می‌کرد و جلسه فوق العاده تشکیل می‌داد.

وی افزود: حداقل یک بیانیه می‌دادند و این قضیه را محکوم می‌کردند. وزارت ارشاد طوری عمل کند که پسوند اسلامی زیبنده آن باشد. خطیب نماز جمعه دیروز تهران ادامه داد: آنهایی که فکر می‌کنند آنقدر فضا باز شده که می‌توانند به مقدسات توهین کنند در اشتباه هستند. آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: فتنه گران سال ۸۸ تندروی افراطی بودند که متاسفانه امروز سخاوتمندانه به آن‌ها پست داده می‌شود و مقابله کنندگان با فتنه تندرو خطاب می‌شوند. رسالت نیز به سخنان جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پرداخته و از قول وی در مطلبی با عنوان «جریانی به دنبال احیای سکولاریسم است» نوشته: ما اکنون هشدار می‌دهیم که در حال حاضر برخی از جریانات قصد سوءاستفاده از این دولت را دارند و این عده متاسفانه در پی ایجاد یک تفکر سکولاریسمی و نفاق‌گونه در کشور هستند. حاجی‌صادقی ابراز کرد: حرف ما و واکنش ما به این افراد فتنه‌انگیز این است که انقلاب اسلامی سد‌ها را شکسته است و عده قلیل مانعی نیستند که توسط انقلاب اسلامی شکسته نشوند.

قانون نیز سخنان خطیب نماز جمعه تهران را برابر با انتقاد از وزارت ارشاد در نماز جمعه دانسته و نوشته: خطیب دیروز نماز جمعه تهران با اشاره به توقیف روزنامه آسمان، گفت: این‌‌‌ همان قلم‌هایی است که حضرت علی (ع) از شبهه‌پراکنی آن‌ها به خداوند پناه می‌برد. خوشبختانه در این عرصه من از قوه قضاییه تشکر می‌کنم که بنا به وظیفه ذاتی خود به وقت وارد شد و آن روزنامه هتاک را تعطیل کرد.

وی ادامه داد: اما به نظر من هیأت نظارت بر مطبوعات باید چنین کاری می‌کرد باید بلافاصله جلسه اضطراری تشکیل می‌شد و این روزنامه لغو امتیاز می‌شد. البته خبر دارم برخی از اعضای محترم تلاش کردند اما به جایی نرسید. وی افزود: حداقل یک بیانیه بدهید و اهانت به مقدسات را محکوم کنید. از وزارت ارشاد نیز همین انتظار است. وزارت ارشاد ما وزارت ارشاد اسلامی است کاری کنید که این پسوند زیبنده شما باشد. اجازه نشر کتاب‌های فاسد را دادن زیبنده شما نیست. اجازه انتشار آگهی در روزنامه‌ها از سوی آژانس‌هایی که مسافران را به کشورهای فاسد می‌برند در شأن شما نیست. نظارت شما کجا رفته است؟ آیت‌‌الله خاتمی ادامه داد: برخی‌ها مردان مرد را افراطی می‌خوانند اگر به دنبال وحدت جامعه هستیم از این الفاظ متشابه خودداری کنید و اگر فکر می‌کنید با افراطی خواندن غیرتمندان دینی آن‌ها را از صحنه منزوی می‌کنید بدانید که اشتباه می‌کنید.

کیهان روزنامه اصولگرایان در یکی از اخبار ویژه خود به بخش دیگری از حوزه فرهنگ و دانشگاه پرداخته و در خبری با تتیر «بولدوزر افراطیون اول ویران می‌کند بعد تدبیر»‌ به وزیر علوم حمله کرده و نوشته: وزیر علوم گفت: برای انتخاب رئیس دانشگاه تهران قرار است شورای مشورتی از اساتید این دانشگاه بنشینند و یک نفر را انتخاب و به ما معرفی کنند.

فرجی‌دانا در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گزینه‌هایی برای ریاست دانشگاه تهران منتشر می‌شود و برنامه وزارت علوم برای ریاست این دانشگاه چیست، گفت: هیچ اسمی از جانب ما نیست. قرار است شورای مشورتی از اساتید دانشگاه تهران بنشینند و منتخب شوند و همه رأی می‌دهند و یک نفر را انتخاب و به ما معرفی کنند.

وی گفت: مثل آن چیزی که در مجلس داریم. از ۳۰ نفر عضو هیأت علمی یک نفر انتخاب می‌شود و ان‌شاءالله این شورا می‌نشینند و یک نفر را انتخاب می‌کنند. این اولین بار است که این کار را انجام می‌دهیم و امیدواریم با موفقیت همراه باشد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه آیا تا قبل از عید گزینه ریاست دانشگاه تهران معرفی می‌شود؟ گفت: این مسئله بستگی به این دارد که دوستان چقدر در کارشان جلو روند و برنامه زمانی آن را سرپرست محترم دانشگاه انجام می‌دهد.

فرجی که به عنوان گماشته افراطیون در وزارت علوم محسوب می‌شود، پیش از این حدود ۳۰ رئیس دانشگاه و پژوهشگاه را برکنار کرده و در این ناپرهیزی و زیاده‌روی ظاهرا حواسش نبوده که انتخاب این رؤسا را به عهده شورای مشورتی کذایی بگذارد.

در همین حال، سخنان بخش دیگری از علمای قم مورد استقبال اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. اعتماد در مورد دغدغه‌ها و نگرانی این مراجع نوشته: دیدار اعضای تحریریه خبرگزاری ایلنا با جمعی از علما و مراجع قم، موجب شد که واکنش‌های متفاوتی به دولت روحانی و شرایط هشت سال گذشته کشور گرفته شود. اکثر مراجع تقلید از سال‌هایی گفتند که اجازه انتشار کتاب را نداشتند یا از دروغ‌هایی که به مردم گفته شده بود ابراز تاسف می‌کردند. از تندروی‌های مجلس در برابر دولت گلایه داشتند و انتظار داشتند که مجلس بعدی یک مجلس قوی باشد. از شرایطی که در هشت سال گذشته بر روزنامه نگاران گذشته بود دل چرکین بودند و توقع فضای جدیدی برای روزنامه نگاران را داشتند. تأکید می‌کردند که نباید از دولت یازدهم بیش از اندازه توقع داشت و باید به آن فرصت داد. مراجعی که این سال‌ها گله‌مند بودند حالادرهای بیوتشان را باز کرده‌اند و در کنار ناراحتی‌شان از سال‌های گذشته به آینده عجیب امیدوارند.

آرمان همین برنامه دیدار را در مطلبی با تیتر «مخالفان دولت در مجلس در انتخابات بد می‌بینند» مورد توجه قرار داده و نوشته است: آیت‌‌الله اسدالله بیات زنجانی با اشاره به سنگ‌اندازی برخی از مخالفان دولت گفت: اعتقادم این است که برخی مخالفان دولت مخصوصا برخی نمایندگان مجلس باید در برخوردشان با دولت تجدید نظر کنند، چرا که برخوردشان با دولت به نوعی برخورد با مردم است؛ آن‌ها باید بدانند انتخابات دوره بعد مجلس هر روز نزدیک‌تر می‌شود و اگر همین طور پیش بروند بعد‌ها نتیجه‌اش را بد خواهند دید.

سردرگمی مردم در گردنه یارانه‌ها


اعتماد از جمله روزنامه‌هایی است که سخنان چندین مقام دولت را ـ که در روزهای اخیر در مورد هدفمندی اظهارنظر کرده‌اند ـ مورد توجه قرار داده است. به نوشته این روزنامه: دولت ایران این روز‌ها حال و هوای یارانه‌ای دارد. در روزهای آخر هفته سپری شده حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور ایران، اسحاق جهانگیری معاون اول او، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درباره یارانه‌ها صحبت کردند. رئیس جمهور در اوج سخنرانی‌اش تأکید کرد هیچ نیازمندی نباید نگران قطع یارانه‌اش باشد و با ظرافت گفت آن‌ها که احساس نیاز می‌کنند فرم‌های جدید یارانه‌ای را پر کنند. معنای این حرف رئیس دولت یازدهم واضح‌تر از آن است که مردم نگویند دولت قصد دارد به مرور یارانه نقدی را از دستور کار خارج کند و فعلااز گروه‌های پردرآمد شروع کرده است.

اسحاق جهانگیری نیز در یک نوشته فیس بوکی این خواسته تعجب‌انگیز که مبانی استدلال نظری خود را برای حذف یارانه پردرآمد‌ها در یک یا دو سطر بنویسید، سقف درآمدی مورد نظر خویش برای حذف یارانه را بیان کرد. آنهایی که درآمد ماهانه‌ای بین یک تا ۵/۲ میلیون تومان دارند در تیررس آرزوهای معاون اول قرار دارند که بهتر است یارانه نگیرند. یک نگاه به درآمد- هزینه خانوار‌های شهری در سال ۱۳۹۱ که از طرف بانک مرکزی در همین روزهای اخیر منتشر شد - نشان می‌دهد هیچ خانواده‌ای نیست که کمتر از یک میلیون تومان هزینه ماهانه داشته باشد. نقطه اشتراک بحث چهار مرد مهم دولت یازدهم این است که پرداخت یارانه به همه شهروندان اعم از دارا و ندار یک رویداد غلط برجای مانده از دولت دهم بوده است که باید اصلاح شود. این مسئولان ارشد دولت یازدهم البته همه نقشه‌های طراحی شده دولت را بازگو نمی‌کنند و همانند شطرنج بازان با حرکت دادن یک مهره در عرصه یارانه منتظر واکنش شهروندان، نخبگان، فعالان اقتصادی و به ویژه منتقدان سیاسی باقی می‌مانند.

«می‌خواهند همین پول کم که به هر حال برای تهیدستان عددی است را نیز ندهند‌»؛ این حرفی است که بسیاری از تهیدستان بر زبان می‌آورند. برخی نخبگان نیز می‌گویند دولت باید «حق» همه را از فروش ثروت ملی به میزان معین پرداخت کند و اجازه دهد که هر کس خواست با پول یارانه خود نیکوکاری کند و این یک خواست منطقی به نظر می‌رسد. حرف این چهار نفر که البته حرف بقیه اعضای کابینه نیز هست در حوزه یارانه‌ها این است: «نگیرید».

دولت قصد دارد با بمباران تبلیغاتی و تحریک حس هیجان آلودگی مردانی که درآمد آن‌ها از متوسط درآمد جامعه بالا‌تر است آن‌ها را متقاعد کند که یارانه نگیرند. البته سقف افرادی که برای حذف از صف یارانه در نظر گرفته شده‌اند برای مردم مشخص نیست. دو میلیون خانوار، پنج میلیون خانوار؟ اگر پنج میلیون خانوار از فهرست یارانه بگیران حذف شوند و هر خانوار را چهار نفر فرض کنیم معادل ۲۰ میلیون نفر حذف از یارانه خواهد بود که نسبت به ۷۷ میلیون یارانه بگیر فعلی حدود ۲۸ درصد می‌شود. در صورتی که هر ماه رقمی معادل ۴ هزار میلیارد تومان یارانه به ۷۷ میلیون نفر پرداخت شود میزان صرفه جویی دولت از نپرداختن یارانه به ۲۵ درصدی که حذف می‌شوند معادل هزار میلیارد تومان می‌شود که با محاسبه هر دلار معادل سه هزار تومان این رقم به حدود ۳۳۰ میلیون دلار بالغ می‌شود. برخی اقتصاددانان معتقدند به جای اینکه دولت روی حذف این ۲۵ درصد متمرکز شود بهتر است به افزایش درآمد حاصل از واقعی شدن قیمت‌ها تأکید کند. اینکه دولت مدام می‌گوید پرداخت این میزان یارانه نقدی به همه مردم هدر دادن ثروت ملی است، علاوه بر اینکه موجب ناراحتی شهروندان می‌شود که نکند به اشتباه نام آن‌ها حذف شود، این پرسش را پیش می‌آورد که اگر این پول پرداخت نشود، از کجا معلوم با کارآمدی در بهترین محل خرج خواهد شد. شهروندان ایرانی این روز‌ها از اینکه نمی‌دانند دولت یازدهم کدام نقشه و برنامه برای افزایش توامان قیمت حامل‌های انرژی و حذف شماری از یارانه بگیران را دارد، در دلهره به سر می‌برند. در چنین شرایطی است که روزهای دولت و ملت یارانه‌ای است و بیشتر بحث‌ها و حرف‌های آن‌ها پیرامون این موضوع بسیار بااهمیت دور می‌زند. دولت یازدهم آیا می‌تواند علاوه بر اینکه در ‌‌نهایت این مقوله را به نقطه امن برساند، راه متقاعد کردن مردم را نیز آموخته است.

روزنامه شهروند نیز فراخوان عمومی معاون اول رئیس‌جمهوری برای همفکری در اجرای فاز ۲ هدفمندی را مورد توجه قرار داده و در پاسخ به اینکه «چه سقف درآمدی مشمول یارانه نقدی باشد؟» نوشته: طی روزهای اخیر بحث بر سر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود و بر همین اساس دولت به دنبال این است تا زمینه‌های اجرایی این فاز را فراهم کند. حالا بر اساس مصوبه مجلس، دولت می‌تواند مبلغی را به‌عنوان درآمد خانوار‌ها در نظر بگیرد و از آن مبلغ به بالا را مشمول دریافت یارانه نقدی نداند. همین نکته و نزدیکی به ایام ثبت‌نام دوباره برای دریافت یارانه نقدی، باعث شده تا دولت در اقدامی تازه، نظرسنجی‌های متنوعی را برای همفکری با کار‌شناسان و حتی مردم کوچه و بازار داشته باشد. در تازه‌ترین اقدام، معاون اول رئیس‌جمهوری در صفحه شخصی‌اش در یکی از شبکه‌های اجتماعی به طرح همین پرسش از مردم و کار‌شناسان اقدام کرده که چه میزان درآمد باید مشمول یارانه نقدی شود. ابتدا پست مجازی اسحاق جهانگیری را می‌خوانید و در ادامه نظر کار‌شناسان را در گفت‌وگو با «شهروند».

حسن طایی معاون وزیر کار: تنها دهک‌های بالا حذف می‌شوند


در اجرای این طرح تنها ثروتمندانی که نیاز به یارانه ندارند، از فهرست یارانه‌بگیران حذف می‌شود.

تاکنون میزان مشخصی از درآمد افراد برای حذف یارانه معین نشده اما این اطمینان وجود دارد که تنها دهک‌های درآمدی بالا حذف می‌شوند و برای افراد با درآمد پایین نگرانی وجود ندارد و پرداخت یارانه ادامه‌دار خواهد بود.

افراد ابتدا باید صادقانه درآمد خود را به دولت اطلاع دهند در غیر این صورت دولت می‌تواند شخص مورد نظر را جریمه کند.

بیم و امیدهای دولتی: کسی را به زور حذف نمی‌کنیم


درخصوص سرنوشت یارانه‌ها سیاست خبری فعلی دولت تزریق امیدواری به جامعه است. علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در این خصوص می‌گوید: فعلا هیچ برنامه‌ای برای قطع پرداخت نقدی مردم وجود ندارد و این توزیع تا زمان ثبت‌نام مجدد ادامه خواهد داشت.

به گفته او پرداخت یارانه نقدی تنها به افراد نیازمند متقاضی مجاز است؛ بنابراین دولت مکلف است تا ثبت‌نام را دوباره انجام دهد و افرادی که خود را متقاضی و نیازمند اعلام کنند، مشمول دریافت یارانه بداند. او درخصوص ثبت‌نام برای دریافت یارانه تأکید می‌کند: دولت می‌خواهد ثبت‌نام کاملا آرام و بدون تشکیل صف‌های طولانی انجام شود و کسی به‌طور اجباری حذف نشود. او می‌گوید: افرادی که براساس درآمد اعلام شده خود در این زمینه تشخیص دهند در صورت اعلام نیاز همچنان مشمول پرداخت نقدی باقی خواهند ماند اما پرداخت نقدی کسانی متوقف خواهد شد که یا پردرآمد باشند و ثبت‌نام نکنند یا این‌که با وجود نیازمند بودن متقاضی نباشند که احساس می‌کنم این افراد زیاد خواهند بود. او می‌گوید: دولت بنا ندارد در زمان اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها حتی کوچک‌ترین فشاری متوجه افراد کم‌درآمد و متوسط جامعه باشد. وزیر اقتصاد می‌افزاید: ثبت‌نام مجازی و فرم نیز بسیار کوتاه خواهد بود بنابراین از فرم‌های طولانی و سوالات متعدد خبری نیست.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی: بهترین معیار خط فقر است


به نظر می‌رسد بهترین معیار در این خصوص خط فقر باشد چون با توجه به قدرت مردم و توان اداره خانواده و معیشت آن باید در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

مواردی چون دارا بودن خانه یا ماشین شخصی ملاک چندان مناسبی برای تعیین مرز بین افرادی که یارانه می‌گیرند و آن‌ها از فهرست یارانه حذف می‌شوند نیست.

بر اساس آخرین محاسبات خط فقر بین یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تا ۲‌میلیون تومان برآورد می‌شود.

در صورت رخ دادن این اتفاق احتمالا ۴۰‌میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف می‌شوند.

این تغییر تنها نباید در قالب یارانه نقدی باشد بلکه با اختصاص سبد‌های کالایی از مراکز مختلف و متنوع به افرادی که مشمول دریافت یارانه می‌شوند از افزایش نقدینگی هم جلوگیری کند.

اختصاص بیمه به تمام افراد جامعه امری است که دولت باید نسبت به آن اهتمام داشته باشد.

در صورت توجه بیشتر دولت به بیمه‌های اجتماعی، افرادی که یارانه آن‌ها حذف می‌شود هم از این موضوع منتفع می‌شوند.

مهدی پازوکی استاد دانشگاه: فاز اول به نفع ثروتمندان بود


دولت ابتدا باید حداقل‌ هزینه‌های یک زندگی ایده‌آل را بررسی کند. افرادی که از صندوق بازنشستگی حقوق دریافت می‌کنند و یا کارمند هستند درآمدشان مشخص است اما با توجه به شرایط فعلی اجرای این طرح و شوک قیمتی به نفع جامعه نیست.

دولت در ابتدا باید یارانه همه افراد به غیر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و بهزیستی را قطع کند. بعد از آن به تشخیص خود به درآمد‌های کم‌درآمد یارانه اختصاص دهد. افرادی هم که دروغ می‌گویند باید از همه حقوق‌های اجتماعی محروم شوند.

در هیچ‌کدام از جوامع جهانی به همه افراد یارانه اختصاص نمی‌یابد اما در ایران به لطف دولت محمود احمدی‌نژاد به همه اختصاص یافت.

اجرای هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول تنها به نفع ثروتمندان بود و به ضرر فقیر‌ها. در‌ سال ۸۹ قیمت یک خانه ۵۰ متری در میدان خراسان تهران ۶۰‌میلیون‌تومان بود و قیمت یک آپارتمان در فرمانیه حدود ۶۰۰‌میلیون تومان اما اکنون‌‌ همان خانه ۵۰ متری ۱۶۰‌میلیون تومان و آن آپارتمان یک‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون تومان رشد قیمتی را تجربه کرده‌اند.

تورم ۲ رقمی در همه جای جهان دولت را زمین می‌زند اما در ایران این امر نهادینه شده است.

دولت باید به وضع بهداشت و درمان و آموزش کشور توجه بیشتری داشته باشد.

اکنون دانشجوی پزشکی دانشگاه دولتی برای تحصیل مبلغی پرداخت نمی‌کند اما برای یک کودک دبستانی سالیانه ۳ تا ۵‌میلیون تومان باید هزینه شود.

هادی حق‌شناس کار‌شناس اقتصادی: کاهش بیکاری و تورم؛ پیامد حذف یارانه‌های نقدی


از آن‌جا که ما به اطلاعات دقیقی دسترسی نداریم، نمی‌توانیم سقف درآمدی پردرآمد‌ها را تعیین کنیم.

شاخص‌هایی وجود دارد که کار‌شناسان را در تعیین سقف درآمدی یاری می‌کند. مثلا باید بدانیم که حداقل میزان کالری نیاز روزانه هر شخص، حداقل نیاز فرد به آموزش، حداقل بهداشت افراد و حداقل هزینه برای اجاره سرپناه چقدر است.

با تعیین حداقل هزینه‌ای که تأمین‌کننده سلامت، آموزش و تغذیه مناسب افراد است، می‌توان خط فقر و در نتیجه سقف درآمدی دریافت یارانه را تعیین کرد.

مطمئنا بعد از حذف دهک‌های پردرآمد، میزان یارانه دهک‌های پایین جامعه باید افزایش پیدا کند.

هر تغییری که در ارایه خدمات رفاهی و اجتماعی اتفاق می‌افتد، باید دقیقا به مردم گزارش داده شود.

آثار حذف یارانه باید خود را در کاهش نرخ بیکاری و تورم نشان بدهد. اگر تورم یک رقمی شود و بیکاری به حداقل ممکن برسد، دیگر هیچ‌کس به یارانه نقدی نیاز نخواهد داشت که قدرت خرید آن‌ها را افزایش بدهد.

با حذف یارانه‌ها باید منابع اختصاص یافته به پروژه‌های عمرانی و زیرساخت‌ها افزایش پیدا کند و ترافیک و آلودگی هوای شهری کم شود تا مردم اطمینان پیدا کنند که منابع یارانه‌ای به درستی هزینه شده است.

جمشید پژویان: دولت خط فقر را ملاک عمل قرار دهد


شـنــاسـایی یارانه‌بگیران در کشور به هیچ‌وجه قابلیت اجرایی‌ شدن ندارد و اگر دولت تمام تلاش خود را هم در این راستا انجام دهد، باز نمی‌تواند به ارزیابی دقیق و منصفانه‌ای در این زمینه دست پیدا کند.

اگر بخواهیم عدد خاصی را برای یارانه‌بگیران در نظر بگیریم، خط فقر بهترین ملاک برای انجام این کار است که میزان آن در مقیاس سرانه ماهانه در شهر ۱۳۷ و در روستا ۹۸‌هزار تومان است البته بر اساس آمار سال ۹۰.

دولت نباید یارانه نقدی را تنها به فقرا اختصاص دهد و اگر ملاک را خط فقر هم قرار دهد، باید مقداری از افراد بالای خط فقر را هم شامل شود تا بر اثر تغییرات اقتصادی رخ داده به عده‌ای دیگر هم که تحت فشار هستند کمک‌رسانی کند.

ادامه اظهارنظر‌ها در مورد فساد اقتصادی


روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز هم مطالب زیادی در مورد فساد و نابودی منابع در دولت گذشته دارند. سخنان رئیس جمهور و رئیس مجمع تشخیص کانون این اخبار است.

اعتماد در بخشی از مطلبی با تیتر «افشاگری روحانی درباره پشت پرده فسادهای هنگفت اقتصادی» نوشته: حسن روحانی با انتقاد از فساد اقتصادی در کشور، جزییات جدیدی از پرونده مشهور به اختلاس سه هزارمیلیاردی و پرونده بابک زنجانی را فاش کرد.

رئیس جمهور درباره پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی گفت رقم دیگر پرونده اختلاس بزرگ سه برابر آنچه اعلام شده است و حدود نه هزار میلیارد است و در پرونده بابک بخش بزرگی از بدهی دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری وی دردولت قبل- زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد- به شکل پول نقد به او داده شده تا بتواند بدهی‌های ایران را پرداخت کند.

روحانی دیروز در سومین روز از سفر خود به هرمزگان در جمع منتخبان این استان شاید برای نخستین بار بود که با صراحت از فساد اقتصادی گروهی خاص در کشور انتقاد کرد و از پرونده مشهور اختلاس سه هزار میلیاردی گرفته تا پرونده بابک زنجانی به عنوان نمونه چپاول بیت‌المال یاد کرد. رئیس جمهوری در سخنانی بدون آنکه نامی از بابک زنجانی بیاورد، گفت نه اینکه نفت خام را دست کسی بدهند که بفروشد که حداقل یک محموله نفت خام بدهیم تا آن را فروخته و پولش را بیاورد، امتحان پس دهد و سپس محموله دوم را نیز برای فروش تحویلش دهیم: بلکه پول نقد هم به او دادند. روحانی گفت: گروهی به عنوان دور زدن تحریم‌ها منافع ملت را دور زدند و پول ملت را برداشتند که امیدواریم همه دستگاه‌های کشور بتوانند این پول را به بیت‌المال بازگردانند.

او درباره پرونده اختلاس بزرگ هم گفت: هنگامی که سه هزار میلیارد تومان اختلاس مطرح شد، دهان‌ها بازماند اما رقم دیگر، سه هزار میلیارد تومان نیست بلکه ۹ هزار میلیارد تومان است و تازه ما مطمئن نیستیم که همه‌اش همین باشد بلکه شاید چیزهای دیگری هم باشد که کشف شود و به دست آید. رئیس جمهور سپس به منتقدانش پیشنهاد کرد که به جای جست‌و‌جو در سوابق یکدیگر بهتر است در برابر فساد بایستیم.

آرمان نیز در گزارش مفصلی با تیتر «منابع اساسی کشور در هشت سال گذشته از بین رفت» نوشته: هاشمی رفسنجانی روزهای پرمشغله‌ای را پشت سر می‌گذارد و برای سخنرانی به مراسم‌هایی می‌رود که می‌داند حضور و اظهاراتش سبب ارتقای کیفیت آن مراسم‌ها و بهبود اوضاع خواهد شد. او همچنین درخواست دیدار مقامات کشورهای خارجی که به ایران سفر کرده‌اند را می‌پذیرد تا شاید آنچه را که او برای بهبود شرایط آن کشور‌ها و افزایش سطح تعاملاتشان با ایران می‌داند، مطرح کند. آیت‌‌الله علاوه بر اینکه با هوشیار زیباری (وزیر خارجه عراق) دیدار کرد در سمپوزیوم بین‌المللی ایران ۱۴۰۴ هم سخنرانی کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «از منابع انرژی آن‌طور که باید استفاده نشده است»، گفت: ایران کلکسیون انرژی‌ است. اگر ما عالمانه از این انرژی‌ها برداشت می‌کردیم در حال حاضر دارای قدرت عظیمی بودیم زیرا جنگ با ابرقدرت‌ها به دلیل ذخایر انرژی است اما حقیقت این است که ما در این راستا موفق عمل نکرده‌ایم. وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه ذخایر ما از برداشت نفت چقدر است؟، اظهار کرد: ما بخشی از منابع را با توجه به عدم تکنولوژی نمی‌توانیم برداشت کنیم و منابع اساسیمان را به دلیل سیاست‌های نادرست در ۸-۷سال گذشته از دست داده‌ایم.

شرق امروز هم سراغ امیرعباس سلطانی، نماینده مجلس رفته و در شروع مصاحبه‌ای با تیتر «بانک‌ها از زنجانی کاغذ‌پاره دارند» نوشته: پیگیری ماجرای پرونده «بابک زنجانی» از وظایف دشوار مجلس نهم بود که برخی نمایندگان از آن سربلند بیرون آمدند. «امیرعباس سلطانی»، عضو کمیسیون انرژی از روسفیدان ماجرای پیگیری است. او درست در زمانی که برخی بنا داشتند بابک زنجانی را فردی معرفی کنند که صرفا به وزارت نفت بدهی دارد و اصولا سرمایه‏‌گذار بوده، از پشت‌پرده‌ها گفت. نخستین‌بار امضای چهار وزیر احمدی‌نژاد پای تایید نامه بابک زنجانی را افشا کرد و بعد از شبکه مافیایی پشت او سخن به میان آورد. حالا هم در کمیته ویژه پیگیری از بابک زنجانی عضو است و تلاش دارد تا از نام‏‌ها و نشانه‌های دیگر پرده بردارد.





تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست