بازدید 38794

«من به این نتیجه رسیده ام که شهادت دست خودمان است»

اواخر دی ماه 1361 به همراه همسر و فرزند چهار ماهه خود به سوسنگرد رفت و مهمان شهید «علی هاشمی» شد، در حالی که با همه وجود به فرزند خردسال خود عشق می ورزید، به یکی از یاران خود که در اطلاعات و عملیات همراه و همدمش بود، این جملات را بیان کرد...
کد خبر: ۱۴۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۸ 29 January 2011
سرویس دفاع مقدس ـ در راه پر رمز و راز تحقیق پیرامون شخصیت شهید باقری به عنوان یکی از متفکرین فرماندهان جنگ تحمیلی به ناگفته هایی خواهیم رسید که جای اندیشه دارد.

به گزارش «تابناک»، نگاه این مرد بزرگ اما خاموش به ابعاد گوناگون جنگ به احتمال یقین همان گذرگاه هایی است که بتوان بسیاری از رخددادهای جنگ را با همه عظمتش نظم بخشید.

البته برخی از فرماندهان دوره جنگ که هنوز در قید حیات هستند، خرده نگیرند و نپندارند که می خواهیم شهید باقری را محور همه رمز و رازهای جنگ معرفی نماییم، زیرا نخستین فردی که معترض خواهد شد، خود شهید باقری است و به همین دلیل وقتی صحبت از کرامت و درایت یک شخصیت جنگ می شود، دلیل بر نادیده گرفتن نقش سایر مردان بزرگ عرصه دفاع مقدس نخواهد بود.



مطلب زیر به قلم نصرت الله محمودزاده و به مناسبت نهم بهمن ماه سالروز شهادت این اعجوبه سال های حماسه و دفاع تنظیم شده که در اختیار مخاطبین عزیز قرار می گیرد:

شهادت از دیدگاه شهید باقری

 اینجانب که توفیق تحقیق و تدوین شخصیت هایی مثل شهید بروجردی، خرازی، رضوی و علم الهدی را داشتم، به این باور رسیدم که هر کدام از این بزرگواران از ویژگی خاصی برخوردار بودند و به مراتبی از تعالی رسیده اند که منحصر به خودشان است؛ بنابراین، وجه اشتراک آنها سیر الی الله بوده و نگاهشان به فلسفه شهادت ریشه در فلسفه مکتب امام حسین(ع) دارد.

آنچه در مسیر تحقیقات زندگی این بزرگان جلب توجه می کند، روش های رسیدن به شهادت است؛ برای نمونه، شهید خرازی در عملیات خیبر می توانست به شهادت برسد، ولی بنا به دلایلی سه سال این شهادت را به تأخیر انداخت و در آخرین مرحله عملیات کربلای 5 به این فیض رسید.(1)

متأسفانه روی این موضوع (شهادت از نگاه رزمندگان) همچون دیگر مباحث اعتقادی که در هشت سال جنگ با آن روبه رو بودیم، تحقیقی اساسی صورت نگرفته است که علت آن را باید از مسئولین چند پژوهشکده ای که به همین منظور ایجاد شده است، جویا شد. این توضیحات را به این دلیل یادآور شدم که هر چه از جنگ فاصله می گیریم، نگاه ها به وقایع جنگ و چگونگی پرداخت به آن هم سخت تر می شود، هم پیچیده تر و هم حساس تر.



در لایه های زندگی شهید باقری تاکنون به سه سند دسترسی پیدا کردم که مربوط به این موضوع می شود:

1 ـ در آرشیو صوتی، سخنانی از ایشان شنیدم که مفهوم آن چنین است:

«کسی می تواند بر این بسیجی ها فرماندهی کند که راه رسیدن به شهادت را بر خود هموار کند. اگر تسلیم معنی واقعی شهادت نشوید، در این صورت با انگیزه و منش بسیجی ها فاصله خواهید گرفت. لذا فرماندهی بر بسیجی راه و رسم خودش را می طلبد که یکی از الزامات آن ایمان به فلسفه شهادت است.»

از این جمله شهید باقری چنین برمی آید که رابطه بین او و بسیجی یک رابطه متقابل بوده است. او درس هایی از منش بسیجی ها می گرفت که تأثیر بسیاری در تقویت معرفت او داشته است.

2 ـ در جمع فرماندهان و معاونین گردان های تحت امر قرارگاه نصر ـ که خود فرماندهی آن را به عهده داشت ـ سخنانی در وصف بسیجی ایراد کرد که مضمون آن چنین است:

«بسیجی برای اجرای فرامین امام و دفاع از اسلام وارد جبهه می شود. در این راه حاضر به انجام هر کاری است. هر دستوری را بدون چون و چرا اجرا می کنند. هیچ چیز برایش مهم نیست، جز انجام وظیفه. شهادت در این راه را افتخار خود می داند و با جان و دل به استقبال آن می رود. بسیجی با شهادت عجین شده، اگر باور ندارید بروید نیم ساعت در سنگر این بسیجی ها کنارشان بنشینید و با آنها مأنوس شوید. آنگاه با دنیای آنها آشنا خواهید شد. اگر برای این بسیجی ها کم بگذاریم، در آخرت باید پاسخگو باشیم. قبل از عملیات آنها را توجیه کنید، آنها را با چشم باز وارد عملیات کنید. یادتان باشد که فرمانده چنین قشری هستید. مبادا کوتاهی کنید. مواظب باشید که از آنها عقب نمانید، حتی در شهادت.»

این نگاه شهید باقری درباره بسیجی نشان می دهد که شناختی عمیق از آنها داشته است و برایش مسلم بود که رمز موفقیت بسیحی در شهادت است، پس رمز موفقیت یک فرمانده در همراهی با بسیجی درک شهادت است. اگر فرمانده در مسأله شهادت جلوتر از بسیجی حرکت نکند، چگونه می توند ادعا کند که بر قلب بسیجی ها فرماندهی می کند؟

 3 ـ اواخر دی ماه 1361 به اتفاق همسر و فرزند چهار ماهه خود به سوسنگرد رفت و مهمان شهید «علی هاشمی» شد. در حالی که با همه وجود به فرزند خردسال خود عشق می ورزید، به یکی از یاران خود که در اطلاعات و عملیات همراه و همدمش بود، این جملات را بیان کرد:

«من به این نتیجه رسیده ام که شهادت دست خودمان است. انتخاب شهادت را خداوند به عهده ما گذاشته است. این ما هستیم که می توانیم شرایط آن را فراهم کنیم. ما هستیم که تعیین کننده این مسأله هستیم.»

شهید باقری در حالی این جملات را در سوسنگرد به یار خود بیان می کرد که چون ابر بهاری می گریست.

ده روز بعد ـ نهم بهمن ماه 1361 ـ در حین شناسایی یکی از مناطق عملیاتی فکه ـ نهر عنبر ـ گلوله توپ عراقی در سنگرش منفجر شد و به اتفاق چهار تن از بهترین یارانش (مجید بقایی، تقی رضوانی، غلام عباس قلاوند و مجتبی مومنیان) به شهادت رسید.

یادشان گرامی و راهشان پر رهرو
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۱۶
سلام من اهل كامنت گذاشتن نيستم اما دلم سوخت. خيلي مايه تاسف است كه ما بنده زمان شديم. دوستان كمي تامل كنيد كه چه تعداد كامنت بر روي اخبار بازيگران، فوتباليستها و آقاي خاص و ... گذاشته ميشود. بعد در خبري كه گفته هاي يكي از نوابغ و عارفان دفاع مقدس بيان ميشود فقط سكوت و بي توجهي. ... و زمان ما را با خود برده است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
این سایت اظهار نظر ها رو چاپ نمیکنه ، متاسفم واستون جناب تابناک
خدایا خون شهدا سند ظهور مهدی موعود بگردان انشااله یادی که ازدل نرود یاد شهیدان است ÷÷÷ ماکه مانیم چه می کنیم ÷÷÷÷÷
با سلام
ما باید هنر جنگ این سردار بزرگ را در همه دانشگاههایمان تدریس کنیم ...افسوس
البته برخی از فرماندهان دوره جنگ که هنوز در قید حیات هستند، خرده نگیرند .......
بگذار خرده بگيرند
تا معلوم شود چه كسي براي خدا رفته و چه كسي براي غير خدا...............
کجایند مردان بی ادعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
روحش شاد اي سردار هميشه زنده
ای کاش ذره ای از اخلاص آن جوانمردان در وجود بعضی از مسئولین وجود داشت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
احســــــــــــــــــــــــــنت
سلام
خدا شهید باقری رو رحمت کنه و مارو هم به راه راسط هدایت کنه / تابناک دست تو هم درد نکنه هر چند گاهی ورت حسابی میپره
آخه آدم چي بگه كاش مي شد سكوتها رو هم ثبت كرد
پاسخ ها
عليرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
من كه خودم راخيلي كوچكتر از اين ميبينم حتي براشان كامنت بزارم خدا رحمتشان كند
البته اگه كسي براي اين جور مطالب كامنت نميذاره به خاطر اينه كه با رشادتهاي اين عزيزان و خلوصي كه داشتند ، حرفي براي گفتن باقي نمي مونه و آدم مات و مبهوت يك نگاهي به خودش ميندازه و يك نگاهي هم به اون عزيزان و افسوس و صد افسوس كه هم سوخته شمع ما هم سوخته پروانه .
با فروغ باقری جان حسن
لاله پرور گشت بستان حسن
دید در ایینه ی حق الیقین
فتح را در جبهه ی فتح المبین
شهدا را یاد کنیم حتی با یک صلوات.
خوشحالم پس از مدتها سیاسی بازی چپ و راست بازی ایندفعه اساس انقلاب برپایه دین را مطرح نمودید دینی که باقری ها باکریها همتها
زین الدینها و صدها هزار بسیجی عاشق و عارف را ساخت دقت فرمائید ساخت فعل ساختن توسط تعالیم الهی. اساس اسلام و انقلاب همین کلام ساختن انسانها بر پایه هدایت الهیست .
بله باید شناخت .عاشق شد . انکه وصال اور را اروز کرد یقیننا اگر ریشه در دنیا نداشته باشد به وصال خواهد رسید
رزمنده پر سابقه دفاع مقدس
در سال 61 در حالیکه 14 سال داشتم و در جبهه خود را برای عملیات اماده میکردیم خبر شهادت این اسطوره را شنیدم ولی شناختی از ایشان نداشتم و در ان زمان ارادتمند روح بزرگ شهید چمران بودم و هنوز هم بر این اعتقاد هستم که اگر چمران نبود معلوم نبود که ما چگونه میتوانستیم با کمبود امکانات جلوی ارتش صدام مقاومت کنیم و بعدها به این باور رسیدم که اگر امثال شهیدباقری نبودند ما قادر به طراحی عملیاتهایی مثل فتح المبین و بیت المقدس نمیشدیم و اگر در سیر عملیاتها نگاهی بیاندازیم متوجه میشویم که بعد از شهادت این عزیزان ما دچار سردرگمی شده ایم که متاسفانه به این مسایل کمتر پرداخته شده و باعث عدم شناخت عامه مردم از عظمت و ذکاوت و سختکوشی این اسطوره ها شده که جا دارد برای ادای دین زوایای مختلف شخصیت این افراد برای مردم بازگو شود و اگر قرار است برای این عزیزان فیلمی ساخته شود این کار فرهنگی باعث پایین اوردن عظمت این اسطوره ها نشود
لطفا بيانات شهداي بزرگوار مثل شهيد باقري را بصورت گليشه اي در اول كتابهاي مدارس چاپ نماييد تا عقايد اين عزيزان به نسلهاي آيند انتقال يابد .
خدایا
شهادت در راه خود را نصیب ما هم بگردان...
چی بگم جز سکوت و تسلیم و خجلت...
وای...ماکجا ایم؟؟؟از شهداء حداکثر یه عکس و یه گوشه هایی از زندگی نامه شون به ما رسیده...ای کاش یه کم از خصلت های اخلاقیشون رو برای خودمن برداریم...
السلام علیکم یا شهداء و الصدیقین
سلام خدا بر شهیدان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
کسی که روی این کامنت نظر منفی میده لطفا توضیح بده شاید ما اشتباه می کنیم
سلام.من شهید افشردی رو زیاد نمیشناسم.اگه میشه توی سایتتون بهترین کتابهای معرفی کنندهی شهدا رو معرفی بفرمایید.راستی چرا از شهید خرازی انقدر کم کتاب داریم؟؟؟زندگی نامه اکثر شهدا از زبان همسرشون نقل شده اما شهید خرازی با اینکه بچه هم داشتند هیچ کتابی از دیدگاه همسرشون چاپ نشده.چرا؟
شهید باقری اسطوره اخلاق وشجاعت برای بسیجیان و فرماندهان دفاع مقدس بود روحش شاد
کجایند مردان بی ادعا.روح بنلدشان غریق رحمت حق.
به قول دوستمون کاش می شد سکوتها را هم ثبت کرد. چون اینجور جاها فقط میشه سکوت کرد! آدم چی بگه؟
پاسخ به محسن: نتیجه جنگ هنرمندانه آنان این نیست که هنر جنگ آنان را در دانشگاه تدریس کنیم، آن است که به تکلیف خود برابر مقررات و آیین نامه ها و دستورالعمل های دانشگاه عمل کنیم. عمل به تکلیف در هر جا یعنی بخاطر خدا کار کردن
این شهید بزرگوار عکس دیگه ای نداشت که بزارید البته میدونم که فقط به خاطر آقامحسن این عکس را درج کردید خداوند عاقبت همه ما را ختم بخیر کند و یک مقدار هم آقامحسن از همنشینی با این عزیزان درس بگیرد!...
پاسخ ها
khaks
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
میخواید شما عکس خودتون یا فرد مورد نظرتون رو که هیچوقت در جبهه نبوده بفرستید، با فتوشاپ عکس حاج محسن رو بر دارند عکس ایشون رو بذارند؟؟ جهت اطلاعتون: حاج محسن جبهه بوده. شما نبودید! ایشون هم عکس جوری که شما دوست دارید ندارند!
خوشا آنان که به هنگام رفتند تا چونان برخی امروز دنیایی نشوند
کجایند باکری ها باقریها همتها دوران ها محلاتی ها.....
به وجود چنین بسیجی هایی باید برخودمان ببالیم
روحش شاد و راهش پر رهرو
درود درود درود بر خون پاک شهیدان
خداوندا
شهادت در راهت را نصیبمان بفرما.
شهادت هنر مردان خداست.
خدایا ما رو رحمت کن شهدا رحمت شده هستند
چقدر حیف که حتی امروز در صدا و سیما یک ثانیه هم یاد این شهید گرامی داشته نشد
جرا كسي در باره شهداي سباه بدر صحبت نميكنه نكنه؟!!!
البته اگه كسي براي اين جور مطالب كامنت نميذاره به خاطر اينه كه با رشادتهاي اين عزيزان و خلوصي كه داشتند ، حرفي براي گفتن باقي نمي مونه و آدم مات و مبهوت يك نگاهي به خودش ميندازه و يك نگاهي هم به اون عزيزان و افسوس و صد افسوس كه هم سوخته شمع ما هم سوخته پروانه .
به جای مردان بی ادعا چه کسانی در حال حکومت کردن هستند؟
انتخاب کردند شهادت را بین "زندگی دنیا" و "شهادت".این یک انتخاب عاشقانه است. بعضی ها بین مرگ عادی و شهادت دومی را انتخاب می کنند که عاقلانه است و نتیجه چندانی هم ندارد. می شود یک حسرت طولانی تا مرگ
آمریکایی ها اگر همچین شخصیتی در تاریخشون داشتند ، 1000 تا فیلم و مستند و ... ازش می ساختن !
یاد یاران سفر کرده بخیر....
خدا با شهدای کربلا محشورشان بگرداند
راهشان پر رهرو باد.
شهید باقری الگویی همیشه تابناک برای اثبات شگفتیهایی که مردان خدا می افرینند
سلام و درود خدا بر شهید حسن باقری

به شهیدان و سردارانمان می بالیم

افتخار می کنیم

بر ادامه راه خونینشان تاکید داریم

خدایا کسانی که در هر منصبی پا بر روی خون شهدا می گذارند نابودشان بگردان

آمین
شهادت دانشمندان علیمحمدی و شهریاری نه تنها باعث آبروی دانشگاهیان ما شد بلکه نشان داد که در شهادت هنوز بر روی ما باز است. لیکن بقول شهید بهشتی بهشت را به بها بدهند و به بهانه ندهند. همانطور که شهید باقری گفته اند باید طالب ان بود.
روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد. هميشه نگاه به چهره شهيد باقری آرامش عجيبی در دل من ايجاد می کند.
سلام خدا و ملائكه مقرب به بندگان خاصش.
هوشمندي ، زيركي و درايت و شجاعت بخشي از خصائص نيكوي شهيد باقري بود كه من در زمان جنگ ديدم.
درود خدا بر او باد.
من با حسن آقا در مواقع مختلف در عملیات رمضان و محرم دیدار داشتم. بنده واقعی و حقیقی خدا بود. در رفتارش ذره ای ریا نبود. خلوص در رفتارش و تواضع در برخوردش همانند اصحاب خاص پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام بود. خلوصی که او در رفتار داشت اگر در رفتار مدیریتی مدیران در هر سطحی از مدیریت کشور متحلی شود کشور گلستان می شود. حسین- نوشهر
آره... دچار روزمرگی شده ایم... من بواسطه تدریس در دانشگاه آزاد سوسنگرد هفته ای دو روز آنجا هستم... امروز که میروم متفاوت نگاه می کنم... این بزرگمردان روزی روزگاری اینجا نفس کشیده اند... چقدر مقدسه این هوا و چقدر فراموشکاریم ماها...
با شهدا زنده (رزمندگان جانبازان)چه رفتاری داشتیم بسیاری از آنها به نان شب احتیاج دارند بسیاری با وجوددرد کارگری می کنند شما اگر محقق هستید از درد این افراد بنویسید امثال باقری به روح القدس رسیدند به آرزویشان رسیدند اما همسنگران اینان که از این فیض محروم شدند بروید در مورد این افراد پاک سرشت نیز تحقیق کنید و بنویسید از درد ورنج های که می برند
چرا مرده پرست و خصم جانیم
این انقلاب با نام ویاد باقریها بیمه است وبه آن افتخار می کنیم . ای کاش ....
انشالله همه در راه خدا جنگيده اند. باقريها كار حسيني كرده اند و عزيزاني كه مانده اند كار اين مردان خدا بعد از جنگ سختر .به نظر من هنوز هم جنگ تموم نشده.ما هم ميتوانيم سهمي داشته باشيم....شهادت دعوتي است به همه ي عصرها وبه همه ي نسلها كه اگر ميتواني بميران واگر نميتواني بمير (شهيد دكتر علي شريعتي)
شهید باقری مرد عمل بود کاش انهایی که با او عکس گرفتند وهنوز وخاطرات او را به یاد دارند مثل او عمل کنند آقای رضایی.آقای رحیم صفوی مواظب خون شهید باقری باشید.(یک بسیجی رزمنده )
نام همراه شهید باقری شهید توکل قلاوند صحیح است.این شهید بزرگوار فرزند اندیمشک ودست بر قضا از اعجوبه های اطلاعات بود.روحشان شاد
شادي روح تمامي شهدا بخصوص شهيد بزرگوار حسن باقري صلوات
در رابطه با عدم تحقيق در موضوع شهادت نكته ظريفي فرموديد . به نظر ميرسد بهتر از ان اين مسئله باشد كه محققين محترم يك پژوهش اساسي در رابطه با نحوه تربيت اين بزرگواران توسط پدر - مادر - خانواده - و... انجام دهند تاپس از 30 سال از انقلاب اولين كتاب تربيت فرزند از ديدگاه اسلام (ونه غرب )انتشار يابد تاشايد امثال شهيد متوسليان - باقري -حاج احمد كاظمي - محسن وزوايي وحاج حسين خرازي و.... تربيت شوند تا براي ظهور حضرت اماده شويم.سراج
من به این جمله:«من به این نتیجه رسیده ام که شهادت دست خودمان است. انتخاب شهادت را خداوند به عهده ما گذاشته است. این ما هستیم که می توانیم شرایط آن را فراهم کنیم. ما هستیم که تعیین کننده این مسأله هستیم.» ایمان دارم من خودم از جا ماندگان این قافله هستم که شهادت به من واگذار شد ومتاسفانه حاضر به قبول ان نشدم ، می دانم که هر کسی لایق آن نیست جر کسی که آماده آن باشد
معلمین باقری ، یاران باقری ، شاگردان باقری هنوز زنده اند ، و بشارت (و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم ) باقری را می شنوند ، هیچ حزن واندوهی ندارند ، چون باقری واسطه خواهد شد و بزودی ما را بر سفره پر رزق خدا راهنمایی خواهد کرد . بشنوید........................
امام مسیح دوران ما بود و این عزیزان حواریون او بودند مواظب باشیم من یا تو(محسن رضایی)یهودا نباشیم
متاسفانه همه پیشگوییهای شهید باکری درخصوص بازماندگان جنگ خصوصا مسولین رخ داده است تاامروز باکریها شاهد رذالت بعضیها نباشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
محسن رضایی خوب می داند که یهودا نباشد من از هزاران تازه وارد خام میترسم که با نادانی کمر آرمانها را بشکنند انگار سابقون جایی در این مملکت ندارند یا باید در یک فرمت خاص باشند یا اگر عقیده و نظری دیگر داشته باشند اینگونه به یهودا و غیره متهم می شوند
هرچند عقیده شما را هم محترم می شمارم
تا آن زمان که پرده برافتد جه ها شود
امام علی میفرمایند: نفس زدن شخص در واقع،گام برداشتن به سوی مرگ است. اما امثال باقری ها هر نفس شان تسبیح خداوند بود و خداونددر آنان نور آسمانی شدن را روشن و بسوی خویش خواند.
همه چیز را گفتید به غیر از نام شهید که خود افتخار بزرگی است غلامحسین
مردان خدا پرده پندار نديدند
يعني همه جا غير خدا هيچ نديدند

من و تو و ديگران چي؟؟؟؟؟؟
باسلام
روحشان شاد
سلام
سلام
سلام
به تمام شهيدان راه كشور و خدا
به شهيد همت
به شهيد باقري
به شهيد هاشمي
به شهيدان محمدي
به شهيدان دستواره
دوران
وتمامي شهيدان
اي كاش مي بوديد
من اين شهيد بزرگوار را ديده بودم به حق نابغه اي در جنگ بود خداوند روحش را شاد كند
با سلام و با تشكر از تابناك كه با ياد شهدا ومردان بزرگ تاريخ جنگ و شهادت باعث ميشود نه تنها افرادي كه در آن زمان نبوده اند بلكه ما رزمندگان كه به لحاظ مشغله هاي زندگي اين عزيزان واين ارزشها را گهگاه به فراموشي ميسپاريم به ياد آورده وبا ياد آنها متوجه رسا لت سنگين خودمان كه در يك كلمه عمل به تكليف واطاعت از ولي امر زمان خود ميباشد مصمم تر گرديم.غرض از اين مقدمه بيان اين نكته است كه چرا 9بهمن ماه كه سالگرد شهادت باقري و بقايي عزيز ميباشد فقط ذكري از شهيد باقري ميشود مگر بقايي در آن ماموريت سمت فرمانده قرار گاه كربلا نداشت؟مگر قراركاه كربلا تا والفجر مقدماتي بعنوان اصليترين قراركاه جنگ نبود؟من خود در مراسم هفتم شهيد بقايي در مسجد جامع بهبهان از برادر محسن شنيدم كه فرمودند بقايي نفر سوم سپاه بود وشهادنش براي سپاه خيلي سنگين بود حال شما در كجا اسم اين سردار بزرگ را شنيده ايد؟دركدام بزرگراه يا خيابان اسم اين شهيد است؟در كدام برنامه تلويذيوني به مناسبت ساتگرد شهيد از وي يادي ميشود؟حتي الان در اين يادداشت شما هيچ توضيحي در خصوص اين شهيد بزرگ كه بعنوان فرمانده شهد باقري در يك ماموريت شهيد شده اند يادي نميشودو در نهايت فكر نميكنم كسي با اين شهيد بزرگوار كه به فرموده برادر رضايي درآن زمان نفر سوم سپاه بشمار ميرفت چيزي شنيده باشد.هدچند اين گمنامي براي خود شهيد بسيار خوشايند است ولي براي مابازماندگان جاي بسي تاسف است كه چرا اين شهيد اينقدر به فراموشي سپرده شود.اميدوارم ضمن پخش اين پيام توجيه مناسبي از مسيولين امر ارايه نمايييد.
شهید باقری یکی از طراحان باهوش دفاع مقدس است که لقائ معبود شتافت وبا سید الشهدا اباعبدالله الحسین محشور گشت اما انچه تابناک وتابناکیان ازان غافل مانده اند عدم پاسداشت وگرامیداشت فرمانده رشیدقوای اول کربلاشهید دکترمجیدبقایی است که جادارد از او نیز ویژه یاد شود
روحش شاد
در قرارگاه کربلا از جمعی مخابرات بودم18 سالم بود این مرد بزرگ را بارها در صبحگاهان و غروب خورشید در کناره ای می دیدم ایستاده در حال تفکر.خیلی دلم میخواست بدانم به چه فکر میکند اما نمی خواستم خلوتش را بهم زنم خیلی خاکی بود.راهش مبارک ویادش زنده باد
مبادا از شهیدان دور گردیم
به ذلت رهسپار گور گرردیم
خدایا به دم مسیحائی شهدا قسمت می دهم ما را مدیون خون شهدا ممیران و ما را به قافله شهدا ملحق بفرما.
شهید هرگز نمیمیرد و ما هرچه داریم به برکت خون شهداست.همان طوری که اسلام را خون ابا عبد الله الحسین (ع)زنده نگه داشته است انقلاب اسلامی ایران هم به برکت خون شدا تا انقلاب حضرت مهدی (عج)تداوم خواهد داشت. دورود بر شهیدان گلگون کفن و سلام بر سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)
خدا ايشان را در رحمت واسعه خود غريق كند. واقعا به اين موضوع رسيدم كه شهادت راهي است كه عاشقان حق، خودشان با ديد باز و اختيار تام انتخاب مي كنند كه خود من نيز بر سر دو راهي انتخاب شهادت و زندگي موقت رسيدم اما ديدم هنوز در دنيا كارهايي دارم ! كه مسير ماندن را انتخاب نمودم! خدا ما را ادامه دهنده راه شهيدان قرار دهد.
حيفم آمد چيزي ننويسم اولين آشناي من با شهيد برميگردد به اوايل سال 1360 كه در ارتباط با موشك تاو كه سلاح آمريكايي بود و موشك آن بسيار كمياب بود از طرف سپاه حميديه تحت فرماندهي شهيد علي هاشمي به عنوان رابط جهت تأمين گلوله موشك تاو خدمت اين بزرگوار در پادگان منتظران شهادت اهواز در اتاق جنگ رسيدم و مشكل را با ايشان مطرح نمودم با توجه به آنكه در آن زمان يگانهاي رزم در قالب تيپ ها و لشكرها تشكيل نشده بودند سوالاتي كه از وضعيت منطقه، تعداد نفرات و عدوات خودي و ساير مسائلي كه مينمودند نشان از داشتن اطلاعات كامل از وضعيت زمان خود بود كه خداحافظي من با سردار شهيد باقري مصادف با ورود سپهبد شهيد صياد شيرازي سپس ايشان فرمودند يكسري مهمات در سيلو جمع آوري شده چنانچه گلوله تاو در آنها هست ببريد و استفاده نماييد اين خلوص و تقواي يك فرمانده كه در زمان خود از فرماندهان طراز اول سپاه بود هيچ زمان باعث نشد كه غرور بر ايشان غلبه كند به طوري كه در تابستان سال 1361 در محل عمليات سپاه سوسنگرد زماني كه به اتفاق سردار محسن رضايي با بالگرد در هنرستان سوسنگرد فرود آمدند وقتيكه من و دو نفر از همرزمانم را كه درب ورودي هنرستان ايستاده بوديم ديدند براي يك لحظه قبل از اينكه به اتفاق شهيد هاشمي و حاج محسن رضايي وارد ساختمان شوند براي مدت كوتاهي با ما مصافحه نموده و جوياي احوال شدند سپس خداحافظي كردند تا طرح عمليات بزرگ را برنامه ريزي نمايند. علي رغم اينكه ما يك زرمنده معمولي بوديم ولي اين فرمانده بزرگ اسلام صرف يك آشنايي كوتاه مرا احترام نمودند كه هميشه برايم قلباً ملموس است. ( روحش شاد و يادش گرامي باد)
خدارحمتش كند
در وصف اين شهيد همين بس كه براي خود اسم مستعار انتخاب كرده بود كه در جبهه ها شناخته نشه !! اسم واقعي ايشون غلامحسين افشردي هستش اگه اشنباه نكنم.
خدايا واقعا خوشا به حالشون كه تو رو شناختن ولي ما هنوز كوچكترين معرفتي از تو نداريم. خدايا به حرمت خونش قسمت ميديم ما رو هم هدايت كني و ذرهاي معرفت به ما هم عطا كني. آمين
ین همه سرمایه معنوی در جنگ نصیبمان شد ،چه الگوهایی خداوند برای ما فرستاد الگوهایی هر کدام از آنها یک قمر بنی هاشم بودند ااین نعمت ها را نا دیده می گیریم و اجازه می دهیم بعضی از اافراد سیاسی و از خدا بی خبر بخاطر تسویه حساب های سیاسی و شخصی خود جنگ را تضعیف می کنند
آی مردم وای بر فردایمان
دسته گل ها می روند از یادمان
يادشان گرامي راهشان پرره رو باد
یا لیتنی کنت معکم
بنام خدا
دوست عزیز که گله کردی چرا کامنتها اینجا کمه .اما در بازیگرا ....... زیاد هست .تو خودت بهتر می دونی که درک مقام این شهدا به سادگی نیست تنها جواب فقط سکوت هست .خدا درجاتشان را عالیتر کند واز ما هم شفاعت کنند روحشان شاد
با سلام و درود بر تمامي آناني كه ماندن ما مديون رفتن آنهاست ايكاش مجالي دست ميداد در اين وادي وانفساي زر و زور و تزوير كمي بخود آئيم ببينيم سربلندي امروز ما مديون چه خونهاي مقدسي است بارالها مارا از شفاعت شهدا محروم نكن
سلام ودرود خدا بر مردان خدا


سلام ودرود من به نابغه اطلاعاتی شهید حسن باقری
السلام علی اولیاء الله و احبائه
شهدابا پیروی از سالار شهیدان علیه السلام و شهدای کربلا ، مرگ را درحضور خود شرمنده کردند. درحضور شاهد ، شهادت آنان را خنده کنان درآغوش کشید و آنان تاریخ را از نو ساختندو اما به قاسطین ومارقین و ناکثین انقلاب ؛ بگوئید فاین تذهبون!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
خوشابحالشان،ماجاماندگان چیزی جزغم وغصه این دوران نصیبمان نیست.
من از ته دل وبا ايمان كامل اين سخن شهيد را كه فرموده" شهادت انتخاب خود رزمندگان بود" را باور دارم واقعا" يك حقيقت است چون خودم در زمان جنگ درديگران اين را ديده ام
دیگر عشقی نمانده است تا برای نماز صبح بیدارمان کند چه برسد به شهادت
شهدا روحتان شاد شفیع ما باشید در روز وا حسرتا
یادی که در دلها هرگز نمیمیرد یاد شهیدان است *
با خاطراتي كه از اين شهيد و شهيد باكري برايم مانده گيج مانده ام كه الان چگونه بايد موضع گيري كنم به راستي خوشا به سعادت آنهايي كه با نمره 20 از دانشگاه جنگ فارغ التحصيل شدندو نيازي به گذراندن امتحانات سخت تر نداشتند اي كاش لياقت ما به اندازه يك هزارم آنها بود تا امروز در شك و ترديد عذاب نكشيم ......
اميدوارم مسئولين هم ازاين شهداءدرس بگيرند واينهمه حق وناحق نكنند ماخانواده شهداءدلمون ازبيتفاوتي مردم و... خونه وبا پيروي از شهيد زنده رهبرعزيز دادامه دهنده راه شهيدان باشيم.
بايد اقرار نماييم كه تاكنون نتوانسته ايم شهدا را به مردم خودمان آنگونه كه بودند معرفي نماييم اميدوارم روزي برسد كه با خلاقيت و استفاده درست از ابزار فني و هنر اين امكان فراهم شود تا نسل هاي آينده بدانند اين انقلاب و نظام چگونه توانست ريشه طاغوت را بركند و با يك دفاع خالصانه و غير قابل محاسبه با فرمولهاي رياضي موجود آنرا حفظ نمايد.
اللهم الرزقنا توفیق الشهاده
کجائید ای شهیدان خدایی
بلا جویان دشت کربلایی
خدایا مارا هم به کاروان شهدا برسان
بحق محمد و ال محمد
آمین یا ارحم االراحمین
شهدا رفتتند تامابرسرقدرت بايكديگربجنگيم وبيت والمال راحيف وميل كنيم يك مقدار به خودمان بيايم اگربه آخرت ايمان داريم بايدآن دنيا جواب بدهيم اي انسانهاي خواب.......
من اگر خدا قبول کند چند صباحی در کنار این رزمندگان بودم و این سخن شهید باقری عین واقعیت است (( هر کس شهادت می خواست خداوند در جبهه به او عطا می کرد)) و هرکس مثل بنده کناهکار از ته دل شهادت نمی خواست به فیضل شهادت نمی رسید این عین واقعیت بود که بنده آن را کاملا حس کردم.
ياد شهداي صدر اسلام و 8 سال دفاع مقدس گرامي باد . ضمنا از برادر و دوست گراميم اقاي محمود زاده تشكر كه هر از چندي نقدي بر خاطات جنگ و شهدا مي نمايد . خوب ما از شهداي عزيز غير از اين توقع نداريم . كسي كه به ياد آقا سيد الشهدا هست و ماموريت او را در احيا اسلام قبول دارد پس فلسفه شهادت را قبول و براي رسيدن به آن تزكيه نفس ، روح و جان و مال و فرزند را انجام و به قول شهيد والا مقام شهيد باقري خود را مهياي شهادت مي كند . در انتها مي خواهم يادي از شهيد عليرضا نوري بكنم كه در ميان شهدا هميشه قريب بود ما دوستش داشتيم ، داريم و هميشه خواهيم داشت . موفق باشيد .
بنده خود در دوران دفاع مقدس که طلبه جوانی بودم، در جای جای جبهه پهناور، جوانان و نوجوانانی را می دیدم که متهورانه به جنگ با دیوان زمان آمده و حرکات آنان، یاد آور آنچه بود که در باره قاسم بن الحسن و علی اکبر امام حسین شنیده و یا خوانده بودیم. من همواره از آن همه شجاعت و روح بلندی که در رزمندگان آن دوران می دیدم غبطه می خوردم و اکنون نیز شهیدان دفاع مقدس را اولیایی می دانم که در ملاقات با محبوب خود از یک دیگر سبقت گرفته و به دیدار او شتافتند و از این رو زندگانی جاویدان و روزی، نزد خداوند و در جوار انبیا و اولیا را از آن خود کردند. امید است ارواح پاکشان همواره پشتیبان نظام اسلامی و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و رهبر معظم و مسئولان خدمت گذار باشد.
سلام
واقعا باید غبطه خورد از این همه خلوص نیت شهدا
انشاا...که خداوند به واسطه خون شهدا درک وبصیرت شهدا رو به ما عنایت فرمایدتا از ولایت فقیه فاصله نگیریم
در دفاع مقدس کسانی بودند که گمنام اما به همین خصوصیات آقای باقری کسانی که خاک عارضشان چشم نابینا را روشنی می بخشید خداوند آنها را دوست داشت و به جوار رحمت خود فرا خواند حیف من می آید از کسانی که ماندند و رتبه های بالا گرفتند اما از آن فضا و مردم فاصله عجیبی گرفتند ما همه دنیا زده شدیم و فکر می کنم اگر باقری زنده بود و انتقادی و اعتراضی داشت الان چگونه با وی برخورد می شد ؟ برخوردی که با محسن رضایی و خانواده باکری و همت می شود؟ پس خوشا بحال شهید باقری که از رنج دنیا آسوده شد
چه روزگار زود گذشت و ما شرمداریم که ته دلمان خوشحال بودیم از آن همه معرکه جان سالم به در بردیم و اسمش گذاشتیم عدم توفیق و نمی دانستیم چه بهای سنگینی دارد این چند روزه زندگی
دوستي داشتم که شهيد شد تمام خصلت و اخلاقش خدايي بود و واقعاَ براي رضاي خدا کار ميکرد عزيزان اگر ما هم خدايي شويم و براي رضاي خدا کارهايمان را انجام دهيم ميشويم امام حسين ع ميشويم شهداء ميشويم آنچه خدا ميخواهد حالا نوبت خداست آنچه او به ميدهد در حد فهم و درک ما نيست و ذره اي از آن ميشود همين بيانات عزيزان شهيدمان قدر زندگي و زمانه را بدانيم و از خدا بخواهيم ما راخدايي بفرمايد انشاءالله صلوات بر مهدي
خدا بیامرزد همگیشونو
اي كاش شخصي
يا كسي
يا چيزي
پيدا مي‌شد
كه حتي در حد يك جمله به اين ملت و ... بگويد گه ما 8000 سال جنگيديم و نه 8 سال
پس چرا فقط يك هزارم آنرا گرامي مي‌دارند و از بقيه يادي نمي‌كنند؟
ما بايد براي همه افتخارات و همه ايرانياني كه در اين چندهزار سال براي نجات وطن از دشمن خارجي جنگيدند و شهيد شدند ارزش و احترام قائل باشيم. ايران سالهاست كه در مقابل دشماني از غرب و شرق مقاومت مي‌كند و چه بسيار كشته‌ها داده است.
اي كاش مردم ما فقط قدري از تاريخ خونبار و دلاوري اعقاب خود اطلاع داشتند و ياد آنها را گرامي مي‌داشتند
خداوند اورا رحمت کند و حق و حقوقش را بر ما ببخشد. انشاءالله
خوشا به حالشون
من حتی 1 درصد ایمان و اراده اینها رو هم ندارم.
تابناک، این کامنت هم منتشر کن.
يادمون باشه شهيد باقري فقط 27سال داشت . اين بود معجزه امام خميني
یاحسین(ع)
ما که این پاک مردان را از دست دادیم بهتر نیست هر از گاهی سخنان ایشان اینگونه در اختیار ما قرار گیرد و بدانیم که پاکی و خوبی چه گرانبهاست درود بر مردان خدا که پاک و بی ادعا چه کارهای بزرگی را بدون چشم داشت و بی اجر انجام دادند و تا پای جان بر سر عقیده خود با اخلاص تمام ماندند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار