بازدید 82159

پشت پرده زمان اعلام عید فطر در عربستان چیست؟

از دیگر اقدامات عجیب عربستان سعودی فراخواندن مسلمانان این كشور برای استهلال ماه رمضان 1427/1386 در غروب روز 28 شعبان بود! در حالی كه محاسبات نجومی ‌یك بار دیگر وجود ماه را در آسمان پس از غروب خورشید رد می‌كرد. آیكوپ (المشروع الاسلامی‌ لرصد الاهلة ـ پروژه اسلامی‌رویت هلال) در این باره می‌گوید...
کد خبر: ۱۸۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۸ 30 August 2011
طی سالهای گذشته وجود اختلاف های جدی در استهلال ماه های رمضان و شوال موجب شده تا در میان مردم این مسئله به طور جدی مطرح شود که پشت پرده تفاوت های یک روزه میان ایران و عربستان بر سر اعلام آغاز ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر چیست، آیا این تفاوت ها به اختلاف معیار بر می گردد، یا که نه مسئله دیگری مطرح است؟

به گزارش «تابناک»، در پاسخ به این پرسش باید گفت که اگر چه اختلاف معیار در ایران و عربستان برای محاسبه تعیین اول و آخر ماه مبارک رمضان وجود دارد اما همه چیز به اختلاف معیار‌ها ختم نمی‌شود. در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات عجیب و شوكه‌كننده‌ای در اعلام آغاز ماه‌های مهم قمری از سوی كشور‌های اسلامی‌ به ویژه عربستان سعودی بوده‌ایم كه مراسم حج، زمان عید قربان و عید فطر را كاملا تحت تأثیر خود قرار داده است. گاهی این اتفاقات نادر سبب پیدایش اختلاف دو روزه، در تقویم ایران و عربستان شده است.

بنابر این گزارش، در آستانه حلول ذیحجة‌الحرام 1425/1384 در حالی كه غروب روز دوشنبه دهم نوامبر 2005 ماه در مكه سه دقیقه قبل از خورشید غروب می‌كرد و بنابراین طبق تقویم رسمی‌ عربستان سعودی فردای آن روز آخرین روز ذیقعده اعلام شده بود، ناگهان شورای عالی قضایی عربستان سعودی ـ که مهم‌ترین مرجع اسلامی و تصمیم گیری در این زمینه در کشورهای سنی مذهب است ـ با تغییر موضع قبلی خود اعلام كرد؛ با توجه به این كه هلال ذیحجه در غروب روز دوشنبه توسط چند شخص مورد اعتماد رویت شده است، سه‌شنبه آغار ماه ذیحجه خواهد بود!

این در حالی است كه با استفاده از محاسبات ساده نجومی ‌این گزارش نامعتبر به راحتی رد می ‌شد، زیرا در گزارش این افراد آمده بود كه هلال را پس از ادای نماز مغرب و حدود بیست دقیقه پس از غروب خورشید به راحتی دیده‌اند، ولی محاسبات نجومی ‌به روشنی نشان می‌هد كه در آن زمان ماه زیر افق بوده و لذا رویت آن محال بوده است.

بلافاصله پس از اعلام این تغییر عجیب در تقویم رسمی ‌عربستان و به دنبال آن تغییر در مراسم حج، كارشناسان، منجمان و صاحب نظران كشور‌های عربی و اسلامی‌ مراتب اعتراض شدید و تعجب خود را از این اقدام عربستان اعلام داشتند و این خبر در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای پیدا كرد.

در همین باره، «مهندس محمد شوكت عوده» نایب رئیس كمیته هلال و تقویم اتحاد عربی علوم فضا و نجوم، ضمن محكوم كردن این اقدام عربستان، از مسئولین كشور‌های اسلامی‌ خواست ماه ذیحجه را با تكیه بر گزارش‌ های صحیح رویت هلال آغاز كنند و به چنین ادعاهای جاهلانه‌ای اعتنا نكنند.

از دیگر اقدامات عجیب عربستان سعودی فراخواندن مسلمانان این كشور برای استهلال ماه رمضان 1427/1386 در غروب روز 28 شعبان بود! در حالی كه محاسبات نجومی ‌یك بار دیگر وجود ماه را در آسمان پس از غروب خورشید رد می‌كرد. آیكوپ (المشروع الاسلامی‌ لرصد الاهلة ـ پروژه اسلامی‌رویت هلال) در این باره می‌گوید: «این مایه شرمساری است كه عربستان سعودی از مردم بخواهد به دنبال هلال بگردند، در حالی كه ماه در آسمان وجود ندارد و قبل از خورشید غروب كرده است.»!

علاوه بر این تصمیم مشابهی در آستانه حلول ذیحجه 1428/1387 گرفته شد و باز هم شاهد تغییر ناگهانی زمان مراسم حج و عید قربان بودیم. به دنبال چنین اتفاق شگفت انگیزی در آغاز ذیحجه 1428، در پایان این ماه شاهد یكی از شاهكار‌های تاریخی در تقویم برخی كشور‌های عربی از جمله عربستان سعودی بودیم؛ ظهور یك ماه 31 روزه در تقویم كشور‌های عربی! در حالی که طول دقیق یک ماه کامل قمری 29 روز و 12 ساعت و 56 دقیقه است.

 به دلیل اشتباه در اعلام آغاز ذیحجه از سوی برخی از كشورهای عربی، این كشورها مجبور شدند در اعلامیه‌ های رسمی‌جداگانه‌ای پنجشنبه دهم نوامبر را روز اول محرم ـ كه در این كشورها تعطیلی رسمی ‌روز آغاز سال قمری است ـ اعلام كنند.

 بنابراین مشاهده می کنیم درحالی که در بسیاری از کشورهای اهل سنت بر رویت هلال ماه با چشم غیر مسلح تاکید دارند عربستان از قوانین متفاوتی در این خصوص پیروی می کند که می توان مهمترین علت تفاوت یک و یا دو روزه اولین روز ماه رمضان و شوال بین ایران و عربستان عنوان کرد.

این کشور با تدوین تقویمی سراسری با نام «ام القرا» روزها و ماه های سال را متفاوت از دیگر کشورها تدوین می کند به طوری که با استناد به شواهد خود و بر اساس شهرت به عدالت روزهای اول هر ماه را در تقویم خود می گنجاند. اما در این میان به اعتراف بسیاری از رصدنگاران جهان اسلام، از جمله «محمد سلطان‌الكتابی» رصدگر معروف مصری و رصدگران خبره ایرانی كه صاحب مهمترین ركورد‌های جهانی رویت هلال هستند، تحولی در دنیای رویت هلال به پا كرده‌اند. به خصوص در سال‌های اخیر با انجام پروژه‌های موفق رویت هلال در روز در حال پرده برداشتن از راز و رمز‌های رویت هلال و نزدیك شدن به مرزهای رویت هلال با ابزار‌های قدرتمند هستند.

گزارش کاملی در این باره را اینجا بخوانید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۶۸
اولا که عربستان و دیگر کشورها دوشنبه رفتن روزه و امروز روز 29 شعبان هست دوما چطور شما همیشه عقبید از دیگر کشورها؟ چطور سه شنبه رو اول رمضان اعلام کردید ولی از یک هفته پیش دارید با قاطعیت میگید که چارشنبه اول عیده؟؟ مگه قرار نیست ماه رو ببینید به قول خودتون پس این پیش بینی های دقیق از کجا اومده؟ بعدشم چطور همه جای دنیا امروز عیده از روسیه و مالزی و ایتالیا و دانمارک گرفته تا مصر و سوریه و ترکیه و افغانستان و آذربایجان ولی ما میگیم خیر اینا همه شون از عربستان تبعیت می کنن!!! آخه یه ذره هم به عقل خودتون رجوع کنید.... همه کشورهای دور و بر ما امروز عیده غیر از ما و عراق که شیعه هستیم والسلام!!!
ما که نفهمیدیم پشت پرده چی هست!
البته عربستان مبنای طلوع ماه نو را فقط محاسبه قرار داده است که این اشکالات به وجود می آید.
اسلام بدون فقه جعفری یعنی همین. سرتاپا تناقض گوئی
هنوز براي بنده اين سوال مطرح است كه ما چرا فقط در اخرماههاي شعبان ورمضان بدنبال هلال مي گرديم به اين صورت كه اگر در طي ده ماه باقي مانده طبق تقويم عمل مي شود در حالي كه به نظر مي رسد در همه ماهها اين كار حداقل از طرف مسئولين مربوطه صورت بگيرد انشاءالله كه صورت مي گيرد
با سلام
بگذارید اینها در همان جهل و تعصب دوران جاهلیت باقی بمانند.
اگر به این سایت مراجعه کنید خواهید دید که اصلا اماکان رویت هلال ماه برای دوشنبه در عربستان و جود ندارد. بد تر از انها این کشور ترکیه که اصلا اماکن رویت هلال ماه را در دوشنبه نداشته ولی به پیروی از وهابیت متعصب انها هم سه شنبه را عید اعلام کردند. به خدا اینها دراند با دین خدا بازی می کنند و تنها ادعای دینداری دارند.
http://www.moonsighting.com/1432shw.html
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
با سلام
در این مسئله شک نیست که عربستان در تعیین ماه دقیق عمل نمی کند و همیشه سعی در نشان دادن خودش به عنوان قدرت برتر عرب می کند که متاسفانه سایر کشورهای عربی نیز ار آن پیروی می کنند ولی شما نیز کمی به همین مسئله در ایران بیندیشید که چرا در چند مورد بین دفتر مقام معظم رهبری و سایر مراجع در تشخیص اول ماه شوال اختلاف نظر وجود داشته است.
آیا نباید این موضوع اول در ایران حل شود سپس به سایر کشورها رسید؟
یک سوزن به خودمان هم بزنیم.
هر چند مدتیه که تابناک خیلی کم به مسائل سیاسی خودمون می پردازه و نهایت سعیشو رو میکنه که مثل صدا و سیما به مباحث کشورهای دیگه بیشتر از خودمون بپردازه. نه افراط خوبه و نه تفریط
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
جالبتر اینکه عده ای احمقتر از اینها در کشور شیعه ما برای لجبازی، عربستان سعودی را ملاک قرار می دهند همانهایی که با اعراب مشکل نژادی هم دارند!
رضا
| United States of America |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
آقای عزیز دین اسلام از عربستان آغاز شده. ما که کاتولیک تر از پاپ نیستیم. باید از عربستان در مورد تقویم شرعی پیروی کنیم.مثل ترکیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
در تعجبم از کسانی که به این پست نمره منفی دادند! چه چیزی را dislike کردید؟!!!
این که عربستان دری وری اول ماه تعیین میکنه را هر بجه آماتور نجومی می فهمه.
الان نرم افزارهای وضعیت ماه و کرات منظومه شمسی روی خیلی از موبایل ها هم هست.
نه کنه شما هم وهابی هستید و از این ناراحتید که چرا اشتباه کردند؟!!!
مهر
| Canada |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
اینا بازی میکنن تو رو سننه
تمام دنیا امروز سه شنبه عید فطر گرفته اند و شما فردا را عید فطر می گیرید پس حرف بی خودی نزنید
آقای عبدل حمید سلام

نماز نماز دیگه حالا با هرکی‌ بخونی چرا فکر کردین شما تافته جدا بافته هستین نکنه فکر کردین نمازتون باطله مگه شیعه‌ها می‌رن مکه نماز جدا میخونن !

لطفاً تو نت توضیح بدین
پشت پرده؟؟؟ تابناک چی می گی ؟ گیج شدی.
خاک تو سرتون.
الهم العن آل سعود و آل وهاب ببدعتهم فی دین و بعنادهم للشیعه و بحبهم للاسرائیل امین یا رب العالمین
اگر محاسبات نجومی ملاکه که دیگه این شعبده بازیها چیه؟ یکی امشب ماهو میبینه یکی فردا. آخه اگر این یک دونه کار رو نکنن بگن چه هنری بلدن؟
چرا نظر منو رد کردی نامرد؟ چون طرفدار شما نیستم باید حرف نزنم؟؟؟
بنا به مبتای فقهی برخی از فقها اگر هلال در منطقه ایی که در جزیی در شب با ما اشتراک شود رویت شود برای ما نیز معتبر است...علاوه بر این امروز فایل صوتی از امام موسی صدر شنیدم که در ان بهترین راه اثبات اول هر ماه را محاسبات دقیق نجومی اعلام کرد
پشت پرده اعلام عید در کشور خودمون رو هم بفرمایید
اقای احسان انقذر سخت نگیر موضوع های مهمتری رعایت نمیشود
خدا همه مسلمانان را از شر شیطان نجات بدهد و با هم متحد کند اینها حیله شیطان دشمن انسان است که ما را بی اعتقاد کند.
خدا به همه موحدین یاری میرساند بدون شک.
خداوند در قرآن مي فرمايند: اي پيامبر اگر به بعضي ها ملكوت آسمانها را هم نشان دهي باز باور نكرده و مي گويند كه ما را جادو كرده است.اينها از نسل همان جاهلان لجباز هستند كه به هيچ صراطي مستقيم نيستند.
با سلام
فقط عربستان نبود که عید را یک روز قبل از ما اعلام کرد
سلام تابناك جان!لطفا سانسور نكن حالا اگه كردي هم مشكلي نيست ما عادت كرديم!
چرا هميشه
من كه خسته شدم از بس به كشور هاي عربي حمله تبليغاتي و لفظي كردين،همش ميگين جاهل و ... ولي اگه يه سفري به يه كشور عرب داشته باشين ميفهمين اونا كجان ما كجا.
اشتباه نكنين من عرب نيستم يا ضد ايراني نيستم ولي به خدا خسته شدم از اين همه....
هر کس از مسیر اهل بیت رسول خدا(ص) دور شود جز گمراهی نصیبی نخواهد داشت.
اولا سلام و عیدتون مبارک.ثانیا چرا همیشه فقط شروع رمضان و شوال مشکل ساز است و تا حلا ندیده ایم که بقیه ماهها چنین مشکلی داشته باشند مثلا عید قربان جابجا شود یا نیمه شعبا که کم از شب قدر ندارد جابجا شود لطفا به این سوال من جواب دهید
این اختلاف تا به ظهور اخرین منجی ادامه دارد البته امیدواریم که هدایت شوند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان