بازدید 2154

حذف وعده سحری، یکی از عوامل اضافه وزن

یکی از اشتباهات رایج افراد در ماه رمضان، حذف وعده سحری است. حذف این وعده نه تنها موجب لاغری نمی‌شود، بلکه منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۸۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸ 25 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمدحسن انتظاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اهمیت آگاهی افراد از وعده‌های غذایی در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: یکی از اشتباهات افراد در ماه رمضان حذف وعده سحری است. این کار نه تنها موجب لاغری نمی‌شود، بلکه منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود. با توجه به اینکه در این ماه حدود ۱۵ ساعت روزه‌دار هستیم، سحری نخوردن باعث می‌شود بدن ما بر فرم صرفه‌جویی قرار بگیرد و در این حالت فقط شدت سوخت و ساز بدن پایین می‌آید و فرد بی‌حال و کم توان می‌شود.

وی ادامه داد: با عجله حجم زیادی از غذا را تناول نکنیم و با توجه به اینکه خوراکی‌هایی مانند حلوا و زولبیا و بامیه ترکیبی از چربی و شیرینی و چاق‌کننده هستند، در مصرف آن‌ها دقت کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، با تاکید بر اهمیت وعده سحری، گفت: افراد در وقت سحر بیشتر از حبوبات استفاده کنند و مصرف غذاهای گوشتی را کاهش دهند. بهتر است غذاهای گوشتی را در وعده افطار مصرف کنند. سحری باید به گونه‌ای باشد که افراد روزه‌دار برای مصرف کردن پروتئین و کربوهیدرات‌ها برنامه‌ریزی انجام دهند تا علاوه بر تامین انرژی، این مواد به آرامی جذب بدن شود. آرام جذب‌ شدن مواد غذایی در بدن باعث دوام‌ آوردن و کمتر گرسنه شدن افراد شود.

انتظاری با اشاره به اینکه باید بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده شود، گفت: چای پررنگ، غذاهای سرخ شده، تند و شور باعث تشنه شدن می‌شود.  

وی همچنین  مصرف غذاهایی مانند عدس پلو با سالاد در سحر را توصیه کرد و گفت، این غذا علاوه بر جذب آرام در بدن، باعث می‌شود که مغز دیگر در معرض کمبود انرژی قرار نگیرد و باعث پایین آمدن سوخت و ساز بدن نیز نمی‌شود.  

بهتر است تا جایی که مقدور است بعد از افطار میوه و سبزیجاتی مانند، گوجه فرنگی، کاهو و کدو برای جبران کمبود آب بدن مصرف کرد، چرا که کمبود آب در بدن باعث بی‌حالی و به همراه آن اضافه وزن و چاقی می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه در زمان سحر باید مواد غذایی که قند، پروتئین و آب آن به آرامی در بدن جذب می‌شود را مصرف کرد، یادآور شد: ترجیحا برای وعده‌های سحر و افطار سبزیجاتی مانند، لوبیا سبز، نخود سبز، کدو آب‌پز مصرف کنید. آجیل‌ها برای سحر گزینه مناسبی نیستند، این گونه مواد به اندازه گوشت، چرب هستند و این چرب بودن باعث درگیر شدن سیستم گوارشی و دفع آب بدن می‌شود.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی