بازدید 13999

مردم سینما را دوست دارند اما رایگان

کد خبر: ۳۷۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۶ 30 January 2014
مردم امروز در سراسر کشور با مشارکت در طرح «سینما سلام» بدون بلیت و به صورت رایگان به سینما رفتند که همین امر باعث شد صف‌های طولانی مقابل گیشه‌ سینماها تشکیل شود که به نوعی یادآور دهه 60 و 70 و استقبال مردم از فیلم‌های روی پرده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم امروز پنجشنبه 10 بهمن ماه با مشارکت در طرح «سینما سلام» به استقبال تماشای فیلم‌ها رفتند. این طرح که مدتی است درباره آن در رسانه ها صحبت شده است امروز مردم را به صف های طولانی سینماها کشاند.

سینماهای سراسر کشور و همچنین تهران امروز شاهد مردمی بود که شاید چند ماه و یا حتی سال ها بود که به سینما نیامده بودند و حالا با شنیدن رایگان بودن بلیت سینما در روز اجرایی شدن طرح سینما سلام، به سینما ها آمده بودند. بسیاری از این مردم شاید حتی فیلم مورد علاقه خود را هم انتخاب نکرده و فقط آمده بودند تا تنها به سینما آمده باشند و فیلمی را بر این اساس انتخاب کنند.



سینماهای میدان انقلاب امروز از صبح شاهد ازدحام جمعیت علاقمندان به سینما بود، به طوریکه این ازدحام جمعیت باعث شده بود تا سینماداران با شلوغ تر شدن جمعیت به تدریج راهکارهایی برای نظم دادن به سالن های سینما بیندیشند. به طور مثال بسیاری از سینماها در نزدیکی ظهر با جمعیت بیشتری از مردم مواجه می شد و به تدریج سعی می کردند تا نظم بیشتری به این طرح یک روزه بدهند. این میان بعضی از مردم ساعات اولیه و در سانس های ابتدایی راحت تر توانسته اند فیلم های خود را ببینند.

شکوه 45 ساله یک زن خانه دار است که می گوید امروز به خانواده خود گفته است فقط می خواهد فیلم ببیند و به خود استراحت بدهد. او که همراه با همسایه خود به سینما آزادی آمده بود گفت صبح توانستم فیلم «بوی گندم» را ببینم سپس ما را به بیرون هدایت کردند و حالا دوباره در صف ایستاده ایم تا به سینما برویم.

در کنار این زنان و مردان، بیشتر از همه جوانان و دختران و پسرانی بودند که پیش از این هم به سینما می آمدند و حالا با این طرح همچنان از آن استقبال کردند. میلاد 28 ساله با برادر و پسردایی و چند دوست دیگر به سینما آمده است. همه با هم ابتدا از فیلم های در حال اکران گلایه می کنند و می گویند این طرح را برای وقتی گذاشته اند که سینماها فیلم جذابی ندارند.

اینجا در سینما آزادی از جلوی در ورودی تا درب خروجی پشت ساختمان مردم در صف ایستاده اند. میلاد خودش را عاشق فیلم معرفی می کند و می گوید برای اینکه با بچه ها دور هم باشیم به سینما آمدیم وگرنه این طرح چندان تفاوتی برای ما نداشت. سعید افخمی دوست میلاد می گوید به خانواده اش گفته که شب به سینما بیایند ولی خودش دوست دارد که با دوستانش به سینما بیاید.

این میان جالب تر از همه مرد میانسالی است که حدود 30 سال است به سینما نیامده و حالا با شنیدن اینکه بلیت سینما رایگان است امروز را به دیدن فیلم های سینمایی آمده و به گفته خودش لذت هم برده است. علیرضا کیانی مقدم نام دارد و سنش را نمی گوید. آدم شوخ طبعی است. خودش از من می پرسد چه سن و سالی به ظاهرش می آید و بعد هر سنی که من می گویم کمی می خواهد بالاتر بروم تا اینکه روی 65 سال راضی می شود. می پرسم فیلم ها را چطور انتخاب کرده است که می گوید از روزنامه ها و تبلیغات فیلم ها شنیده که چه فیلمی خوب است و بعد برایم تعریف می کند که ابتدا به سینما آفریقا رفته و در آنجا فیلم «بوی گندم» را دیده است و اگرچه فیلم محتوایی عاشقانه داشته اما نفس این کار باعث شده که به او خوش بگذرد. می پرسم چرا خانواده را نیاورده است که می گوید آنها خودشان به سینما می روند.

در همهمه سوال و جواب های من، جلوی در ورودی هر از گاهی شلوغ می شود. ساعت 2 بعد از ظهر است و ازدحام مردم جلوی در ورودی باعث شده تا در سالن را ببندند. ماموران حراست می‌خواهند که مردم کمی عقب تر بایستند و مردم شاکی هستند که مدت زیادی است که در صف ها منتظر ایستاده اند و می خواهند به داخل بروند.

یکی از ماموران حراست سالن سینما آزادی توضیح می دهد که از ساعت 10 و نیم صبح مردم به سینما آمده اند و هر پنج سالن سینما آزادی به طور کامل پر شده اند و مردم ناچارند که گاهی 2 ساعت منتظر باشند تا یکی از سالن ها خالی شود و بعد به سالن بروند.

ماموران سینما به تدریج سعی می کنند مردم را به طور منسجم تر و هماهنگ تری به سالن ها هدایت کنند و حالا مردم در یک صف منظم ایستاده اند. در میان آنها می‌توان آدم هایی از هر نسل و هر قشری دید و شاید این یکی از روزهایی باشد که واقعا خیلی از مردم به سالن های سینمایی آمده اند.

مهری آسایش معلم است. 2 دختر راهنمایی و دبیرستانی و یک پسر دارد. می گوید من خیلی با سینما رفتن موافق نیستم از طرفی رفتن به سینما با خانواده هزینه های زیادی در بر دارد و از طرف دیگر زمان زیادی ندارم که بخواهم در تعطیلات فرزندانم را به سینما ببرم اما خیلی وقت است که پسرم از من می خواهد او را به سینما ببرم من هم مدتی بود که این طرح را در تلویزیون شنیده بودم و با دخترانم برنامه ریزی کردیم تا امروز به سینما بیاییم اما فیلم های خوبی در سینما نیست و من ترجیح می دهم همچنان فیلم های خوب را تهیه کرده و در منزل ببینیم.

روی سکوهای سینما آزادی عده ای خانم جوان ایستاده و نشسته اند. تعدادشان به 6 یا 7 نفر می رسد. وقتی می پرسم چرا خارج از صف هستید می گویند منتظرند تا باقی دوستان و خانواده هایشان هم برسند. امروز را قرار گذاشته اند تا با هم در سینما آزادی خوش بگذرانند.

می گویم چرا امروز فقط به دلیل بلیت رایگان؟ که هر کدام به شوخی جوابی می دهند. یک نفر با خنده می گوید در تلویزیون گفتند حضور شما به نفع سینمای کشور است من هم خواستم به سینمای کشور کمک کنم.

دیگری می گوید بله رایگان بودن خیلی تاثیر داشت. شما به هزینه بلیت، ایاب و ذهاب و حتی خوراکی را هم اضافه کنید. یک نفر دیگر ادامه می دهد: بله! نمی شود که از بچه بخواهید چیزی نخورد.

خانمی که صحبت های ما را می شنود و می فهمد خبرنگارم می گوید خانم چرا از هزینه های گران زندگی نمی نویسید، آخر این فیلم ها چه اهمیتی دارد که بخواهید برایشان پول بپردازید، من باید به طور مثال هزینه یک مرغ را بگذارم تا بچه هایم را به سینما بیاورم پس ترجیح می دهم ابتدا نیاز روزانه آنها را تامین کنم. وقتی از او می پرسم آخرین بار چه زمانی به سینما آمده است؟ جواب می دهد که شاید اوایل ازدواج با همسرم یعنی حدود 10 سال پیش و ادامه می دهد که الان هم به خاطر اینکه فرزندانش را برای یک بار به سینما آورده باشد، اینجاست.

صف سینما همچنان شلوغ تر می شود. حبیب ایل بیگی مدیر طرح «سینما سلام» را می بینم جلو می روم تا از او چند سوال بپرسم. تلفنش دائم زنگ می خورد و سینماداران گزارش های این طرح را یا شفاهی و یا با پیامک به او می رسانند.

پیامک ها از سراسر کشور است. آنها را برایم می خواند. در خرم آیاد از همان سانس های ابتدایی سینماها پر بوده اند. رشت در دو سانس از ساعت 9 تا 1 عصر بیش از 3 هزار نفر به سینما رفته‌اند. در شیراز پیش بینی شده است که تا عصر فقط در سینماهای حوزه هنری تا 18 هزار نفر به سینما بروند. در اراک حضور و استقبال مردم غیر قابل پیش بینی و در جاهایی غیرقابل کنترل بوده است.

ایل بیگی درباره این حضور و استقبال مردم از این طرح و نسبت آن با رایگان بودن بلیت سینماها می گوید: بخشی از این حضور به دلیل رایگان بودن بلیت است و بخش دیگری به این دلیل است که این طرح در این مدت تبلیغات خوبی توسط تلویزیون و رسانه ها داشت. این نشان می دهد که اگر مردم متوجه شوند که چه فیلم هایی روی پرده است سینمای ایران همیشه؛ نه به این میزان اما شلوغ خواهد بود.

در طول صحبت ما بارها تلفنش زنگ می خورد. به او اطلاع می دهند که سینما شکوفه به دلیل ازدحام جمعیت شیشه اش شکسته است و البته بعدا دوباره اطلاع می دهند که مشکل را حل کرده‌اند. خودش توضیح می دهد که ما به شورای تامین استان اعلام کردیم که ممکن است جمعیت زیادی به سالن های سینمایی بیایند و با نیروی انتظامی هم هماهنگ شده اما سعی کردیم کمتر از آنها کمک بگیریم.

این طرح همچنان تا آخر امشب پنجشنبه 10 بهمن ماه ادامه دارد و ایوبی رییس سازمان سینمایی در میان جمعیت خبر داد که شاید به دلیل علاقه مردم و اینکه بعضی از خانواده های محروم نمی‌توانند به سینما بروند مدت این طرح را بیشتر کند.

طرح «سینما سلام» فعلا در 2 روز یعنی در یکی از روزهای آستانه دهه فجر و 21 شهریور روز ملی سینما برگزار می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۷
مردم همیشه دنبال اتفاقات جدید هستند مثل افتتاح تونل
رسالت که از همه تهران اومده بودند تماشا
اما از سوی دیگر میتوان نتیجه گرفت بها دادن
به مردمی که بار گرانی . تورم . بیکاری و ....
را بر شانه های ناتوان خود میکشند تا چه اندازه
لازم است .
از قدیم گفتند مفت باشه . کوفت باشه .
یکی از خصایل اکثر ما که اکنون در قضیه یارانه
نقدی مشخص است همین علاقمندی گدا و
اعیان ارادت شدید به پول بادآورده و استفاده
مجانی از کالاها و خدمات مختلف است .
امروز بعضی افراد شش فیلم مجانی دیدند و به
بانیان این امر فرهنگی . اقتصادی دعا کردند!
چه خوب که چنین طرحی گذاشته اند. امیدوارم به مناسبت‌های دیگر هم چنین طرحی بگذارند.
از همه دوست‌داران و علاقمندانی که همیشه به سینما می‌روند خواهش می‌کنم این روزهایی که چنین طرحی اجرا می‌شود به سینما نروند و اجازه دهند این طرح مخصوص اقشاری از جامعه باشد که در حالت معمول نمی‌توانند/نمی‌خواهند به سینما بروند.
سخن آن بانو که به تهیه مرغ برای فرزندانش اشاره کرده باید همه ما را به این نکته متوجه کند که این طرح مخصوص این قشر از جامعه است. اجازه دهیم این همشهریان و هموطنانمان از این فضا استفاده کنند. فرزندان این بانو و دیگرانی مانند ایشان بعد از 10 سال اولین بار است سالن سینما را تجربه می‌کنند. اجازه دهیم این خاطره خوب را تعداد بیشتری از کودکان و هموطنانمان تجربه کنند.
من و شمایی که می‌توانیم برای دیدن فیلم هزینه کنیم و بلیط بخریم درست نیست که در این روز یک صندلی سینما را اشغال کنیم.

با احترام به همه سینما دارانی که درهای سینمای خود را برای عموم مردم باز کرده‌اند.
ممطئن هستم این کار برای همه اهالی سینما مفید خواهد بود و موجب آشتی گروه‌هایی از مردم با سینما خواهد شد.

سینما سلام
سلام سینما
بلیط سینما 500 تومن بشه همه میرن
مردم لنگ 3 4 تومن پول بلیت سینما هستن - هرجا رایگان باشد ایرانیها انجا هستند
نتیجه گیری شما اشتباه هست. اون چیزی که مردم دوست دارند چیز مفت هست نه سینما.شما خربزه کال هم بصورت رایگان در میادین عرضه کنید همه صف میکشن که بگیرن.
شما یک نگاه به جست و جو های مردم تو گوگل بنداز.مردم ما اصولا همه چیز رو رایگان دوست دارند.از قدیم گفتن مفت باشه،کوفت باشه
فيلمهاي سينماي ايران ارزش ديدن ندارد چه در سينما و چه در خانه
مردم همه چیز را رایگان دوست دارند
خوب این نشون میده یکم بلیط ها ارزون تر شه استقبال مردم بیشتر می شه
بلیط 6000 تومانی واقعا زیاده
یه خانواده 5 نفره رو در نظر بگیرید که بخواد بیاد سینما
تابناک گرامی مطلب را خوب نگرفتی مشکل در اینجاست که فرهنگ مردم تغییر کرده است به هیچ وجه تن به کار نمیدهند شغل هایی مانند خیاط کفاش و .....
تقریبا" دارد از بین میرود چون سخت و کم در آمد است و بخصوص مردم خیلی مفت خور شده اند لطفا" نگاهی به وضع جایزه ها بکنید
چیز عجیبی نیست. مشکل جامعه ما فقط فقر فرهنگی نیست. گرانی و فقر مادی دمار از روزگار مردم درآورده است. هم اکنون ده ها اولویت هزینه قبل از سینما وجود دارد.
من نمی دونم این طرح چطور به ذهن مسئولین فرهنگی کشور ما میرسه.خودتون تو عکس ها ببینید چه مشکلات ترافیکی و رفت و آمدی دیگه ای ایجاد کردین. به جای این کار می شد هزینه ی یک روز رو در کل سال تقسیم کرد و با ارائه ی کارت های هدیه نیم و یا یک چهارم بها به روش های مختلف به مردم سینما ها رو همیشه پر نگه داشت. حالا شما منتظر گزارشاتی باشید که درباره ی آسیب های همین یک روز به در و دیوار و ... سینما وارد شده در همین یک روز رخ داده باشید.
ملت ابران کلا. هر چی مفت باشه دوستداران
این یعنی مردم بلدن تفریح کنن اما مشکلات اقتصادی اجازه نمیده.
تازگی لیگ برتر فوتبال هم به سرنوشت سینما دچار شده که یکی از دلایل مهم اون هم گرونی بلیت هست
مردم متاسفانه چیز مفت رو دوست دارن، هر چیزی! وگرنه پول بلیط سینما زیاد نیست.
این یه حقیقته.
ما داشتیم امروز از کنار یه سینما رد میشدیم طرف کرکره سینما رو کشیده بود پایین.مردم هم پشت در صف کشیده بودند.نیرو انتظامی هم با ماشین و موتور اومده بود اونجا .خوب بابا مجانی اعلام کردن چرا درب رو بستین
تیتر اشتباهست
درستش اینه: مردم هرچیز رایگان را دوست دارند حتی سینما
این استقبال بی نظیر از روز مجانی سینما خلاف نطر یک مسول سینمایی وزارت ارشاد را که گفته بود علت نرفتن مردم به سینما سطح پایین فیلم ها می باشد را ثابت می کند مردم پول ندارند وضع درآمد مردم عادی خیلی اسفناک است این نظر نشان می دهد مسولین اصلا مشکلات مردم را درک نمکنند
اونوقت میگن اصفهانیا و یزدیا و شهرستانیا ، باریکلا بچه تهرون که تو همه زمینه ها با فرهنگید !!!!!!!!!!!!!!!!
اصولا هرچیزی مفتش دلچسب تره!
این طرح را اگر از منظر اقتصادی میتونه مفید باشه، چرا که مردم را با محیط سینما به صورت رایگاان آشنا می کنه و آشتی میده این مثله تیلیغ یه غذای جدید به صورت رایگان می مونه
یه طرح خوب :-)
مردم دوست دارند برند سینما آما محتوا و از همه مهمتر پایان فیلم معمایی شده که از هر کس می پرسم فیلم چی شد جواب میدند ما هم آخرشو نفهمیدیم مانند فیلم او یک فرشته بود با بازی هنرمند گرامی آقای شهاب حسینی .فیلم خوب مردم رو در روزهای کاری هم به سینما ها میاره.با این همه سریال های ماهواره ای،صدا وسیما ،شبکه های خانگی و افزایش توقع های به حق،مردم را نمی توان مجبور به دیدن فیلم های بیخودی کرد.سینمای کشور را رونق بدید.
یعنی فرهنگ و رفتار ملت یه جوری شده که به محض اینکه بفهمن یه چیزی رایگان شده یا داره تو بازار کم میشه بهش حمله میکنن. البته گیر از مردم نیست. حالا فیلم رایگانه وقت که رایگان نیست.
من فقط به گفتن این ضرب المثل اصیل ایرانی اشاره می کنم که میگه:
مفت باشه کوفت باشه!
باور کنید این یه چیز طبیعیه!
مردم بصورت کلی از هر چیز رایگانی استقبال می کنند ربطی به ارزش اقتصادی آن و تمکن مالی شخص ندارد
از قدیم گفتن: " مفت باشه ... "
ما که رفتیم سینما که ای کاش نمی رفتیم وقتی که از سالن بیرون آمدم واقعا متاسف شدم از این همه وقت وانرژی که خانواده ها امروز صرف سینما کردند.
امروز غالب تماشاگران خانواده ها بودن که این فرصت خوبی برای علاقمند کردن خانواده ها بخصوص بچه ها به سینما بود ولی متاسفانه بی سلیقگی مسئولان سینما در عدم نمایش فیلم هایی با مضامین شاد و خمیرمایه طنز نه تنها باعث نشاط خانواده ها نشد بلکه موجب رنجش و احساس بد در آنها شد وقتی بعد از دیدن فیلم سراغ مسئول سینما رفتم و موضوع را گفتم در جواب گفتند وزارت ارشاد برنامه پخش فیلم را به ما داده است و ما اجازه نمایش فیلم دیگری را ندارم.
کلا مردم دوست دارن همه چی رایگان باشه .
دولت پول سینما داران را بدهد که جوانان بیکار بجای قلیان کشیدن سینمای رایگان بروند
من سینما رو دوست دارم
ولی سینما نمی روم
همه با سیلی صورتشونو سرخ میکنن.
من شخصا همین هزینه کم بلیط سینما رو ندارم که بدم.به زور دارم زندگیمو پیش میبرم، امیدی هم به آینده ندارم.
مردم ما از هر چیزی که مجانی باشد استقبال می کنند!
باسلام اتفاقا به نظر من اگر صاحبان سینما قیمت بلیط را خیلی کم کنند ودر عوض روی فروش تنقلات وبوفه حساب کنند سود خوبی عایدشان می شود.
بعد میگن مردم ما گرفتارن* سر شون شلوغه*خونه فامیل نمیریم میگیم مشکلات زیاده وقت نداریم و.. ولی سینمای مفتی از ساعت 11 تا 3 بعداز ظهر تو صف هستیم*
در شهر ما زنجان نيز از اين طرح اسقبال شد ولي متاسفانه به دليل اينكه در زنجان يك سينما وجود دارد ازدهام جمعيت ئ عدم هماهنگي صدور بليط و برخورد شديد كاركنان سينما با مردم و رزو يك سانس آن توسط ارشاد مردم حتي بچه ها با نااميدي نتوانستند از اين طرح استفاده كنند . و اعتراض به رزو يك سانس آن كه حق مردم بود به جائي نرسيد.
یعنی فقط مفت باشه....
کاری نداره به فقیر و غنی . فقط مفت باشه!!!
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی