بازدید 9995
۴
شهید ستاری، احیاکننده نیروی هوایی

به یاد شهیدی از جنس آسمان و ایثار

منصور ستاری، سرلشگر شهیدی است که با فرماندهی مثال زدنی خود بر نیروی هوایی ارتش لقب احیا کننده این نیرو را بر زبان‌ها جاری کرد.شما بايد ثابت کنيد که در اين مملکت چه کاره ايد و در عين حال از اين نکته هم غافل نباشيد که اگر باز هم جنگي پيش آمد، دنيا به ما چيزي نخواهد داد.
کد خبر: ۱۴۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۰ 05 January 2011
شاید کمتر از خودتان پرسیده باشید علت نامگذاری یکی از شاخص‌ترین بزرگراه‌های غرب تهران به نام شهید ستاری چیست؟ ممکن است بارها نام دانشگاه هوایی شهید ستاری را شنیده باشیم و از این بزرگراه هم عبور کنیم ولی کمتر شناختی از یکی فرماندهان آسمانی سالهای جنگ داشته باشیم.

به گزارش فردا، منصور ستاری، سرلشگر شهیدی است که با فرماندهی مثال زدنی خود بر نیروی هوایی ارتش، لقب احیاکننده این نیرو را بر زبان‌ها جاری کرد و پایه گذار حرکت و جنبشی شد که آثار آن امروز در خودباوری، دستیابی به دانش روز، خودکفایی در تجهیزات و امکانات و سایر نشانه‌های پیشرفت در نیروی هوایی ارتش نمایان است.

سرلشكر شهيد، منصور ستاري در سال 1327 در روستاي ولي آباد ورامين ديده متولدشد. وی دوران ابتدايي را در مدرسه ولي آباد ورامين و دوران متوسطه را در قريه «پوينك» باقرآباد به پايان رسانيد. با اینکه خیلی زود پدرش را از دست داده بود ولی در طول دوران تحصيل همواره يكي از شاگردان ممتاز كلاس به شمار مي‌رفت.

شهيد ستاری پس از اخذ ديپلم متوسطه، در سال 1346 وارد دانشكده ‌افسري شد و پس از پايان دوره ‌دانشكده به درجة ستوان دومي نايل آمد. در سال 1350 جهت طي دورة ‌علمي كنترل رادار به كشور آمريكا اعزام شد و پس از گذراندن دوره ‌يكساله، در سال 1351 به ايران بازگشت و به عنوان افسر كنترل شكاري نيروي هوايي مشغول به كار شد.

شهيد ستاري در سال 1354 در كنكور سراسري شركت كرد و در رشته برق و الكترونيك پذيرفته شد. تعدادي از واحدهاي دانشگاهي را گذرانده بود كه با پيروزي انقلاب اسلامي و شروع جنگ، تحصيل را كنار گذاشت و وارد میدان جنگ با دشمن بعثی شد.

از شهید ستاری همواره به عنوان افسري مؤمن، متعهد، شجاع، آگاه، تيزهوش و كاردان یاد می‌شود که طرح‌ها و ابتكارهاي زيادي در تجهيز سيستم‌هاي راداري، پدافندي به اجرا گذاشت كه در طول جنگ تحميلي توان نيروي هوايي را در سرنگوني هواپيماهاي متجاوز دشمن دو چندان نمود.

تيمسار ستاري به واسطه همین فعاليتها و عملکرد مثال زدنی‌اش در اجراي طرح‌هاي جنگي، درسال 1362 به سمت معاون عمليات فرماندهي پدافند نيروي هوايي منصوب شد. طرح‌ها و برنامه‌هايي كه شهيد ستاري ارائه مي‌داد بسيار منطقي، عملي، كاربردي و مؤثر بود و به نوعی پایه گذار تحولی بزرگ در نیروی هوایی ارتش به شمار می‌رفت.

از اين رو در سال 1364 به عنوان معاونت طرح و برنامه نيروي هوايي برگزيده شد و به علت لياقت، كارداني و شايستگي كه از خود نشان داد، در بهمن ماه سال 1365 با درجة سرهنگي به سمت فرماندهي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران منصوب شد و تا هنگام شهادت عهده دار اين مسئوليت بود.



به گزارش «فردا»، اگر بخواهیم فهرست وار نگاهی به یادگارهای شهید ستاری بیاندازیم می‌توان به تأسيس دانشكده پرواز (خلباني) اين آرزوي ديرينه هر ايراني و پرسنل نيروي هوايي بود اشاره کنیم که به دنبال آن اولين سري دانشجويان خلباني در مهرماه سال ۱۳۶۷ وارد دانشكده پرواز شدند.

همچنین تأسيس دانشگاه هوافضا با ۸ گرايش تحصيلي، تأسيس دانشكده پرستاري و راه‌اندازي مركز تحقيقات و آموزش پزشكي (پاتولوژي) نيروي هوايي، توجه به آموزش كارا (حين خدمت) و آموزش پرسنل رده مياني، ايجاد هنرستان كارودانش ـ فني و حرفه‌اي درمركز آموزشهاي هوايي، ايجاد شبكه ديده باني به منظور تقويت سيستم پدافندي كشور، ايجاد شبكه ديده باني بصري، ايجاد موانع هوايي بر فراز دره ها، گذرگاهها و ارتفاعات از جمله اقدامات این فرمانده با تدبیر در نیروی هوایی ارتش بوده است.

شهيدستاري معماري آينده‌نگر براي سيستم پدافند هوايي كشور بود که با طراحي و ساخت خودرو شمس ايجاد خطوط هوايي سها (سازمان هواپيمايي ارتش جمهوري اسلامي ايران)، راه‌اندازي تأسيسات و امكانات جديد تعمير و نگهداري و نيز اجراي پروژه‌هايي نظير پروژه اوج و نيز راه‌اندازي مركز پژوهش، تحقيقات و آموزش (پتا)، ساخت هواپيماي پرستوکه از نظر امكانات عملياتي تقريباً شبيه هواپيماي بونانزاي ساخت آمريكا مي‌باشد برگ زرین دیگری در کارنامه پرافتخار خود بر جای گذاشت.

يكي از نقاط درخشان دوران فعالیت سرلشگر شهيد منصور ستاري طي سالهاي پايان جنگ، اسكورت ناوگان تجاري كشتي‌هاي نفتكش ايران در خليج فارس و درياي عمان بود که انجام آن باتوجه به حجم عمليات جنگي و اهمیت تأمین امنیت مسیر‌های تجاری کشور کاری عظیم محسوب می‌شود.

شهيد ستاري با كمك فرماندهان و پرسنل عزيز نيروي هوايي پروژه‌هاي بلندمدت را طراحي نمود كه در سالهای اخیر آثار پربرکت آن نمایان می‌شود. يكي از اين طرح‌ها هواپيماي جنگي آذرخش بود كه با حضور رهبر انقلاب در سال ۱۳۷۶ به پرواز درآمد.

نگهداري از مجتمع پتروشيمي بندرامام، حفاظت از ميدان گازي كنگان و مواردي نظير اينها يادآور اقدامات و جانفشاني‌هاي عقابان تيزپرواز و پرسنل پدافندي نيروي هوايي تحت فرماندهي و مديريت اين بزرگوار هميشه به يادماندني است.

شهید ستاری و معنی ایثار

شهادت، هنر مردانی است که همواره خدا و رضایت او را سر مشق زندگی خود قرار می‌دهند؛ در عمليات خيبر، پس از حمله شیمیایی دشمن، شهید ستاری ماسک خود را به پیرمرد راننده لودری می‌کند و خود به دلیل استشمام گازهای آلوده شیمیایی تا زمان شهادت قدرت بویایی خود را از دست می‌دهد.

برخی پرسنل كم‌درآمد نيروي هوايي به خوبي شبهایی را به ياد دارند که مردي ناشناس با صورتي پوشيده در نيمه‌هاي شب با كيسه‌هاي آذوقه به درب خانه‌هاي آنان مي‌رفت و با تكان دادن دست از محل دور مي‌شد.

وقتی به قلب آسمان پرکشید...

فرماندهان و پرسنل پایگاه هوایی اصفهان هیچگاه غروب 15 دیماه 1373 را فرامووش نمی‌کنند، شهید ستاری به همراه چند نفر از فرماندهان این نیور جهت سرکشی و نظارت بر نحوه تعمیر هواپیماها و همچنین وضعیت تحصیلی دانشجویان به اصفهان می‌رود.

وی پس از انجام امور، زمان اذان مغرب می‌شود و پس از خواندن نماز و در حالیکه حالت عجیب شهید ستاری توجه خیلی‌ها جلب کرده بود، تصمیم به بازگشت به تهران می‌گیرد و علیرغم اصرارهای فرمانده پایگاه هوایی اصفهان به سمت تهران پرواز می‌کنند.

هواپیمای حامل شهید ستاری و همراهان. هنوز از فرود گاه اصفهان دور نشده بود که دود و آتش بلند شده به اسمان خبر از حادثه‌ای می‌داد که انگار چشمان شهید، چندی قبل و هنگامی که به غروب خیره شده بود از آن آگاه بوده است.




سخنان شهيد ستاری؛ سرمشق توانایی و کارآمدی

... ما بايد اين واقعيت را بپذيريم که در يک مرحله‌اي قرار گرفته ايم که ديگر آمريکايي و انگليسي نمي‌آيد براي ما کاري کند. پس به اميد چه کسي نشسته ايم؟ ما خود بايد با تلاش پيگير، کارهاي خود را انجام دهيم و نتيجه کارهايمان را هم به آيندگاني که بعد از ما مي‌آيند منعکس کنيم تا راه را اشتباه نروند...

شما بايد ثابت کنيد که در اين مملکت چه کاره ايد و در عين حال از اين نکته هم غافل نباشيد که اگر باز هم جنگي پيش آمد، دنيا به ما چيزي نخواهد داد. کسي ما را پشتيباني نخواهد کرد، بنابراين بايد به فکر برنامه ريزي‌هاي اساسي خود باشيم، و از درون خود را بسازيم، براي اينکه اگر بنشينيم به اين اميد که ديگران به ما کمک خواهند کرد اين يک خيال واهي بيش نيست، و با چنين تفکري هيچ کاري از پيش نخواهيم برد...
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
سرلشكر منصور ستاري يا بهتر بگويم قهرمان ملي ما ايرانيان الگوي زندگي ما جوانان است. درود بر او و بر كليه پرسنل بي ادعا و شريف نيروي هوائي ارتش همواره سرافراز ايران زمين
ياد و خاطره خلبان شهيد سيد عليرضا ياسيني دلاور مرد ولايي را نيز كرامي مي داريم مقام معظم رهبري در باره ايشان اعلام داشتند من به شهيد ياسني خيلي اميدوار بودم من همين حالا به ايشان (سرتيپ بقايي فرمانده سابق نيروي هوايي ارتش) مي گفتم خيلي به اين جوان اميد داشتم براي آينده، ولي حالا خداوند متعال اين جوري مقدر کرده بود، چاره اي نيست بايد تحمل کرد و اين تقديرات الهي است.
براي شادي روح بلند اين شهيدان صلوات
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل