بازدید 22889

گری سیک: مذاکره با ایران، آغاز صلح در خاورمیانه است

از زمان انتخاب دوباره باراک اوباما به ریاست‌جمهوری آمریکا، موضوع نحوه درست تعامل با ایران و برگزار کردن یا نکردن مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا، به یکی از مباحث محوری محافل تحلیلی و رسانه‌ای این کشور تبدیل شده است. در این راستا،‌ گری سیک، مشاور امنیت ملی اسبق ایالات متحده بر این باور است برای برقراری صلح در خاورمیانه، اوباما باید با ایران وارد مذاکره شود.
کد خبر: ۲۸۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۰ 17 November 2012
از زمان انتخاب دوباره باراک اوباما به ریاست‌جمهوری آمریکا، موضوع نحوه درست تعامل با ایران و برگزار کردن یا نکردن مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا، به یکی از مباحث محوری محافل تحلیلی و رسانه‌ای این کشور تبدیل شده است. در این راستا،‌ گری سیک، مشاور امنیت ملی اسبق ایالات متحده بر این باور است برای برقراری صلح در خاورمیانه، اوباما باید با ایران وارد مذاکره شود.

به گزارش «تابناک»،‌ گری سیک در دوره‌های ریاست جمهوری جرالد فورد، جیمی کار‌تر و رونالد ریگان، عضو شورای امنیت ملی آمریکا بوده و در زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران و تسخیر سفارت آمریکا در ایران، به عنوان دستیار امور ایران در کاخ سفید خدمت می‌کرده است.

بنا بر این گزارش، سیک روز گذشته در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان ان» درباره اوضاع کنونی منطقه خاورمیانه بحث کرده و گفته است: با وجود پیچیدگی اوضاع در این منطقه و ارتباط نزدیک همه مسائل به یکدیگر، نخستین گام در راهکار مسائل این منطقه، رسیدن به توافق با ایران است.

وی با تشریح اوضاع منتج به مسائل کنونی در رابطه با ایران، می‌گوید: اوباما چهار سال پیش و در آغاز انتخاب خود به ریاست جمهوری آمریکا، وعده داد با ایران وارد تعامل شود؛ اما سیک مدعی است، با وجود تلاش وی، وقوع مسائل گوناگون در هر دو طرف، این تصمیم و تلاش را ناکام گذاشت.

پس از آن، ایالات متحده ضمن بازگشت به موضع پیشین خود، تشدید تحریم‌ها علیه ایران و به طور همزمان، تلاش برای انجام مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران در چهارچوب گروه ۱+۵ را در دستور کار خود گذارد.

سیک در ادامه با اشاره به بازگشت ایران به پای میز مذاکره، تأیید می‌کند که در دوره مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اوباما مایل نبود پیشنهادی جدی را به ایران عرضه کند و وضعیت مسأله هسته‌ای ایران در نوعی برزخ ماند.

گری سیک در رابطه با تحریم‌ها می‌گوید اصولاً تحریم‌ها دو هدف عمده را دنبال می‌کنند؛ یکی بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره و دیگری دادن این فرصت به طرف تحریم کننده که در ازای دادن پاره‌ای امتیازات، ابزاری برای چانه‌زنی داشته باشد.

با این حال، به باور وی، ایالات متحده تاکنون در ازای درخواست امتیازات مهم از ایران، تمایلی به دادن پیشنهادهای مهم و از میان برداشتن جدی تحریم‌ها نداشته است. در این صورت، تحریم‌ها خود حیاتی مستقل پیدا کرده و اندک اندک تغییرناپذیر می‌شوند. اگر چنین وضعیتی ادامه پیدا کند، هیچ چشم‌اندازی برای گفت‌وگوهای جدی وجود نخواهد داشت.

با وجود این، به باور وی، استفاده دیگری که می‌شود از تحریم‌ها کرد، کاربرد آن به منظور مجازات طرف مقابل و یا به طور بالقوه، وادار کردن آن به انتخاب میان تسلیم و سقوط است. وی می‌گوید، هرچند درباره این بعد از تحریم‌ها کمتر سخن به میان می‌آید، تحریم‌های ایران کم کم این حالت را به خود گرفته است.

اما وی اشاره می‌کند که تحریم‌های ایران به هیچ وجه در راستای رسیدن به این هدف موفق نبوده‌اند. در عوض، این تحریم‌ها تنها به مردم عادی فشار آورده و به مشکلات آن‌ها دامن زده است. به باور وی، هجوم شریرانه به رفاه و زندگی مردم یک کشور، می‌تواند سبب پیدایش حس دشمنی و انزجاری از «دشمن» شود که به مدت چندین دهه دوام پیدا کند.

سیک بر این باور است، آنچه هم‌اکنون نبود آن احساس می‌شود، رسیدن به این جمع بندی است که اکنون لحظه انجام معامله‌ای است که نیاز به موافقت دوجانبه دارد.

وی در این باره می‌گوید، ایالات متحده و متحدانش باید ساز و کاری را برای غنی‌سازی اورانیوم در ایران بپذیرند. در مقابل، ایران نیز باید اعمال محدودیت‌هایی را بر کلیت فعالیت‌های هسته‌ایش بپذیرد و با بازرسی‌ها و نظارت‌های بیشتر موافقت کند؛ همه این موارد باید در فرایندی گام به گام روی دهد.

سیک در ادامه به چالش‌های موجود بر سر چنین مذاکرات و توافق‌هایی می‌پردازد و در این زمینه به مواردی از جمله مخالفت برخی جنگ‌طلبان و همچنین مخالفت‌ها و مانع‌تراشی‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اشاره می‌کند.

اما در رابطه با سبک و نوع چنین توافقی، سیک بر این باور است که نقطه آغاز، باید مذاکرات محرمانه و دوجانبه ایران و آمریکا باشد که به یک دستور کار مورد توافق برسد. با این حال، اطمینان از اینکه نمایندگان حاضر در این مذاکرات، دقیقاً بازتاب دهنده دیدگاه‌های رهبرانشان باشند، موضوعی بسیار مهم است.

گری سیک می‌گوید، احتمال اینکه یک دستورکار مورد توافق، از مذاکرات دوجانبه خارج از عرصه عمومی بیرون بیاید، بیشتر است؛ بنابراین، در صورتی که چنین چیزی حاصل شود، مذاکرات اصلی می‌تواند در چهارچوب کنونی ۱+۵ انجام بگیرد.

به بیان وی، حتی رسیدن به یک توافق مقدماتی (برقراری یک فرایند قابل پذیرش دوجانبه با یک نقطه پایانی مشخص) می‌تواند به حل و فصل برخی از مسائل پیچیده خاورمیانه کمک کند.

سیک می‌گوید، در چنین صورتی، تهدید یک جنگ جدید در خاورمیانه فروکش می‌کند؛ احتمال استفاده از همکاری ایران در حل بحران سوریه افزایش می‌یابد؛ خطر اشاعه هسته‌ای در منطقه دست‌کم و موقت کاهش می‌یابد و با خاموش شدن برخی نقاط اشتعال در منطقه خلیج‌فارس، فرصت برای انجام ابتکارات سازنده‌تر فراهم می‌شود.

سیک در پایان با اشاره به اینکه تاریخ روابط ایران و آمریکا، داستان دشمنی شدید و مجموعه‌ای فرصت‌های از دست رفته است، اظهار می‌دارد که بخت حصول پیشرفت در این روابط، بسیار کم و تنها هر ده سال یک بار روی می‌دهد. به این ترتیب وی خطاب به اوباما می‌گوید: «ماهیت کنونی اوضاع در رابطه با ایران، احتمالاً بهترین حالتی است که می‌توانی به دست بیاوری. نگذار این فرصت از دست برود».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۲۷
من نميدونم چرا اينا وقتي ميشن اسبق با ايران خوب ميشن، تا وقتي سركارن از اين توصيه ها نمي كنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
دلیلش اجرا کردن سیاست های کلی آمریکاست.
بابا اینها همه حرفه مجانیه این گاوچرون ها نه منطق دارن نه حرف حساب سرشون میشه فقط میخواهند منافع خودشون حفظ بشه و زور بگن اسرائیل وحشی هند و پاکستان رسما بمب اتم دارن حتی 1 بازرس رو هم تا حالا راه ندادن ایرادی نداره ما بعد از این همه سال بازرسی و گزارش های مثبت باید انقدر اذیت و آزار ببینیم خودشون هم که هزاران بمب اتم دارن ازش استفاده هم کردن خوب حرف زور و بی منطق یعنی همین دیگه جواب زور رو باید با زور داد همین .
...خیلی مواظب فریب شیطان باشیم!
راستی هیچ فکر کردین که چرا روباه اینقدر ساکت شده؟
تو رو به خدا ببینید چه خبیثانه در مورد تحریم حرف میزنه.
لحن استعماری آقا تو ذوق میزنه!
ببینید چطور به ما به چشم کودکی یاقی نگاه میکنن که ماهیانه اش به خاطر گوشنکردن به حرف بزرگترها قطع شده.
با اینها وارد مداکره مستقیم بشیم؟
مگه ما از سر میز مداکره 5+1 رفتیم ؟
من هم مشکلات اقتصادی دارم.من هم از تورم همه قیمتها زجر میکشم. ولی این نطر من به عنوان یک ایرانی مسلمان شیعه پیرو حسین(ع)ست.
مدیونه هر کی به این کفتارا امتیاز بده.
حیف که این لابی اسرائیلی قدرت عجیبی در هدایت تصمیم گیری ها در امریکا داره،البته ذره ای نباید شک کرد که اعراب خلیج فارس هم که همپیمانای جایگزین ایران واسه امریکا شدن مانع گفتگو و توافق ایران و امریکا می شن همون طور که گهگاه خبرهاش درز می کنه،به خدا اون روزی که ایران با امریکا حتی یک توافق مشروط و البته عزتمند داشته باشه این مدعیان خلیج ع ر ب ی و جزایر سه گانه و البته سایر روسای عربی(خصوصا این تازه به دوران رسیده ها :مصر ،لیبی ،تونس ) که رابطه با ایران رو در ازای به رسمیت شناختن حق امارات در جزایر سه گانه دونستن (!!!) باید برن التماس رابطه با ایران رو بکشن،به خدا این یه واقعیته،و من امید دارم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
امين جون اگر قرار بود با آمريكا رابطه با عزت بر قرار بشه تا حالا ميشد!!!!مسئله اينه كه آمريكا در روابطش فقط به نفع خودش كار ميكنه و غير از اين رو قبول نداره، حالا شما بگو در قابل اين زورگو بايد تسليم شد يا تا پايان به مبارزه ادامه داد؟
مشکلات خاور میانه تنها زمانی حل میشوند که امریکا از خاور میانه خارج شود و دست از مداخله بردارد فقط در اینصورت است که صلح در خاور میانه برقرار میشود
امیدوارم همان طور که آقای گری سیک اشاره کردند کشورهای حاشیه خلیج فارس مانعی بر سر مذاکرات نباشند. در ضمن ایران هم باید متوجه این قضیه باشد که بیشترین ضرر مذاکره با امریکا متوجه کشور های حاشیه خلیج فارسٰ چین و روسیه است و این کشورها دست به هر اقدامی برای جلوگیری از این مداکرات خواهند زد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
میشه بگید چین و روسیه از عدم توافق ایران و آمریکا چه سودی میبرن؟ روسیه به خاطر فشار آمریکا که دیگه به ایران نمیتونه سلاح بفروشه چین هم که به خاطر افزایش قیمت دلار تو ایران که مقداریش به خاطر تحریم هاست کلا صادراتش به ایران مختل شده. هر جور حساب کنید چین و روسیه از عدم توافق ایران و آمریکا ضرر میکنن
اما نا امنی در خاور میانه به نفع غرب است چون در آمد زیادی از فروش اسلحه بدست میارن بعید می دونم توافقی بین ایران و ایالت متحده حاصل بشه و یا اصلا مذاکره کنن .
خلاصه مطلب را من اینطور برداشت می کنم که طرف مقابل فکر می کند که فشارها نتیجه ملموس پیدا کرده و می تواند به حدی از اهداف از پیش تعیین شده اش برسد و بعد قدمهای بعدی را بردارد . از ابتدا نمی خواستند در مذاکره امتیاز بدهند . حالا امتیازی که می دهند برداشتن قسمتی از تحریمهایی خواهد بود که وضع کرده اند و در اصل امتیاز نیست عدم فعالیت خصمانه بیشتر است که البته برای خود آنها هم هزینه هایی دارد
صلح؟! اونم تو خاورمیانہ؟!!!
با وجود غدہ سرطانی اسراییل واختلاف افکنی ھای مذھبی، قومی و خیلی عوامل دیگر ...
آقای سیک حرفهای درستی زده است. ادامه روند کنونی تحریمهای غرب علیه ایران سبب وارد آمدن فشار بر مردم عادی و ایجاد انزجار عمیق مردم ایران از آمریکاییها خواهد شد که پس از آن حداقل در کوتاه مدت کسی جرات شکستن تابوی مذاکره با آمریکا را در سر نخواهد پروراند. اما همانطور که ایشان هم اشاره کرده اند جنگ طلبان و شیخکهای حاشیه خلیج فارس موانع اصلی گفتگوهای دو کشور هستند. البته ایشان احتمالاً در مورد نقش انگلیس و لابی صهیونیست در این میان دچار فراموشی شده اند. تجریه سالهای پس از جنگ جهانی دوم در خصوص ایجاد قحطی در ایران و کشتن 9 میلیون نفر یعنی نیمی از مردم ایران در آن زمان موید آنست که انگلیسی همه کاری خواهند کرد تا مردم ما بمیرند.
بنظر کشورمان نیز میتواند از این فرصت تاریخی برای تثبیت فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود و در عین حال کاهش فشار بر مردم عادی بهره بگیرد
درسته که ما به خاطر تحریمها در فشار قرار داریم و مردم ما در سختی هستند ولی از حرفهای سیک اینجور بر میاد که انگار ما فعالیت اتمی رو به صورت سری داریم انجام میدهیم احتمالا اطلاع نداره که دوربینهاشون همه جای موسسات هسته ای ما نصب شده . پس اونها می خواهند با سیاست هویج و چماق از ما امتیاز بگیرند .ولی دیگه اونها هم خسته شده اند نمونش درخواست پژو برای همکاری دوباره باایران .
خواهشا گول این حرفها را نخورید به نظر من این یک دام است.زمان شروع مذاکرات شرطهایی میگذارند که انجامش مساوی باحذف نظام.
اوباما نگران مقام و جان خود است. اگر دست از پا خطا کند٬ عوامل آیپک و اسراییل در آمریکا آماده ترور او هستند. در آمریکا هیچ مقامی جرات ندارد خارج از خواست مافیای سیاسی ابتکار بزند. قبلا سابقه ترور کندی را به دلایل مشابه دارند.

ترور اخیر مقام حماس توسط اسراییل هم بدلیل ابتکار او برای صلحی بود که اسراییل را به وحشت می انداخت.
آمریکایی که پشت صهیونیست ها باشند را ما نمیتوانیم قبولشان کنیم...
هیهات من الذله
ایران نیز در مقابل تحریم ها اهرمهای فشاری دارد که می تواند در مذاکرات از آمریکائی ها امتیاز بگیرد.ضمناً مردم ایران نیز شرایط کنونی را درک نموده و در مقابل ناملایمات ایستادگی و مقاومت نموده اند.
مذاكرات بايدازتوازن لازم وتوام بااحترام متقابل و رعايت حقوق قانوني وبه حق ايران همراه بوده ودورازقلدريهاي سابق باشدتا بتواندمفيدفايده باشدماايرانيان اصلادوست نداريم رابطه اي باايران بوجودآيدكه درآن جاسوسي وتوطئه عليه ايران پيش بيايدوبا نزديك شدن آمريكابه ايران نظام وانقلاب ما كه باخون هزاران شهيدگلگون كفن بدست آمده ازدست بروداگرآمريكاباايران صادقانه برخوردنمايدكه بعيدميدانم .مطمئناايران را در صلح جهاني دركنارخودخواهدديدآمريكا عليرغم نبودرابطه سياسي ازوجودموثرايران درامورعراق وافغانستان وثبات منطقه اي بهره برده وبه نيكي ميداندكه وجودفعال ايران دراين معادلات چقدرموثرومفيدميباشد واين ممكن نيست مگربه دست برداشتن ازلجاجت خوددردخالت درامورديگران وتحريم بناحق ايران وبرخوردعاقلانه وعادلانه دراموراعراب واسراييل.
نمي دانم چرا اين افراد اسبق چرا تا وقتيكه در پست خود حضور دارند از اين حرفها نمي زنند؟؟!!
پيشنهاد مي كنم كارشناسان تابناك تحقيقي در اين خصوص ارائه دهند،مطمئنا" جوابهاي جالبي خواهيم يافت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
چون دولت امریکا توسط اسرائیل کنترل میشود و هرکه آنجا در قدرت باشد فقط باید فرامین اسرائیل را اجرا کند و اگر از دولت بیرون بیاید آنوقت عقل و وجدان او بیدار میشود.
با سلام به نظرمن ما که در طول تاریخ از روسیه همیشه ضربه خوردیم و همیشه در جاهای سخت ما را تنها گذاشتند و الان هم این کار را می کنند و خیلی به واسطه قطع روابط با آمریکا سر ما کلاه گذاشتند و اصلا روسیه و جین یکی از پایه های تصویب تحریمان . چون توی این زمان منافعشون را دو جانبه تامین می کنند یکی با فروختن سلاح به ایران و دیگری جنسهای بنجلش واز اون طرف هم از آمریکا امتیاز میگیرین است
نکته قابل توجه اعتراف ایشان به اینکه هدف تحریمها سقوط نظام ایران است نه مشایل هسته ای هرچند که علنا انرا اعلام نمیکنند بنابراین باید سیاست های خود را براین مبنای واقعی بنا نهاد خوش خیالی نکنیم انها برای مذاکره اماده نیستند
آیا فکر می کنید که منافع آمریکا در صلح و آرامش خلیج فارس محقق میشه که این آقادر این مورد سخن فرموده . همه میدانیم که منافع آمریکا در جنگ و التهاب و تفرقه افکنی محقق می شود . چرا که تمام سناریو های آنها در این راستا است . از ایران هراسی گرفته تا الی آخر
به اصطلاح صلحي كه آمريكاييها در خاورميانه دنبال آن هستند؛ ايجاد بستر امن براي رژيم صهيونيستي و خاورميانه بزرگ جهت تأمين مطامع شيطاني آنها است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل