بازدید 7892
۸
آیا مسئولین اقتصادی ایران الگو خواهند گرفت؟

آمریکای لاتین، این بار قربانی غرب نمی‌شود

اکنون که اقتصادهای ضعیف جهان همچون کشورهای نامبرده در حال بهره‌برداری و بیشترین استفاده از فرصت سرمایه‌های سرگردان جهانی هستند، جای پرسش بزرگی از مسئولین اقتصادی کشور پیش می‌آید.
کد خبر: ۲۰۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۷ 26 November 2011
سرویس اقتصادی ـ کشورهای آمریکای لاتین که در دهه 80  قربانی سیاست‌های اقتصادی غرب شدند و با اجرای نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول، بدترین دوران اقتصادی خود را با تورم‌های نزدیک به 100 درصدی به چشم دیدند، گویی این بار هشیارتر شده اند و در بحران کنونی غرب، تنها کشورهایی هستند که نه تنها متضرر نشده‌اند، بلکه منافع خود را به خوبی ذنبال می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، در حالی که بحران بدهی منطقه یورو به شدت موجب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران شده است، کشورهای آمریکای لاتین از این فرصت بهترین استفاده را می‌برند.

یکی از تحلیلگران گروه سرمایه‌گذاری در کلمبیا در این باره گفت: این منطقه به طرز انکارناپذیری برای سرمایه‌گذارانی جذاب است که می‌خواهند سرمایه‌های خود را از آمریکا و اروپا به مقصد امن دیگری ببرند.

نرخ بیکاری پایین، رشد مصرف و هزینه‌های بخش خصوصی و افزایش رشد اقتصادی، موجب شده تا کشورهای آمریکای لاتین تلاش گسترده‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی آغاز کنند.

سرمایه‌گذاران خارجی هم که به شدت نسبت به بازارهای مالی منطقه یورو و به طور کلی اروپا بی‌اعتماد شده‌اند، از سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید استقبال می‌کنند.

بنا بر این گزارش، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کشورهای آمریکای لاتین تا اندازه بسیاری، از تأثیرات منفی بحران مالی و بدهی منطقه یورو در امان بوده‌اند. بازار آمریکای لاتین برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنند، بازار بسیار جذاب و خوبی است.

اما کشورهای این منطقه هم برای از دست ندادن این فرصت کارهایی را انجام می‌دهند.

روز جمعه، کشورهای آمریکای لاتین در بوینوس آیرس تشکیل جلسه دادند تا درباره چگونگی مقابله با بحران مالی در جهان، بحث و تبادل نظر کنند. در این نشست، تأثیر احتمالی بحران مالی بر منطقه و راهکارهای موجود برای آینده بررسی می‌شود.

معاون رئیس‌‌جمهور آرژانتین در این نشست گفت: کشورهای منطقه با همکاری هم به سمت آینده‌ای باثبات پیش می‌روند. آنچه اقتصادها به آن نیاز دارند، رها شدن از شر بدهی‌ها، رشد، رقابت و مهمتر از همه اشتغالزایی است. ما به ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیاز داریم.

ذکر این مهم لازم است که رشد اقتصادی منطقه آمریکای لاتین تا اندازه بسیاری به تقاضای داخلی وابسته است. نرخ بیکاری برزیل در ماه سپتامبر به کمتر از 6.22 درصد رسید که این پایین‌ترین رکورد در تاریخ اقتصادی برزیل است.

نرخ بیکاری مکزیک در سال 2010 به 5.4 درصد رسید؛ در حالی که این رقم در آمریکا بیش از 9.6 درصد و در اتحادیه اروپا، بیش از 9.9 درصد بوده است.

کشورهای آمریکای لاتین با شمار بیکاران کمتر، مصرف بیشتر و نرخ رشد بالاتر، سرمایه‌گذارانی را جذب می‌کنند که در بحبوحه بحران مالی جهانی به دنبال پناهگاهی برای سرمایه‌های خود هستند.

فرصت بین‌المللی و استفاده‌های ایرانی

اکنون که اقتصاد‌های ضعیف جهان همچون کشور‌های نامبدره، در حال بهره برداری و بیشترین بهره‌برداری از فرصت سرمایه‌های سرگردان بین‌المللی هستند، جای پرسش بزرگی از مسئولین اقتصادی کشور پیش می‌‌آید. این بار قصد مقایسه ایران با چین را نداریم که به دومین اقتصاد جهان بدل شده؛ اما آیا پتانسیل‌های اقتصاد ایران از آرژانتین، مکزیک و برزیل نیز کمتر است؟

فرصت پدید آمده در جابجایی قطب‌های اقتصادی جهان که هم اکنون شرق آسیایی‌ها بهره خوبی از آن می برد تا اندازه‌ای است که کشور‌های تا بیست سال پیش، کاملا مستعمره آمریکای لاتین  را نیز بهره‌مند ساخته است.

هرچند وجود تحریم‌های جهانی، سد بزرگی در برابر جذب سرمایه‌های خارجی است، نباید از یاد برد که دستیابی به موفقیت اقتصادی، دقیقا در چنین شرایطی، مصداق واژه جهاد اقتصادی است که این روز‌ها کمتر از آن یاد می‌شود.

شاید بتوان گفت، فرصت پدید آمده بین‌المللی، دقیقا شرایطی را رقم زده که در پیش گرفتن یک دیپلماسی اقتصادی نوین از سوی مسئولین اقتصادی و سیاست خارجی ایران را ایجاب می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
شايد اين تحريمها بهانه اي باشد كه از تكيه به درامدهاي نفتي بكاهيم.
شما مثل اینکه خودتون هم متوجه نیستید چی می نویسید! کسانی که دارند توی چین و آمریکای لاتین سرمایه گذاری می کنند، همانهایی هستند که ایران را تحریم کرده اند. چظور می خواهید سرمایه ی تحریم کننده را به کشور تحریم شده وارد کنید؟! برای این کار اول باید تحریم را لغو کرد که آنهم نقض غرض است. اگر می خواستیم دنبال لغو تحریم باشیم از اول کاری نمی کردیم که تحریم شویم.
لذا به جای نسخه های اشتباهی پیچیدن باید واقعیت ها را قبول کرده و دنبال منابعی غیر از سرمایه سرگردان خارجی باشیم، شاید مناسبترین کار، اعمال سیاست ریاضت اقتصادی باشد که با ظرح تعدیل اقتصادی شروع شده است.
باسلام،
برای انجام فعالیت اقتصادی جهانی حداقل ملزومات لازم عبارتنداز:
1- انتقال پول در سیستم بانکی جهانی بدون تحریم
2-حمل کالا و سفر انسان بدون تحریم
3-خرید و فروش کالا و خدمات بدون تحریم
4-قوانین باثبات و پویا منطبق با تعاملات جهانی
این محدودیت ها که دست و پای سرمایه گزاران داخلی را بسته است باز کنیم .مدتی سیستم اقتصاد تضعیف شده حمایت کنیم به حالت عادیباز گردد.سرمایه گزاران خارجی که دربدر بدنبال سود بیشتر و ضرر کمتر هستند.برای کسب منافع خود از آن فضای کسب و کار پر منفعت ایران استقبال خواهند کرد.پیشنهاد می گردد:
- از افزایش تحریم ها پیشگیری کنیم.
- برنامه ریزی مدت دار برای ابطال تحریم هاداشته باشیم.
-با اخلاق اسلامی بی طرفان را به دوست و مخالفان را به بی طرف تبدیل نماییم.
با تشکر-اباذر میرزائی
6/9/1390
جوجه را آخر پاییز میشمارند...آنهایی که در آمریکای لاتین دم از مردم میزنند...هنوز بیلان کارشان در نیامده...بزک نمیر بهار میاد...کمپزه با خیار...میاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی