بازدید 12643
امروز بهشت برای قدومش گلریزان است

در عصر حاضر بیشتر به کدام سیره رحمت‌للعالمین نیازمندیم؟

در چنین روزی که مسلمانان جهان از ابتدا تاکنون عزادار رحلت حضرت محمد (ص) بوده‌اند، بهشتیان برای قدوم مبارک گلریزان کرده‌اند و حضور سرور بهشتیان را گرامی می‌دارند، شاید بزرگ‌ترین درس از رسول‌ خدا، همین رحمت باشد؛ درسی که باید به هر مناسبی از رسول‌الله نزدیک شدیم، تکرار کنیم و فراموش نکنیم، جامعه اسلامی و همین طور جامعه ایرانی بیش از هر چیز نیاز به رحمت الهی دارد
کد خبر: ۳۶۸۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶ 31 December 2013
چنین روزی سالگرد رحلت ختم رسل حضرت محمد مصطفی (ص) است؛ روزی که پیامبر اسلام امتش را ترک کرد تا از این پس هدایت جهان اسلام مطابق با آنچه پیش از این در غدیر خم اعلام رسمی کرده بودند، بر عهده حضرت علی (ع) جانشین به حق ایشان قرار گیرد که البته این حق با فاصله‌ای طولانی و پس از سلسله اتفاقاتی که دل شیعه را خون کرد، محقق شد.

امروز سالگرد شهادت فرزند مرتضی (ع) و نواده معصوم رسول‌الله (ص) حضرت امام حسن مجتبی (ع) است. امام مظلوم شیعیان که شبیه پیامبر نشانه رحمت خدا ‌روی زمین بود، در چنین روزی از روزهای خدا وداع گفت تا هیچ روزی از ‌محرم و صفر بدون مصیبت برای مسلمانان جهان‌ نماند‌ و هر روزش حکایت اشک و آه باشد برای امت محمد (ص) که پس از پر کشیدن رسول خدا و آل رسول‌، روزگاری سخت را در قرون اخیر پشت سر گذاشتند.

نبی مکرم اسلام (ص) امروز رفت تا انسان خاکی از وجود ایشان ـ بنا بر روایت قرآن کریم: «و ما ارسلناک الارحمة للعالمین» است ـ بی‌بهره شود. پیامبر (ص) تا آنجا که ممکن بود اسلام را با رحمت و زبان و اخلاق حسنه در میان بد‌ترین و بدوی‌ترین مردمان گسترش داد و آن هنگام که بر او باران سنگ بستند یا خاکستر و... فرو ریختند، زبان به نفرین نگشود و به مقابله برنیامد، بلکه به دیدار این دشمنانش در وقت بیماری رفت و این گونه با مهر، بر مسلمانانی که با عشق و تمام وجود به دین اسلام پیوسته بودند، روز به روز افزوده شد.

در سیره پیامبر رحمت نقل شده تا آنجا که ممکن بود سائل را رد نمی‌کرد، حتی روزی زنی فرزند خود را نزد پیامبر فرستاد و گفت، به حضرت بگو پیراهن خود را به ما لطف نماید. فرزندش خدمت حضرت رسید و تقاضای پیراهن نمود. پیامبر رحمت هم پیراهن خود را به او داد. آیه نازل شد: «ولا تبسط‌ها کل البسط» هر چه داری در راه خدا انفاق مکن.

در حق اسرا و بردگان فوق العاده سفارش می‌فرمود: حتی با زن اسیر ازدواج کرد. همین که شنید زنی را در جبهه اسیر کرده‌اند و بعد از اسارت او را از کنار جنازه همسرش عبور داده‌اند تا دل آن زن را بسوزانند به شدت ناراحت شد و به این عمل به شدت اعتراض نمود. هنگامی که سوار بر مرکب بود، اجازه نمی‌داد کسی همراه او راه برود بلکه او را سوار می‌کرد. در غم و شادی همراه مردم بود؛ لذا به تشیع جنازه آن‌ها می‌رفت و در دور‌ترین نقطه شهر مدینه به عیادت بیماران می‌رفت.

با کدام سیره رحمت للعالمین در عصر حاضر نیازمندیم؟

علی (ع) فرمود: «هر‌گاه کسی از برادران دینی را سه روز نمی‌دید، سراغ او را می‌گرفت و اگر در سفر بود، برایش دعا می‌کرد و اگر ‌بیمار بود به عیادتش می‌رفت‌». همواره می‌فرمود هر که رحم نکند به او رحم نمی‌شود: «من لا یرحم وَلا یرحَم».

امام باقر (ع) از امیرالمؤمنین (ع) چنین روایت فرموده است: «کان فی‌الارض امانان من عذاب‌الله و قد رفع احدهما فدونکم الآخر فتمسکوا به اما الامان الذی رفع فهو رسولالله (ص) و اما الامان الباقی فالاستغفار قال‌الله تعالی: و ما کان‌الله لیعذبهم و انت فیهم و ما کان‌الله معذبهم و هم یستغفرون؛ در زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آن‌ها برداشته شد، دومی را دریابید و به آن چنگ زنید. اما امانی که برداشته شد رسول خدا (ص) بود و امانی که باقی مانده استغفار است. خداوند تعالی می‌فرماید: خداوند آن‌ها را عذاب نمی‌کند تا تو در میان آن‌ها هستی و خداوند آن‌ها را عذاب نمی‌کند، در حالی که استغفار می‌کنند‌».

به پیامبر عرض کردند درباره مشرکین نفرین کن. فرمود، نه من برای لعنت نیامدم، بلکه برای رحمت فرستاده شده‌ام. گاهی برخی از یاران عرض می‌کردند، به دشمنان نفرین کند اما حضرت نه تنها نفرین نمی‌کرد، بلکه در حق آن‌ها دعا می‌کرد و می‌فرمود: خداوندا این مردم را هدایت فرما. لذا فرمود «ارحموا من فی الارض یرحمکم من فی السما» به انسان‌های روی زمین رحم کنید تا به آن‌ها که در آسمان هستند به شما رحم کنند.

خداوند متعال نیز به پیامبر اعظم فرمود: «فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظاً غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم و استغفرلهم» در پرتو رحمت خدا با خلق خدا نرم و مهربان شدی و اگر سخت‌دل بودی، مردم از گرد تو متفرق می‌شدند، پس چون امت بد کنند، از آنان در گذر و از خدا بر آن‌ها طلب آمرزش کن.

در چنین روزی که مسلمانان جهان از آغاز تاکنون عزادار رحلت حضرت محمد (ص) بوده‌اند، بهشتیان برای قدوم مبارک گلریزان کرده‌اند و حضور سرور بهشتیان را گرامی می‌دارند، شاید بزرگ‌ترین درس از رسول الله‌ همین رحمت باشد؛ درسی که باید به هر مناسبی از رسول الله نزدیک شدیم، تکرار کنیم و فراموش نکنیم، جامعه اسلامی و همین طور جامعه ایرانی بیش از هر چیز نیاز به رحمت الهی دارد که این رحمت الهی در گروه رحم کردن و نرم‌خو بودن مؤمنین با یکدیگر است؛ بنابراین، به رسم پیامبرمان گشوده دل و گشاده رو باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۲۱
ما ، همه ما به از خودگذشتگی و تفویض همه امور ، همه امور، بزرگ و کوچک ، به حضرت حق نیازمندیم. خدا توفیق دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
من فکر میکنم اینروزا بیش از هر چیزی جای "خلق و خوی نبوی" خالیه!
قرائت رحمانی از دین اسلام را نیاز داریم . همین وبس!
فتح مکه: بخشیدن تمامی کسانی که ظلم و توهین شکنجه به او و خانواده اش روا کرده بودند
ریختن زباله بر سر مبارکش: بخشیدن و دستگیری حتی برای کسانی که در دل به او کینه دارند و در عمل هم به او آزار می رسانند.
اگر همین 2 عمل را پی می گرفتیم چه ها میشد!!
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
دوست عزیز پیامبر(ص) در احد و بدر و خیبر و خندق و.... هم جنگیدند.در عین حال هم همون جوری که شماگفتین بخشیدند.اونجوری که شما میگی که نمیشه همه رو بخشید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
بخدا میشه چرا نمیشه؟ وقتی پیامبر مان اینگونه میبخشند ما که هستیم نبخشیم؟
کلباسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
انسان اشرف مخلوقات است و باید در همه حال
این را ثابت کند . بنده خوب خدا فقط به عبادت و
ریاضت نیست . انسان بودن هم مهم است!
وهابیون ... که ادعای مسلمانی دارند باید از پیامبر درس بگیرند وبه جنایات ننگین خود در سوریه و سایر ممالک اسلامی پایان دهند
«صلواة الله علیکم یا اهل بیت النبوّة و موضع الرّسالة».
آقایان تابناک لطفا این نظر رو به گوش مسئولین برسانید : میلیون ها نفر جوان بیکار داریم که با پول پدر و مادر خود زندگی می کنند تا اینجا مشکلی نبود ولی الان با پدیده دیگری روبرو هستم کم کم سرپرست این جونان بیکار دارند فوت می کنند واونها هستند و جیب خالی کاری هم ندارند لطفا فکری به حال این پدیده جدید بکنید
همیشه تبسم می کرد، روی زمین غذا می خورد، اغلب خاموش بود و هر گاه لازم بود سخن می گفت....
حالا ببین از تمام صفت های خوب پیغمبر ما گذشتند و بی پیغمبر ما چه تهمت ها که نمی زنند.. چه کاریکاتورها که نمی کشند.. واقعا این چنین پیغمبری را کی دوست نداره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
بابی انت و امی و نفسی یا رسول الله
عدالت،عدالت،عدالت...این که دریک سرزمین عده ای با ماشین های میلیاردی وحقوق های کلان دراوج رفاه وعده ای درفقرمطلق باشندآزار دهنده است.امیداست در دولت تدبیروامیدفاصله ی طبقاتی شدیدا کاهش پیدا کند
اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین
در نوروز امسال توفیق تشرف به سرزمین وحی
را داشتم . واقعا سفر معنوی و عبرت آموزی بود
هرچند مشاهده جوانان ایرانی که با شتاب زیاذ
صندلیهای اتوبوسهای رایگان ایران را در مسیر مسجدالحرام به هتلهای ایرانی اشغال کرده و
سالمندانی که با حیرت و ایستاده به این جوانان
بی جنبه می نگریستند تاسف آور بود
سلام بردست اندرکاران سایت خبری تابناک وسلام وصلوات خداوند بر پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم ودوست داران اهل بیت آن بزرگوار
ما باید راه ایشان را ادامه دهیم
یا محمد رسول اله ( ص )
یا امام حسن مجتبی ( ع )
عمل به سیره نبوی(ص)همان مصداق آیه:" واعتصموا بحبل الله جمیعاًً ولا تفرّقوا" یعنی چنگ به ریسمان الهی همان عمل به سیره رحمه للعالمین است که با آن وحدت تجلی می یابد و امّت متفرق نمی شود .
جای خالی این گونه رفتارها بیش از هر زمان دیگری احساس می شود لذا تمامی دست اندرکاران و مجریان با بهره گیری از سیره نبوی باید خود الگویی برای همگان باشند تا دیگران نیز متاثر از رفتار آنان شوند .
از خانواده های عزیز هم خواهش می کنم این را مد نظر داشته باشند که هیچ الگو و رفتاری مناسب تر از سیره نبوی برای فرزندان خود انتخاب نکنند زیرا رفتار پیامبر مکرم تضمین کننده تربیت فرزندان دلبندشان بوده و مقبولیت بیشتری را در جامعه خواهند داشت .
ای پیامبر مهربان...چقدر چقدر چقدر دوستتان دارم....
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی