بازدید 31570
در حکایت صرفه‌جویی‌های ارزی و خودکفایی‌های کاذب؛

دیگر نگذارید غرور ملی به بازیچه گرفته شود!

سال‌ها بود عادت کرده بودیم، در پایان هر خبری که از موفقیت در تولید یک محصول در کشور منتشر می‌شد، از «خودکفایی» در آن زمینه و از اینکه فلان مقدار ارز صرفه‌جویی خواهیم کرد، به خود ببالیم اما ظاهرا این توفان نرخ ارز نیاز بود تا رشته‌هایمان یک‌شبه پنبه شده و حقیقت آشکار شود!
کد خبر: ۲۸۳۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۵ 10 November 2012
با آغاز فصل سرما، سرماخوردگی بسیار شایع شده و به دنبال آن استفاده از آنتی بیوتیک‌های گوناگون، به ویژه نوع تزریقی آن‌ها، به شدت رواج یافته است؛ رخدادی که سالیان طولانی است به همین منوال تکرار و تکرار می‌شود، ولی به ظاهر قرار نیست این همه تکرارِ ابتلا به بیماری‌های شایع و استفاده از آنتی بیوتیک، منجر به راه‌اندازی خط تولید داخلی آن‌ها شده و دست کم ما را از امثال پنی‌سیلین‌های نامرغوب چینی رها کند!

به گزارش «تابناک»، چند ماهی است که تلاطم بازار ارز و دلار به شدت بر زندگی روزمره مردم اثر گذاشته و‌ گاه تا آنجا پیش رفته که در نرخ‌های خدمات دولتی هم اثرات شگرفی پدید آورده است؛ گرانی‌هایی که ظاهرا پایانی ندارند و حتی یافتن راهکاری برای توقف رشدشان هم ساده به نظر نمی‌رسد، ولی هنگامی شگفتی می‌آفرینند که در قالب افزایش نرخ برخی کالا‌ها بروز می‌کنند که ظاهرا تولیدشان هیچ ارتباطی با مبحث دلار ندارد.

بدین ترتیب، ‌گاه شیر و لبنیات گران می‌شود تا دریابیم که در نهاده‌های دامی مانند علوفه در چه وضعیت نامطلوبی هستیم و ‌گاه با افزایش نرخ مرغ و تخم مرغ، گوشت، برنج، پودر رخت‌شویی، نان، سوخت، خودرو، بلیت پروازهای داخلی، آهن، سیمان، دارو و بسیاری اقلام و خدمات دیگر، میزان وابستگی اقتصادمان به واردات آشکار شده و اخبار مرتبط با خودکفایی در تولید فلان فرآورده و بهمان ماده اولیه به یادمان خواهد آمد.

به عبارتی بهتر، گران شدن دلار و گرانی‌های ناشی از آن، به رغم مصیبت‌هایی که روانه زندگی‌مان می‌کند، از این روی جالب توجه است که برخی از حقایق پنهانی را آشکار ساخته و مثلا یادمان می‌آورد که در صنعت بسیار مهمی چون خودروسازی، اوضاع و احوال آن گونه که گفته می‌شد، نبوده، وگرنه چگونه است که نرخ محصولات خودروسازان داخلی یک‌شبه تا 20 درصد افزایش یافته و همچمنان زمزمه‌های افزایش مجدد آن به گوش می‌رسد؟

انگار نه انگار که تاچندی پیش، تبلیغات فلان خودروساز بزرگ کشور بر مبنای درنوردیدن فلان قاره و بهمان بازار جهانی قرار گرفته بود اما اکنون مدیران آن 20 درصد افزایش نرخ را اندک ارزیابی می‌کنند و‌ گاه از ضررهایی که اکنون می‌پردازند (!) گلایه می‌کنند؛ یا زمانی که نصب کیسه هوا روی خودرو‌ها بر پایه قوانین استاندارد اجباری می‌شود، مدیر یکی دیگر از کارخانه‌های خودروسازی، در مراسم افتتاح کارخانه ساخت کیسه هوا، از خودکفایی در این زمینه سخن به میان می‌آورد اما چند ماه بعد که مهلت مصوب به پایان می‌رسد، لازم است تا مهلت دیگری با دخالت هیأت دولت در نظر گرفته شده و هیچ خرده‌ای بر سخن دیروز مدیر گرفته نشود.

با وضعیت عجیبی روبه‌رو هستیم که در جاهای دیگر هم به چشم می‌خورد؛ چند سالی است که وزارت بهداشت مدعی شده با ساخت داروی ایدز ـ حتما وسعت تبلیغات صورت گرفته درباره ساخت داروی ارزشمند «آیمود» را به یاد دارید که این شایبه را ایجاد کرده بود که دیگر ایدز هم درمان یافته! ـ در کشور، کار بزرگی کرده اما اگر به دام تخطئه زحمات دانشمندان نیفتیم، شرایط امروز جامعه نشان می‌دهد که در بسیاری از داروهای ساده‌تر هنوز «واردات» نقش فرمول جادویی مسئولان را دارد.

به عبارتی بهتر، چگونه می‌توان از خودکفایی در تولید یک محصول سخن راند اما با بر هم خوردن تعادل نرخ دلار و بازار واردات، تحریم‌ها را بهانه کرده و خواستار گران شدن نرخ خدمات و محصولات شد؟

اینجاست که گویا بسیاری از «خودکفایی»‌هایی که در سال‌های اخیر شنیده‌ایم، در بهترین حالت واقعیت ممزوج با اغراق بوده‌اند، وگرنه چگونه می‌شود که یافتن یک قلم کالایی که در چند ماه گذشته افزایش قیمت نداشته، اینقدر سخت شده و ناممکن به نظر می‌رسد؟

چگونه می‌شود که سال‌ها دستاوردهای ریز و درشت علمی را با «صرفه جویی ارزی» گره زده و از تولید شبانه روزی علم و دانش و به‌کارگیری آن در عرصه‌های گوناگون گفته و موجی از شادکامی به جامعه روانه کنیم؛ اما در زمانی بسیار کوتاه همه پنبه‌هایمان زده شده و به نوعی ثابت شود که خودکفایی را در مرز توهم نگه داشته‌ایم؟

شاید بد نباشد که در این بازار نا‌بسامان کنونی، گرانی ارز را زمینه‌ساز ارزیابی حقیقی از پتانسیل‌های داخلی دانسته و دست کم به سبک بررسی گزارش تفریغ بودجه، وعده‌های خودکفایی را گردآوری کرده و اگر ثابت شد که درست نبوده، با متخلفان و دروغگویان برخورد قانونی کنیم تا «غرور ملی»مان بازیچه قرار نگیرد.

به نظر شما، آیا گاه آن نرسیده که گزارش‌های «خودکفایی» را بازخوانی کرده و پاداش و جزا را در دستور کار قرار دهیم؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۱۰
انتشار یافته: ۴۹
جانا سخن از دل ما ميگويي
ای تابی کجاشو دیدی .به خدا داریم زیر این همه فشار منفجر میشیم.البته پشت این حرفهات هم یه سری حرفهای دیگه هستا نگی کسی نفهمید .اما ما با توایم
همه این حرفها رو اگه ما به عنوان یک زجر کشیده و به زبان خودمان بیان میکردیم که : اینقدر دروغ چرا بالاخره بخشی از مردم هم میفهمند" خدا وکیلی تابناک منعکس میکردی ؟؟ یا اینکه همیشه میخواهی انتقادهای منطقی و درست در انحصار خودت باشه. من که در حد سواد خودم تمام اینها رو از بیست سال پیش میدونستم اما هر وقت عنوان میکردم انگ ضد انقلاب و .... میخوردم. بازم خدا رو شکر که یه رسانه گفت اما تا وقتی که رسانه ملی این فاجعه رو عنوان نکنه و مثل سریالهای آبکیش تکار نکنه زیاد موثر نیست.
جانا سخن از دل ما ميگويي
یعنی می خوای بگی، عده ای بسیار کمی از مدیران بسیار رده پایین، دارن دروغ می گن!!!
غرور ملي!
تا حالا هرچي پسوند ملي داشته وارداتي از آب در اومده!!!
پاسخ ها
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
آقا دمت گرم خیلی باحال گفتی
اگر این گونه می باشدکه شماها می گویید اولین متهم آنانی هستند که مدعی بودند آنچنان زیرساخت های صنعتی کشور را در 16 سال حاکمیت خود و دوستانشان قوی ساخته اند که همه موفقیت ها را به پای دوران خودشان می نوشتند حالا شما در پی تخریب دولتید اما می دانید که اقتصاد همیشه در همه حالت به خارج هم وابسته است و مهمترین مسئله در اقتصاد درآمد دولت است که الان کاهش یافته است به واسطه تحریم
پاسخ ها
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
اینقدر وابستگی اکسیژن هم از خارج وارد کنیم !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
در زمانی نه چندان دور با سیل ورود دلار چیکار کردید که الان میگید درآمد دولت کم شده؟
کاملا درست است. ما در اکثر زمینه ها وارد کننده بودیم و به نفتمان پشتگرم بودیم. الان پرده ها کنار رفته و جقایق معلوم شده
اگر درکشوری، بخصوص از کشورهای خاورمیانه، برای دروغگوئی مسئولین قانون کیفرسنگینی مقرر میکرد، بندرت عمر دولتی از سه چهارماه تجاوز میکرد.
همين قدر به اطلاعتون برسونم كه ما خيلي از آنتي بيوتيك رو هم نمي توينيم بسازيم چه برسد به دارو هاي با تكنولوژي بالا، براي ساخت يك آنتي بيوتيك ساده مثل پني سيلين نياز به فرمانتورهاي بزرگ و تجهيزات خاصي هست كه به علت تحريم در دسترسمون نيست. همين قدر بهتون بگم كه اكثر داروها رو به صورت فله اي وارد مي كنيم فرموله مي كنيم . بعد بسته بندي مي كنيم و به اسم داروي ايراني بيرون مي ديم.
يا حق. خوش بگذره
من احساس می کنم ما تنبل ترین کشور دنیا هستیم جدی می گم از ماهی گرفتن بدمون میاد ماهی خوردن رو فقط دوست داریم ای کاش شیخ حکیم به ما هم ماهی گرفتن رو یاد می داد هم ماهی خوردن :(
گل گفتی . واقعا" همش شعار بوده
در این شرایط حاکم بر جامعه مطلبی بسیار جالب و قابل تفکر و تامل بود .
واقعا شکه شدم!!!!!!
به موضوع خوبی اشاره کردید اصولا همه ما ایرانی ها ذاتا خاصیت خود بزرگ بینی و غلو کردن کمی خالی بندی را سالهاست به یدک میکشیم
خودروی ملی افتخار ملی !!
باور کنید دیگه خسته شدیم نمیدونم چرا مسئولان هنوز میگن همه چی آرومه تا کی میخواد این وضعیت ادامه داشته باشه دیگه از پس مخارج خودمون بر نمیایم
خوب است
وقتی اسم اختلاس و دزدی و رشوه رو بزارن وام بانکی و پاداش و دهن شیرینی خوب وارداتی که توش نون باشه هم میشه خودکفایی.راستی از خودرو سازی هم نگو که به قیمت مثلا یه کمری بهت یه فرغون با کلاس ملی میده!
بالاخره حرف دل خیلیهارا زدید .اصلا ریشه همه اختلافات همه گروه ها سر همین است و گرنه کیست که از پیشرفت کشور خوشحال نشود مووع اینست که برخی برای اثبات کارآیی خودشان دروغ میگویندو اغراق میکنند بالاخره ما باید ببینیم که پیشرفت واقعیمان چقدر بوده نه اینکه با پول نفت و خرید محصولات خارجی از موشک و هواپیما تا چیزهای دیگر ژست پیشرفت بگیریم.
تازه فهمیدیم همه آمار و اطلاعات خوکفایی و افزایش صادرات و صرفه جویی ارزی و.... دروغ بوده است
بسيار خوب بود.
نقد منصفانه ای بود.
همش چینی هست , حتی ...
lين حرفها فايده ندارد
فقط حرف ميزنيم
عمل صفر
جشن خودکفایی گندم رو نگفتید که سال بعدش دوباره واردات این محصول از سر گرفته شد. شاید منظور از خودکفایی خوکفایی مقطعی باشه نه همیشگی
ای بابا دل خوش سیری چند.
کسی چه میدونه چی راست چی دروغ. شاید راست میگن دلار گرون شده شایدم دروغ میگن یارانه کفاف هیچیرو نمیده و یا بالعکس خلاصه از حالا تصمیم گرفتن سال دیگه همه چیرو گرون کنند راست میگن یا دروغ؟؟؟ وای به حال ما که پول کمک به مدرسه بچه ها رو هم به زور جور میکنیم
درست است که خیلی جاها بزرگنمایی شده و بعضی مدیریتها هم صحیح نبوده است. ولی زیر سوال بردن زحمات دانشمندان، مهندسیان و پزشکان کشور که در بدترین و سخت ترین شرایط این کشور را روی پا نگه داشته اند بی انصافی محض است.
فشارهایی که دشمن ئارد کرده است با این برنامه بوده که یک شبه ایران را فلج کنند. فقط در یک قلم تحریم بنزین برای هر کشور دیگری کافی بود تا آن را از پا درآورند. در حالی که در ایران با هر زحمتی بود و علیرغم کارشکنی های رسانه ای شما بالاخره مهندسین کشور نگذاشتند همه چیز بخوابد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
نتيجه سوئيچ كردن همه پتروشيمي ها براي توليد بنزين اين شده كه الان قيمت محصولات پتروشيمي در داخل بيشتر از 4 برابر شده
ما فقط در ادعا و لاف زدن خودکفا هستیم
مشکل اصلی دروغگویی است. مردم خوب می فهمن امثال این حرف ها دورغ بوده.اصلا اینکه یک کشور در همه زمینه ها به خود کفایی برسد یک توهم است. کشور ما در زمینه هایی می تواند به خودکفایی برسد که نسبت به دیگر کشور ها مزیت نسبی دارد. یعنی یا علم و فن آوری اش را دارد یا منابع اولیه اش را یا ...
همه چیز در این مملکت شو و تبلیغات شده
پاسخ ها
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
کشور ما از لحاظ منبع غنی است از زمین گرفته تا معدن اورنیوم و حتی طلا و بسیاری چیزهای دیگر
از لحاظ علمی و فنی و نیروی انسانی بخصوص جوان در سطح بسیار بالائی هستیم اما زمینه مطلوب برای تحرک و تلاش ایجاد نشده و قدر نعمت ها را نمیدانیم !!
ريشه تمام مفاسد در دروغ است .
كه در اين زمينه نمره ما 20 است .
عزیز دلم خودکفایی معنایی داره ، ما الان در ساخت هواپیماهای مسافربری و جنگده خود کفاییم ولی برای ساخت این محصولات به الیاژهایی نیاز داریم که باید وارد شوند و در داخل کشور یافت نمی شوند ، در تولید خودرو هم خودکفائیم ولی مواد اولیه اش را نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
دوست عزیز پس بنا بر حرف خودتون خود کفا نیستیم
خود کفا یعنی از الف تا ی رو خودت بسازی وگرنه سرهم کردن و مونتاژ رو چین از همه بهتر بلده پس از همه خودکفا تره
دويست و شش که توي توليدش خودکفا بوديم !ديگه نيست توي بازار !
مسلما در كشور كارهايي انجام شده اما مبالغه و گاهي دروغ ما را از خودكفايي حقيقي بازداشته است. اميدوارم تحريمها باعث شود مردم و مسئولين براي از ميان برداشتن اشكالات وظايفشان را به درستي انجام دهند. ماهي را هروقت از آب بگيري تازه است.
اي بابا خود كفايي به چه قيمتي . اكنون اين دوران عصر ارتباطات است چگونه ممكن است ما انسانها در كل جهان بدون نياز به يكديگر زندگي كنيم لطفا فكر كنيم ما همه به هم نيازمنديم
حتي كشورهاي پيشرفته (از جمله امريكا) نيز امروزه به كشورهاي ديگر وابستگي دارند اصولا همين وابستگي سبب امنيت جهاني نيز گرديده است خودكفايي امروزه يعني اينكه با حفظ رفاه عمومي جامعه تراز صادرات به واردات يك كشور منفي نباشد و در آينده نيز اين دو شاخص از بين نرود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
به واقع همین است، خودکفایی در دنیای امروزی لافی بیش نیست که مسئولان ما با سیاسی کاری و سوء استفاده از ناآگاهی مردم از آن به وفور دم میزنند. خودکفایی اقتصادی یعنی توانایی یک کشور در ارتباط و تبادل هرچه بیشتر اقتصادی با همه کشورها
در جواب به آن دوستانی که از تولید ایرانی نوشته اند و اینکه الان متوجه شده اند دروغ بزرگی بوده عرض کنم که هر روز خدا را صد هزار بار شکر میگویم که عزم جدی بر تولید داشتم که خدا نخواست. دوستانی که اخبار رو دنبال می کنند لابد از تغییر رویه بانک مرکزی برای بازپرداختها خبر دارند. حالا کدام آدم عاقلی حاضراست تولید کننده بشود، هزینه و سرمایه گذاری کند، بخش توسعه و تحقیق راه بیندازد؟ که چه؟ فردا یک تغییر یک شبه تمام زندگی اش را بر باد دهد؟
جایی که سرعت تغییر آیین نامه ها حتی برای بازرگانی مناسب نیست چه رسد به تولید....
با توجه به وسعت و گستردكي كشور تقريبا هيچ توليد كننده اي در كشور نداريم اونچه هم به اسم توليد داخلي داريم در اصل مونتاژ قطعات وارداتي چيني است خيلي از توليد كننده هامون هم مارك كالاشونو به چين سفارش ميدن به نامشون توليد و با برچسب ساخت ايران به بازار ميفرستن نگاهي كوتاه با امار واردات (حداقل در ارزش كالاي وارداتي) مشخص ميكند چقدر توليد داخلي داريم صنعت خودرو وابسته محض دام و طيور وابسته در دان و تجهيزات پوشاك يا وارداتي يا پارچه و زيپ و دكمه وارداتي كيف و كفش در چرم مصنوعي و يراق الات وابسته لوازم تحرير وابسته ماشين الات وابسته برق و الكترونيك وابسته دارو وابسته ... تمام اين كره حيواني موجود در بازار وارداتي تمام تن ماهي موجود در بازار حاصل از واردات از جزيره سيشل و يا تايلند راستش دريك كلام فقط در ادعا خودكفاي كامل هستيم
پذیرفتن حقایق اکثراً برای ما ایرانیان سخت و دشوار است به این معنا که اعتراف کردن به آنچه هستیم و آنچه می توانیم انجام دهیم و آنچه درگذشته انجام داده ایم برایمان بسیار مشکل و گاهی حکم مرگ و زندگی برایمان دارد و به عبارت دیگر ما یاد نگرفتیم که مسئولیت کارهایی که انجام داده ایم و یا کارهایی که می توانستیم انجام دهیم و نداده ایم را پذیرا باشیم به همین علت به دروغگویی و درصورت بروز مشکل به فرافکنی رو می آوریم. قدم اول و بسیار سخت پذیرفتن حقیقت وجودیمان، توانایی هایم، ناتوانایی هایمان و مسئولیت رفتار و کردار و گفته هایمان است.
با سلام وخسته نباشید.مطلبی به این جالبی می نویسید .که انسان امیدوار میشه که ارزشیابانی وجود دارند که فیدبک دهند. اما وقتی لیست خبر شما را می خونیم وبه این می رسیم که(100 درصد تولید دارو در داخل کشور تا سال آینده)؟؟؟؟!!!!
قرص "كلدينوم سي" جعبه 100تايي بوده 2700 تومن الان 3450 تومن ولي بيشتر از 10 دونه يعني يك ورق بهت نمي دن اونم اگه باهات حال كنن دليلش عدم توزيع در بازار هست. اين قرص براي معده هست و با اين هزينه هاي پزشكي خيلي توجيهي نداره كه براي دريافتش هر دفعه بري دكتر تا تجويز كنه.
- متاسفانه ما به صورت ذاتی عادت کرده ایم که همه کارهایمان را با ضریبی بزرگ، فراتر از واقعیت نشان دهیم. من بارها به عینه تجربه کرده ام( نه فقط شنیده ام بلکه شاهد بوده ام) که یک بخشی یا سازمانی به محض طراحی و ساخت نمونه اولیه یک سیستم یا دستگاه، اخبار آن را جوری بیان می کنند که مردم فکر کنند این محصول به صورت تجاری تولید انبوه شده است. ! در حالی که تولید یک نمونه آزمایشگاهی (به جرات می گویم) از هر طرحی در ایران امکان پذیر است. اما، مهم تولید آن در مقیاس تجاری است که نیاز به تکنولوژی کاملا متفاوت از نمونه آزمایشگاهی را دارد که برقراری آن بسیار مشکل است.
نکته دیگر اینکه اغلب مسئولان با غرور اعلام می کنند که فلان طرح جدید، برای اولین بار در خاورمیانه! توسط ما تولید شده است! کسی نیست بپرسد مگر در خاورمیانه کشوری وجود دارد که از حداقل های توانمندی علمی برخوردار باشد که آنگاه رقیب محسوب گردد؟. این مثل این است که بگویم، من در میان دوستان کوچه مان، بهترین فوتبالیست هستم! بعد که بررسی میکنی می بینی که با توپ پلاستیکی و در روی زمین آسفالت من از بقیه بچه های کوچه سر هستم نه در فوتبال استاندارد که در عمرم حتی یکبار هم پایم به زمین چمن نخورده است. چندی پیش هم وطنی در اخبار سراسری شبکه یک، اعلام کرد که موفق به ساخت دستگاه تولید الکتریسیته از زلزله شده است!؟ آیا در مسیر انتقال این خبر از دانشگاهی در خوی تا آنتن صدا و سیما، هیچ مرجعی نبوده است تا آن را ارزیابی کند ؟ زلزله در شدیدترین حالت و پریود خود کمتر از چند ثانیه طول می کشد و تازه چه کسی می تواند محل و زمان وقوع زلزله را تشخیص دهد که بتواند دستگاهش را بر روی بستر آن نصب کرده و چند مثقال ولت ! برق برای خلق الله تولید کند. تازه طرف ادعا می کرد که این طرح برای اولین بارد در دنیا ساخته شده است! معلوم است که در دنیا کسی اینقدر از مرحله پرت نیست که چنین کاری انجام دهد؟! بابا یکی به داد ما برسه داریم دیوانه شدیم به خدا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی