بازدید 4801
وال استریت ژورنال

اقتصاد ایران به سوی ثبات می رود

کد خبر: ۳۷۸۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۷ 13 February 2014
اقتصاددانان و بازرگانان داخلی و خارجی معتقدند اقتصاد ایران با رئیس جمهور جدید و توافق هسته ای به سمت پیشرفت گام برمی دارد.

به گزارش فرارو به نقل از وال استریت ژورنال، اقتصاد ایران که هنوز هم به دلیل تحریم ها فلج شده، با یک رئیس جمهور جدید و توافق هسته ای با غرب که ارز ریال را تثبیت کرده و اعتماد را افزایش داده، حرکت به سوی پیشرفت را آغاز کرده است.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود آورده است: ساکنان این قطب تجاری باستانی می گویند سیاست های اقتصادی دولت جدید و دورنمای برداشته شدن تحریم های بین المللی طی سال های آینده، مشوق آنها است. به عقیده اقتصاددانان چنین احساساتی به تثبیت ارز ریال کمک کرده و باعث توقت روند رو به رشد قیمت ها شده است.

شیراز، قطب هویت پارسی ایران به شدت از تحریم ها ضربه خورد. تعداد بیشمار توریست های بین المللی که برای بازدید از خرابه های باستانی تخت جمشید و مقبره حافظ و سعدی، محبوب ترین شاعران ایران به این شهر سفر می کردند با کاهش روبرو شده بود.

بسیاری از ایرانی نسبت به بهبود تدریجی شرایط خوشبین هستند. ضمن اینکه صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه پیش بینی کرد اقتصاد ایران طی سال مالی 2015-2014 که ماه مارس آغاز می شود، با رشدی دو درصدی روبرو خواهد شد. براساس گزارش این صندوق، تورم ایران به حدود 15 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت. این در حالی است که تورم ایران طی ماه جولای به اوج 45 درصد رسیده بود.

چنین داده ها و برآوردهایی باعث شده انتقاداتی از روند کاهش تحریم ها صورت گیرد و برخی از تضعیف تلاش های کاخ سفید سخن بگویند. سناتور مارک کرک، جمهوری خواه ایالت ایلینوی در این باره گفت: «در شرایطی که اقتصاد ایران رو به پیشرفت است و رژیم تحریم ها ترک برداشته، مقامات ایران با فشار بسیار کمتری برای برچیدن توانمندی تسلیحات هسته ای خود روبرو خواهند بود.»

البته بسیاری از اقتصاددانان معتقدند اقتصاد ایران برای بازگشت به حجم سابق خود به سال ها زمان نیاز دارد، حتی اگر تحریم ها به طور کامل برداشته شود که البته این امر مستلزم یک توافق جامع است که نهایی شدنش به سال ها زمان نیاز دارد. آنها همچنین انتظار دارند که تورم طی سال جاری در حدود  درصد باشد.

مقامات آمریکا تاثیر توافق ژنو بر اقتصاد ایران را رد کرده و به تاجرانی که به دنبال تجارت با ایران هستند هشدار داد که تحریم ها همچنان ادامه دارند و مواردی که استثنا قرار گرفته اند، در صورت عدم دستیابی به یک توافق دائمی، ظرف شش ماه منقضی خواهند شد. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه نسبت به ناقضان تحریم های ایران هشدار داده و گفت: «ما مانند یک تن آجر بر سرشان فرود خواهیم آمد.»

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته انتظار می رود مذاکرات میان ایران و گروه1+5 روز سه شنبه در وین از سرگرفته شود.

اقتصاددانان می گویند توافق هسته ای موقتی که اخیرا نهایی شد باید ادامه پیدا کند تا اقتصاد ایران به ثبات برسد.

در حال حاضر هدف اصلی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و تیم مشاوران اقتصادی وی متوقف کردن روند نزولی اقتصاد این کشور است. تیم روحانی روند دسته ای از سیاست های اجرایی شده توسط رئیس جمهور سابق ایران که اثرگذاری تحریم ها را تشدید کرده بود، را معکوس کرده است.

راکی انصاری، اقتصاددان و مشاور مالی می گوید کاهش شدید واردات از زمان روی کار آمدن روحانی به تثبیت رسیده است. بهبود کامل شرایط اقتصادی ایران هنوز هم به لغو کامل تحریم ها بستگی دارد اما پیشرفت های اخیر باعث شده دولت نفسی راحت بکشد و فرصت های جدیدی برای شرکت های ایرانی به منظور دریافت مواد خام جهت تولید فراهم شود.

در شرایطی که تحریم ها باعث افزایش هزینه بازرگانان و مشتریان شده، بسیاری از تاجران در دبی که یک کانال ارتباطی مهم برای تجارت غیرنفتی با ایران محسوب می شود، می گویند بی ثباتی ارز ایران یکی از بزرگترین مشکلات موجود بوده است. ارز ایران اخیرا به شدت تضعیف شده است. این امر به صادرات ایران کمک کرده اما در داخل تورم را تشدید و واردات را گران تر کرده و بر ریسک انجام مبادلات افزوده است.

تجاری که با ایران مبادله می کنند می گویند با تثبیت ارز ریال، این مشکلات در حال بهبود هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی