بازدید 16793
۵
وعده برکناری در مرکز مبادلات ارزی به دلیل انتقادات وزیر

حمایت همه‌جانبه از وزیری که رفتنی می‌نمود!

در شرایطی که هنوز کمبود برخی اقلام دارویی به چشم می‌خورد، وزیر متولی ماجرا، اختصاص نیافتن ارز را زمینه‌ساز این رویداد دانسته و به دولت انتقاد می‌کند تا یک مسئول دیگر دولتی، مشکل دارو را در وزیر و وزارتخانه‌اش ببیند؛ اما در این بلبشو، موضع‌گیری مشترکِ نمایندگان مجلس و معاون رئیس‌جمهور، ابقای وزیر بوده و طبیعی است که حاصل این شبه ائتلاف، حذف دست‌کم یکی از موانع موجود در راه واردات دارو باشد!
کد خبر: ۲۹۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸ 20 December 2012
این که نمایندگان مجلس به جای استیضاح وزیری که نتوانسته خواسته‌های بیماران و خانواده‌هایشان را تا اندازه‌ بسیاری برآورده کند، تمام قد به دفاع از وی می‌ایستند، قطعا در نوع خود عجیب و چه بسا کم سابقه باشد؛ اما ظاهرا این واکنش دست‌کم برای وزیر حکم قوت قلبی را یافته که می‌تواند با پشتوانه آن، به روند انتقاداتش ادامه دهد.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که اختصاص نیافتن ارز مورد نیاز برای واردات دارو با انتقادات پی‌در‌پی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ماه‌های اخیر روبه‌رو شده و حتی به تازگی شایعاتی، برکناری وی را رقم زد، بناگاه اعضای کمیسیون بهداشت و برخی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در واکنشی کم‌سابقه از دکتر مرضیه وحید دستجردی حمایت کردند و حتی کار را به جایی رساندند که یکی از ایشان بگوید: «ما نمی‌گذاریم این اتفاق بیفتد».

بدین ترتیب بدون این که گفته شود، چه کسی و از روی کدام مستند از احتمال برکناری وزیر سخن گفته، برخی دفاع از وزیر را سرلوحه کار خود قرار دادند؛ اینجا بود که همه اعضای کمیسیون بهداشت مجلس ـ شاید برای نخستین بار ـ به دیدار وزیر در وزارتخانه رفتند تا برای برون‌رفت از مشکل دارویی کشور، چاره‌ای اندیشند.


نشست اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با وزیر بهداشت

این کار نمایندگان مجلس نشان می‌داد که شایعات برکناری قریب‌الوقوع وزیر بهداشت، بیش از آنچه گمان می‌کنیم، ریشه در واقعیت دارند که اگر غیر از این بود، چه لزومی داشت یک مقام آگاه (!) از اختصاص یافتن ارز دارویی به لوازم آرایشی توسط وزارت بهداشت سخن بگوید و مسئولان وزارت بهداشت نیز در واکنش به این موضوع، به شدت تکذیب کرده و بار دیگر طرح گلایه کنند؟ مگر نه این که هم مرکز مبادلات ارزی و هم وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از یک جنس بوده و در درون دولت قادر به حل مشکلات و یا دست‌کم، طرح آن‌ها با یکدیگر هستند؟

البته انتقادات دو طرف نسبت به کارکرد یکدیگر، مدت‌ها بود که در بستر رسانه‌ها پیگیری می‌شد، ولی این بار اوضاع کمی متفاوت بود، تا جایی که روزنامه دولتی ایران از هجمه وزارت بهداشت به دولت «به جای وفاداری به اعتماد رئیس‌جمهور» سخن به میان آورده و همزمان، دفاع تمام قد نمایندگان مجلس از وزیر، کاری می‌کند که معاون رئیس‌جمهور مجبور به راه یافتن به ماجرا شود.

محمد رضا رحیمی درباره شایعات برکناری وزیر بهداشت گفت: هرچند تأمین ارز دارو، به کندی انجام می‌گیرد، جای هیچ نگرانی نیست و مردم بدانند ارز دارو را هر طور شده، تأمین می‌کنیم. نباید نگران بود، چرا که ۹۷ درصد دارو‌ها را خودمان تولید می‌کنیم و تنها ۳ درصد داروهای ویژه و خاص وارداتی است؛ بنابراین، تا هنگامی که دکتر احمدی‌نژاد و من هستیم، دکتر دستجردی نیز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه خواهد بود.



بدین ترتیب، از یک سو سخنان آقای معاون ـ که با وعده و وعیدهایی برای حل مشکلات ارزی همراه شده بود ـ می‌تواند مانع از تکرار انتقادات وزیر به دولت شده و از سوی دیگر، قدرت ابتکار را ـ دست‌کم برای مدتی ـ از نمایندگان مجلس بگیرد تا مبادا در این زمینه از جانب قوه مقننه فشاری بر دولت وارد شود.

اما جدای از این گمانه‌زنی‌ها، شاید بد نباشد وعده‌های مطرح برای حل مشکل دارویی کشور را بازخوانی کنیم.

دکتر عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: در بررسی مشکلات دارویی پدید آمده، همه اعضای کمیسیون اتفاق نظر دارند که حق با وزیر است و نه تنها ارز مورد نیاز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار وزارت‌خانه گذارده نشده، بلکه فشارهایی برای تغییر شخص ایشان و یا تغییر در مدیرانی که با ایشان همکاری می‌کنند، اعمال شد که علاوه بر ایستادگی وزیر، مجلس هم حمایت وسیعی از ایشان کرد.

نماینده مردم ارومیه می‌افزاید: در ماه‌های گذشته با کم توجهی دولت، روزهای سختی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذشته که می‌توان اثرات آن را ـ آشکارا ـ در بازار دارو دید، چراکه با وجود گذشت نه ماه از سال، تا کنون تنها یک‌سوم ارز مورد نیاز به واردات دارو اختصاص داده شده است. البته معاون رئیس‌جمهور به تازگی قول دادند که تدبیری خواهند اندیشید که در نخستین وهله، یک میلیارد دلار برای حل مشکلات دارویی کشور به وزارت بهداشت اختصاص داده شود.



وی می‌گوید: شاید اعداد و ارقام متفاوتی برای نرخ تورم مطرح شود؛ اما همه خوب می‌دانیم که تورم بسیار بالاست. در این باره باید گفت که فرمول محاسبه آن در دارو و تجهیزات پزشکی و به طور کلی، حوزه سلامت این گونه است که شاید در بهترین حالت، 15 درصد بیش از نرخ تورم باشد؛ بنابراین، برای مقابله با این گرانی، باید هر چه زود‌تر ارز اختصاص بیابد و با مسئولانی که مانع این کار شدند، برخورد شود.

فتاحی با محتمل خواندن تغییر و تحول در مرکز مبادلات ارزی می‌گوید: دارو اولویت دوم کشور پس از نیاز غذایی است و دولت هم بر این اولویت‌بندی صحه می‌گذارد؛ اما در عمل این گونه نبوده و گاه می‌بینیم که تجیهزات مرتبط با سلامت مردم تا اولویت هشتم پایین آمده که هم نگران کننده است و هم جای پیگیری دارد؛ بنابراین با وعده‌های معاون رئیس‌جمهور، احتمالا به زودی شاهد تغییراتی در مرکز مبادلات ارزی خواهیم بود تا هم اولویت‌بندی درستی شود و هم تمامی سه میلیارد دلاری که پیش‌بینی می‌شود برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی تا پایان سال نیاز است، تزریق شود.

وی در پایان با انتقاد از کسانی که خودکفایی ۱۰۰ درصد در دارو را مطرح می‌کنند، می‌گوید: همه کشور‌های جهان در جاهایی به یکدیگر نیاز دارند؛ بنابراین، نباید این گونه پنداشته شود که چون می‌خواهیم قدرتمند باشیم، می‌بایست مستقل از دنیا شویم! ما پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و بهتر است، آن‌ها را ادامه دهیم، نه اینکه با طرح وعده‌های اینچنینی، کاری کنیم که مثلا با گران شدن دارو، همه چیز وارونه جلوه کند؛ بهتر است صریح و شفاف باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۵
وضع دارو خیلی,خرابه خانم من پرستاره.ازداروهای داخلی میگه که خیلی بی کیفیتند و همینطور تجهیزات پزشکی مثل کلیشه های mri که دیگه نیست ویا آنژوکت های بی کیفیت که خیلی زود.رگ رو پاره میکنه و بیمارشاکی هم مدعی میشهکه پرستار کارش رو بلد نیست.ونمیدونه که انژوکت بی کیفیت مقصره و...
خودکفائی صددر صد = بنزین دارای ترکیبات حلقوی آروماتیک یعنی دارای بنزن که سرطان زاست و برای درمان این خودکفائی صددر صد در بنزین بایست یخودکفائی صدر صد در دارو برسیم که یعنی داروی ضد سرطان تولید داخل که از نمونه هندی آن بسیار ضعیف تر است...
این جا ایرانه
قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی 8 تا 10 برابر شده .
تا یک ماه پیش قرص سرترالین 50 تولید داخل در داروخانه موجود بود با قیمت بسته ای 1000 تومان و اکنون موجود نیست و از 1000 تومان شده 4000 تومان به ازای هر ورق 10 تایی و فقط از نوع خارجی اش وجود دارد.
دقیقا مطرح بفرمایید خودکفایی دارویی در چه موادی است و ایا با فرمولاسیون مواد اماده وارداتی به خودکفایی میرسید و اینکه یک تکنسین ازمایشگاه نیز میتواند کارتان را انجام دهد و بیهوده دارید خزانه را خالی میکنید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست