بازدید 2638

بازگشایی شهر زیرزمینی «دستکند سامن» در عید نوروز

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از بازگشایی «دستکند سامن» ملایر در نوروز ۱۴۰۳ خبر داد.
کد خبر: ۱۲۲۷۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰ 16 March 2024

به گزارش «تابناک»، علی خاکسار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از ۱۸ سال انتظار شهر زیرزمینی "دستکند سامن" ملایر آماده بازگشایی برای بازدید عمومی گردشگران نوروزی از این کهن شهر زیرزمینی باستانی شگفت انگیز بوده  که در این رابطه اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در تمام اماکن گردشگری سطح استان همدان همکاران ما در ایام نوروز در صبح و بعد از ظهر شیفت خواهند بود و در صورت نیاز  از سایر معاونت و بخش‌ها همکاران خود را به کارگیری خواهیم کرد، افزود: در ایام نوروز برای جاذبه و موزه‌ها هم کمبود راهنمای گردشگری را از طریق استفاده از راهنمای گردشگری که در استان فعال و دارای مجوز هستند تامین کرده‌ایم.

خاکسار  گفت: در همین رابطه برای ایام نوروز ۶۰ نفر راهنمای گردشگری فعال دارای مجوز با ما همکاری دارند و در جاذبه‌ها و موزها مستقر شده‌اند.

وی با اشاره به پیش بینی برنامه‌های فرهنگی مختلفی برای ایام نوروز در استان همدان، خاطرنشان کرد: دو ویژه برنامه شاخص فرهنگی در آرامگاه بوعلی در ۲۹ اسفند و یکم فرودین برگزار خواهد بود.

خاکسار با بیان اینکه در همه شهرستانهای استان همدان و در همدان در اغلب جاذبه‌ها به صورت روزانه در طول ایام نوروز برنامه‌های فرهنگی مختلفی برگزار خواهد شد، اضافه کرد: آرامگاه بوعلی، آرامگاه بابا طاهر و نیز در تپه هگمتانه به عنوان پایلوت برنامه‌های متنوعی برای صبح و عصر ‌پیش بینی شده است ضمن اینکه شهرداری همدان هم برنامه‌های بسیاری برای شهروندان و گردشگران و مسافران تدارک دیده تا اوقات خوبی را در این ایام سپری کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه  بر اساس پیش بینی‌ها آمار مسافران و گردشگران نوروزی امسال به استان همدان مانند سال گذشته بالا خواهد بود، گفت: در ۱۰ روز نخست ایام نوروز و نیز دو و یا سه روز باقی مانده به نوروز آمار مسافران استان بالا خواهد بود و به احتمال در دو سه روز باقی مانده از تعطیلات با توجه به تلاقی آن با ایام شب‌های قدر و شهادت حضرت علی (ع) آمار مسافران کاهش خواهد داشت و تا حدودی استان از وجود مسافران و گردشگران خلوت خواهد بود.

خاکسار اضافه کرد: آمار ثبت شده گردشگران و مسافران نوروزی در بازدید از جاذبه‌ها و  مراکز اقامتی رسمی  درایام تعطیلات نوروز به صورت روزانه اطلاع رسانی خواهد شد اما مسافران و گردشگرانی که در مراکز غیر رسمی اقامت داشته باشند و یا از جاذبه‌های طبیعی و روستاهای گردشگری بازدید داشته باشند قابل ثبت نبوده و امکان ارائه آمار دقیق این موارد وجود ندارد.

خاکسار گفت: تمامی هتل‌ها و مراکز اقامتی و مهمانپذیرهای سطح استان آمادگی لازم برای میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی را دارند.

بسته سفر ارزان قیمت برای تعطیلات بعد از نوروز تدارک دیده می‌شود

وی در ادامه با اشاره به بسته سفر ارزان قیمت و اقتصادی اظهار کرد: بعد از ایام تعطیلات نوروز حتما بسته سفر ارزان قیمت اتفاق خواهد افتاد و بسته سفر ارزان قیمت تدارک دیده می‌شود که این امر اطلاع رسانی خواهد شد.

خاکسار  افزود: در هیچ کجای دنیا در ایام پیک سفر بسته سفر ارزان قیمت وجود ندارد چرا که کسب و کار اقتصادی بخش خصوصی در ایام پیک سفر هیچ گونه تخفیفی نمی‌دهند.

خاکسار بیان کرد: شش ماه سال را اکثریت هتل‌ها و بخش خصوصی تعطیل بوده‌اند و در چند روز ایام نوروز در پیک سفر می‌خواهند کسب و کار داشته باشند برای همین بسته سفر ارزان قیمت در ایام نوروز که پیک سفر است نداریم و هیچ کجای کشور در این ایام تخفیف ندارند که بتوان بسته سفر ارزان قیمت داشت اما بعد از ایام تعطیلات نوروز حتما بسته سفر ارزان قیمت اتفاق خواهد افتاد و بسته سفر ارزان قیمت تدارک دیده می‌شود که این امر اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کهن شهر زیرزمینی سامن با وسعتی حدود سه هکتار در جنوب غربی شهرستان ملایر و در شهر سامن واقع شده‌ است. این شهر در سال ۱۳۸۴ به‌طور اتفاقی کشف شد. باستان شناسان هسته اولیه شهر را متعلق به قبل از دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌ است. آثار تاریخی سامن نشان از قدمت این شهر دارند، علاوه بر شهر زیرزمینی سامن یک برج قدیمی به نام «خانقلی» در مرکز شهر و یک امامزاده که ساختار بنای آن به دوره ایلخانی می‌رسد و به نظر می‌رسد سردابه‌ای تاریخی را نیز در خود جای داده، در این شهر است. این شهر به صورت دستکند بر بستری از سنگ گرانیت قرار دارد قسمت عمده این شهر زیر زمینی در زیر شهرسامن قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست