بازدید 943

در زمان خرید ، وزن لوله فولادی را با دقت و اصولی محاسبه کنید!!

کد خبر: ۱۲۳۸۱۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴ 19 May 2024

در زمان خرید ، وزن لوله فولادی را با دقت و اصولی محاسبه کنید!!

محاسبه وزن لوله فولادی از آنجایی که این فاکتور روی قیمت محصول تاثیر چشم‌گیری دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. وزن این محصول به مهندسان صنایع مختلف کمک می‌کند تا بتوانند یکی از بهترین انتخاب را برای پروژه‌های مورد نظر خود داشته باشند.

لوله‌های فولادی را جهت حفاظت مواد داخل لوله از محیط بیرونی آن و همچنین انتقال سیالات به‌کار می‌برند. این مقطع فولادی براساس نیازها و خواسته‌های صنایع مختلف، در ابعاد، وزن‌ها و طول‌های متنوعی تولید و روانه بازار می‌شوند.

لوله، یکی از کاربردی ترین قطعات فولادی

لوله فولادی استوانه‌ای توخالی و بلند است که 2 سر باز و سطح مقطعی دایره‌ای شکل دارد. از این مقطع فولادی برای انتقال انواع سیالات مایع و گاز استفاده می‌شود. امروزه انواع لوله‌های فولادی در صنایع گوناگونی مانند ساختمان‌سازی، پتروشیمی و همچنین خطوط انتقال برق کاربرد دارند.

لوله‌های فولادی نقش حیاتی در بسیاری از صنایع ایفا می‌کنند. این لوله‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار، حرارت و تأثیرات محیطی، برای انتقال گازها، مایعات و حتی جریان آب در پروژه‌های آبیاری و فاضلاب استفاده می‌شوند. در صنایع نفت و گاز، لوله‌های فولادی به عنوان خطوط انتقال نفت و گاز در مسافت‌های طولانی و با فشارهای مختلف به‌کار گرفته می شوند. همچنین، در صنعت ساختمانی، برای احداث ساختمان‌ها و انتقال سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی از لوله‌های فولادی در انواع و سایزهای مختلف بهره گرفته می‌شود.

لوله‌های فولادی با توجه به مشخصاتی که دارند به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند. هریک از این انواع دارای کاربردهای خاصی در صنایع مختلف هستند. لوله‌های درزدار که با جوشکاری ورق‌های فولادی تولید می‌شوند، برای مصارفی که نیاز به مقاومت بالا در برابر فشار دارند مناسب هستند. لوله‌های بدون درز یا مانیسمان، برای کاربردهایی که نیاز به یکپارچگی بیشتر و خطر نشت کمتری دارند، استفاده می‌شوند. لوله‌های استیل نیز به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا در صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی کاربرد دارند. انتخاب نوع لوله بستگی به فاکتورهایی چون نوع سیال، فشار کاری، دما و شرایط محیطی دارد.

 در ادامه به متداول‌ترین انواع لوله‌های فولادی و کاربرد آنها اشاره می‌کنیم.

  • لوله گازی: لوله گازی از جمله مهم‌ترین لوله‌های فولادی است که برای انتقال گاز در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله را می‌توان به 2 روش نورد گرم و سرد تهیه کرد. به‌طور کلی لوله‌های گازی را به 2 دسته توکار و روکار تقسیم می‌کنند.
  • لوله مسی: لوله‌ مسی از دیگر لوله‌های پرکاربرد در صنعت است که از آن به‌عنوان خطوط آبرسانی استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این نوع محصول می‌توان به استفاده از آن در سیستم‌های تهویه، سیستم‌های لوله‌کشی و همچنین سیستم‌های حرارتی اشاره کرد.

این نوع لوله‌ها دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی هستند و به‌انواع لوله مسی کلاف، شاخه‌ای، مویین و کویل تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • لوله اسپیرال: لوله اسپیرال به لوله‌های فولادی نورد گرم و مارپیچی گفته می‌شود. این محصول به‌دلیل ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که دارد، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله ویژگی‌های لوله اسپیرال می‌توان به مقاومت بالا در برابر شکستگی و ترک، قابلیت شکل‌پذیری بالا، عدم نیاز به تجهیزات سنگین برای تولید و همچنین عدم وجود محدودیت در طول لوله فولادی اشاره کرد.

  • لوله مانیسمان: لوله مانیسمان به لوله فولادی بدون درز گفته می‌شود که به‌دلیل همین ویژگی در صنایع حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت این لوله به‌دلیل همین ویژگی بدون درزبودن بالاتر از سایر انواع لوله‌های فولادی است.
  • لوله داربست: لوله‌های داربست از دیگر انواع لوله‌های فولادی هستند که برای دسترسی به مکان‌های سخت ساختمان‌ها به‌هنگام ساخت‌وساز، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها دارای 2 نوع سبک و سنگین هستند و برای شرایط وزنی مختلفی تولید می‌شوند.
  • لوله لنس: لوله لنس از دیگر لوله‌های فولادی است که برای انتقال گاز و پودرهای مختلف مذاب در صنایع گوناگون استفاده می‌شود. بیشتر گازهای شیمیایی مانند آرگون، اکسیژن و نیتروژن را با استفاده از لوله‌های لنس انتقال می‌دهند. کاربرد دیگر لوله لنس، تمیزکردن و شستشوی مخزن‌های بزرگ، نازل‌ها و همچنین سیستم‌های اسلاید گیت است.

وزن لوله چگونه محاسبه می گردد؟

لوله‌ها براساس ضخامت، سایز و طولی که دارند از وزن متفاوتی نیز برخوردار هستند. از آنجایی که وزن لوله فولادی تحت‌تاثیر فاکتورهایی مانند ضخامت، ابعاد لوله و سایز لوله است، می‌توان با قراردادن این اندازه‌ها در فرمول محاسبه وزن لوله فولادی، وزن مورد نظر را به‌دست آورد.

برای محاسبه وزن لوله از چه روش هایی استفاده می گردد؟

برای محاسبه وزن انواع لوله فولادی، روش‌های گوناگونی وجود دارد. با استفاده از این روش‌ها می‌توان وزن محصول را با دقت مناسبی به‌دست آورد. از آنجایی که وزن این مقطع فولادی تاثیر مستقیمی روی قیمت آن دارد، محاسبه دقیق وزن آن از اهمیت بالایی برخوردار است و قیمت تمام‌شده محصول را برآورد می‌کند.

محاسبه وزن لوله با استفاده از جدول اشتال

یکی از ساده‌ترین روش‌های محاسبه وزن لوله فولادی، استفاده از جدول اشتال است. این جدول کاربرد وسیعی در صنایع گوناگون دارد و می‌توان با استفاده از آن، ضخامت، دیواره لوله و همچنین فشار تحملی آن را تعیین کرد.

در زمان خرید ، وزن لوله فولادی را با دقت و اصولی محاسبه کنید!!

محاسبه وزن لوله با فرمول

از دیگر روش‌های محاسبه وزن لوله فولادی، محاسبه از طریق فرمول است. از آنجایی که قیمت لوله فولادی را براساس وزن این محصول بیان می‌کنند، لازم است، خریداران بتوانند وزن محصول خریداری‌شده را به‌دست آورند و براساس آن نسبت به پرداخت هزینه اقدام کنند. در ادامه به بررسی این فرمول می‌پردازیم.

در زمان خرید ، وزن لوله فولادی را با دقت و اصولی محاسبه کنید!!

در این فرمول باید ضخامت و قطر خارجی لوله برحسب میلی‌متر و طول را برحسب متر قرار داد. چگالی فولاد نیز برابر با 7.85 است. به‌وسیله این فرمول وزن لوله برحسب کیلوگرم به‌دست خواهد آمد.

وزن لوله چه تاثیر بر قیمت لوله دارد؟

وزن لوله فولادی از مهم‌ترین پارامترهایی است که به‌هنگام خرید این مقطع فولادی باید به آن توجه شود. این پارامتر علاوه‌بر قیمت این محصول، کیفیت آن را نیز تعیین می‌کند. هرچه وزن لوله فولادی بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. از طرفی لوله‌های باکیفیتی مانند لوله گالوانیزه، به‌دلیل داشتن روکش گالوانی که دارند، وزن بالاتری نیز نسبت به دیگر لوله‌های فولادی خواهند داشت.

بررسی قیمت روزانه لوله بر حسب کیلوگرم و خرید آن

بررسی قیمت روزانه لوله بر حسب کیلوگرم به افراد این امکان را می‌دهد تا بتوانند نوسانات بازار را پیش‌بینی کرده و در زمان مناسب، محصول مورد نظر خود را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنند. خرید لوله فلزی برحسب کیلوگرم باید با توجه به وزن، ضخامت، ابعاد و کاربرد لوله فولادی انجام شود.

در هنگام خرید لوله فولادی، داشتن اطلاعات کافی در مورد محصول مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است. ابتدا، شناخت انواع لوله فولادی و کاربردهای مختلف آن‌ها ضروری است. علاوه بر این، توجه به سایز، ضخامت، و تست‌های کیفیت لوله‌ها نیز باید مد نظر قرار گیرد. قیمت‌ها نیز متناسب با کیفیت و نوع لوله متغیر است و باید با دقت انتخاب شوند تا از خریدی مقرون‌به‌صرفه و مناسب اطمینان حاصل شود. از این رو باید به اطلاعات دقیقی که از سمت کارشناس به عنوان راهنمای خرید لوله فولادی در انواع مختلف ارائه می گردد دقت ویژه ای نمود.

جدول وزنی انواع لوله از کارخانه های مختلف

استفاده از جدول وزنی انواع لوله از کاخانه‌های مختلف برای محاسبه وزن لوله فولادی به‌شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید قیمت‌های شرکت‌های گوناگون را با هم مقایسه کنید و پس از انجام بررسی‌های لازم، نسبت به خرید اقدام کنید.

جدول وزنی انواع لوله‌های کارخانه‌های مختلف به‌عوامل گوناگونی مانند کیفیت، روش تولید، استاندارد و گرید این محصول بستگی دارد. در میان تولیدکنندگان مختلف، وزن لوله فولادی کارخانه‌های کویر کاشان، اصفهان و راد همدان از همه سنگین‌تر است. در مقابل کارخانه‌ای مانند ظفر بناب دارای سبک‌ترین لوله‌های فولادی است.

جمع‌بندی

لوله فولادی یکی از پرکاربردترین قطعات فولادی در صنایع گوناگون است. از این مقطع فولادی در صنایعی مانند لوله‌کشی صنعتی، لوله‌های انتقال آب، لوله‌های انتقال فاضلاب شهری، خطوط انتقال نفت و گاز و بنزین و همچنین در تولید داربست استفاده می‌شود.

ازآنجایی‌که وزن این محصول مانند دیگر مقاطع فولادی، تاثیر مستقیمی روی قیمت آن می‌گذارد، محاسبه وزن لوله فولادی، برای برآورد قیمت و هزینه‌های تمام‌شده پروژه‌های صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است.  به همین خاطر در زمان خرید لوله آهنی با یکی از بهترین قیمت، مهم است نوع لوله، ضخامت، کارایی و کیفیت لوله انتخابی به چه صورتی باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی