بازدید 1826

گوترش: زمان صلح عادلانه در اوکراین فرا رسیده است

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به مناسبت دومین سالگرد جنگ روسیه و اوکراین با تاکید بر اینکه حملات علیه زیرساخت های غیرنظامی باید متوقف شود، گفت: اکنون زمان صلح فرا رسیده است؛ صلحی عادلانه، مبتنی بر منشور ملل متحد، قوانین بین المللی و قطعنامه های مجمع عمومی.
کد خبر: ۱۲۲۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۷ 24 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل به مناسبت دومین سالگرد جنگ روسیه و اوکراین در سخنانی در این شورا که وزاری خارجی برخی کشورها نیز حضور داشتند، گفت: منشور ملل متحد و قوانین بین المللی راهنمای ما برای ایجاد جهانی عاری از بلای جنگ هستند. با این حال، تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین بطور مستقیم هر دو را نقض کرد.

گوترش گفت که دو سال بعد از جنگ در اوکراین، این جنگ همچنان یک زخم باز در قلب اروپا باقی مانده است؛ که «یک دهه پس از تلاش روسیه برای الحاق غیرقانونی جمهوری خودمختار کریمه اوکراین و شهر سواستوپل» رخ داد.

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: اکنون زمان صلح فرا رسیده است؛ صلحی عادلانه، مبتنی بر منشور ملل متحد، قوانین بین المللی و قطعنامه های مجمع عمومی. منشور سازمان ملل صریح است؛ سازمان ملل متحد بر اصل برابری حاکمیتی همه اعضای خود استوار است. اختلافات و منازعات بین المللی باید از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود و همه کشورها باید از بکار بردن تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور دیگری خودداری کنند.

او گفت: مکانیسم های حل و فصل اختلافات در فصل ششم منشور مشخص شده است که عبارتند از مذاکره، تحقیق، میانجیگری، توافق، داوری، حل و فصل قضایی، و توسل به آژانس ها یا ترتیبات منطقه ای.

گوترش با بیان اینکه دنیای ما در یک لحظه آشفته و پر هرج و مرجی قرار دارد، افزود: در هر جنگی همه آسیب می بینند اما مردم اوکراین به طرز وحشتناکی از جنگی که روسیه بر آنها تحمیل کرده است رنج می برند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ مرد، زن و کودک غیرنظامی کشته شده اند؛ هرچند که رقم واقعی احتمالا بسیار بیشتر است.آسیب و تخریب بیمارستان ها، مدارس، تاسیسات بهداشتی و زیرساخت های غیرنظامی مکرر و در حال افزایش است.

به گفته او، ۹۰ مرکز آموزشی و مراقبت های بهداشتی تنها در ماه ژانویه آسیب دیده یا ویران شده اند. گوترش ادامه داد: به گفته شرکت انرژی اوکراین، و در میانه زمستان، بیش از ۳۸۰ شهر و روستا در سراسر کشور در اوایل این ماه بدون برق بودند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: سازمان ملل متحد خشونت های گسترده و نگران کننده را مستند کرده است. کمیسیون مستقل بین المللی تحقیقات درباره اوکراین گزارش داد که غیرنظامیان و زندانیان شکنجه شده اند و بیش از ۲۰۰ مورد خشونت جنسی عمدتاً توسط نیروهای فدراسیون روسیه صورت گرفته است.همه عاملان باید پاسخگو باشند.

گوترش اضافه کرد: بسیاری از اوکراینی ها کابوس از دست دادن فرزندان خود را تجربه می کنند. همه کودکانی که اخراج شده اند باید به خانواده های خود ملحق شوند.

ارشدترین مقام سازمان ملل تصریح کرد: نزدیک به چهار میلیون اوکراینی از جمله تقریبا یک میلیون کودک، در داخل کشور آواره شده اند و بیش از ۱۴ و نیم میلیون نفر در داخل کشور به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

گوترش ادامه داد: برنامه های کمک های بشردوستانه که توسط سازمان ملل متحد و شرکای ما، به ویژه شرکای اوکراینی انجام شد، در سال گذشته به ۱۱ میلیون نفر رسید. این شامل تامین غذا، آب، مراقبت های بهداشتی و سرپناه و همچنین تلاش برای حذف مواد منفجره مرگبار در اوکراین بود.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، با این حال دسترسی به حدود یک و نیم میلیون نفر بسیار محدود است و این موضوع باید تغییر کند.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: حملات علیه زیرساخت های غیرنظامی باید متوقف شود , از اهداکنندگان می‌خواهم که درخواست ۳.۱ میلیارد دلاری ما را به طور کامل تامین کنند تا طرح واکنش بشردوستانه اوکراین را عملی کنیم و بتوانیم فعالیت حیاتی خود را ادامه دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی