بازدید 16106
گزارش اختصاصی «تابناک»:

در جلسه امروز مجلس چه گذشت؟

وی از آرمان های انقلاب اسلامی در عرصه سیاست خارجی یاد کرد و افزود: دعوت به حفظ اتحاد و یکپارچگی مسلمانان، از ضرورت های عینی در این عرصه است که باید اندیشه های امام و ارشادات رهبری را در آن پیگیری کرد. وزارت خارجه خط مقدم تعاملات ایران در عرصه بین المللی است که...
کد خبر: ۱۴۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۱ 30 January 2011
امروز، پاستور نشینان، مجوز يك وزير جديد را براي دولت دهم از مجلس دريافت كردند.

دکتر علي اكبر صالحي، وزير پيشنهادي دکتر محمود احمدي نژاد براي تصدي گري پست وزارت امور خارجه با 146 رأي موافق به جرگه كابينه دولت دهم پيوست.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، صبح امروز، صالحي در حالي كه رييس جمهور و جمعي از هيأت دولت وي را همراهي مي كردند، پا به ساختمان بهارستان گذاشت و با تذكرات پرشمار نمايندگان به رییس جمهور، مبني بر دیرکرد در ارایه بودجه سال 90 و نامه وي به نمايندگان مجلس استقبال شد و پس از آن بود که رييس جمهور براي معرفي وزير ييشنهادي خود به جايگاه ويژه رفت.

وي در آغاز، از منوچهر متکی تشکر کرد و صالحی را چهره ای مسلط به مسائل بین الملل با کارنامه ای روشن در خدمت به انقلاب و آرمان های آن خواند.

وی سیاست خارجی ایران را از ارکان اصلی انقلاب خواند و با اشاره به مواضع جهانی حضرت امام(ره) از پیش از انقلاب، ادامه داد: اصلاح مناسبات جهانی و پیشبرد آرمان های الهی انقلاب در عرصه بین الملل از اهداف سیاست خارجی ماست. از این روی، سیاست خارجی از مهمترین بخش های حکومت است، چرا که اندیشه انقلاب اسلامی و آرمان های آن، جهانی و برآمده از فطرت پاک بشر است.

رئیس جمهور از نگاه نمایندگان به سیاست خارجی و پشتیبانی شان از این سیاست خارجی در مقاطع گوناگون تشکر کرد که اقتدار ملت را به رخ مستکبران کشیده اند.

دکتر احمدی نژاد با معرفی صالحی به نمایندگان، او را چهره ای شناخته شده خواند که نیاز به معرفی ندارد، چرا که مومن، معتقد، پیگیر، عالم، باتجربه و مسلط به مسائل بین الملل با کارنامه ای روشن در خدمت به انقلاب و آرمان های آن است.

وی در ادامه از منوچهر متکی نیز که پنج سال وزیر خارجه وی بوده است، تشکر کرد و گفت: او هر چه در توان داشت به میدان آورد.

رئیس جمهور از افزايش قيمت ها از فروردين ماه اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها و صندوق توسعه ملی نیز یاد کرد و با اشاره به اینکه 20 درصد درآمد نفتی کشور در این صندوق بلوکه شده است، از آن به عنوان یک انقلاب اقتصادی بزرگ یاد کرد و گفت: این موضوع یک نکته ای دارد که با شما در میان می گذارم؛ ببینید چگونه می توان آن را اصلاح کرد.

دارایی های این صندوق، نباید به ارز منحصر شود، چون تولیدات داخل ما از دایره حمایت این صندوق بیرون می شود.

احمدی نژاد، بار دیگر در پایان سخنانش از نمایندگان تشکر کرد و خواستار ارایه رأی بالای نمایندگان به صالحی شد تا او نیز به بدنه دولت بپیوندد.

پس از آن موافقان و مخالفان وزارت صالحي استدلال هاي خود را مطرح كردند. كواكبيان، مطهري و قسیم عثماني در مقام مخالفت برآمدند و رنجبر زاده، بروجردي، سبحاني نيا و الهيان از  سرپرست وزارت امور خارجه دفاع كردند.

نخست كواكبيان برنامه های ارایه شده وزیر پیشنهادی امور خارجه را کلی خواند و با اشاره به تحصیلات غیرمرتبط علی اکبر صالحی، با تصدی این پست از سوی وی مخالفت کرد.

کواکبیان با بیان اینکه چرا سکان دیپلماسی کشور را به کسی بسپاریم که تحصیلات مرتبطی ندارد، ادامه داد: تحول در دستگاه سیاست خارجی، در گرو حضور افرادی با تحصیلات مرتبط است، نه تحصیلات فنی که اهداف ما در این عرصه را محقق نمی کند، همان گونه سفرای ما نیز به دلیل ارتباطاتشان و فامیل بازی برگزیده می شوند و نه تحصیلات مرتبط.

علی مطهری كه  دومین نماینده مخالف با تصدی وزارت خارجه از سوی علی اکبر صالحی بود، استدلال خود را اين گونه بيان كرد: مخالفتم با صالحی بیشتر برای اتمام حجت مجلس با صالحی است، چون فضای مجلس فضای مخالفت نیست. البته نقاط قوت وی همچون تسلط به زبان های انگلیسی و عربی نیز بسیار محرز است.

وی افزود: دلیل مخالفت من این است که برخی اشکالات در ساختار امور خارجه وجود دارد. از جمله اقدامات موازی با وزارت امور خارجه که مورد انتقاد رهبری نظام نیز قرار گرفته است. آیا صالحی می تواند این روند را متوقف کند؛ آن هم در شرایطی که از مذاکرات ترکیه خبر نداشت و در جریان دعوت برخی مسئولان خارجی به ایران نبود؟!

مطهری ادامه داد: معاونین کل و سفرا باید از سوی وزیر خارجه از میان افراد باتجربه و مرتبط انتخاب شوند، نه از سوی منصوبان رئیس جمهور و با اشاراتی از سوی ایشان. آیا صالحی قادر به مقابله با افراد غیرمسئول در وزارت خارجه در این عزل و نصب ها هست؟ آیا او می تواند از جایگزین شدن منشور نوروز به جای شعایر اسلامی جلوگیری کند؟ آیا می تواند در برابر تز مکتب ایران به جای مکتب اسلام بایستد؟

وی پس از این پرسش ها چنین نتیجه گیری کرد: با توجه به صفای ظاهر و نجابتی که از ایشان سراغ دارم، گمان نمی کنم بتواند این کارها را بکند!

نماینده تهران در مجلس در پایان گفت: ای کاش، رئیس جمهور درباره نحوه برکناری آقای متکی به ابهامات نمایندگان پاسخ می دانند تا ما این پرسش را از متن سوال از رئیس جمهور خارج می کردیم.

از ديگر مخالفان صالحي قسيم عثماني بود كه مخالفت خود را با طرح يك پرسش آغاز كرد: آیا آمادگی برکناری به روش متكي را دارید؟ آیا سفرایتان را نیز این گونه برکنار خواهید کرد؟

وی نیز برنامه های صالحی را کلی و غیرشفاف خواند و از او پرسید، آیا امکان تغییر شیوه جذب نیرو در وزارت خارجه با وجود دخالت های خارجی در این وزارتخانه را دارید که آن را در برنامه هایتان آورده اید؟

وی صالحی را استاد مسلم فیزیک خواند و به او یادآور شد که در بحث حقوق بین الملل چیزی نمی داند و اطلاعات عمومی در این زمینه کافی نیست. از این روی، به دلیل آشنایی نداشتن با وزارت خارجه، بناچار باید اطلاعاتتان را از زیرمجموعه خود بگیرید و به این ترتیب آنها را در تصمیم گیری های خود شریک کنید که سبب می شود، لگام کار از دست شما به در رود.

موافقان وي نيز استدلال هايي براي خود داشتند؛ از آن جمله نماینده اسدآباد بود كه در واکنش به ایراد کواکبیان به تحصیلات غیرمرتبط صالحی، گفت: آقای حدادعادل هم فوق لیسانس فیزیک بوده، ولی ریاست مجلس را بر عهده داشت.
علی اکبر ولایتی نیز با اینکه پزشک است، مشاور رهبری در عرصه سیاست خارجی است.

به گفته وی، معرفی صالحی به عنوان وزیر امور خارجه این پیام را برای دنیا دارد که دفاع از موازین هسته ای ما، در اولویت نخست دیپلماسی ماست.

رنجبرزاده به اشراف صالحی بر کشورهای عربی و اروپایی اشاره کرد و گفت: این کمک می کند که به سوی عدالت محوری در عرصه جهانی پیش برویم.

بروجردی به عنوان دومين موافق  با بیان اینکه یکی از راه های برقراری ارتباط با دیگران، آشنایی به زبان است، از تسلط وی به زبان های انگلیسی و عربی یاد کرد.

وی از تجربیات مرتبط صالحی در مذاکرات خارجی و هسته ای یاد کرد و گفت: شکار لحظه ها و بهره از همه ظرفیت های نظام، از جمله الزامات در عرصه سیاست خارجی کشور است.

وی با بیان اینکه همه اقدامات در عرصه سیاست خارجی باید در اختیار وزیر امور خارجه باشد، ادامه داد: البته این از اختیارات رئیس جمهور است که کسانی را به عنوان نماینده خود به کشورهای دیگر به مأموریت بفرستد؛ البته حضور برخی افراد برای همیشه در این عرصه و در موازات با وزارت خارجه، کار پسندیده ای نیست.

در هر حال، فصل الخطاب در تعیین سیاست های خارجی کشور مقام معظم رهبری است که باید بنا بر نظر ایشان رفتار شود.

حسین سبحانی نیا، سومین کسی بود که در موافقت با تصدی وزارت خارجه از سوی علی اکبر صالحی سخن گفت. وی در انتقاد به مخالفان صالحی گفت: برخی دوستان به گونه ای سخن گفتند که گویا، صالحی هیچ آشنایی با وزارت امور خارجه ندارد، در حالی که سال ها در سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و آژانس بین المللی انرژی اتمی رفت و آمد داشته و خدمت کرده است.

نماینده نیشابور از برنامه صالحی برای تحقق فرمایش رهبری دال بر پرهیز از موازی کاری با وزارت خارجه نیز به نیکی یاد کرد و از ایمان و خانواده متدین وی سخن گفت. او ابراز امیدواری کرد که او از ظرفیت های کارشناسی و حقوقی وزارت خارجه به خوبی استفاده کند.

زهره الهیان كه آخرین نماینده ای بود که در موافقت با تصدی وزارت خارجه از سوی علی اکبر صالحی سخن می گفت، از موافقت فراكسيون اقليت با صالحي گفت و ادامه داد: او از نارضایتی علیخانی نسبت به اظهارات نمایندگان اقلیت در مخالفت با وزارت صالحی خبر داد و گفت: علیخانی از او خواسته است، نگاه مثبت فراکسیون اقلیت به صالحی را از تریبون اعلام کند.

به گفته وی، در راستای دفاع از امنیت و مصالح ملی، اقلیت و اکثریت باید به وزارت صالحی رأی مثبت دهند.

پس از آن، صالحي به معرفي خود و برنامه هايش برخاست و پس از تقدیر از احمدی نژاد به دلیل انتخابش برای این پست، از خادمین دستگاه دیپلماسی کشور به ویژه متکی، خرازی و ولایتی تشکر کرد.

صالحی از سوابق حضورش در سازمان ملل، یونسکو و سازمان کشورهای اسلامی یاد کرد و در واکنش به تحصیلات غیرمرتبطش با وزارت خارجه گفت: البته بنده ده سال در این عرصه فعال بوده ام و از آنجا که پرونده هسته ای ما، از مهمترین بخش های دیپلماسی ماست، به خوبی به این مسأله آگاهم.

وزیر پیشنهادی خارجه از آرمان های انقلاب اسلامی در عرصه سیاست خارجی یاد کرد و افزود: دعوت به حفظ اتحاد و یکپارچگی مسلمانان، از ضرورت های عینی در این عرصه است که باید اندیشه های امام و ارشادات رهبری را در آن پیگیری کرد. وزارت خارجه خط مقدم تعاملات ایران در عرصه بین المللی است که از همه ظرفیت های خود در این راستا بهره خواهیم برد.

وی در ادامه به خواندن اولویت های ارایه شده در برنامه هایش از جمله توسعه روابط با کشورهای همسایه و مسلمان پرداخت و گفت: بر پایه حفظ موازین برادرانه، به دنبال گسترش ارتباط با کشورهای منطقه، به ویژه در حوزه خلیج فارس خواهم بود. از این روی، بنده در پیوند و همکاری با شورای خلیج فارس برای از میان برداشتن مخاطرات عزم راسخ دارم.

فعال کردن روابط دوجانبه تلاش برای همکاری های چندجانبه با کشورهای آفریقای جنوبی هم از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه بود که طی آن گفت: خوشبختانه سوءتفاهمی که با سنگال پدید آمده بود، در جریان سفر اخیر بنده رفع شد.

وی از ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین و جنوبی نیز یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه اتحادیه اروپا با وجود اقدامات برخی اعضای آن، نیازمند روابط مستحکم با ایران به عنوان یکی از کشورهای تأمین کننده انرژی در جهان است، ما آماده برقراری رابطه با این اتحادیه متناسب با نوع رفتارهای متین و معقول آنها خواهیم بود، ولی این بستگی به سیاست های آنها دارد. کمک به رفع معضل حقوق بشر در دنیا نیز مبتنی بر اعتقادات اسلامی ایران و نگاه مثبت دیگر کشورها به جایگاه ایران خواهد بود.

به گفته وی، دستگاه دیپلماسی همه توان خود را برای مقابله با جنگ نرم نیز آغاز می کند.

صالحی در پایان گفت: در صورت صلاحدید مجلس، آماده ام تجارب خود را در عرصه دیپلماسی کشور به کار گیرم؛ البته بدون یاری نمایندگان در خانه ملت، تحقق اهداف دیپلماتیک کشور امکان پذیر نخواهد بود.

پس از سخنراني صالحی، لاريجاني از هيأت دولت خواست تا مجلس را براي رأي گيري ترك كنند. با اين حساب، صالحي با 146 رأي موافق، 60 رأي مخالف و 35 رأي ممتنع به عنوان هفتمين وزير امور خارجه در تاريخ جمهوري اسلامي ايران منصوب شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
دلم برای متکی سوخت.
او که در شهر ما امده بود و برای حمایت از رئیس جمهور سخن میگفت،در حالی برداشته میشود که خود خبر ندارد کی؟
بروجردی به عنوان دومين موافق با بیان اینکه یکی از راه های برقراری ارتباط با دیگران، آشنایی به زبانهاست، از تسلط وی به زبان های انگلیسی و عربی یاد کرد.
اين نماينده از اينكه كسي به زبان انگليسي مسلط است ذوق زده شده. اين نشان دهنده سطح معلومات مسئولين! با كفايت و مطلع!!!! مملكت است.
دانستن زبان انگلیسی برای وزیر امور خارجه واجب است و این را به عنوان یک مزیت نمی توان شمرد. اگه وزیر خارجه به زبان انگلیسی مسلط نباشد مانند آنستکه اصغر مکانیک بشه قابله
" علیخانی از او خواسته است، نگاه مثبت فراکسیون اقلیت به صالحی را از تریبون اعلام کند." واقعا که! تا وقتی به رای اقلیت احتیاج دارن میگن که حمایت ازمنافع ملی اقلیت واکثریت ندارد اما وقتی دیگه کارشون گیر نبود اقلیت رو حساب نمیکنن!
معرفی صالحی به عنوان وزیر امور خارجه این پیام را برای دنیا دارد که دفاع از موازین هسته ای ما، در اولویت نخست دیپلماسی ماست.
این درست است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
از شعار خسته خسته ایم. کی زمان عمل صادقانه فرا خواهد رسید؟
بغض و کینه نیز برای شما تمامی ندارد . وی یعنی چه .
ابتدای مطلب خود را می توانستید بنویسید ریس جمهور .
سایت تابناک:
در جلسه امروز مجلس چه گذشت؟
...رئیس جمهور از افزايش قيمت ها از فروردين ماه اجراي...
سایت عبرت:
احمدی‌نژاد با بیان اینکه با اجرای این طرح تازه کاهش قیمت‌ها شروع می‌شود، افزود: سال که تمام بشود، یعنی با آغاز فروردین‌ماه کاهش قیمت‌ها آغاز می‌شود.

قیمت ها افزایش می یابد یا کاهش؟ لطفا راهنمایی فرمایی.
باكمي انصاف نظر مخالفان وموافقان را كنار هم بگذاريد آنگاه خود قضاوت كنيد كه چه موضوعاتي را در مخالفت با يك فرد تحصيلكرده ودانشمند بيان مي كنند.
آقای کواکبیان آیا مدرک تحصیلی شما با نمایندگی مجلس تطابق دارد تو یک روزنامه نگار هستی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار