بازدید 9767
برگزاری انتخابات پارلمانی در ترکیه؛

آیا «اردوغان» سیاست را کنار می گذارد!؟

هرچند انتخابات پارلمانی چهار سال پیش، در سایه تهدیدات نظامی ها در ترکیه انجام و حتی انتخابات دو دوره پیش از آن نیز در شرایط بد بحرانی اقتصادی حاکم بر جهان انجام شد، در انتخابات امروز، حزب عدالت و توسعه با قدم های مثبتی که در عرصه توسعه اقتصادی و سیاست خارجی برداشته است، از یک سو...
کد خبر: ۱۷۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۳ 12 June 2011
سرویس بین الملل ـ امروز در ترکیه انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور درباره انتخابات امروز گفته است که اگر در انتخابان امروز حزب متبوعش به پیروزی دست نیابد و نتواند دولت تک حزبی تشکیل دهد، برای همیشه سیاست را کنار خواهد گذاشت.

به گزارش «تابناک»، این انتخابات در حالی برگزار می شود که بیشتر کارشناسان بر این باورند که نتیجه این انتخابات در سپتامبر گذشته و در زمانی که مردم ترکیه با رأی بالایی به اصلاحات قانون اساسی حزب عدالت و توسعه رأی مثبت دادند، مشخص شده است.

با وجود این، آنچه اکنون برای حزب عدالت و توسعه مهم است اینکه بتواند دست کم نزدیک به دو سوم از آرا، یعنی نزدیک به 360 کرسی از 550 کرسی پارلمان را برای تشکیل یک دولت تک حزبی و بدون ایجاد ائتلاف با دیگر احزاب به دست آورد.

بنا بر این گزارش، در این صورت است که اردوغان برای تدوین پیش نویس جدید قانون اساسی این کشور به همراهی دیگر احزاب نیازی نخواهد داشت و گام به گام به مهمترین هدف خود یعنی تغییر نظام سیاسی ترکیه از سیستم پارلمانی به سیستم ریاستی ـ همان ریاست جمهوری ـ نزدیک خواهد شد و خود را به جای عبدالله گل رئیس جمهور کنونی ترکیه می بیند؛ با این تفاوت که علاوه بر ریاست واقعی حکومت، سکان دولت را نیز در دستان خود خواهد گرفت.

بنابراین، هرچند انتخابات پارلمانی چهار سال پیش، در سایه تهدیدات نظامی ها در ترکیه انجام گرفت و حتی انتخابات دو دوره پیش از آن نیز در شرایط بد بحرانی اقتصادی حاکم بر جهان انجام شد، در انتخابات امروز، حزب عدالت و توسعه با قدم های مثبتی که در عرصه توسعه اقتصادی و سیاست خارجی برداشته است، از یک سو مردم را به خود جلب کرده و از سوی دیگر، نظامیان را در این کشور خانه نشین کرده است.

از سویی، مهمترین مشکل حزب عدالت و توسعه که احزاب مخالف ـ حزب جمهوریخواه خلق و حرکت ملی دو حزب رقیب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی امروز در ترکیه هستند ـ بودند، نیز با فاش شدن رسوایی اخلاقی دو تن از رهبران این احزاب تا اندازه بسیاری از بین رفته است.

همچنین پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی امروز ترکیه تأثیر مثبت در روابط ایران و ترکیه نیز خواهد داشت، چرا که:

نخست؛ هرچند این حزب قرائت متفاوتی از اسلام در حوزه سیاسی و اجتماعی با جمهوری اسلامی ایران دارد، یک حزب اسلامی است.

دوم؛ از زمان به قدرت رسیدن این حزب در ترکیه، بی اعتمادی هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در میان مقامات ترک نسبت به ایران وجود داشت، از بین رفت.

سوم؛ این حزب در منطقه حساس خاورمیانه از سیاست های ایران به ویژه در مسأله فلسطین حمایت می کند.

چهارم؛ در مسأله هسته ای ایران رویکرد فعال و در حمایت از ایران داشته و در مسأله تحریم های ایران نیز خیلی مایل به اعمال تحریم ها نیست؛ هر چند در این میان از این مسأله سود فراوانی برده است.

و سرانجام اینکه در روابطش با ایران تحت تأثیر سیاست های مقامات رژیم صهیونیستی نیست.

به هر روی، باید منتظر ماند و دید که آیا رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه خواهند توانست با پیروزی در انتخابات پارلمانی، دولتی تک حزب را برای تدوین پیش نویس جدید قانون اساسی و به دنبال آن، تغییر نظام سیاسی ترکیه به دست آورند یا خیر! در صورتی که اقبال مردمی به این حزب بر پایه انتظار آنان شکل بگیرد، این حزب گامی اساسی در محدود کردن دست نظامیان در قدرت برخواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
زیاد به ترکیه اعتماد نکن. فیلم زیاد بازی میکنند هم درباره فلسین هم در حمایت ایران. به وقتش همه چیز را قربانی اهداف قدرت لبی خود میکنند.
به امید ایجاد امت اسلامی واحد و بدون مرز.
ترکیه و مالزی خوب کار کرده اند و چهره زیبایی از اسلام در جهان نشان داده اند.
این حزب در منطقه حساس خاورمیانه از سیاست های ایران به ویژه در مسأله فلسطین حمایت می کند. میخواست بپرسم چه اشتراکی بین دیدگاه های ایران وترکیه درباره فلسطین وجود دارد .در حالی که ایرا ن اسرائیل را برسمیت نمی شناسد. دولت ترکیه در این کشور سفارت دارد.
انتخابات در ترکیه هر چهار سال یکبار برگزار می شود نه دوسال یکبار
من چند روز پیش ترکیه بودم اکثر مردم حزب طیب را دوست دارند چون جایگاه ترکیه را هم در ابعاد اقتصادی وسیاسی در منطقه وجهان بطور چشم گیری ارتقا داده است ومنافع ملی ترکیه را ارجح بر هر چیز دیگر میداند ...
درود بر اردوغان
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی