بازدید 1778

اوکراین سفیر واتیکان را فراخواند

وزارت خارجه اوکراین در واکنش به اظهارات اخیر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان مبنی بر لزوم مذاکره با روسیه سفیر واتیکان را احضار کرد.
کد خبر: ۱۲۲۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶ 12 March 2024


به گزارش  تابناک به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، اظهارات پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان مبنی بر اینکه اوکراین باید «شجاعت» تسلیم در برابر روسیه را داشته باشد، خشم کی یف را برانگیخته است.

به این ترتیب پس از اظهارات جنجالی پاپ فرانسیس مبنی بر لزوم تسلیم احتمالی در جنگ علیه روسیه، اوکراین نماینده واتیکان در کی یف را به وزارت خارجه احضار کرد. مقامات اوکراین گفتند که ویسوالداس کولبوکاس - راهبه رسولی که نماینده واتیکان در اوکراین است - از این مسئله مطلع شده است که اوکراین از اظهارات فرانسیس دلسرد و نامید شده است.

طرف اوکراینی این انتقاد را وارد کرد که درخواست پاپ باید «به مهاجم و نه قربانی برسد». در انتقاد کی یف آمده است: علاوه بر این، از فرانسیس انتظار می‌رود که «به‌جای ارسال درخواست‌هایی که قانون قوی‌ترین افراد را قانونی می‌کند و آن را به ادامه نادیده گرفتن هنجارهای حقوق بین‌الملل تشویق می‌کند» از «پیروزی خیر بر شر» دفاع کند.

فرانسیس در مصاحبه‌ای درباره جنگ روسیه در اوکراین که اکنون بیش از دو سال است که ادامه دارد، گفته بود: وقتی می بینید که شکست خورده اید، اوضاع خوب پیش نمی رود، باید شهامت برافراشتن پرچم سفید را داشته باشید. او پاسخ داد: در اینجا مسئله ابراز یک دیدگاه مطرح است. اما من فکر می‌کنم قوی‌تر کسی است که وضعیت را تشخیص می‌دهد، به مردم فکر می‌کند و شجاعت بالا بردن پرچم سفید برای مذاکره را دارد. متئو برونی، سخنگوی واتیکان، بعداً با گزارش‌هایی که پاپ از اوکراین خواسته بود تسلیم شود، مخالفت کرد.

کی یف همچنین در واکنش به این اظهارات تاکید کرد که اوکراین برای صلح تلاش می کند. اما این صلح باید عادلانه و بر اساس فرمول صلح ارائه شده توسط ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین باشد. از جمله، این فرمول خروج نیروهای روسی را که در حال حاضر حدود یک پنجم خاک اوکراین را اشغال کرده‌اند، فراهم می کند.

این بیانیه پاپ انتقادهای زیادی را برانگیخت. "اولاف شولتز"، صدراعظم فدرال آلمان هم با این اظهارات رهبر کاتولیک های جهان مخالفت کرده است.

استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان در این باره گفت: همانطور که می توانید تصور کنید، صدراعظم در این مورد با پاپ موافق نیست. وی مدعی شد: این درست است که اوکراین از خود در برابر یک متجاوز دفاع می کند. همچنین از حمایت بین المللی زیادی برخوردار می شود تا بتواند در برابر جنگ تجاوزکارانه ای که قوانین بین‌المللی را نقض می کند، از خود دفاع کند. فریدریش مرتز، رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز درخواست پاپ برای مذاکره صلح با روسیه را رد کرد. مرتز گفت که او اظهارات رئیس کلیسای کاتولیک را "اساسا اشتباه" می داند.

«آندری یوراش» سفیر اوکراین در واتیکان هم سخنان پاپ را با درخواست برای گفتگو با هیتلر مقایسه کرده و «رادک سیکورسکی» وزیر خارجه لهستان نیز در واکنش به این اظهارات از پاپ خواست تا به روسیه بگوید تا ارتش خود را از اوکراین خارج کند.

پاپ فرانسیس در مصاحبه‌ای با یک شبکه سوئیسی که بخشی از آن روز شنبه منتشر شد، از عبارت «شجاعت بالا بردن پرچم سفید» استفاده کرد. وی ابراز عقیده کرد که اوکراین با شکست احتمالی روبرو است و باید پذیرای مذاکرات صلح با وساطت قدرت‌های بین‌المللی باشد.

سخنگوی واتیکان بعداً تصریح کرد که پاپ از «توقف خصومت‌ها و آتش‌بسی که با شجاعت برای مذاکرات به دست می‌آید» حمایت می‌کند نه تسلیم شدن اوکراین. ماتئو برونی گفت که روزنامه نگاری که با پاپ فرانسیس مصاحبه می‌کند از عبارت "پرچم سفید" در سوالی استفاده کرده که باعث اظهارات بحث برانگیز شده است.

منبع: تسنیم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی