بازدید 35833
پایتخت اداری، روزگار ناخوشی دارد؛

تحصن، اعتصاب و شکایت در مسکن مهر پرند روزانه شده است

متقاضیان معترضی که این روز‌ها برای احقاق حقوق مغفول مانده‌شان راهی پرند می‌شوند، به چشم بر هم زدنی از کوره در رفته و موجبات خلق چالشی را پدید می‌آورند که تنها راه رهایی از آن، حضور مأموران انتظامی است؛ رویدادی که از فرط تکرار تبدیل به روند روزمره فضای شرکت متولی ساخت بخش عمده مسکن مهر در پایتخت شده، ولی هنوز خبری از چاره‌جویی برای رفع آن نیست!
کد خبر: ۳۰۶۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۵ 03 March 2013
قرار بود برای یکی از دردهای به‌ظاهر بی‌درمان پایخت، نسخه بپیچند؛ اما افزایش نرخ مسکن در تهران طی یک سال اخیر، یکی از نشانه‌های اوج گرفتن درد مزمنی است که چند سالی با مسکن ساکت شده بود.

به گزارش «تابناک»، طرح ملی مسکن مهر بر خلاف توفیقی که در شهرستان‌ها و بسیاری از استان‌های کشور‌ داشت، نتوانست خواسته‌ها را در برخی کلان‌شهر‌ها و به ویژه تهران، برآورده کند تا جایی که این روز‌ها، با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی عمر دولت، بسیاری از متقاضیانِ سرخورده مسکن مهر، راه نجات از وضعیت چند ساله گرفتار شده در آن را در اعتصاب، تحصن و شکایت از مدیران رده‌های گوناگون یافته‌اند.

کافی است، سری به شرکت عمران شهر جدید پرند، متولی ساخت بخش بزرگی از مسکن مهرهای تهران و حتی کشور بزنید تا با انبوه مراجعانی روبه‌رو شوید که‌ گاه به عنوان اعضای یک تعاونی به آن‌ها رفته‌اند تا با اعتصاب در محوطه، فریاد کشیدن در لابی ساختمان و یا بسط نشستن در اتاق مدیران به دنبال حقوق از دست رفته خود بوده و تسریع در امورشان را خواستار باشند.



مسکن مهر تهران که به گواه متقاضیان، قرار بود با پرداخت مبلغی نزدیک چهار، پنج میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار گیرد، نه تنها کیلومتر‌ها آن‌سو‌تر از تهران، در شهر جدید پرند به فاصله ۲۵ کیلومتری، در شهر جدید هشتگرد (واقع در استان البرز کنونی!) به فاصله هفتاد کیلومتری، در حومه شهریار به فاصله بیست کیلومتری، در حومه ورامین و پیشوا به فاصله پنجاه تا شصت کیلومتری و... به ساخت سپرده شد، بلکه‌‌ همان متقاضیان با گذشت چند سال از نام‌نویسی و واریز مبلغ اولیه، اکنون مجبورند برای تملک یک واحد ۹۹ ساله، مبلغی تا چهار پنج برابر پیش‌بینی اولیه واریز کرده و سرانجام تا قطعی شدن همه چیز، خون دل بخورند.

یکی از متقاضیان در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: سال ۸۶ با مراجعه به دفاتری که برای ‌نام‌نویسی مسکن مهر تدارک دیده بودند، در این طرح ‌نام‌نویسی کرده و علاوه بر شصت و چند هزار تومانی که واریز کردیم، همه مدارک مورد نیاز و حتی چند تأییدیه محضری تدارک دیدیم؛ اما پس از مدتی متوجه شدیم که همه متقاضیان را در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن مهر در مناطق گوناگون تهران دسته بندی کرده‌اند و بنده عضو تعاونی‌‌ شده‌ام که رفت و آمد به دفتر آن مصادف خواهد بود با یک روز مرخصی و صرف زمانی طولانی، چراکه مسئولان بی‌توجه به منطقه سکونت مردم، آن‌ها را در قالب تعاونی‌ها تقسیم کرده‌اند تا جایی که ممکن است، ساکنان منطقه شش در زیر مجموعه یک تعاونی در منطقه ۱۹ قرار گرفته باشند!

وی که به همراه جمعی از دیگر اعضای تعاونی‌شان برای اعتراض به شرکت عمران شهر جدید پرند آمده می‌گوید: در آغاز روند جانمایی تعاونی در یکی از پروژه‌های مسکن مهر استان چند سالی به درازا کشید تا سرانجام پرند انتخاب شد، ولی نکته عجیب ماجرا اینجاست که مسکن مهر در آغاز در زیر مجموعه وزارت تعاون کلید خورد؛ اما در پایان، امور ساخت به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد تا عدم هماهنگی‌هایی که‌ گاه در این میان پدید می‌آید، گریبانگیر متقاضیان پرشمار مسکن مهر شود.

بدین ترتیب شهری که صحبت تبدیل آن به پایتخت اداری کشور در آینده نه چندان دور، مدتی‌ است مطرح می‌شود، این روز‌ها بستر اعتراضاتی شده که ‌گاه به سبب کوتاهی یک فرد یا یک مجموعه پدید آمده اما از این رو حساسیت‌زا شده که به سرنوشت بسیاری از خانواده‌های اجاره نشین پایتخت گره خورده و رو به پایان بودن عمر دولتی که بنیانگذار مسکن مهر است، موجبات نگرانی ایشان را فراهم آورده است.



یکی از کارمندان شرکت عمران پرند درباره اعتراضاتی که این روز‌ها شاهدش هستند، می‌گوید: اکنون که بخشی از خانه‌ها واگذار شده و بعضی در آن‌ها ساکن شده‌اند، برخی از متقاضیان که سال‌ها پیش، نام‌نویسی کرده اما دستشان کوتاه مانده، احساس نگرانی می‌کنند؛ البته کمتر حق با ایشان است، چراکه در سال‌های گذشته کمتر پیگیر امور بوده‌اند!

یکی دیگر از کارمندان در این باره می‌گوید: برخی از مشکلاتی که امروزه خود را نشان می‌دهد، ناشی از کوتاهی مسئولان تعاونی‌ها یا حتی مدیران بالادستی مسکن مهر است ولی آدرس درستی به متقاضیان داده نمی‌شود تا این عده همه مشکلات را ناشی از قصور شرکت عمران شهر جدید دانسته و در ‌‌نهایت تحصن و اعتراض تبدیل به رویه روزمره کاری ما شود.

دفاع از کارکرد ساخت مسکن‌های مهر در پرند، در حالی مطرح می‌شود که تا چندی پیش، عمده مشکلی که در این زمینه مطرح می‌شد، خانه‌های آماده تحویلی بود که از نبود برخی زیرساخت‌ها مثل مدرسه، بیمارستان و حتی آب‌رسانی رنج می‌برد؛ مشکلی که قطعا نه به مدیران تعاونی مربوط می‌شد و نه به مردمی که مسکن مهر را راه راهایی از اجاره‌نشینی می‌دانستند.

مدیرعامل یکی از تعاونی‌های پرشمار مسکن مهر تهران در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: روزهای آغازین شروع طرح مسکن مهر، در تماسی تلفنی به اداره تعاون استان تهران دعوت شدم و در نشستی که مسئولان تعاون ترتیب داده بودند، مقدمات تشکیل شرکت تعاونی مانند تشکیل هیأت مؤسس و انتخاب اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل صورت پذیرفت تا در ‌‌نهایت یک شرکت تعاونی تشکیل شده و از محل مبالغ پنجاه هزار تومانی واریزی توسط متقاضیان، امور اجاره و تجهیز دفتر شرکت به انجام برسد.

وی می‌افزاید: این تشکل NGO مانند، یک ایراد عمده داشت که اکنون اثرات‌‌ همان ایراد به روشنی دیده می‌شود؛ هیچ یک از اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل نه سابقه کار تعاونی ‌و نه به شرح وظایف خود آشنایی داشتند و اصلا مدیران طرح مسکن مهر عامدانه به دنبال چنین تشکیلاتی بودند تا در پایان خود همه امور را به وسیله این اعضا به انجام رسانده و مدیریت مسکن مهر استان را به هزینه مردم و غیر مستقیم ‌عهده دار شوند. البته این سیستم اداره کلیه تعاونی‌های مسکن مهر در کشور است؛ اما قطعا اداره چنین طرحی در کلان‌شهر تهران با متقاضیان پر شمار بسیار متفاوت با ساماندهی مسکن مهر در شهرستان‌های کوچک است و اگر چنین مشکلاتی پدید نیاید، عجیب خواهد بود.



این مشکلات در حالی بیان می‌شوند که که مسکن مهر در سطح کلان‌تر هم ‌مشکلاتی داشته که حتی در حد پیش‌بینی دیده نشده بودند که اگر این گونه بود، دست‌کم می‌بایست بسیار زود‌تر مسائلی چون تأمین هزینه‌های جاری انبوه‌سازان، هزینه تسطیح زمین‌های مورد استفاده برای ساخت، زیرساخت‌های مورد نیاز برای شهرک سازی، مشمول شدن معافیت مالیاتی مسکن مهر و... چاره‌جویی می‌شد.

بدین ترتیب در شرایطی که گرانی‌های شدید در ماه‌های اخیر به بازار مسکن هم کشیده شده و افزایش ‌گاه چند برابری اجاره بها را به همراه داشته، طبیعی است که نگرانی مستأجران بیش از پیش شده و در کنار فشاری که متقاضیان و دست‌اندرکاران ساخت مسکن مهر وارد می‌شود، نیکزاد، وزیری که هر هفته به پرند سرکشی می‌کرد، هم ترجیح بدهد برای در امان بودن از موج انتقادات مراجعان، عطای بازدید از روند ساخت و ساز و واگذاری بخش عمده‌ای از مسکن مهر پایتخت را به لقایش بخشیده و در پایان، سهم میانجی‌گیری ما بین معترضان هر روزه و مسئولان دست‌اندر‌کار ساخت در پرند، به نیروی انتظامی سپرده شود!

روزگاری ناخوش که قطعا با ادامه روند کنونی، می‌تواند در ماه‌های آتی به بحرانی تبدیل شود که هنوز برای پیشگیری از آن دیر نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳۵
انتشار یافته: ۲۷
مطمئن باشید تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!!!
در این مسکن پرند و پردیس پارتی بازی حق خوری و نوبت دزدی در واگذاری ها و ... غوغا می کند و کسی ناظر و بازرس نیست!!!
مردم واقعآ حس می کنند چرا آن دیگران .... دیرتر ثبت نام کرده اند و یا کم پول ریخته اند ولی زودتر و در بهترین مکانها جانمایی شده اند!!!
برای همین خروشان می شوند!!!
مشکل عدم نظارت در واگذاری و نبود بارزس قضایی و عدم واگذاری به صورت قرعه کشی و یا نوبتی و حق و عدالتی!!
متاسفانه وزارت مسکن و شهر سازی خیلی بد عمل میکند جوری که ما متقاضیان مسکن مهر احساس میکنیم که بخاطر فقرمان هرطور که با ما رفتار شود باید فقط ساکت باشیم این واقعا زجر اور است
آقا مسکن مهر کجا درسته که اینجا باشه؟چند سال پیش از ما 4 میلیون تومان گرفتن و قرار بود 2 میلیون دیگه موقع تحویل بگیرن الان میگن باید بکنینش 11 میلیون تومان واسه خونه بی پارکینگ و 14 میلیون واسه با پارکینگ.وقتی هم میگیم پول نداریم میگن بیاین انصراف بدین و 4 تومن رو پس بگیرین.آقا ما 4 سال پیش 4 میلیون میدادیم سکه بهار آزادی الان چقدر میشد پولش؟
ضمنا اگه ما 14 میلیون پول داشتیم چرا میرفتیم مسکن مهر؟
عضو تعاونی 4 مسکن مهر ........ هستم.
من در مسکن مهر ثبت نام کرده ام و قرارداد فی مابین من و شرکت فرابتن عقد شده. قرار بود بیست اسفند خانه را تحویل دهند.طبق قرارداد پولها را ریختیم ولی به یکباره گفتند فعلا بقیه پول را نریزید چون تحویل خانه های سه ماه به تعویق افتاده و تازه پولی هم اضافه باید پرداخت کنید. من فقط یک سوال دارم آن هم اینکه آیا کسی هست در این هیاهوی بده بستان پول بین شرکتها و بانک حافظ حقوق مردم بیچاره ای که چشم به این منازل نه چندان اصولی ساز باشد؟
چرا هیچ مسوولی در مورد امنیت شهر پرند صحبت نمیکند و پیامهای اهالی در همین سایت هم چاپ نمیشود؟ رشد چشمگیر دزدی از منازل در روز روشن- تشریف فرمایی زورگیران با سلاح سرد و قمه که این مورد اخیر به تازگی در این شهر رشد 300 درصدی داشته ؟ شاید هم مسوولین گمان کرده اند پرند همان سوئیس است که نیازی به پلیس ندارد ! البته یک پاسگاه از سال 84 در فاز 2 دیده ایم اما دستگیری هیچ دزد و زورگیری از ایشان نشنیده ایم .
( شهری با دو ورودی و خروجی و این همه دزدی آنهم از نوع دزدی منازل با کامیون. البته این هم یک رکورد است !
بی انصافی محض است راجع به مسکن مهر این گونه سخن گفتن این طرح توانست موفقیت خوبی به دست بیاورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
بله موفقیت خوبی بود. تو این چند سال قیمت مسکن 3 برابر شد. خیلی موفقیت بزرگی بود
امیدوارم سری هم به شهر جدید پردیس بزنید و از آنجا هم گزارشی تهیه کنید. متاسفانه در یک ماه اخیر افزایش قیمت زیادی در پیش پرداخت فازهای جدید اعمال شده است.
کاش تابناک در مورد افزایش قیمت مسکن مهر پردیس هم گزارشی تهیه میکرد, در پردیس بعد از افزایش قیمت یک بنر با افزایش متراژ واحد ها به 50 متر بالاتر از متراژ واقعی نصب شده بود که قیمت ها تا حدودی به مصوبه افزایش قیمت متری 40 هزار تومن نزدیک باشد بعد مدتی دوباره بنر جدید با متراژهای قبلی نصب شد و قیمت همچنان خارج از مصوبه هست الان سهم آورده متقاضی برای مسکن مهر پردیس واحد 120 متری 99 ساله تازه بدون هزینه اسانسور و بصورت تقریبی 42 میلیون تومان ذکر شده یعنی متری 560 هزار تومان !!!! در صورتی که نهایت قیمت مصوبه دولت 340 هزار تومان می باشد خواهشاً رسیدگی کنید ...
تابناک ازت خواهش میکنیم پیگیری اساسی تو زمینه مسکن مهر شهر پرند بکن. خیلی مشکوک میزنن
سلام
ترا خدا این نظر را مطرح کنید.
یک شرکت تعاونی بنام ش... و با آرم دو سازمان دولتی ..... وشرکت .....کشور چندین پروژه را در پرند و مشهد وتهران بدست گرفته و به تعهدات خود عمل نمیکند. حالا که پیگیری میکنیم میگوین ارم سازمان ..... و شرکت ... را هم جعل کرده اند. چرا مسولان پیگیری نمیکنند.
لطفا از مسکن مهر دزفول هم خبر تهیه کنید تعاونی ها پول مردم رو گرفتن به پیمانکارها نمیدن.چند میلیارد تومن هم پول مردم تو موسسه ورشکسته ...... از بین رفته.ممنون
تابناک چرا از پردیس هم نگفتی که توی روز روشن شرکت عمران جیب مردم را خالی میکن صد رحمت به ..........
تفاوت قیمتها را ببینید اگر این مسکن مهر است پس این قیمتها چیست من فکر میکنم مابالتفاوت را باید در جای دیگری جستجو کرد.
خداییش چه گیری افتادیما.......کاش همچین ........
بدبختیه کش ور ما اینه که همه چیز ما درانحصار تعدادی مقام و منصب دار در لباس اشخاص دیگر هستش اگه ساخت مسکن رقابتی بود و چندین شرکت خارجی هم حضور داشتن و اجازه داشتن مصالح استاندارد و محصولات خارجی با کیفیفت تعریف شده بیارند و استفاده کنند الان خیلی ارزون تر صاحب خونه شده بودیم حتی با گرون شدن دلار اخه اون خارجی ها به قرار داد پایبندند مثل ما که نیستن گرون شده که شده دلیلی نداره کسی که قیمت رو تمام کرده در قرار داد با گرون شدن پول بیشتری بده ارزون میشد مصالح که اینکارو نمیکردید بیاید پول زیاد دادید پس بدیمم بههتون
اقا به خدا دیگه داریم میمیریم ...........
مقام مسئول کیه بیاد جواب بده ......؟؟؟
.............................
من نمی دانم مشگل کجاست که بااینهمه مراسم کلنگ زنی وافتتاحیه هیچ مستاجر متقاضیمسکن مهر درپرندصاحب خانه نشدهاند البته ازحق نگذریم عده ایکهطاهرا این اواخربا راهنمایی مسئولین ثبت نام کردهاند کمی به کلیدمسکن نزدیک شدهاند وعده ای هم مربوط به گروه ازخودمان بهترها همچراغهای خانه ها
با سلام:بنده سال 90 در مسکن مهر ثبت نام کردم خرداد ماه 70 درصد پول واحد مسکونی خودم را واریز کردم من همین مقدار پول را هم که واریز کردم قرض گرفتم وگفتم تازمانی که مسکن مهر را تحویل گرفتم رهن خانمم تمام شده پول قرضی را پس میدهم ولی خیال باطل نتنها خانه را هنوز تحویل نداده اند که حالا بعد از چند ماه پول بیشتری میگن باید پرداخت کنید حالا من بدبخت چکار کنیم نه پول رهن بیشتر دار نه پول بیشتر برای مسکن مهر نه پول دارم قرضم رو بدم پولی هم که داشتم بی ارزش شده قضاوت کنید شما متشکرم
من چندساله مبسافاز5پول واریزکردم ولی هیچ خبری نیست وخانه هاآماده ودرحال خاک خوردن است وماهمچننان اجاره میدهیم.
پاسخ ها
mahdi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
سلام
من هم در همان مپسا فاز 5 تعاونی شماره 3 ثبت نام کردم و از بهمن 90 تا حالا وعده سر خرمن میدن هر وقت هم پیگیری می کنیم می گن به زودی تحویل میدیم
فقط خدا میدونه این به زودی ها کی هست!!!!
اگه کسی رو پیدا کردین که جوابگو هست به ما هم بگید
اقا به قران اواره شدم من پول پيش خونه اجاره اي كه داشتم گرفتم دادم به مسكن مهر الان اواره خونه اين و اونم با زن و بچه به فاطمه زهرا قسم ديگه بريدم از كجا بيارم با حقوق كارگري اين همه پول بدم من مسكن مهر پرند پروژه فرابتن ثبت نام كردم و 70درصد پولو اول با قرض و قوله دادم تو رو به علي شمارو به خدا شمارو به مقدساتتون رسيدگي كنيد
تابناك تو رو قسم به خدايي كه مي پرستين پيگيري كنيد مسكن مهر پرند پروژه فرابتن
دزدی مگه شاخ یا دم داره
سلام مدیران تعاونیها ی مسکن مهرآبشناسان رباط کریم باهمدستی مسئولان اعضاراسردرگم گذاشته وهرروزقیمتهارابالامی برندوهیچ نهادی جوابگو نیست
سلام ببخشید من تو فاز ۶ پرند واحد خودمو تحویل گرفتم کل پول واریزی ۲۶۲۰۰۰۰۰ هزار تومن بود ولی از من ۲۷۶۸۰۰۰۰ هزار تومن گرفتن یعنی ۱۵۰۰۰۰۰ هزار تومن اضافی گرفتن ایا راهی هست بقیه پولم رو از این شرکت بگیرم تورو بخدا راهنمایی کنید ۱۰۰ هزار واحد تو پرند اگه مثل من اضافه بگیرن میدونید چقدر میشه خدا از این شرکت عمران نگذره
در خصوص حذف اسامي متقاضايان مسكن مهر پرند كه بدون هيچ گونه اطلاع رساني از ليست سامانه مسكن مهر كه از سال 86 در انتظار و پيگير بوده اند و با شنيدن اخبار كلاهبرداري تعاوني ها و متوقف شدن مسكن مهر و بلاتكليفي تعاوني ها چاره اي جز انتظار نداشتند بسيار ناعادلانه مي باشد. اميدواريم وزير مسكن و شهرسازي به جاي حذف اين عزيزان كه با سختي و مشكلات زندگي مي گذرانند حداقل اميدشان به صاحبخانه شدن از بين نرود و با تدبير جناب آقاي وزير چاره اي انديشيده و حق ايشان ضايع نگردد. و در ازاي آن فكري به حال مديران تعاوني هايي كه حق اعضا را خورده اند و حتي با شكايات اعضا به شوراي حل اختلاف نيز حق ايشان گرفته نشده است بشود. ممنون
با سلام
تورو به اون خدایی که می‌پرستید بنده ۱۱ساله که ثبت نام کردم
اما هنوز واحدمو تحویل نگرفتم پروژه سازانه بتن
الان اسم پروژه صفه هستش
به والله ۱ ۱ ساله هر چی داشتم و نداشتم فروختم
خدا شاهده پول ندارم کرایه خونه بدم
بنده سال ۸۹مستاجر بودم توان کرایه دادن را نداشتم وقتی که شنیدم با ۱۰ یا۱۵ میلیون صاحب خونه مشم مادر خانمم تمام طلاهاشو فروخت ومن با دوتا از بستگانم ثبت نام کردیم ،اون دونفر دوماه بعد واحدشونو تحویل گرفتند ولی من از سال ۸۹ در به در وبیچاره هستم از کسی که پیام منو میخونه خواهش میکنم به داد ما برسه ،لازم نیست ثبت نام جدید انجام بده اول اون بیچاره هایی که زندگی شونو فروختن ۱۲ ساله منتطرن را نجات بده بعد دوباره ثبت جدید را ادامه بده ،با امید عدالت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست