بازدید 9969

بلاتکلیفی صورتحساب‌ها در سامانه مودیان/ کسی پاسخگوی سردرگمی فعالان اقتصادی نیست؟

بروزرسانی‌های مکرر در سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی، مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی به وجود آورده است. به گونه‌ای که در روز‌های اخیر، اختلال جدی در روند فعالیت سامانه مذکور، موجب سردرگمی مودیان شده است.
کد خبر: ۱۲۲۳۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷ 25 February 2024

مالیات

به کزارش تابناک اقتصادی؛ با توجه به قانون مجلس در راستای تشخیص صحیح اطلاعات فعالان اقتصادی و مالیات ستانی عادلانه، تیرماه امسال فاز اول اجرای سامانه مودیان مالیاتی راه اندازی شد و در ادامه نیز قرار بود تا اول مهرماه دستگاه‌های دولتی و موسسات بزرگ و تا اول دی ماه کسب و کار‌های خرد و حقیقی به این سامانه بپیوندند.

اما این سامانه مالیاتی که مالیات ستانی مبتنی بر اطلاعات شفاف و داده‌های واقعی فعالان اقتصادی را در دستور کار خودش دارد، چند روزی است که با اختلال جدی مواجه شده است و فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی را دچار سردگردمی کرده است.

به گونه‌ای که از یک سو فراخوان‌های متعدد جایگزین موارد قبلی شده و همین مساله سردگمی برای مودیان را به بار آورده است و از سوی دیگر بستر دسترسی مودی به سامانه با مشکلاتی روبروست. تا جاییکه ارسال صورت حساب‌های الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی در بیشتر زمان‌ها، امکان پذیر نیست و مودی باید ساعت‌ها چشم انتظار وصل شدن سامانه و دریافت پاسخ و تایید فاکتورها باشد.

این در حالی است که بر اساس قانون، هر مودی در این سامانه، یک کارپوشه مشخص دارد که همه اطلاعات اقتصادی و تجاری مودی در این کارپوشه جای دارد. به گونه‌ای که هر مودی مالیاتی باید از طریق کارپوشه اختصاصی خودش، اطلاعات مالیاتی نظیر صورت حساب‌های خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کند. به طور مشخص، مودی مالیاتی بر اساس مهلت قانونی اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی باید به دو روش، فاکتور‌های خود را ارسال کند؛ یک روش به این صورت است که مودی باید از طریق تهیه نرم افزار، فاکتور را ارسال کند و روش دیگر نیز به این صورت است که از طریق یک شرکت معتمد، اطلاعات به سامانه مذکور ارسال شود؛ این در شرایطی است که در روز‌های اخیر، فرآیند پاسخ دهی سامانه مودیان در خصوص تایید فاکتور‌های ارسالی مودی، بسیار کند و زمان بر شده است و خیلی از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی با مشکلاتی مواجه شده اند و نمی‌توانند دریافتی‌های خود را داشته باشند.  

بر اساس این گزارش؛ باید تاکید داشت، این سامانه تحت نظارت و مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور است و با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف سازوکار سنتی ممیزمحور، مطابق به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اجرایی شده است.

لازم به ذکر است، مهلت صدور تا ارسال صورتحساب‌ها که بیش از یک ماه بوده است، اخیرا به یک هفته کاهش یافت که این مساله هم مشکلاتی را برای مودیان ایجاد کرده و همزمانی آن با قطع و اختلال در سامانه، موجب بلاتکلیفی انبوهی از صورتحساب‌ها در سامانه شده است و ضرورت دارد تا سازمان امور مالیاتی نسبت به شفاف سازی و رفع مشکلات مودیان، اقدام کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۰
ما هم که خودمون شروع به نوشتن کد ارتباط با سامانه مودیان را کرده ایم نمیدونیم به کجا باید زنگ بزنیم تا خطا های کنترل نشده خود سامانه رو پیگیر باشیم.
هرجا زنگ میزنیم میگن ما مسائل فنی سامانه رو بلد نیستیم.
کسی پاسخگو مردم نیست.
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
اگر از مستندات دارائی استفاده کنید مشکلی نداره من در مهر ماه امسال برنامه نوشتم و الان کار میکنه
آقای سبحانیان در حد و اندازه رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور نیست
متاسفانه سامانه مودیان باید حداقل یکی دو سال آزمایشی راه اندازی میشد تا خطاهاش برطرف بشه . متاسفانه تمام روز کاری مون رو باید صرف سامانه مودیان کنیم و از همه بدتر که هیچ کس پاسخگو نیست تا خطاها و عدم تایید فاکتورها برطرف بشه و از اون بدتر هم اینکه حتی خود کارمندان اداره دارایی اطلاعاتی از این سامانه ندارندو این یعنی اینکه حتی برای کارمندان خودشون نتونستن آموزش صحیح داشته باشند چه برسه به اصناف و تولیدکنندگان .
فردا روز هم موقع اظهارنامه مودی بنده خدا برای عدم صحیح انجام تکالیفش جریمه میشه . حالا شما بیا ثابت کن سامانه شما مشکل داره ...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
این نشان دهنده این است که اوضاع مملکت چقدر شیر تو شیر است
۶ ماه هست هنوز نتونستیم یک شناسه کالا تعریف کنیم!
ما کاملا موافق شفاف سازی هستیم و خوشحال میشیم از دست ممیز و زیر میزی راحت بشیم ولی بخدا خسته شدیم 15 میلیون اول کار نرم افزار خریدیم ولی هر روز یه داستان یک روز کد یکتا یک روز فروشنده تایید نمی کنه یک روز یکی بلد نیست فاکتور رو رد می کنه خسته شدیم بخدا
ای کاش اداره مالیات این سامانه مودیان رو حداقل شش ماه الی یکسال آزمایشی راه اندازی می کرد حداقل نمیگذاشت آخر سال که همه رو دچار مشکلات کنه با این اوضاع اقتصادی این مشکل هم اضافه شده و همه رو دچار مشکل نقدینگی کرده
کارشناسان مالیات در این زمینه من رو یاد زمان آقای احمدی نژاد برای سهمیه بندی بنزین انداخت
بدترین قسمت این داستان بدست آوردن کد کالا و خدمات است که هم زمان بر است و هم هزینه بر و متاسفانه شرکت های انحصاری فقط اقدام به صدور کد می کنند
بیشترین مصیبت سر شناسه کالا هست که حالا معلوم نیست بعدا چی می خواد بشه ..... می خوان با شناسه کالا مثلا جلو قاچاق رو بگیرن ... عمرا فقط وقت حسابدارا را تو روز دارن می کشن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل