بازدید 2276
۲

ادعای «نه» امارات به آمریکا

 امارات توانایی ایالات متحده برای انجام حملات هوایی تلافی جویانه علیه نیروهای نیابتی ایران را محدود می‌کند؛ اتفاقی که باعث شده تا سایر کشورهای عربی نیز عملیات‌ها را محدود کنند. «افکار عمومی» و «ایران» دو دلیل این محدودسازی عملیات توسط امارات و برخی کشورهای عربی است.
کد خبر: ۱۲۲۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲ 20 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد, لارا سلیگمن، الکساندر وارد و نهال طوسی در نشریه پولیتیکو نوشتند: به گفته چهار منبع آشنا با این موضوع، برخی از کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی، به طور فزاینده‌ای آمریکا را از استفاده از امکانات نظامی در خاک خود برای انجام حملات هوایی تلافی جویانه علیه نیروهای نیابتی ایران محدود می‌کنند.

 محاسبات اعراب

ایالات متحده از مدت‌ها قبل هزاران نیرو را در تاسیسات و پایگاه‌ها در امارات متحده عربی، کویت، عمان، قطر و سایر نقاط خاورمیانه مستقر کرده است و نقش کشورهای عربی در حمایت از فعالیت‌های نظامی ایالات متحده از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر تحت نظارت شدید قرار گرفته است. این درگیری، منافع دولت‌‌های عربی را در دو جهت روبه‌روی هم قرار داده است. از یک طرف در کنترل خشم شهروندان این کشورها نسبت به اسرائیل و از سوی دیگر در مقابل تمایل آنها برای کمک به واشنگتن برای دفع حملات مورد حمایت ایران.  بنابراین محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌‌های ایالات متحده در خاک این کشورها، منعکس‌‌کننده محاسبات اعراب در مورد این واقعیت است که چقدر می‌توانند حمایت کنند، بدون اینکه ایران خشمگین شود.

این خبر مبنی بر اینکه برخی کشورها دسترسی‌ها را محدود می‌کنند، بر اساس اطلاعات یک مقام آمریکایی، یک دستیار کنگره و دو مقام غربی است که نام همه آنها برای بحث در مورد یک موضوع حساس امنیتی ناشناس مانده است.  به گفته این مقام آمریکایی، در بحبوحه افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه، چند کشور عربی به‌ویژه کشورهایی که در تلاش برای تنش‌زدایی با ایران هستند، به طور فزاینده‌ای آمریکا و شرکا را از انجام عملیات دفاعی در خاک خود محدود کرده‌اند. این مقام گفت که این شامل محدودیت در حملات تلافی جویانه علیه حملات در عراق، سوریه و دریای سرخ است.

رئیس‌جمهور جو بایدن در هفته‌های اخیر دستور حملات هوایی و موشکی تلافی جویانه متعددی را صادر کرده است که برخی از آنها در ارتباط با متحدان ایالات متحده و علیه تهدیدهای گروه‌های مورد حمایت ایران در خاورمیانه است.  شبه‌‌نظامیان از اکتبر تاکنون ۱۷۰ بار با استفاده از پهپاد، راکت و موشک به نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه و اردن حمله کرده‌‌اند که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی و زخمی شدن ده‌‌ها نفر دیگر شده است.  در همین حال، جنبش حوثی‌ها در یمن از زمان آغاز عملیات در ۱۹ نوامبر، ۴۶ عملیات علیه کشتی‌های غربی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند.

این مقام گفت که برخی از کشورهای عربی دسترسی به پایگاه و عملیات پروازی برای نیروها و تجهیزات شرکت‌کننده در این حملات تلافی جویانه را محدود می‌کنند. مشخص نیست چند کشور این اقدام را انجام می‌دهند. به گفته یکی از مقامات غربی، دلیل اینکه امارات متحده عربی به‌ویژه این کار را انجام می‌دهد این است که آنها نمی‌خواهند این‌گونه به نظر برسند که مخالف ایران هستند و همچنین اینکه نمی‌خواهند از دید افکار عمومی خود خیلی به غرب و اسرائیل نزدیک شوند. امارات در سال‌های اخیر نگرانی‌هایی را در مورد افزایش حملات یمنی‌ها مطرح کرده است. حوثی‌ها پیش از این موشک‌هایی را به سمت امارات پرتاب کرده بودند. نماینده سفارت امارات از اظهارنظر در مورد این خبر خودداری کرد. سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که ارتش ایالات متحده توانایی به صحنه آوردن تجهیزات اضافی به منطقه برای پشتیبانی از بازدارندگی و ارائه گزینه‌هایی برای طیف گسترده‌ای از موارد احتمالی در صورت لزوم را دارد. رایدر افزود: «ما همچنین توانایی دفاع از نیروهای خود و انجام حملات دفاع شخصی در زمان‌‌ها و مکان‌‌هایی را که انتخاب می‌‌کنیم، حفظ کرده‌ایم.»

پایگاه هوایی الظفره امارات متحده عربی میزبان ده‌ها هواپیمای آمریکایی درگیر در عملیات در سراسر منطقه، از جمله هواپیماهای جنگنده و پهپادهای شناسایی مانند MQ-۹ Reaper است.در ماه اکتبر، جنگنده‌‌های F-۱۶ ایالات متحده حملات تلافی‌‌جویانه‌‌ای را علیه دو تاسیسات در شرق سوریه که مورد استفاده ایران و نیروهای نیابتی آن قرار می‌گیرد، انجام دادند. اگرچه در آن زمان پنتاگون فاش نکرد که این هواپیما از کجا آمده است، اما الظفره یکی از نزدیک‌ترین پایگاه‌ها در منطقه است که معمولا میزبان هواپیماهای F-۱۶ است.

یکی از مقامات وزارت دفاع با بیان اینکه اخیرا هواپیماهای تهاجمی A-۱۰ و پهپادهای مسلح MQ-۹ در حمایت از عملیات حفاظت از کشتیرانی از الظفره خارج شده‌اند، این فرضیه را که تنش بین ایالات متحده و امارات بر سر پایگاه نظامی ایالات متحده در خلیج فارس وجود دارد، رد کرد. بلافاصله پس از حمله اکتبر، پنتاگون افشای علنی بسیاری از انواع هواپیماهای مورد استفاده در عملیات تلافی جویانه علیه نیروهای نیابتی ایران را متوقف کرد.

 آمریکا منتظر اعراب نمی‌نشیند
مطالب پیشنهادی

غذای سالم و بدون روغن را با گریل و کباب پز چند کاره مه پویا تجربه کنید

در همین حال، حملات به حوثی‌‌ها از ژانویه توسط جت‌‌های جنگنده F/A-۱۸ نیروی دریایی ایالات متحده از ناو هواپیمابر یو‌‌اس‌‌اس دوایت دی. آیزنهاور که در آب‌‌های بین‌المللی است، انجام شده است. پس از اینکه حملات نیابتی تحت حمایت ایران، منجر به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی در یک پاسگاه کوچک آمریکایی در ماه ژانویه در مرز اردن شد، ایالات متحده بمب‌افکن‌های دوربرد B-۱ را از پایگاه الزورث نیروی هوایی در داکوتای جنوبی به پرواز درآورد.

رایدر گفت: این سیگنال دیگری بود که نشان می‌دهد ما توانایی حمله در مقیاس جهانی را حفظ می‌‌کنیم و می‌توانیم به سرعت و انعطاف‌‌پذیر برای پاسخ جهانی در زمان‌‌ها و مکان‌‌هایی که انتخاب می‌‌کنیم حرکت کنیم و فقط به هواپیماهایی که در سنتکام هستند محدود نمی‌‌شویم.در سال‌های اخیر دسترسی از طریق پرواز در منطقه به دلیل جنگ در یمن با مشکلاتی مواجه شده است. اداره هوانوردی فدرال پیش از این هشداری درباره عملیات هوایی بر فراز خلیج فارس و خلیج عمان صادر کرده بود. ارتش ایالات متحده، همراه با چند شریک بین‌المللی، فعالیت‌های خود را در خاورمیانه افزایش داده، چرا که پیامدهای جنگ اسرائیل و حماس در سراسر منطقه طنین انداز شده است.

جنگی که با حمله حماس علیه اسرائیل در ۷اکتبر آغاز شد، اکنون در پنجمین ماه خود قرار دارد و به گفته نهادهای تحت کنترل حماس، انتقام جویی اسرائیل در نوار غزه، بیش از ۲۸‌هزار فلسطینی که بسیاری از آنها غیرنظامی بودند، را به کام مرگ کشانده است.افزایش تلفات غیرنظامیان فلسطینی در غزه، خشم مردم بسیاری از کشورهای عربی را برانگیخته و مستبدان حاکم بر این کشورها را نگران کرده است. اما بسیاری از همین دولت‌ها حماس و حامی آن ایران را سرزنش می‌کنند. در عین حال، آنها تمایلی به وارد شدن به یک مبارزه همه‌جانبه با ایران ندارند و در سال‌های اخیر به دنبال اصلاح سیاست‌ها با تهران بوده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
وقتی بزرگترین پایگاه آمریکا در قطر هست به امارات و بقیه چه احتیاجی دارد.
بحرین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست