بازدید 3033
رییس کل بانک مرکزی

فرزین: باید سوئیفت و FATF خودمان را داشته باشیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: به‌دلیل تحریم‌ها از سوئیفت استفاده نمی‌کنیم. به‌جای سوئیفت از ابزارهای دیگری استفاده می‌کنیم و ابزار مالی خودمان را داریم.
کد خبر: ۱۲۲۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶ 19 February 2024
فرزین: باید سوئیفت و FATF خودمان را داشته باشیم

 

به گزارش تابناک، محمدرضا فرزین با بیان اینکه به‌دلیل تحریم‌ها از سوئیفت استفاده نمی‌کنیم، گفت: به جای سوئیفت از ابزار‌های دیگری استفاده می‌کنیم و ابزار مالی خودمان را داریم، چه اشکالی دارد که FATF خودمان را داشته باشیم.

 وی در مراسم اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که امروز در بانک مرکزی برگزار شد، با بیان اینکه به عنوان بانک مرکزی هدف‌مان تقویت ریال است، گفت: کشور ما یک کشور باز از نظر شاخص‌های اقتصادی است. سهم حجم صادرات و واردات‌مان در GDP و مراودات مالی ما با دنیای خارج بالاست. از آنجا که یک کشور باز هستیم دائما تحت تاثیر نرخ ارز بر اقتصاد کشور قرار می‌گیریم.

وی ادامه داد: قبل از تحریم، فعالیت‌های تجاری خود را بدون مشکل انجام می‌دادیم و به جای مراودات مالی، مراودات تجاری بالایی با سایر کشور‌ها داشتیم و تراز ما مثبت بوده است، تحریم‌ها باعث شد نقشه تجاری ما تغییر کند و نظام تجاری ما از غرب به شرق رفت؛ نقل و انتقال ارزی ما هم به‌دلیل تحریم‌ها از نظام بانکی خارج شده و برنامه‌ریزی برای آن سخت‌تر شده است؛ اما نظام مالی ما همچنان در غرب است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای تقویت حکمرانی ارزی باید ابزار‌های لازم برای نقل و انتقال ارزی را تقویت کنیم، گفت: تلاش ما این بوده که از این ابزار‌ها برای حفظ سهم تجارت خود استفاده کنیم. البته ارزیابی کلی نشان می‌دهد که چندان بد عمل نکردیم. سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار تجارت ما به‌صورت رسمی و غیررسمی بوده که با توجه به تحریم عدد خوبی است؛ اما هنوز نتوانستیم حضور تخصصی حرفه‌ای و نهادی مالی خود در غرب را به شرق ببریم. البته شرایط ما تحریمی است و اینکه بخواهیم نظام رسمی مالی خود را به شرق ببریم دشوار است.

فرزین گفت: ما با غرب مراودات سیاسی هم نداریم، اما نیرو‌های مالی ما در آنجا حضور دارند. چشم‌انداز ما نشان نمی‌دهد که در آینده تجارت خود را با غرب افزایش دهیم یا مراودات مالی خارج از تجارت داشته باشیم. کشور‌های شرقی از جمله چین و هند تجارت خود را گسترش دادند و ما می‌توانیم با این کشور‌ها تجارت کنیم. ما اکنون به‌دلیل تحریم‌ها به جای سوئیفت از ابزار‌های دیگری استفاده می‌کنیم و ابزار مالی خودمان را داریم، چه اشکالی دارد که FATF خودمان را هم داشته باشیم؟

 

منبع: ایسنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۷
بازار کشور پر شده از جنس های بنجل و با کیفیت پایین در تمامی بازارها . حتی اگر یک تولید کننده بخواهد تولید با کیفیت داشته باشد هم نمی تواند قطعات با کیفیت در بازار پیدا کند . جناب فرزین در تخیلات خودشون به سر می برند و بیچاره ما مردم که فرمان کشتی که در اون نشستیم به دست این افراد افتاده .
جناب فرزین شما خودت هم میدونی اینها شعارهای نشدنی هست که میدی منتها زیانش اینه یه عده ناآگاه بهانه دستشون میفته وتا سالها حتی بعد از شما این گفته هایتان را تکرار می کنند که بله باید سوئیفت خودمان را داشته باشیم تا وابسته غرب نباشیم و کلی از این حرفهای بدون پشتوانه علمی و فکری!
واقعا جای تعجب دارد که یک اقتصاددان چنین عوامانه در خصوص اقتصاد و دنیا صحبت مند؟ FATF خودمان را داشته باشیم یعنی چه؟ مگر FATF یک وسیله شخصی مثل دستگاه ریش تراش است که هر کس در خانه خود داشته باشد؟ FATF سیستمی برای نظم دادن به امور مالی میان کشورهاست عبارت دیگر سیستمی بین المللی می باشد. حالا این سوال پیش می آید که منظور این آقا از «خودمان» یعنی چه کسانی؟ یا چه کشورهایی را شامل می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Bulgaria |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
اقتصاد دان.....برو بابا....اگر شاگرد دوم رشته اقتصاد رو میزاشتن این حرف رو نمیزد....به هر کی تو دنیا بگی میخوایم سویفت خودمون رو راه بیاندازیم چشاش ۴ تا میشه میزنه زیر خنده
خودمونبا خودمون
آقای باهوش
این دو تا که اسم بردی درباره مراودات مالی بین المللی هست.
بشین خودت با خودت یه قل دو قل کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
هم یه قلش داری هم دو قلش را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
یعنی همین الان یک سیستم ارتباطی مالی بین روسیه و تعداد دیگری از کشورهای دیگر ایجاد شده که قراره چین و آفریقای جنوبی و بعضی کشورهای آمریکای لاتین و بعد بتدریج خیلی از کشورهای دیگر به آن
بپیوندند
ماشین آلات راه سازی 7ماهه در گمرک معطل کاغذ بازی بین بانکی است روله جان. سوییفت را ول کن قوچلی را بگیر که بدجوری گره انداختید در کار
بله خوب از جیب ملت هزینه میکنی تا تحریم دور بزنی بعد هم اسمش میذاری ابزار مالی خودمون!!باریکلا به هوشت چشم نخوری
آمو حالا فهمیدم چا وضع اقتصاد اینقدر خراب است . مومن سوئیفت خودمونی دیگه‌چیه‌. ما نمی تونیم تل سی یرای خارجی ها باز کنیم‌. قرار است با سوئیفت خودمونی واسه ننه قمر گشایش اعتبار کنیم ؟
دلار امروز 571000 ریال، بس کنید به خدا خسته شدیم. هر کدومشون اومده فقط حرف زد و دلار را خیلی خیلی گرانتر کرد و رفت. پول مملکت ما بی ارزش ترین پول دنیا شده تا کجا میخواهید کم ارزشش کنید . می خواهید کم ارزش تر از این بشه؟
کشور یک صدمی ما امارات 930 میلیارد دلار حناب فرزین خجالت نمیکشی
فقط به کسی نگو چون ممکنه بقیه کشورها هم بفهمند برن برای خودشون از این کارها بکنند
اینکه تا این مرتبه از مدیریت رسیدیم که خودمون برا خودمون سامانه طراحی میکنیم خوبه ولی آیا این سامانه یا سیستم برای طرف دیگر یا بهتره بگم کشور دیگری هم قابل استفاده هست؟ بنظر میرسه جناب فرزین منظورشون از این جملات اینه که ما بروشی الله بختکی یا بقولی من درآوردی باید با دنیا کار کنیم. یعنی بزبان ساده تر با زیر میزی
جناب فرزین
واقعا از شما بعیده
یا نمیدونی کلا اف ای تی اف چیه یا مارو سر کار گذاشتی
آره مثل خودروی ملی، واکسن ملی، لوازم خانگی ملی، مستعان و هزارتا چیز دیگه که فقط براتون رانت و پول بوده و برای مردم، بدبختی و هزینه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی