بازدید 6688
۲

نمايش آثار موزه لوور در ايران

کد خبر: ۱۳۰۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۳ 11 November 2010
تاريخ چندهزار ساله ايران، غناي كاملي به موزه‌هاي برجسته دنيا بخشيده است؛ اما هميشه شاهراه نمايش آثار باستاني كشورمان يكطرفه از ايران به اين موزه‌ها كشيده شده بود. اين روند امسال با نمايش منشور كوروش در ايران كمي دوطرفه شد تا رئيس سازمان ميراث فرهنگي روز گذشته در ديدار با سفير فرانسه، نمايش آثار ايراني موزه لوور در ايران را درخواست كند.

به گزارش جام جم، حميد بقايي كه روزهاي پرهيجاني را در مورد اخبار مرتبط با ميراث فرهنگي پشت سر مي‌گذارد و به قول خودش، حرف‌هاي ناگفته زيادي درباره حضور ايران در مصر براي كاوش سربازان كمبوجيه دارد، روز گذشته در ديدار با سفير فرانسه در ايران، اولين گام اين كشور در توسعه روابط فرهنگي با ايران را برگزاري نمايشگاهي از آثار ايراني موزه لوور در ايران عنوان كرد.

اين سخنان در حالي ابراز شد كه در حاشيه اين خبر، هيچ اشاره‌اي مبني بر اين‌كه اين ديدار به درخواست كدام طرف در سازمان ميراث فرهنگي صورت گرفت، منتشر نشده و تنها در خبر منتشر شده از سوي روابط عمومي اين سازمان به سخنان طرف ايراني اشاره شده است.

براساس اطلاعات موجود، قرار بود پس از برگزاري نمايشگاه صفوي كه چندي پيش در موزه لوور برگزار شد، آثار ايراني موزه لوور در ايران به نمايش گذاشته شود؛ اتفاقي كه هيچ‌گاه رنگ اجرايي شدن به خود نگرفت. بقايي در اين جلسه كه مي‌توان از آن به عنوان اولتيماتومي ديگر به موزه‌اي خارجي در اجراي تعهدات دوسويه ياد كرد؛ بصراحت خواستار تسريع در برگزاري نمايشگاه آثار موزه لوور در ايران و اجراي تعهدات گذشته اين موزه شد.

او براي آن كه حتي پا را در اين زمينه فراتر نيز بگذارد، نمايش منشور كوروش در ايران را كه سرانجام بعد از گذشت ماه‌ها در ايران به نمايش درآمد، براي طرف فرانسوي مثال زد تا شايد به قول ايرانيان قديم، حساب كار دست آنها بيايد.

وي براي آن كه ضرب‌الاجل خود را در اين زمينه كامل كند، به تبادل نمايشگاهي با كشور انگليس و در نهايت برگزاري نمايشگاه منشور كوروش در ايران اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون در حال مذاكره با آنها در حوزه حفاري‌هاي باستان‌شناسي برخي محوطه‌هايي هستيم كه قبلا در اختيار فرانسوي‌ها بود.

مذاكره با انگليسي‌ها به جاي فرانسوي‌ها

«مذاكره با انگليسي‌ها به جاي فرانسوي‌ها براي حفاري‌هاي باستاني در نقاط باستاني كشور»، شايد شاه‌كليد روابط فرهنگي موزه‌هاي فرانسوي با سازمان ميراث فرهنگي نباشد؛ اما مي‌توان از آن به عنوان يك برگ برنده در اين زمينه استفاده كرد؛ زيرا در اين ديدار بقايي از مذاكرات با آلماني‌ها، اتريشي‌ها و ايتاليايي‌ها نيز براي كاوش‌هاي باستاني در ايران سخن به ميان آورد.

وي صراحت‌گويي خود را كامل كرد تا بگويد: هم‌اكنون بسياري از كشورهاي اروپايي كه دچار نوسانات سياسي هستند، با سازمان ميراث فرهنگي همكاري‌هاي بسيار، بيشتر از گذشته در حوزه‌هاي باستان‌شناسي و برگزاري نمايشگاه‌هاي مشترك خارجي دارند.

معاهده فين‌كن‌اشتاين در زمان ناپلئون و فتحعليشاه قاجار، نخستين قرارداد منعقد شده بين ايران و فرانسه بود. قرار است بزودي متن اصلي اين معاهده در كاخ گلستان رونمايي ‌شود. شايد رونمايي اين معاهده در اين كاخ بي‌ربط با اين جلسه نباشد. وقتي رئيس سازمان ميراث فرهنگي نيز از اين معاهده به عنوان يكي از فصل‌هاي روابط 2 كشور ياد مي‌كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مگه ما خودمون این همه استاد و دانشجوی باستان شناسی نداریم!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی