بازدید 34596
۶
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۷ بهمن ماه

تلاش مه‌آفرید برای رهایی از اعدام

تصمیمات جدید مسئولان اقتصادی برای نجات بورس در کنار آشکار شدن بخشی از پشت‌پرده‌های تحولات بورس، تلاش خانواده مه‌آفرید برای نجات وی از اعدام، تعبیر متفاوت نماینده ولی‌فقیه در سپاه در مورد مذاکرات هسته‌ای و تحولات جریان اصولگرایی در غیاب حبیب‌الله عسگراولادی، مطالب مهم روزنامه‌های امروز هستند.
کد خبر: ۳۷۹۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸ 16 February 2014
تلاش مه‌آفرید برای رهایی از اعدام

تصمیمات جدید مسئولان اقتصادی برای نجات بورس در کنار آشکار شدن بخشی از پشت‌پرده‌های تحولات بورس، تلاش خانواده مه‌آفرید برای نجات وی از اعدام، تعبیر متفاوت نماینده ولی‌فقیه در سپاه در مورد مذاکرات هسته‌ای و تحولات جریان اصولگرایی در غیاب حبیب‌الله عسگراولادی، مطالب مهم روزنامه‌های امروز هستند.

تلاش مه‌آفرید برای رهایی از اعدام

روزنامه دولتی ایران، از تلاش مه‌آفرید برای رهایی از اعدام خبر داده و نوشته است: دو سال از پرونده فساد مالی مه‌آفرید خسروی محکوم ردیف اول پرونده موسوم به ۳ هزار میلیارد تومانی می‌گذرد. اکنون خانواده او برای رهایی وی از اعدام تصمیم گرفتند با فروش اموال خود و همچنین سهام شرکت‌هایی که با مه‌آفرید شریک هستند، بدهی دو هزار و۵۰۰ میلیارد تومانی او را با طلبکاران تسویه کنند. از سوی دیگر وکیل مدافع مه‌آفرید برای موکل خود از دستگاه قضا نیز درخواست عفو یا تخفیف مجازات و اعمال ماده ۱۸ کرده است که در صورت پذیرش سرنوشت مه‌آفرید تعییر خواهد کرد.

راز پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی اواسط مرداد سال ۹۰ با اشتباه عوامل مه‌آفرید در پرداخت سررسید یکی از وام‌های دریافت شده که بموقع اقدام نشده بود، افشا شد و بیش از ۱۰۰ نفر به اتهام پولشویی، اختلاس، رشوه، جعل اسناد، رانت خواری و... بازداشت شدند. شعبه اول دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سراج پس از محاکمه مه‌آفرید خسروی او را به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و مفسد فی الارض به اعدام و همچنین به اتهام پولشویی به رد مال به میزان دو هزار و۵۰۰ میلیارد تومان و پرداخت یک چهارم رد مال به عنوان جزای نقدی محکوم کرد. دیوان عالی کشور نیز پس از رسیدگی نهایی حکم دادگاه انقلاب را تأیید کرد.

غلامعلی ریاحی وکیل مدافع مه‌آفرید خسروی در مورد آخرین وضعیت پرونده موکل خود به خبرنگار ایران گفت: رقم کل بدهی‌های موکلم به پنج بانک سامان، سپه، ملی، پارسیان و رفاه یک هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان است. همچنین طلب‌ بانک ملی از موکلم در این پرونده یک هزار میلیارد تومان است و مطالبات خارج از پرونده هم از هفت شرکت دیگر متعلق به گروه آریا دارد. وی در ادامه گفت: بعد از اینکه بانک ملی اعلام آمادگی کرد که در قبال طلب‌‌هایش از گروه امیر منصور آریا مطالباتش را با گروه فولاد تها‌تر کند، هیأت ۱۰ نفره کار‌شناسی تعیین شد و ارزش سهام گروه فولاد را که شامل فولاد اکسین نیز می‌شود، تعیین کردند و نتیجه به دادستانی اعلام شد.

ریاحی افزود: در پی انجام کار‌شناسی، مهرگان خسروی (برادر مه‌آفرید) و همسرش (خانم عبدالله‌زاده) که در مجموع مالک ۴۵ درصد سهام هلدینگ (شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا) هستند و گروه ملی فولاد اهواز در مالکیت این شرکت است، برای فروش اموال خود اعلام آمادگی کردند. همچنین سارا خسروی (همسر مه‌آفرید) و مرداویج (برادر دیگر مه‌آفرید) که هر کدام ۵ درصد مجموعه سهام شرکت‌ها را دارند، همگی اعلام کردند که حاضرند با دادن سهامشان به طلبکاران مه‌آفرید با آن‌ها تسویه کنند. من با اختیار و وکالتی که از خانواده مه‌آفرید دارم بلافاصله موضوع را به اطلاع دادستانی تهران رساندم. وی گفت: در حال حاضر مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان از مزایده اموال شامل املاک تجاری و مسکونی متعلق به موکلم در اختیار دادستانی است که با تملیک این املاک بخشی از مبلغ رد دین محاسبه می‌شود. اما با توجه به اینکه فروش شرکت‌ها برای پرداخت کامل دیون کفایت می‌کند، به نظر نمی‌رسد نیازی به تملیک املاک باشد ولی به هر حال این مبلغ در اختیار دادستانی است.

وکیل مه‌آفرید در ادامه گفت: اعلام آمادگی خانواده موکلم برای رد دیون را به معاونت اجرای احکام دادستانی اعلام ‌و درخواست کردم ‌حسن نیت و رفتار متهم پرونده به مقامات قوه قضائیه منعکس شود. امیدوارم براساس ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی که به عفو مقام معظم رهبری یا تخفیف در مجازات اشاره دارد، مسئولین ارشد با اقدام متناسب با وضعیتی که پرونده دارد، از قید اعدام موکلم بگذرند.

در پشت پرده تحولات بورس چه می‌گذرد؟

روزنامه ایران خبر داده ‌که در نشست ویژه وزیر امور اقتصادی و مدیران بازار سرمایه، سه تصمیم برای مهار التهاب بازار بورس گرفته شده است. به نوشته ایران، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی و صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تدابیر جدیدی برای رونق بازار سهام اندیشیده‌اند که شامل‌ کاهش سیستماتیک ریسک بازار سرمایه، تشکیل صندوق تثبیت ریالی و ایجاد بیمه سهام می‌شود.

دکتر طیب نیا با اشاره به این نکته که در دولت یازدهم ۵۰۰ هزار سهامدار جدید وارد بورس شده است، گفت: با عرضه سهام خرد در بازار، جلوی رشد بی‌رویه افزایش قیمت گرفته شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نوسانات اخیر بازار سرمایه کشور گفت: افزایش قیمت‌ها حباب گونه بود و به همین دلیل دولت تصمیم گرفت، در جهت پیشگیری از تبعات احتمالی آن ورود پیدا کند.

شرق اما به تصمیمات دیروز مسئولان بورس پرداخته و از جمله در‌باره «نگرانی از بازگشت صعود با دستکاری احتمالی بازار» نوشته است: همزمان با تداوم کاهش شاخص بورس در روزهای اخیر، هیأت‌مدیره سازمان بورس طرح حمایت از سهامداران خرد را تصویب کرد تا به‌واسطه این طرح و ایجاد محدودیت در سقف فروش سهام، از تشدید جو روانی در بازار و ریزش هرچه بیشتر شاخص جلوگیری کند.

بر اساس این مصوبه که از دیروز در بازار بورس اجرا شد، همه‌روزه از ساعت ۸:‌۳۰ تا ۱۲ حداکثر حجم سفارش‌های فروش وارده توسط هر کد معاملاتی (اعم از حقیقی و حقوقی) در هر نماد معادل ۲‌درصد حجم مبنا یا ۵۰هزار سهم (هر کدام بیشتر باشد) خواهد بود. به عبارت دیگر سهامداران بازار بورس در ساعات اولیه فعالیت بورس تنها می‌توانند در هر نماد دو‌درصد حجم مبنا را معامله کنند و تنها در نیم ‌ساعت پایانی ساعات فعالیت بورس یعنی از ساعت ۱۲ تا ۱۲:‌۳۰سقف محدودیت معاملات در بازار بورس برداشته می‌شود و تمامی سهامداران (اعم از حقیقی و حقوقی) می‌توانند به میزان موردنظر، سفارش فروش وارد کنند. این اقدامات به‌منظور کاهش صف فروش و جلوگیری از جو روانی منفی در بازار انجام شده است؛ اقدامی که مورد نقد جدی کار‌شناسان بازار بورس است و این اقدامات دستوری و دستکاری در بازار بورس را جایز نمی‌دانند.

بعد از تصویب طرح حمایتی، گزارش‌های بازار بورس حاکی از رشد ۱۷واحدی شاخص بورس بود. در روز گذشته اگرچه شاخص بورس رشد چندانی نداشت اما شاخص کل بدون تغییر چندانی در کانال ۷۹هزارواحدی ماند؛ امری که مسئولان بازار بورس آن را دستاورد طرح حمایتی خود برای بازار بورس نامیدند. این در حالی است که محمدمهدی ناسوتی‌فرد، کار‌شناس بازار بورس در گفت‌وگو با «شرق» ایجاد چنین تصمیماتی را مصداق «دستکاری بازار سهام» دانست و افزود: انجام چنین اقداماتی نمی‌تواند تأثیرات مثبت و بلندمدتی بر بازار سهام بگذارد. به گفته این کار‌شناس بازار سهام شاید اجرای طرح حمایت از سهامداران برای سهامداران خرد مطلوب باشد اما به دلیل محدودیت‌هایی که برای سهامداران عمده ایجاد می‌کند قطعا مناسب نخواهد بود.

ناسوتی اعلام کرد: این گونه قوانین مربوط به شرایط خاص است و امیدوارم اضطرار این شرایط هر چه زود‌تر برطرف شود تا این قانون هم برداشته شود. به گفته این کار‌شناس چنین قوانینی یک ‌بار دیگر در سال‌های ۸۲ و ۸۳ هم وضع شده ‌و در‌‌ همان سال‌ها هم این قوانین نتوانست مانع سقوط شاخص شود.

وی گفت: با وجود اینکه مسئولان به صورت مکرر اعلام می‌کنند که عدد شاخص مهم نیست اما به نظر می‌رسد شاخص در اقتصاد ما اهمیت بسیار زیادی دارد و برای ثابت نگه ‌داشتن شاخص است که مسئولان چنین قوانینی را تصویب می‌کنند.

به گفته وی نوعی نااطمینانی در بخش عمده‌ای از بازار ایجاد شده ‌و بهتر است، به ‌جای تجویز چنین نسخه‌هایی، اصل موضوع که‌‌ همان مصوبات مجلس است، اصلاح شود. مجید یوسفی، دیگر کار‌شناس بازار سهام هم گفت: این اقدام مدیران بازار سهام به‌معنای دستکاری در بازار است. بورس در هر کشوری نماد اقتصاد آزاد است و میزان عرضه و تقاضا روند معاملات را تعیین نمی‌کند. وقتی مسئولان با دستکاری و وضع قوانین سعی در کنترل بازار دارند دیگر نمی‌توان بورس را یک بازار آزاد دانست.

وی ادامه داد: وضع این قوانین به ‌منزله تصویب برخی مُسکن‌‌ها برای کنترل امور است اما به‌ جای این راهکار‌ها باید به سمت حل اصل موضوع حرکت کرد. وی به دستاورد مصوبات اخیر مجلس اشاره کرد و گفت: به دلیل مساعد شدن شرایط قرار بود سرمایه‌های خارجی جذب بازار شود اما اقدامات و حرکت‌های اخیر سرمایه‌های خارجی را از بازار سهام دور کرد. طبیعی است کشوری که برای صنایع خود و به‌خصوص صنعت پتروشیمی برنامه ثابت و اصولی‌ای ندارد چگونه می‌خواهد سرمایه‌های خارجی را جذب و هدایت کند؟

در این میان، محمدصادق جنان صفت در روزنامه اعتماد بخشی از اختلافات سیاسی حاکم بر بورس را نشان داده و نوشته: عذرخواهی عمومی مسئولان بورس و کنار رفتن از مسوولیت با هدف نوسازی مدیریت این نهاد کاری است که شاید بتواند راه تازه‌ای برای بورس باز کرده و مانع از آسیب‌های روحی- روانی بعدی باشد. گردابی که دارایی‌های ۷، ۸ میلیون سهامدار خرده پا را با آسیب مواجه کرده است می‌تواند با فرو رفتن در باتلاق مداخله‌گری بیشتر، آینده را تیره‌تر کند و دولت یازدهم باید از آن اجتناب کند. هیچ گروه و سازمانی حق ندارد مالکیت سهامداران را به این بهانه که بازار سهام بیشتر سقوط می‌کند مخدوش کند و دولت نباید به بازی طراحی شده تن دهد.

نخستین همایش «پیروان» بدون «حبیب»

شرق به تحولات و برنامه‌های اصولگرایان در روزهای پیش روی پرداخته و می‌نویسد: حالا فرصت به «باهنر» رسیده که شاید بتواند با «هنر» خود، رویای وحدت اصولگرایان را محقق کند. محمدرضا باهنر، برادر شهید باهنر، سیاستمدار اصولگرا و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام است. او در دوره‌های دوم تا نهم مجلس حضور داشته و در مجالس چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم با وجود تغییر روسای مجلس، نایب‌رئیس مجلس بوده است. برخی او را باسابقه‌ترین و موثر‌ترین فرد در پارلمان ایران می‌دانند. او ۲۱ آذرماه سال‌جاری ۳۷ روز پس از درگذشت «حبیب‌الله عسگراولادی» بر صندلی دبیرکلی «جبهه پیروان خط امام و رهبری» تکیه زد.

‌«جبهه پیروان خط امام و رهبری» ۱۵سال پیش، از ائتلاف ۱۷ گروه سیاسی اصولگرا تشکیل شد؛ گروه‌هایی که برخی از آن‌ها نیز از درون حزب جمهوری اسلامی منشعب شده‌اند. حزب مؤتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین، جامعه زینب و اتحادیه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازاریان از گروه‌های مهم این جبهه به‌شمار می‌روند اما حزب «مؤتلفه» ریشه‌دار‌ترین گروه و ستون این جبهه به حساب می‌آید. این جبهه همواره با روحانیت رابطه نزدیک خود را حفظ کرده است. جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دو گروه سیاسی مذهبی نزدیک به این جبهه هستند. سیدکمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان از برگزاری همایش سراسری این جبهه، روز پنجشنبه هفته جاری خبر داده است.

سجادی گفت: «راهکارهای وحدت اصولگرایان برای انتخابات آینده، در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد‌». به گفته سجادی، «در این همایش سراسری بحث‌هایی درباره چگونگی ورود جبهه پیروان به انتخابات آینده مجلس و وحدت اصولگرایان صورت می‌گیرد‌». اصولگرایان سنتی در دهه اخیر با وجود تلاش‌های گسترده برای وحدت توفیق چندانی در این زمینه کسب نکرده‌اند و پیروزی آن‌ها در چند دوره انتخابات اخیر زیر سایه تفرقه بوده است. باهنر درباره اختلافات در جریان اصولگرایی گفته است: «اصولگرایان بعد از انتخابات مجلس هفتم به انتخابات ریاست‌جمهوری دوره نهم رسیدند، در این مقطع انشعابات در جریان اصولگرایی آغاز شد، باز هم نمی‌خواهم انشعابات را به یک‌نفر منتسب کنم، در آن زمان شورای هماهنگی نیروهای انقلاب داشتیم، که سازوکار مشخصی داشت.

اما کار به جایی رسید که برخی افراد از این شورا جدا شدند، مثلا در آن زمان ایثارگران و رهپویان، شورای هماهنگی ۲ را ایجاد کردند. بعد از آن‌ها احمدی‌نژاد آب پاکی را بر سر همه ریخت... جریان پایداری اولین گروهی نبود که به سمت تفرقه گام برداشت، قبل از آن احمدی‌نژاد تفرقه را ایجاد کرد، حتی پیش از او نیز ایثارگران و رهپویان تفرقه را در جریان اصولگرایی کلید زدند‌». سجادی درباره مواضع جبهه پیروان در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته به «شرق» می‌گوید: «جبهه پیروان در انتخابات اخیر (۹۲) از آقای ولایتی حمایت کرد‌». او می‌افزاید: «سال ۸۴ در دور اول از «علی لاریجانی» حمایت کردیم. در دور دوم انتخابات سال ۸۴ نیز اعضا آتش به اختیار بودند که بین هاشمی و احمدی‌نژاد به هرکه خواستند رأی بدهند. در سال ۸۸ نیز از احمدی‌نژاد حمایت کردیم‌».

همایش روز پنجشنبه جبهه پیروان، نخستین همایش این تشکل بعد از درگذشت مرحوم عسگراولادی و انتخاب باهنر است. حبیب‌الله عسگراولادی، سیاستمداری سر‌شناس و محافظه‌کار که پیش از باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری بود در ۱۴ آبان سال‌جاری در سن ۸۱ سالگی درگذشت. عسگراولادی از بازاریان نزدیک به گروه «فداییان اسلام» بود که «هیأت‌های موتلفه اسلامی» را تشکیل دادند. او پس از انقلاب به عضویت حزب جمهوری اسلامی درآمد و وارد مجلس شد. در دولت شهید رجایی به وزارت بازرگانی رسید. او در دولت اول میرحسین موسوی نیز وزیر بازرگانی بوده است. عسگراولادی در ماه‌های آخر عمر درمورد حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ مواضعی اتخاذ کرد که اعتراض گروهی از همفکرانش را برانگیخت. او بر خلاف اکثر همفکرانش، با «فتنه‌گر» نامیدن «مهدی کروبی» و «میرحسین موسوی»، اعلام مخالفت کرد. او باوجود انتقاد برخی اعضای شورای مرکزی حزب متبوع خود و دیگر اصولگرایان بار‌ها بر این موضع خود پافشاری کرد.

عسگراولادی، موسوی و کروبی را برادران خود خوانده و گفته بود، آن‌ها را اهل فتنه نمی‌داند و معتقد است: «اهل فتنه آن‌ها را محاصره کرده‌اند‌». او همچنین گفته بود به‌عنوان یک عضو هیأت‌منصفه موسوی و کروبی را مجرم نمی‌داند. او در واکنش به اظهارات «سیداحمد خاتمی» عضو جامعه مدرسین و خطیب نماز جمعه تهران که گفته بود: «تطهیر سران فتنه و تخفیف جرم آن‌ها در حال تبدیل‌شدن به یک جریان است... این خیلی گزنده است که کسی بگوید آن‌ها سران فتنه نبودند» اعلام کرد «اگر اظهاراتش برای حزب موتلفه اسلامی مشکل‌ساز شده، حاضر است از این حزب برود، اما اظهاراتش بر اساس یک وظیفه الهی مطرح شده و خواسته که قبل از مرگ به وظیفه‌اش عمل کند و ناگفته‌های باقیمانده را بگوید‌». اما محمدرضا باهنر که جای عسگراولادی نشسته در همین‌باره نظر دیگری دارد. او در پاسخ به این پرسش که «با توجه به جانشینی شما در جبهه پیروان به جای مرحوم عسگراولادی، آیا شما هم با نظرات ایشان در مورد حوادث پس از انتخابات ۸۸ هم‌عقیده‌اید؟»، گفته بود: «سیاست‌های جبهه را باید در جلسه‌ای با دوستان هماهنگ کنیم‌». او همچنین در مورد «برادر خطاب‌کردن موسوی و کروبی از سوی مرحوم عسگراولادی» نیز گفته بود: «ایشان چنین نظری نداشتند‌».

سجادی درباره انتخاب باهنر به دبیرکلی جبهه پیروان می‌گوید: «ایشان، به اتفاق آرا رئیس جبهه شده و سایر دبیران هم تشکل‌های رسمی و ریشه‌ دارند و در وحدت تاثیرگذارند‌». او در گفت‌وگو با «شرق» می‌افزاید: «به هر حال باهنر راه عسگراولادی را ادامه می‌دهد و روش‌ها خیلی فرقی نمی‌کند‌». به گفته او: «تصمیمات در جبهه به صورت شورایی و اجماع گرفته می‌شود و قاعدتا باهنر هم از نظریات جمع تبعیت می‌کند‌». او می‌افزاید: «این‌ها (گروه‌های عضو جبهه پیروان) همواره طرفدار اعتدال و وحدت بوده‌اند، ممکن است که اصولگرایانی باشند که تندرو باشند ولی آن‌ها خارج از جبهه پیروان هستند‌».

نماینده ولی فقیه در سپاه: رهبری احساس می‌کند باید «صلح حدیبیه» امضا شود


سخنان سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، مورد توجه بیشتر روزنامه‌ها قرار گرفته است. شهروند سخنان سعیدی را در پایین تیتر انتقاد نماینده ولی‌فقیه در سپاه از سیاست خارجی دولت آورده و نوشته است: آیت‌الله علی سعیدی با بیان این‌که مجوزی برای برداشتن شعار «مرگ بر آمریکا» نداریم، گفت: دیپلماسی فعال و سازش‌کارانه تفاوت دارد. به گزارش فارس آیت‌الله سعیدی دیروز در همایش حماسه‌سازان بصیرت در محله امام علی (ع) کرمان اظهار داشت: هنوز ۶‌ماه از دولت نگذشته است، آقایان می‌گویند، چرا رهبری موضع نمی‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران افزود: در انقلاب اسلامی تفاوت‌های رفتاری زیادی می‌بینیم، امام خمینی (س) در جایی علنی فریاد می‌زند و با بازرگان، منتظری و بنی‌صدر برخورد کردند یا این‌که مقام معظم رهبری نسبت به ‌هاشمی اظهارنظر کردند یا در برابر اصلاح‌طلبان و نسبت به احمدی‌نژاد در ۲‌سال آخر مدیریت وی موضع گرفتند.

سعیدی با تأکید بر این‌که رفتارهای انجام شده توسط امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارای فلسفه است، گفت: رهبری با سران فتنه بر اساس تدبیر خود برخورد تند نکرد که آقایان الان طلبکار شده‌اند و مدعی رفع حصر هستند. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش تأکید کرد: ما طرفدار فقه پویا هستیم و این‌که آقای ‌هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید، ببینیم، امام راحل درباره مرگ بر آمریکا چه می‌گوید درحالی‌که امام بزرگوار ۲۴‌سال قبل فوت کرده‌اند، در این صورت متغیر‌ها را چه می‌کنیم درحالی‌که مرز ما گسترده شده است و آن روز شلمچه و مهران مرز ما بود و امروز ساحل مدیترانه مرز ماست. امروز برای این‌که بگوییم، ماهواره جایز است یا خیر باید به مقام معظم رهبری مراجعه کنیم و این‌که وقتی مرز ما تغییر کرده به چه مجوزی مرگ بر آمریکا را برداریم.

او عنوان کرد: بحث امروز ما با آمریکا بحث هسته‌ای نیست، آن‌ها می‌گویند چرا از مردم بحرین و عراق حمایت می‌کنید مگر ما می‌توانیم از آن‌ها دست برداریم.

ما در مورد غزه و حزب‌الله هم با آمریکا حرف داریم و مرز ما تا آمریکای لاتین هم می‌رود. سعیدی ادامه داد: آن‌قدر متغیرهای پیچیده‌ای امروز وجود دارد که باید به رهبر حی و حاضر مراجعه کرد، اما آقایان واسطه را حذف می‌کنند. نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: برای مردم باید بگوییم که این انقلاب اسلامی بر اساس اصول بوده و هیچ رئیس‌جمهوری حق ندارد به اصول حمله کند. سعیدی گفت: اگر برای مقابله با آمریکا باید براساس شرایط تاکتیک را تغییر داد، امروز که شاخ‌به‌شاخ آمریکا در خاورمیانه هستیم، استفاده از تاکتیک در اختیار رهبری است. سعیدی خاطرنشان کرد: مردم و دولت‌ها در تغییر تاکتیک‌ها نقش دارند و ما هم در تقویت مثبت یا منفی دولت نقش داریم و دیپلماسی فعال، منفعل و دیپلماسی استقامت و سازش با هم تفاوت دارند.

شرق در این باره نوشته: حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه، با اشاره به اینکه تغییر آرمان امام صادق (ع) از مقابله با نظام طاغوت به تاکتیک دیگر به خاطر فقدان یاران مردمی بود، گفت: در زمینه مقابله با طاغوت، رهبری احساس می‌کند باید صلح حدیبیه امضا شود. او با بیان اینکه اصل جهاد ثابت و شیوه قابل تغییر است، افزود: منکرات باید برداشته شود و شیوه مقابله با منکرات در اختیار رهبری است. سعیدی همچنین با اشاره به عوامل تاثیرگذار در تغییر تاکتیک گفت: یکی از عوامل مهم متغیرهای پیرامونی است که در اختیار رهبری است و میزان قدرت رهبری تعیین‌کننده می‌باشد.

در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای، اعتماد در یادداشتی به قلم علی بیگدلی از راه بی‌برگشت موافقت‌نامه خبر داده و نوشته است: اظهارنظر کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه «این مذاکرات دشوار و پرچالش‌اند، رسیدن به پایان خط کار آسانی نیست» حکایت از این دارد که با توجه به مذاکراتی که با گروه ۱+۵ انجام داده است احساس جنجالی بودن مذاکرات ژنو را مطرح می‌کند. دلیل این امر می‌تواند این باشد که ظرف یکی دو هفته گذشته از هر دو طرف مقامات ایران و امریکا اظهارنظرهای ناامیدکننده‌ای مطرح شده که می‌تواند قطعا مذاکرات این گروه را با توجه به فضای آنکه باید طبق برنامه به مرحله قطعی و نهایی می‌رسید، مقداری با مشکل مواجه سازد.

اما طرف دیگر قضیه این است که در پنهان، اظهارنظرهایی که از طرف مقامات ایران و امریکا شده است به نظر می‌رسد، موافقت‌نامه ژنو دیگر راه برگشتی ندارد. با توجه به اینکه دولت قبل در محاسبات و معادلات سیاسی خود دچار نوعی اشتباه شده بود، بنابراین برگشت به گذشته برای ایران بسیار سخت و سنگین خواهد بود. این امر برای امریکایی‌ها نیز قطعا مشکل ساز است. اما امریکایی‌ها تصمیم دارند در گلوگاه مذاکرات هسته‌ای انتظارات بیشتری از ایران داشته باشند. از جمله راجع به موشک‌های دوربرد ایران و حتی حمایت کردن از گروه‌هایی که امریکایی‌ها آن‌ها را تروریست می‌دانند مانند حزب الله و حماس، که در متن موافقت‌نامه ذکری از نام آن‌ها نیامده است.

ولی طبیعی است وقتی این گونه صحبت‌ها مخصوصا توسط خانم شرمن که فردی سرسخت است و وابستگی زیادی به گروه‌های صهیونیستی دارد انجام شود، ادامه مذاکرات را با مشکل مواجه خواهد کرد. علت اظهارنظرهای خانم شرمن نیز قطعا تحت فشار لابی‌های رژیم صهیونیستی بوده و با توجه به اینکه «آی پک» بزرگ‌ترین انجمن صهیونیست‌های امریکا هم اعلام کرده که با نظر اوباما موافق است که علیه ایران در شرایط فعلی تحریم جدیدی وضع نشود و اجازه داده شود که مذاکرات ادامه یابد، این اظهارنظر‌ها از سوی قدرتمند‌ترین نهاد صهیونیستی امریکایی نشان می‌دهد که در امریکا نیز میل و رغبتی به بیراهه کشاندن موافقت‌نامه وجود ندارد.

با توجه به سفر نتانیاهو ظرف امروز تا فردا و در آستانه مذاکرات ۱+۵ به امریکا، این سفر قطعا بی‌ارتباط با موضوع مذاکرات هسته‌ای پیش رو نیست. ولی اوباما نشان داده است که خیلی در برابر خواسته‌های نتانیاهو مغفول نمی‌شود و همین اظهارات از سوی آی پک نشان می‌دهد که اوباما مصمم است مندرجات موافقت‌نامه به اجرا گذاشته شود. انتخابات میان دوره‌ای کنگره نیز ظرف چند ماه آینده برگزار می‌شود که دولت امریکا ناچار است برای به دست آوردن لابی‌های صهیونیستی چنین اظهارنظرهایی انجام دهد. قطعا امریکا میلی ندارد آنچه را که خانم شرمن در موردش صحبت کرده، در مذاکرات انجام دهد.

به هر حال امریکایی‌ها در شرایط مساعد و مناسبی نیستند که بخواهند دست به اقدامات دیگری خارج از مندرجات موافقت‌نامه ژنو بزنند. امریکایی‌ها احساس می‌کنند که اتحادیه اروپا درحال فاصله گرفتن از امریکا است. پاسخ اولاند به اوباما در سفر چند روز گذشته خود به امریکا مبنی بر اینکه «من رئیس جمهور فرانسه هستم ولی رئیس اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایان فرانسه نیستم. بنابراین نمی‌توانم مانع رفتن هیأت‌های بازرگانی فرانسه به ایران شوم» نشان می‌دهد که سفر رئیس جمهور فرانسه به عنوان رئیس اتحادیه اروپا خیلی نتوانسته اروپا را با سیاست‌های اوباما همسو کند. بنابراین با تمام مشکلاتی که هم امریکا و هم اروپا از نظر اقتصادی دارند به نظر نمی‌رسد آن‌ها بتوانند مانع بزرگی در راه متوقف کردن موافقت‌نامه اعمال کنند. پس مذاکره کنندگان هسته‌ای ما باید با صلابت و مقاومت بیشتری در این دور از مذاکرات حضور پیدا کرده و صرفا روی مندرجات موافقت‌نامه باید مذاکرات را ادامه دهند، پس بهتر است با مقاومت کامل آن را مدیریت کنند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۶
این مه آفرید ... زنه یا مرده؟
این که یک نفر اعدام نشه خیلی خوبه تابناک
بدهی 2500 میلیارد تومانی؟؟؟؟؟؟؟ نرخ دلار از سال 90 تا کنون از 1000 به 3000 تومان رسیده. یعنی باید 7500 میلیارد تومان بازگردانده شود نه 2500 میلیارد!!!
تابناک تو رو خدا تایید کن و پیگیر قضیه باش.
وارد بورس شدیم به امید سووود ، سود که نکردیم بیش از 20 درصد سرمایمون هم از دستمون رفت اوایل میخواستیم خارج شیم اما با وعده های تو خالیه مسئولان موندیم توسط این منجلاب اقتصادی حالا کی از ما حمایت میکنه
من یه شبه سرمایمو بدست نیاورده بودم که تو این یکماهه از دست دادم.
یعنی این روزنامه براشون جون این 5 تا سرباز گرفتار اینقدر بی اهمیته
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر