بازدید 5808

پنجمين سالروز بزرگترين جنايت گاز CO در كشور

جواد نوفرستی*
کد خبر: ۲۹۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۱ 13 January 2013
22 ديماه سال 86 چه اتفاق خاصي افتاد كه در پنجمين سال آن را يادآوري مي كنيم؟ تقويم را ورق نزنيم چون اتفاق مد نظر در هيچ تقويمي ثبت نشده است. بيش از ده ها سال است كه پرونده قاتل نامرئـي مفتوح است اما با اين وجود همچنان فراري و نامرئـي است.

بر اساس گزارش معاون اسبق پيشگيري از حريق و حوادث سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهر تهران، در 22 ديماه سال 86 در شهر تهران بيش از 30 نفر در دام قاتل نامرئـي گرفتار شدند كه 10 نفر از آنها قرباني گاز CO شده و مابقي خوشبختانه نجات يافتند. با درنظر داشتن سهم تهران از كل آمار مرگ خاموش ناشي از مسموميت با گاز CO مي توان برآورد كرد كه در كل كشور نزديك 50 نفر در اين روز قرباني گاز CO شده اند و بالاترين ركورد جنايت اين قاتل نامرئـي و فراري، در اين روز رخ داده است. همچنين بالاترين ركورد مرگ خاموش كشور با 278 نفر يعني 9 نفر در روز نيز مطابق آمار رسمي سازمان پزشكي قانوني كل كشور براي ديماه 1386 ثبت شده است كه اميدواريم اين ركورد نه تنها امسال بلكه در سالهاي آينده نيز شكسته نشود.

• قاتل نامرئـي تا سال 1386 با رشد 15% در سال، از ميان هموطنان مان قرباني مي گرفت. هرچند خوشبختانه طي 5 سال اخير با كمك و همياري قابل تقدير سازمانها و دستگاههاي مختلف، جلوي رشد مستمر و شتابان آن گرفته و تاحدودي كنترل شد، اما تا مهار كامل آن هنوز فاصله زيادي داريم اما بايد باور كنيم كه مهار آن غير ممكن نيست.

براي پيشگيري از اين حوادث كه يك فاجعه ملي محسوب مي شود، مشاركت و همراهي همه كارشناسان، ‌مسئـولان و دست اندركاران سازمان هاي مختلف لازمست اما در روزها و ماههاي سرد زمستان جاري، بيش از هرچيز، نيازمند همراهي مستمر و گسترده -هر روزه- همه رسانه ها و تريبون ها براي اطلاع رساني گسترده به مردم و هشدار دادن رعايت نكات ساده ايمني هستيم.

• صرفا" بعنوان مقايسه: ميانگين آمار مرگ خاموش ناشي از گاز منواكسيد كربن در ماههاي سرد سال، بيش از آمار فوت ناشي از سقوط يك هواپيماست، اما چقدر به اين موضوع پرداخته مي شود؟

بسيار تلخ و تكان دهنده است اگر بدانيم كه در ميان قربانيان مرگ خاموش،‌ زوج هاي جواني كه تازه زندگي مشترك شان را شروع كرده بودند، ‌دانشجوياني كه در شرف فارغ التحصيلي بودند و حتي كودكان خردسال و نوزاد هم وجود دارد.

• عدم توجه به ساده ترين نكات ايمني (عدم وجود دودكش استاندارد و ايمن و يا عدم كاركرد صحيح دودكش و عدم تهويه هوا بدليل بستن تمام روزنه هاي ورود هواي تازه به واحد مسكوني بعنوان اقدامي غير ايمن براي صرفه جويي گاز) مي تواند تلخ ترين وقايع را براي همه خانواده ها در همه گروه ها و طبقات اجتماعي و درآمدي در هر نوع سيستم حرارتي و گرمايشي ساختمان (بخاري، آبگرمكن، پكيج، حرارت مركزي يا موتورخانه، شومينه و ...)،  در پي داشته باشد.

اميد است با همراهي و مساعدت همه سازمانها، ارگانها، نهادها، رسانه ها و تشكل هاي علاقمند، متعهد و دلسوز بتوانيم با اطلاع رساني و توانمندسازي مردم، از مرگ دلخراش چند نفر از هموطنان مان جلوگيري كنيم و مانع رشد آمار مرگ خاموش در سالجاري شويم، مي دانيم كه اين مهم بر اساس آموزه هاي ديني مان، ارزش بسيار بالايي نزد خداوند خواهد داشت. (آيه 32 سوره مائـده)

*رئـيس كارگروه پيشگيري از مرگ هاي خاموش ناشي از گاز  CO در شوراي سياستگذاري جامعه ايمن
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی