بازدید 1758

وقف سهام در انتظار نظر کمیته فقهی بورس

وقف سهام هم اکنون در بازار سرمایه ما صورت می گیرد و افرادی که قصد دارند سهام خود را وقف کنند ، به نهادهای مربوطه در بازار سرمایه مراجعه و سهام خود را وقف می کنند.
کد خبر: ۱۷۲۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۸ 25 June 2011
معاون سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : در حال حاضر شرکت سپرده گذاری مسئولیت ثبت سهام موقوفه را به عهده دارد اما در صدد هستیم روابط میان بازار سرمایه و سازمان اوقاف و بهزیستی را گسترش دهیم تا آنها نیز در این امر خیرخواهانه همکاری کنند.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر  سعیدی گفت : وقف در لغت به معنای حبس و منع است ، مرحوم علامه دهخدا نیز در لغت‌نامه خود وقف را «ایستادن، نگهداشتن، توقف، به حالت ایستاده ماندن و آرام گرفتن و حبس کردن و منحصر کردن چیزی برای استفاده کسی» معنا می‌کند. حضرت امام خمینی(ره) در «تحریر الوسیله» می‌گویند: «الوقف تحبیس العین و تسبیل المنفعه»؛ وقف حبس کردن عین و جاری ساختن منفعت است.

وی افزود : وقف سهام هم اکنون در بازار سرمایه ما صورت می گیرد و افرادی که قصد دارند سهام خود را وقف کنند ، به نهادهای مربوطه در بازار سرمایه مراجعه و سهام خود را وقف می کنند.

سعیدی در باره اینکه چگونه می‌توان سهامی را وقف کرد و اساس خرید فروش سهام وقفی در بازار سرمایه به چه نحو است ، گفت: فردی که قصد دارد سهام خود را وقف کند باید به شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه مراجعه و یک کد خاص دریافت کند. بعد از اختصاص کد وقفی ، آن سهم به عنوان یک سهام موقوفه تلقی می شود و شرایط سهام عادی را دیگر نخواهد داشت.

وی در براه اینکه آیا این سهام قابلیت معامله دارد هم اظهارداشت: در حال حاضر سهامی که وقف می شود قابل خرید و فروش در بازار سهام نیست. برای بررسی اینکه آیا می توان سهام وقف شده را در بورس معامله کرد از کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست شد تا نظر خود را اعلام کند و کمیته تخصصی فقهی سازمان در حال بررسی شرایط است و نظر قطعی خود را در مورد وقف سهام اعلام نکرده است.

معاون سازمان بورس گفت : تجربه وقف سهام در دیگر کشورها نیز وجود دارد و به عنوان مثال در انگلیس بیش از دو دهه است که افراد سهام خود را وقف می‌ کنند، در این کشور صندوق وقفی نیز وجود دارد. صندوق‌های وقفی در انگلستان انواع سهام وقفی را در اختیار دارند و از محل منافع حاصله از سهام وقفی در موضوع های مختلف سرمایه گذاری می شود.

بدیهی است وقف سهام به دلیل اینکه یک جریان مالی در جهت مصارف خیریه و خداپسندانه است از ارزش اقتصادی زیای برخوردار است.

وی گفت : موضوع وقف سهام در جلسه اخیر کمیته تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار در دستور کار قرار گرفته اما به جمع بندی نهایی نرسیده است.

قرار است در جلسات آتی نیز این موضوع در دستور کار کمیته قرار گیرد و بعد از اعلام نتیجه نهایی از سوی کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس اطلاع رسانی لازم در این خصوص انجام خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی