بازدید 13882
علی نوذرپور در گفت‌وگو با «تابناک» تشریح کرد:

چرا مسکن مهر به حل بحران مسکن کمک نکرد؟

بحران مسکن در کشور چندین سال است که ادامه داشته و به رغم تمهیداتی که دولت نهم و دهم در این رابطه با طرح مسکن مهر اندیشید، همچنان افزایش بهای مسکن، یکی از معضلات اصلی اقتصادی کشور پابرجاست. در این میان، آن گونه که دکتر نوذر‌پور می‌گوید، خود طرح مسکن مهر، نمونه بارزی از تخلف دولت از طرح جامع مسکن است.
کد خبر: ۳۰۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱ 13 February 2013
بحران مسکن در کشور چندین سال است که ادامه داشته و به رغم تمهیداتی که دولت نهم و دهم در این رابطه با طرح مسکن مهر اندیشید، همچنان افزایش بهای مسکن، یکی از معضلات اصلی اقتصادی کشور پابرجاست. در این میان، آن گونه که دکتر نوذر‌پور می‌گوید، خود طرح مسکن مهر، نمونه بارزی از تخلف دولت از طرح جامع مسکن است.

به گزارش «تابناک»، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و همزمان با رشد مداوم نقدینگی در جامعه، بازارهایی همچون طلا و ارز و مسکن به عنوان بازارهای سودآور از رونق بالایی برخوردار شده‌اند؛ اما بحران مسکن به عنوان یک بحران مداوم در سال‌های اخیر، همواره مورد توجه کار‌شناسان این حوزه بوده است.

دکتر علی نوذر‌پور، رییس کمیته مسکن و شهرسازی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت و رییس هیأت مدیره جامعه مهندسان شهرسازی ایران، در گفت‌وگو با تابناک، ریشه‌های اصلی معضل و بحران مسکن در ایران را ناشی از یک زنجیره علل و عوامل به هم وابسته می‌داند.

نخستین انحراف از طرح جامع را دولت رقم زده

وی با بیان این که راهکارهای مشخصی برای حل معضل مسکن در کشور وجود دارد، طرح جامع مسکن را یکی از این راهکار‌ها دانست و گفت: این طرح اساساً طرحی جامع و کامل بود که در قانون برنامه چهارم توسعه، دولت مکلف به اجرای طرح جامع شده بود؛ طرحی که به همت و با کار‌شناسی مسئولان و کار‌شناسان وزارت مسکن در دولت اصلاحات تدوین شده و طرحی جامع و فراگیر بود.

وی افزود: این طرح تصویب شد اما در موقع اجرا به چند پاره بخش شد و در کلیت آن به اجرا درنیامد و همه ابعاد و محورهای آن مورد توجه دولت نهم و دهم قرار نگرفت و تنها آن بخش از آن که مربوط به تهیه مسکن برای قشر ضعیف و نیازمند جامعه بود، به نام مسکن مهر به اجرا در آمد. در نتیجه، نخستین انحراف از طرح جامع مسکن را خود دولت با چند پاره کردن طرح و جدا کردن بخش‌های آن رقم زد.

نوذر‌پور می‌گوید: بودجه‌ای که برای اجرای کلیت طرح جامع مسکن در نظر گرفته شده بود، تماماً اختصاص به اجرای طرح مسکن مهر که تنها بخشی از طرح کلی‌تر بود داده شد و همین امر منجر به آن شد که طرح جامع مسکن اجرایی نشود.

اجرای طرح مسکن مهر بدون توجه به برنامه‌های شهری

نوذر‌پور در خصوص شکست طرح مسکن مهر در کنترل بحران مسکن کشور نیز گفت: همین طرح مسکن مهر نیز بدون توجه به برنامه‌های شهری و برنامه‌های تفصیلی شهری، به اجرا درآمد و در اجرای آن به وضعیت جمعیت بندی شهر‌ها توجه نشد و در جاهایی به تولید مسکن اقدام شد که عملاً متقاضی مسکن در آن‌ها نبود.

وی با اشاره به آمار دولتی در خصوص تولید مسکن در کشور و با بیان اینکه این آمار دولتی است و اصولاً باید در آن بیشتر دقت کرد، گفت: به رغم پذیرفتن درستی آمار دولتی، تعداد واحد مسکونی زیادی در کشور تولید شده (سالیانه هشتصد هزار واحد مسکونی) که این تنها برابر با میزان جمعیتی است که در این سال‌ها به جمعیت کشور افزوده شده است.

نوذر‌پور یکی از مشکلات اصلی طرح مسکن مهر را نبود امکانات زیربنایی همچون تسهیلات اولیه آب و برق و خدمات اجتماعی می‌داند و می‌گوید: به این ترتیب، می‌بینیم که مسکن ساخته شده اما پاسخگوی اهداف نیست.

وی ادامه داد: اکنون نسبت خانوار به واحد مسکونی، 1.6 است (به ازای هر واحد مسکونی ۱.‌۶ خانوار در کشور وجود دارد). در نتیجه هنوز تقاضای مسکن و خرید آن بسیار بالاست و متقاضی مسکن همچنان هست؛ بنابراین، وضعیت کنونی مسکن ناشی از برنامه‌ریزی نا‌مناسب و بی‌توجهی به همه مؤلفه‌های لازم و کارآمد در حل بحران و طرح جامع است.

زنجیره‌ای که به بحران می‌انجامد

نوذر‌پور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با تابناک، به تحلیلی جالب از چرایی بروز بحران در وضعیت مسکن و به شکل کلی اقتصاد کشور اشاره و این بحران‌ها را در یک زنجیره تحلیل کرد.

وی گفت: بحران در مسکن، ناشی از این است که برنامه‌ریزی برای مسکن به هیچ وجه جدای از برنامه‌ریزی کلان برای اقتصاد کشور نیست. زمانی که ما متأسفانه در برنامه ریزی کلان اقتصادی نیز دچار مشکل هستیم، در نتیجه بحران در مسکن نیز وجود دارد.

نوذر‌پور می‌گوید: مهم‌ترین نشانه از بحران و سوءمدیریت در برنامه ریزی کلان اقتصادی بازار متلاطم است و حجم بالای نقدینگی سرگردان در جامعه که به سمت بازارهای پر سود همچون طلا و ارز و مسکن روانه می‌شود. نقدینگی که هر جا می‌رود همچون بهمن، خرابی‌های اساسی از خود بر جای می‌گذارد؛ بنابراین، باید توجه داشت که برنامه ریزی در حوزه‌های پایین را نمی‌توان بدون توجه به مدیریت کلان اقتصادی کشور انجام داد.

وی ادامه داد: حال اگر پرسیده شود که چرا مدیریت اقتصادی کشور دچار بحران است، باید سرآغاز آن را در حوزه سیاسی جستجو کرد. زمانی که در حوزه سیاسی تنش و درگیری هست، نتیجه آن می‌شود که اقتصاد کشور نیز متلاطم و پر تنش است. این‌گونه نیست که حوزه سیاسی کشور دچار بحران و تنش باشد، ولی اقتصاد کشور بدون بحران و آرام به کار خود ادامه دهد.

نوذر‌پور در تشریح آخرین حلقه این زنجیره گفت: این که چرا حوزه سیاست دچار بحران است، باید گفت که ناشی از مدیریت‌های ضعیف موجود است و کارآمد نبودن مدیران و مسئولان ارشد، منجر به بروز بحران و تنش در حوزه سیاست می‌شود. در نتیجه در این زنجیره دیده می‌شود که تنش و تلاطم در حوزه‌های کلان به ترتیب به حوزه‌های خردتری همچون، مسکن، صنعت و تولید و افراد سرایت می‌کند.

افزایش قیمت در پایان سال فزاینده است

نوذر‌پور در پایان و در پاسخ به این که آیا طرح‌هایی همچون گرفتن مالیات از خانه‌های مسکونی خالی می‌تواند کمکی به حل مشکل مسکن کند، گفت: از نظر من این طرح‌ها برای مسکن تنها یک مسکن است و هرچند می‌تواند تأثیر داشته باشد نمی‌تواند به شکل اساسی مشکل مسکن را حل کند و تنها یک مسکن است.

وی گفت: باید توجه داشت که هنوز مسکن قیمت خود را پیدا نکرده و به بهای واقعی نرسیده است. ما می‌بینیم در مناطقی از تهران بهای مسکن به ۲۴ میلیون تومان در هر متر مربع می‌رسد و این نشان می‌دهد که قیمت مسکن در حال رشد است، ولی باید توجه داشت که این امر به هیچ وجه به معنی رشد در بازار و معاملات نیست.

وی ادامه داد: از سویی هنوز نرخ ارز و افزایش آن، تأثیر خود را روی مصالح ساختمانی نشان نداده و باید گفت که با تأثیر گذاری نرخ ارز بر قیمت مصالح حتماً رشد قیمت مسکن در روزهای پایانی سال فزاینده خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۴۶
باید به این طرح زمان داد تا اثر خودش رو نشون بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
از منفي ها معلومه چقدر مردم با نظرتون موافقن
ناشناس
| United States |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
زمان نمیخواد داره نشون میده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
شاید بهتر بود یه نگاهی به کشور پیشرفته می کردن ببینن اونا چطور این مشکل را حل کردن
یه نمونه ساخت شهرک و اجاره دادن به افراد متقاضی با تمام امکانات رفاعی که اگر این طرح در ایران هم انجام میشد شاید مشکل ازدواج مسکن و جهیزیه کمی حل میشد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
بله كاملا درسته زمانش اخر الزمان هست
مگه قرار بود کمک کنه؟

ها راست میگی الان که بیشتر فکر میکنم میبینم باید کمک میکرد
پاسخ ها
رها
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
شما یا فیلم زیاد نگاه کردی یا رمان زیاد میخونی.

وسط بحث جدی چی میگی تو
چرا مسکن مهر به حل بحران مسکن کمک نکرد؟چون هر كسي 4 واحد مسكن دارد ابتدا بايد قانون تك واحد براي هر خانوار را اجرا كرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
منظورتون يه جورايي همون كمونيسم هستش ديگه. يعني بشيم مثل كشورهايي مثل شوروي يا آلمان شرقي سابق.
نباید اجازه خرید و فروش داده میشد
تو را به خدا یک نفر بیاد مسکن مهر شیراز رو رسیدگی کنه !! همه جای ایران افتتاح شد , به جز این خراب شده شیراز
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
به نام خدا با سلام قصه نخور هم وطن سبزوار ما هم با این همه دبدبه وکبکبه هنوز افتتاح نشده
من هرگز انها را که فقط مسکن مهر را علم کرده اند و نمی توانند توی این اوضاع فجیع اقتصادی مسکن را مدیریت کنند نخواهم و نمی توانم ببخشم . چون شبا خوابم نمی بره به خاطر آینده بچه ام.
24 میلیون تومان در هر متر مربع ؟!!!!
من بعد از اینکه یه وام بیست میلیونی بگیرم با این 4 میلیونی که دارم شاید بتونم یه متر زمین بخرم در آن مناطق گرون قیمت
برای اینکه من بیچاره باید با همه مشکلات 26 میلیون برای یه مسکن مهر در قم بدم - آخه از کجا بیارم
طرح جامع مسكن مهر براي افراد مرفه جامعه تدوين شده بود دقت در ادبيات اين حضرات بكنيد توحه به قشر ضيف جامعه تخلف است از طرح جمع مسكن
به نظر من دلیل اصلیش اینه که اصولا اونایی که خواهان دریافت مسکن مهر هستن نقشون در تعیین قیمت مسکن در حد صفره-مسکن مهر فقیر فقرا رو حاشیه نشین تر کرد
چون رانت خواراني چون برادر ايكس با شدت تمام درحال رانتگري و مافيايي هستن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
اون دنیایی هم وجود داره.این برادر ایکس وامثال اینوهیچوقت مردم نمیبخشن وخدا هم از حق مردم نمیگذره
با این رون افزایش قیمت ها کم کم باید بجای مسکن دنبال کارتن خالی گشت !!! راستی قیمت کارتن متریه یا کیلویی؟!!! کسی میدونه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
هر چي هست امروز خريدن بهتر از فردا خريدنه چون فردا قيمتش دوبرابر ميشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
کیلویی.البته به نرخ ارزدولتی میخرن آزاد میفروشن!!
حالا من می پرسم اگر این همه مسکن مهر تولید نمی شد وضعیت چطو بود؟
مسکن نیاز به در هم شکستن مافیای پشت سر دارد که ار عهده کسی بجز خدا بر نمی آید!
اگر به آپارتمانهابی نوساز آماده تحویل یا درحال اتمام مراجعه کنید خواهید دید که اکثر سازندگان به طمع افزایش قیمت بیشتردر ماههای ابتدایی سال آینده از فروش آپارتمانهای خود امتناع میکنند و این مصداق عملی احتکار است
مسکن مهر با قیمتی که حتی توی کوچکترین مناطق هم داشت به هیچ عنوان نتونست جوابگوی قشر ضعیف باشه
برید ببینید چجوری دکترها و مهندس ها و طبقه بالای جامعه ریختن دارن خرید و فروشش میکنن در حالیکه نیازی هم بهش ندارن، و منبع مالی مناسبی رو پیدا کردن.
بی برنامگی از یک طرف حرص و آز طبقه مرفه جامعه برای پول بیشتر هم از یک طرف.
يكي از دلايل اصلي افزايش قيمت مسكن افزايش مهاجرت به شهرهاي بزرگ است و اصلي ترين دليل مهاجرت هم بيكاري و نبود شغل مناسب در شهرهاي كوچك و روستاهاست.
چاره ي اين كار نيز تمركززدايي از پايتخت، توسعه و رسيدگي بيشتر به روستاها و شهرستانهاي كوچك و رفع بيكاري و ايجاد اشتغال است.
مسکن در کشور واقعاً زیاد است این بنده خدا از خونه و محل کارش جایی نرفته اگر می خواهید مشکل مسکن حل بشه بجای سیاسی کاری قانونی رو وضع کنید که مالیات سنگین برای مسکن های خالی وضع کنند و خانه هایی که بیش از 4 سال خالی مانده به تملک دولت درآمده و ملی اعلام شود آنوقت خواهید دید برای هر خانواده واقعاً بیش از یک خانه وجود دارد. میگی نه خونه خالی محلتو بشمار
دوستان عزیز اگه در قضاوتمان سیاست رو لحاظ نکنیم واقعبینانه حرف میزنیم با شروع کار مسکن مهر با افت قیمت مسکن مواجه شدیم ودر مواردی هم اگه پایین نیامد بالا هم نرفت مسکن مهر پاسخگوی نیاز تمام اقشار نبود افرادی هستند که منازل بزرگتر میخوان وپول براشون اهمیت نداره وهمینطور پولهای سرگردان انهم در دست زالو صفتها باعث تغییر معادله شد وقیمت مسکن بشدت بالا رفت وقتی افرادی هستن که بدون نیاز به مسمن پولشونو هر چند وقتی تو یه بازاری میریزن بحران درست میکنن
مسكن مهر طرح خوبي بود ولي متاسفانه ما برنامه محور نيستيم سليقه محوريم برنامه وطرح قايم به شخص بوده وبرنامه هاي توسعه در واقع روي كاغذ به تاريخ مي پيوندد كسي بازخواست نمي شود كه اقاي محترم برنامه را تاكچا امدي وفرد ديگر ادامه دهند ان باشد نه نقطه سرخط از صفر شروع كند درد اين است دنبال تفسير وتحليل بيجا نباشيم
براي اينكه بيش از80 درصدمتقاضيان مسكن مهر(لااقل درتعاوني ما )داراي خانه وخانه ها وبعضا آنچناني هستند؟!واگربه بعضيها ماهي 500 هزارتومان بدهي حاضرنيستند درمسكن مهرمثل پرندبنشينند.بياييد چندتاازاين افرادرابه شمامعرفي كنم تاصحت ادعاراازخودشان بپرسيد؟؟!!
خدا به داد نسل های آینده این مرز و بوم برسد !!!!!
بسم الله
اين طرح به درد چند سال پيش كه قيمتها پايين بود ميخورد نه الان كه مردم به خون هم تشنه اند.
بسیاری از کسانی که وضع مالی خیلی خوبی داشتند از طرح مسکن مهر استفاده کردند بنابراین این طرح برای افزایش ثروت متولین کمک بزرگی بود.
به نام خدا اگر چه می دانم تابناک این نظر را منعکس نمی کند .اما به این آقای مهندس وکسانیکه اینگونه می اندیشند بگویید مشکل از آنجا است که دست خیلی از آقازاده هاکه جای خوددارد خیلی ها در کار بساز بفروشی است حتی بسیاری از پزشکان عزیز هم با مکیدن خون مردم صاحب درآمدهای میلیاردی در سال می شوند بساز بفروشی هم یکی از مشاغل دیگر شونه .بسیاری از عومل اجرای مثل فرماندارها واستاندارها هم به دلائل مختلف کم کاری می کنند .وچندین عوامل پیدا وپنهان دیگر والسلام
بالاخره ما نفهمیدیم که چند تا مسکن مهر طی این چند سال ساخته شده است.
من شنیده ام که کلا سیصد هزار طی پنج سال ساخته شده است.
مسكن بدون امكانات به چه دردي ميخوره اگر مشكل فقط مسكن بود كه مردم ميرفتن شهرستانها به نظر من دولت بايد امكانات فراهم كنه مردم خودشون مسكن ميسازن
چرا چون عده ای سنگ اندازی میکنند
در بعضی از شهر ها مسکن مهر انقدر از محل کار افراد دور بود یا محل ساخت مسکن مهر نامناسب بود که عده ای اصلا دور و برش نرفتند.
موقعی که تفکیک زمین انجام نمی شود.
پروانه ساخت داده نمی شود وزمینهای بایر تماما ملی اعلام شده است حتی در روستا ها هم برای ساخت مسکن بامشکل روبرو هستید درصورتیکه تقریبا 90%کل مساحت کشور مازمینهای بایر لم یزرع وشوره زار وسنگ لاخ وکویر می باشد
متاسفانه نبایستی ساخت مسکن به انبوه ساز داده شود انبوه ساز پس از 6سال تازه شروع به تحویل کرده است.
آنهم بصورت عمودی سازی در اصل خلاف می باشد چون تمام مسکن های عمودی مشرف می باشند ودر دین ما نهی شده.
آیا بهترنبود بجای عمودی سازی افقی سازی به صورت کوچه خیابانهای عریض به مردم داده می شد خودشان می ساختند.
متاسفانه آنقدرکه در جنگلهای شمال ساخت ساز اجاره داده شده در شوره زار وکویر ویا زمینهای بایر غیر قابل کشت داده نشده است.
متاسفانه زبانا می گوئیم اقتصاد غیردولتی بایستی تقویت شود اما انجام نشده
بایستی زمینهای غیر قابل کشت وغیرجنگلی بانقشه وارزان به متقاضیان داده می شدو متقاضی خودش می ساخت آنهم نه عمودی سازی بلکه افقی سازی که هزینه خیلی خیلی کمتری دارد.والودگی هوا هم نخواهد بود هماکنون تقریبا تهران بصورت چهار طبقه ویاپنج طبقه شده وباتراکم جمعیت زیاد چرا مسئولین انتظار دارند هوا خوب والوده نباشد اگر افقی سازی باشد محیط زیست هم خراب نمیشود
مشکل فقط یک چیزه،دولت آقای احمدی نژاد یک دولی محترم و کارشناس نبود.
مشكل اصلي مسكن مهر در شهرهايي مثل تهران كه بزرگترين مشكل مسكن كشور را دارند بجز نداشتن امكانات محل اجراي پروژه است كه نميتواند هيچگونه تاثيري بر قيمت مسكن در نقاط مختلف شهر تهران داشته باشد مثلا ساخت هزاران واحد مسكوني در شهر پرند يا انديشه و يا ساير نقاطي كه درآن مسكن مهر بنام تهران ساخته شده چه تاثيري ميتواند بر قيمت مسكن در مناطق 1 يا 2 يا 5 و يا 6 و ..... تهران داشته باشد .
چرا باید اینقدر افزایش قیمت داشته باشیم؟؟؟؟
مگه این طرح برای اقشار ضعیف نیست؟
چه عجب یکی در مورد قیمت بالای مسکن مطلب زد .قیمت دست دلال ها است و مسئولین امر هم کار رو کاملا رها کرده اند بی خیال حقوق بگیر و کارگر
چون این کار هم مثل بقیه کارهای دولت بصورت دیمی انجام شده. من خیلی از همین بازاریهای تهران رو میشناسم که با داشتن ملک و ماشینهای آنچنانی توی مسکن مهر پردیس ثبت نام کردن و اسمشونم دراومده؟ راهشم اینه که داراییهاشون به اسم پدر و مادر یا زنشون میکنن تا بتونن از این امکانات سوء استفاده کنن. حالا اگر بجای اطلاعات سرپرست خانواده حداقل اطلاعات زوجین رو واسه مسکن مهر و میخواستن مطمئن باشین این اتفاق نمیفتاد
این طوری اگه پیش بره فکر کنم بچه های ما حتی برای خرید چادر مسافرتی هم به مشکل بخورند این است مدیریت جهانی!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی