بازدید 4925

نگاهي به كمك‌هاي ميلياردي آمريكا به مبارک

آمريكا از سال 1979 سال امضاي توافقنامه صلح مصر با رژيم صهيونيستي، ميلاردها دلار سالانه به دولت مصر كمك كرده است كه بخش اعظم آن نظامي بوده است.
کد خبر: ۱۴۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۲ 31 January 2011
از سال 1979 كه دولت مصر با رژيم صهيونيستي توافقنامه صلح امضا كرد، آمريكا سالانه به طور ميانگين دو ميليارد دلار به قاهره و ارتش مصر كمك كرده است.

به گزارش فارس، آمريكا از سال 1979 سال امضاي توافقنامه صلح مصر با رژيم صهيونيستي، ميلاردها دلار سالانه به دولت مصر كمك كرده است كه بخش اعظم آن نظامي بوده است.

كمك‌هاي ميلياردي آمريكا به دولت متحد خود در قلب جهان عرب و يكي از متحدان عرب اسرائيل، به قدري زياد است كه طبق دفتر پژوهش‌هاي كنگره، مصر را پس از اسرائيل به دومين دولتي تبديل كرده است كه سالانه بيشترين كمك از واشنگتن را دريافت مي‌كند.

به گزارش الجزيره، كاخ سفيد در روز جمعه با توجه به تظاهرات شديد مردمي عليه نظام حسني مبارك، اعلام كرد كه در خصوص برخي كمك‌هاي آمريكا به مصر بازنگري خواهد كرد.

 برخي حقايق درباره كمك‌هاي آمريكا به دولت مصر؛ دولتي كه به عنوان شريك صلح رژيم صهيونيستي بايد داراي ارتشي قوي باشد تا بتواند در زمان مناسب و در طول سال‌ها امنيت اسرائيل را در منطقه تامين كند:

نظامي:

در سال 2010 مصر كمك نظامي به ميزان يك ميليارد و 300ميليون دلار براي تحكيم نيروهاي مسلح خود از آمريكا دريافت كرد در حالي كه كمك‌هاي اقتصادي آمريكا به دولت مبارك تنها 250 ميليون دلار بود.

علاوه بر اين آمريكا يك ميليون دلار هم براي امور آموزش با هدف تحكيم همكاري نظامي و آمريكايي-مصري در بلند مدت اختصاص داد. در كنار اين البته وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) تجهيزات نظامي به ارزش ميليون‌ها دلار سالانه به ارتش مصر ارائه مي‌كند.

دولت باراك اوباما از كنگره خواست تا با كمك‌هاي مقرر شده براي مصر كه به ارزش ميزان كمك شده در سال 2010 است موافقت كند.

توليد مشترك تانك آبرماز ام‌1اي1 كه يكي از پايه‌هاي كمك نظامي آمريكا است و مصر براي دريافت هزار و 200 دستگاه از اين تانك تلاش مي‌كند كه شركت جنرال ديناميكس يكي از پيمانكاران اصلي اين طرح است.

شركت «لاكهيد مارتين» در حال ساخت 20 فروند جنگنده پيشرفته جديد از نوع اف 16 سي‌دي براي مصر است كه آخرين فروند آن در سال 2013 تحويل قاهره خواهد شد كه اين تعداد به 240 جنگنده‌اي كه اكنون در اختيار دارد، افزوده خواهد شد.

از حيث فروش، مصر اولين كشور عربي بود كه جنگنده اف 16 را خريداري كرد؛ جنگنده‌اي كه دولت مبارك آن را نماد مناسبات سياسي و امنيتي خود با آمريكا مي‌بيند.

آمريكا همچنين بالگردهاي ترابري نوع چينوك (سي‌اچ 47 دي) و هواپيماي هاگ ‌اي، را براي كنترل و هشدار زودهنگام و موشك‌هاي پاترويون براي دفاع هوايي را در اختيار مصر قرار داده است.

اقتــصـادي:

كمك‌هايي كه آمريكا در حوزه اقتصاد به مصر مي‌كند تحت عنوان كمك به دموكراسي انجام مي‌شود و اين عنوان شامل سياست‌هايي است كه در سال‌هاي اخير جنجال زيادي بر پا كرده است.

به نوشته الجزيره، جرمي شارپ عضو دفتر كنگره آمريكا اخيرا در گزارشي اعلام كرد كه «دولت مصر با ناخرسندي بخش محدودي از سياست‌ها را براي حمايت از دموكراسي قبول كرده است.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی