بازدید 8342
۴

رسانه ملي همچنان رسانه «حلزون» است!

کد خبر: ۳۳۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۲:۴۸ 08 July 2013
هر چند سازمان غذا و دارو پس از سپري شدن مدت زيادي از تبليغ محصولات كرم حلزون در صداوسيما بالاخره اين محصول را مورد بررسي قرار داد و خط توليد آن را متوقف كرد اما تبليغات اين كالاي ضد سلامت در شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني همچنان ادامه دارد.

به گزارش جوان، ماجراي نمايش تبليغات ماهواره‌اي از صداوسيما فقط به كرم حلزون محدود نمي‌شود و كفش‌هاي لاغري، ‌دستگاه‌هاي دراز و نشست و بسياري از كالاهاي ديگر مدتي پس از تبليغات از طريق شبكه‌هاي ماهواره‌اي به اين رسانه راه مي‌يابند. چرايي و چگونگي اين ماجرا، حكايت از همان پشت پرده‌ها و دست‌هاي پنهاني دارد كه خيلي وقت‌ها مسبب اتفاقاتي است كه در حوزه بهداشت و سلامت رخ مي‌دهد.

تعهدات صدا و سيما به افراد متقلب !

كرم حلزون و معجزاتي كه درباره آن ادعا مي‌شد يكي از كالاهايي است كه از وقتي سر و كله‌اش به ماهواره‌ها و سايت‌هاي اينترنتي باز شد، بسياري از پزشكان و متخصصان پوست درباره كذب بودن ادعاهاي مطرح شده درباره آن هشدار دادند. با وجود اين به يك باره پاي اين كرم به صداوسيما هم باز شد و با قيمت فقط 129 هزار تومان! و فقط با يك تماس تلفني مي‌توانستيد «اعتماد به نفس»، «زيبايي» و «جواني» خود را دوباره به دست آوريد! اين تبليغ در كنار تبليغات ديگري نظير كفش‌هاي لاغري و دستگاه‌هاي دراز و نشستي كه آنها هم مورد تأييد پزشكان نيست، بخش قابل توجهي از برنامه‌هاي صداوسيما را به خود اختصاص مي‌دهد.

دو روز پيش اما سرانجام معاون امور غذايي و آرايشي بهداشتي سازمان غذا و دارو، تبليغات اين محصول را در صدا و سيما در مورد اثرات كرم حلزون كاذب دانست و گفت:‌ادعاهاي اين تبليغات، اثبات و مستندات لازم براي توليد اين محصول و اثرات آ‌ن به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشكي البرز ارائه نشده است.

محمدرضا فاضلي قصوري را كه در نظارت بر توليد اين محصول وجود داشته و صدور مجوز بدون بررسي دقيق را پذيرفت و افزود:‌از طرف سازمان غذا و دارو نامه‌اي هم به سازمان صدا‌و‌سيما زده‌ايم كه تبليغات اين محصول فعلاً متوقف شود. ديروز اما در كمال ناباوري ديديم تبليغ كرم حلزون همچنان با همان قدرت و كيفيت قبلي از رسانه ملي پخش مي‌شود. مطابق تحقيقات گزارشگر «جوان» ظاهراً سازمان غذا و دارو در تلاش است تا از طريق شوراي سياستگذاري سلامت صدا و سيما اين تبليغات را متوقف كند. اما انگار قرارداد شركت مذكور تعهداتي را براي صدا وسيما ايجاد كرده كه اين سازمان نمي‌تواند از زير بار آن شانه خالي كند. اين در حالي است كه حالا با مستندات ارائه شده در تقلبي بودن كرم حلزون، ‌اين سازمان تعهدات مهم‌تري در قبال سلامت مردم دارد.

سازمان غذا و دارو؛ حالا چرا؟!

عبدالرحمان‌رستميان، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در اين ماجرا در وهله نخست وزارت بهداشت را مقصر مي‌داند و به «جوان »‌مي گويد:‌تمام كالاهايي كه در رسانه ملي تبليغ مي‌شود بايد از نظر سلامت بررسي و سپس مجوز توليد، ‌توزيع و تبليغ آنها صادر شود. بنا به تأكيد اين نماينده مجلس حالا و پس از مدت‌ها تبليغ اين محصول خيلي دير است كه بخواهيم بگوييم اين كرم دروغي بزرگ بوده كه از رسانه ملي به خورد مخاطب داده شده است.

وي مشكل اساسي را در روند جا افتاده در نظام تبليغاتي مي‌داند و تصريح مي‌كند: چرخه ورود يك كالا به تبليغات بايد ابتدا از وزارت بهداشت عبور كند تا همانند اين مورد شاهد تبعات گوناگون بر سلامت و اعتماد جامعه نباشيم.

نمايش يك دروغ بزرگ

اين عضو كميسيون بهداشت مي‌افزايد: مردم به رسانه ملي اعتماد دارند، چنين اتفاقاتي اما اين اعتماد را مخدوش مي‌كند. وي همچنين معتقد است صداوسيما بايد پخش آگهي اين محصول را متوقف مي‌كرد زيرا به زيان مردم است. اين عضو كميسيون بهداشت با اشاره به تبليغات كالاهاي سلامت مانند داروها و مكمل‌ها در ديگر رسانه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي همچنين وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را مسئول نظارت و پيگيري حفظ سلامتي مردم مي‌داند.

احمد آريايي‌نژاد هم از استيلاي اقتصاد بر ساير مسائل در جامعه ما انتقاد كرده و مي‌افزايد: صدا‌و‌سيما به درآمد فكر مي‌كند و بر اين اساس اولويت اصلي كشور كه بايد سلامت باشد به راحتي زير پا گذاشته مي‌شود. اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اصل 5 قانون اساسي تأكيد مي‌كند:‌مطابق اين اصل هر فعاليت اقتصادي كه مردم را متضرر كند، ممنوع است؛ بنابراين صدا‌و‌سيما هم بايد تبليغات اينچنيني را از برنامه خود حذف كند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۴
سوال اینجاست که این محصول چگونه بدون داشتن مجوز اداره بهداشت توانسته است این کالا را بفروشد و چگونه دستگاههای نظارتی متوجه نشده اند که این محصول مجوزهای لازم را ندارد ؟
سلام چراكسي جلوي بحش اين اگهي رانمي گيرد-سلامتي مردم مهم نيست
رادیو تلویزیون فقط جیب خودش را میبیند.
استادهای دانشگاه و معلمین اموزش وپرورش بارها نظر داده اندکه این نحوه تست زنی ظلم به اموزش کشور است. ملی باز این برنامه های تلویزیون و روشهای تست زنی ادامه دارد. کی مسول است.
رادیو تلویزیون فقط جیب خودش را میبیند.
استادهای دانشگاه و معلمین اموزش وپرورش بارها نظر داده اندکه این نحوه تست زنی ظلم به اموزش کشور است. ملی باز این برنامه های تلویزیون و روشهای تست زنی ادامه دارد. کی مسول است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان