بازدید 5545

خطر ایدز ۱۵ ساله‌ها را تهدید می‌کند

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی تهران گفت: رفتارهای پر خطر به گروه سنی ۱۵ تا 22 سال کاهش یافته و نوجوانان از ۱۵ سالگی در معرض خطر ابتلا به ویروس ایدز هستند.
کد خبر: ۲۱۶۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۸ 04 January 2012
هایده نکته‌دان، امروز در همایش دو روزه ایدز و نوزاد در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) افزود: موج دوم ایدز را در ایران پشت سر گذاشتیم و بازخورد این موج در حال بازگشت به جامعه است؛ هم اکنون وارد موج سوم ایدز در ایران شده‌ایم که اگر آن را کنترل و پیشگیری نکنیم این موج تبدیل به آتشفشان و سونامی می‌شود.

وی افزود: سن گروه‌هایی که دست به رفتارهای پرخطر می‌زنند پایین آمده، هم اکنون گروه سنی ۱۵ تا 22 سال در معرض خطر ابتلا به ایدز هستند و این نشان می‌دهد که باید آموزش مسائل پیشگیری از ایدز را از دبستان تا دانشگاه آغاز کنیم؛ همچنین در خصوص زنان خیابانی نیز باید بدون قضاوت از آنها مراقبت کنیم.

نکته‌دان تصریح کرد: زمانی که در حال تحقیق برای راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز بودم یک روانشناس ابراز می‌کرد، یک بیمار روانی دارم که همزمان با بیش از 30 خانم رابطه دارد و از مسائل پیشگیرانه اطلاعی ندارد که این نشان می‌دهد باید در این جور کارهای فرهنگی انجام شود.
 
وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد تا تاریخ اول تیر امسال تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در ایران به ۲۳ هزار و ۱۲۵ نفر مبتلا رسیده است که البته این آمار را باید ضربدر ۴ کرد تا میزان واقعی آلودگی این بیماری در ایران مشخص شود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: حدود ۵۰ درصد آلودگی‌های جدید در جوانان کمتر از ۲۵ سال است. همچنین سرفه، کاهش وزن، اسهال متناوب، برفک دهانی، التهاب غدد لنفاوی و تبخال از نشانه‌های این بیماری است؛ اگر این بیماری در بچه‌ها در چند سال اول ابتلا مراقبت نشود منجر به فوت آنها می‌شود.

معتادان تزریقی هنوز پرچمدار توسعه ایدز هستند

کیانوش کمالی، کارشناس مسئول ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در این همایش اظهار داشت: در حال حاضر ۳۴ میلیون نفر در سراسر جهان با این ویروس زندگی می‌کنند که این رقم ۱۷درصد نسبت به سال 2001 افزایش یافته است و ۹۷ درصد از این میزان در کشورهای با درآمد متوسط و پایین زندگی می‌کنند.

وی تأکید کرد: از این تعداد حدود هزار مورد مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال ایران است، همچنین موارد جدید بروز آلودگی در دنیا تا ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است. در کشورهای همسایه شمالی ایران ۲۵۰ درصد افزایش ایدز نسبت به سال 2001 و در ۲۲ کشور آفریقایی از سال 2001 تا 2009، ۲۵ درصد کاهش آمار ایدز داشته‌ایم.

پیش بینی ابتلای 126 هزار نفر به ویروس ایدز در ۵ سال آینده

کارشناس مسئول ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در خصوص شیوع بیماری ایدز در ایران نیز گفت: شیوع ایدز در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی ۱۵ درصد، در بین زنان در معرض خطر 4.5 درصد و شیوع در بین زنان باردار نزدیک به صفر است.

وی افزود: همچنین تعداد کل موارد ثبت شده ایدز در کشور ۲۳ هزار و ۱۲۵نفر، تعداد موارد ثبت شده پیشرفته ۳ هزار و ۵۴ نفر، تعداد موارد تحت درمان ضد ترویروستی 2579 نفر، بقا بر درمان در پایان یک سال 79 درصد، تعداد موارد فوت شده بر اثر بیماری های ایدز ۴ هزار و 311 نفر، برآورد تعداد مبتلایان در سال جاری ۹ هزار و 325 نفر است؛ همچنین پیش‌بینی مبتلایان برای ۵ سال آینده 126 هزار و 300 نفر است که البته این میزان رقم متوسط است.

کمالی در خصوص تفکیک آمار بین زن و مرد نیز گفت: میزان ابتلا به ایدز در آقایان بیشتر از زنان است؛ آقایان 91.5 درصد و زنان 8.5 درصد موارد ابتلای شناسایی شده به ویروس ایدز هستند؛ همچنین ابتلا به ویروس ایدز در خانم‌ها از راه تماس‌های جنسی 67.6 درصد است که باید توجه داشت که همه این موارد از راه رابطه جنسی نامشروع نبوده است.

از هر صد هزار مادر باردار ایرانی 8 نفر مبتلا به ویروس ایدز هستند

علی میرزازاده، نماینده دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران که با عنوان کارشناس HIV در این همایش سخنرانی می‌کرد اظهار داشت: در سال 2010، حدود 59 هزار نفر در کشورهای منطقه مبتلا به ویروس ایدز شده‌اند که از این میزان ۹ هزار مورد در ایران به وجود آمده، همچنین در منطقه ۳۵ هزار مرگ به دلیل ایدز بوده و در ایران ۴ هزار نفر بر اثر ایدز فوت کرده‌اند.
 
وی افزود: از هر ۱۰۰ هزار مادر باردار ۸ نفر مبتلا به ایدز هستند که در حال درمان ۱۲ تا ۱۵ درصد این افراد هستیم که در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم. یعنی از هر۱۰۰ هزار مادر که می‌توانیم به آنها سرویس بدهیم ما فقط دو مورد را شناسایی می‌کنیم.

میرزازاده تصریح کرد: بحث انگ و تبعیض در جامعه از مواردی است که در خود اظهاری فرد مبتلا به ایدز جلوگیری و شانس درمان را از فرد می‌گیرد. همچنین بیش از ۵۰ درصد کسانی که در بزرگسالان می‌تواند از خدمات درمانی استفاده کند به خاطر انگ‌های اجتماعی از این نعمت محرومند.

منبع: فارس
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان