بازدید 3045

خوردن چه غذاهایی «جذابیت چهره» را کاهش می‌دهد؟

اگر دوست دارید جذابیت چهره‌تان کمرنگ نشود، بهتر است در وعده‌ی صبحانه به جای شیرینی‌های فراوری‌شده و آبمیوه، نان تست سبوس‌دار و چای بدون شکر بخورید! محققان فرانسوی دریافته‌اند کسانی که صبحانه‌ی غنی از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌خورند نسبت به کسانی که کربوهیدرات‌های تصفیه‌نشده می‌خوردند، جذابیت کمتری دارند. 
کد خبر: ۱۲۲۶۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰ 12 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از فرادید، دانشمندان دانشگاه مونپلیه بر این باورند که تغییرات ظریف در جذابیت چهره ممکن است ناشی از تغییرات قند خون و انسولین باشد که بر ظاهر پوست اثر گذاشته و می‌تواند بر هورمون‌های جنسی نیز اثرات طولانی‌مدتی داشته باشد.

دکتر کلر برتیکات، زیست‌شناس تکاملی و نخستین نویسنده این مطالعه گفته است: «موضوع شگفت‌انگیزی است که انتخاب‌های غذایی ما می‌تواند اثرات آنی بر ظاهر ما داشته باشد. این تغییرات فیزیولوژیکی می‌تواند به‌طور نامحسوس ویژگی‌های چهره را تغییر دهد و بر نحوه جذابیت ما از نگاه دیگران اثر بگذارد.» 

محققان ۵۲ مرد و ۵۲ زن ۲۰ تا ۳۰ساله را انتخاب کردند و به طور تصادفی آن‌ها را به خوردن یک صبحانه ۵۰۰ کالری غنی از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده یا تصفیه‌نشده (۲ گروه) اختصاص دادند.

صبحانه با کربوهیدرات تصفیه‌شده شامل یک باگت فرانسوی از آرد آسیاب‌شده صنعتی، مربا، آب سیب یا پرتقال و چای یا قهوه با شکر میشد. صبحانه با کربوهیدرات‌های تصفیه نشده شامل نان سبوس‌دار با کره و پنیر، پرتقال یا سیب و چای یا قهوه بدون شکر میشد. 

دانشمندان سطح قند خون داوطلبان را قبل و بعد از صرف صبحانه اندازه‌گیری کردند و سپس از صورت شرکت‌کنندگان در شرایط نوری کنترل‌شده عکس گرفتند. سپس عکس‌ها به گروه‌هایی از ارزیاب‌ها فرستاده شد تا تخمین بزنند این افراد چقدر پیر، چقدر مردانه یا زنانه و چقدر جذاب به نظر می‌رسند. 

این محققان ادعا می‌کنند خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده برای صبحانه جذابیت چهره مردان و زنان را کاهش می‌دهد، هرچند اثرات طولانی‌مدت خوردن چنین غذاهایی (برگرفته از پرسشنامه‌های تکمیل‌شده توسط داوطلبان)، پیچیده‌تر است. 

این تأثیر بر اساس جنسیت و نوع وعده غذایی متفاوت است و این تاکیدی بر رابطه پیچیده بین رژیم غذایی و جذابیت است. یافته‌های محققان یادآور تأثیر گسترده انتخاب‌های غذایی، نه تنها بر سلامتی، بلکه بر ویژگی‌های ظاهری مانند جذابیت چهره است».

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده سبب افزایش قند خون می‌شوند که بدن با ترشح انسولین با آن مقابله می‌کند. این واکنش می‌تواند سطح قند را بسیار پایین بیاورد، وضعیتی که به آن هیپوگلیسمی می‌گویند و بر جریان خون و ظاهر پوست اثر می‌گذارد. در این مطالعه، فقط یک وعده صبحانه‌ی حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده موجب هیپوگلیسمی شد. 

دیوید پِرِت، استاد روانشناسی دانشگاه سنت اندروز، معتقد است که نباید برایتان تعجب‌آور باشد که رژیم غذایی بر جذابیت اثر بگذارد، چون میوه‌ها و سبزیجات با افزایش رنگدانه‌هایی گیاهی به نام کاروتِنوئیدها در پوست جذابیت را بیشتر می‌کنند، در حالی که رژیم‌های غذایی حاوی قند بالا می‌توانند پوست را پیر کنند. 

محققان می‌گویند کربوهیدرات تصفیه‌شده می‌تواند بر جریان خون محیطی (بیرونی) اثر بگذارد. جریان خون، ظاهر پوست را خیلی سریع تغییر می‌دهد. حتما دیده‌اید کسی که حالت تهوع دارد یا فشارش افتاده، ظرف چند ثانیه، صورتش رنگ‌پریده می‌شود. بیشتر مردم زمانی سالم‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسند که خون اکسیژن‌دار در سطح پوست صورتشان، افزایش جزئی می‌یابد. 

برتیکات در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای به افرادی که می‌خواهند بهترین ظاهر را داشته باشند، می‌کند، گفت: «ما می‌دانیم کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده تأثیر منفی بر سلامتی دارند و این دلیل کافی برای محدود کردن مصرف آن‌هاست.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی