بازدید 15182

هدیه 1000 دیناری برای جلوگیری از «روز خشم بحرین»

با نگاهی عمیق تر به این موضوع، می توان دریافت که مسأله شیعه و سنی، دغدغه اصلی حاکمیت در بحرین نیست بلکه با توجه به اینکه خاندان حاکم در گذشته تقریبا تنها خاندان سنی این کشور بوده، شیعیان که زیر فشار و ظلم سیاسی حاکمیت قرار داشتند تلاش می کردند...
کد خبر: ۱۴۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰ 12 February 2011
این روزها که در کشورمان مصادف است با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در کشور پادشاهی بحرین، دهمین سالگرد صدور «میثاق ملی» به شمار می رود.

به گزارش صفحه عربی «تابناک»، نزدیک ده سال پیش، در 22 نوامبر سال 2000 میلادی، «میثاق ملی» بحرین صادر شد و بر پایه آن که یک روز بسیار تاریخی در تاریخ این کشور به شمار می رود، بحرین به اصطلاح در مسیر دمکراسی و دولت قانونمند قرار گرفت. پیش از آن این کشور به اندازه ای در خفقان بود که بیشتر شبیه به یک دیکتاتوری تمام عیار بود، ولی با توجه به اینکه در همان زمان به دلیل خشم بحرینی ها این کشور در آستانه انتفاضه ای مردمی قرار گرفت، فورا «میثاق ملی» صادر شد.

بنا بر این گزارش، اکنون به مناسبت دهمین سالگرد این میثاق شیخ «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین دستور داده که دولت این کشور به هر خانواده بحرینی هزار دینار (معادل سه هزار دلار) هدیه بدهد.

خبر این هدیه مانند دیگر اخبار به سادگی در خبرگزاری رسمی بحرین منتشر شد؛ اما آیا واقعیت امر این است؟!

با بررسی اجمالی وضعیت کنونی جهان عرب و نیز رخدادها و وضعیت چند سال اخیر بحرین، می توان به راحتی دریافت که هدف از این هدیه هزار دیناری، کمک به خانواده های بحرینی نیست.

بررسی اخبار یک ماه اخیر بحرین، نشان می دهد که بیش از یک ماه است فعالان سیاسی در این کشور، روز چهاردهم فوریه یعنی دوشنبه این هفته را «روز خشم بحرین» اعلام کرده و می خواهند مانند ملت تونس، مصر و دیگر کشورهای عربی علیه رژیم حاکم در این کشور قیام کنند.

در همین راستا، کارشناسان پیش بینی کرده اند که کشور بحرین در چند هفته آینده، روزهای سختی را پشت سر بگذارد، زیرا ساختار جمعیتی این کشور، به گونه ای است که وقوع تنش های شدید و درگیری های خونین میان مردم و نظام حاکم را فراهم کرده است.

نگاهی اجمالی به آمار و نسبت جمعیتی در این کشور، این مسأله را اثبات می کند. کشور بحرین نزدیک هفتصد هزار جمعیت دارد که بیش از 65 درصد آن را شیعیان و 35 درصد را اهل سنت تشکیل می دهد. تا سه دهه گذشته، جمعیت شیعیان بیش از 90 درصد بود، ولی با نقشه دراز مدت پادشاه این کشور و اجرای طرح جذب شهروند و اهدای تابعیت، تلاش کرده که اهل سنت را به اکثریت تبدیل کند.

با نگاهی عمیق تر به این موضوع، می توان دریافت که مسأله شیعه و سنی، دغدغه اصلی حاکمیت در بحرین نیست بلکه با توجه به اینکه خاندان حاکم در گذشته تقریبا تنها خاندان سنی این کشور بوده، شیعیان که زیر فشار و ظلم سیاسی حاکمیت قرار داشتند، تلاش می کردند با تکیه بر مسأله مذهب و اکثریت بودن، علیه آل خلیفه قیام کنند. از همین روی، پادشاه این کشور با جذب اعراب از دیگر کشورهای عربی و دادن تابعیت به آنان، قصد داشته چشم اسنفدیار خود را خنثی کند.

اما اکنون وضعیت به گونه ای دیگر است. کشورهای عربی یکی پس از دیگری در حال سقوط هستند. جهان عرب وضعیت دیگری نسبت به قبل دارد. همین امر موجب شده که شیخ «حمد بن عیسی» نگرانی به جایی داشته باشد و به فکر صدور دستور دادن هدیه ای نقدی برای درمان موقتی بحران کشورش و به عقب انداختن اعتراض و قیام ملت خود بیفتد.

اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا این هدیه سه هزار دلاری تا چه اندازه کارساز خواهد بود؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
انشاالله نوبت بحرين هم مانند مصر مي رسه.
سلام جالب است بدانید به مناسبت جشن استقلال کویت (25 و 26 فوریه ) هزار دینار (معادل 4 میلیون تومان )عیدی به هر کویتی پرداخت گردید.یعنی یک خانواده 5 نفره 20میلیون عیدی گرفتند با یک ماه تعطیلی .
پاسخ ها
سهیل بشردوست
| Seychelles |
۰۰:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
می خوای چی بگی؟ ما 80 میلیونیم اونها 1 میلیون، خودت رو به ... نزن
دمشون گرم.
تا کی می خواهند با پول سر مردم را شیره بمالند یک روزی همه ی این دولت ذره ها نابود می شوند و ما این سر زمین هارا که جزئ از خاک ایران بوده اند پس میگیریم
آن روز زیاد دور نیست
مگر اینها چقدر جمعیت دارند که اینطور به اضطراب افتادند.به هر نفر یک شهرک بدن تمامش کنن
بنام خدا
خرج که از کیسه میهمان بود حاتم طائی شدن آسان بود.
-سونومی عدالت خواهی در راه است به امید ظهور عدالت گستر جهان مهدی موعود عجل الله تعالی فرج الشریف،امید مستضعفان جهان.
بحرين جزئي از ايران است كه با توطئه استعمار انگليس و بي عرضگي پهلوي دوم از خاك ايران جدا شد
به یاری خداوند متعال شاهد یک انقلاب شیعه در بحرین باشیم .
من به همراه خونواده چند سال پیش سفری به بحرین داشتم"متاسفانه حکومت حاکمه واقعا شیعیان رو جدا از ملت خودشون میدونن"حتی مساجد شیعیان رو جدا کردن و کلا رفتار توهین آمیزی باهاشون میشد" امیدوارم دیکتاتورهای بحرینی سر عقل بیان" ضمنا شیعیان بحرین خودشون رو ایرانی میدونن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل